Jet Black | Corsair Obsidian 800D - Tri-Crossfire

Permalänk
Medlem

Ett roligt bygge för lite spelande i form utav Counter-Strike 1.6 samt det världsberömda kortspelet - Harpan. Inväntar fortfarande Asus Crosshair IV Extreme samt en 1090T. Därav får ni bara ett par helhetsbilder som tyvärr är fotade med en värdelös kamera. I samband med den slutgiltiga versionen (när IV Extreme släpps) blir det bättre bilder samt en detaljerad bygglogg. Med andra ord är detta en så kallad "Teaser", hoppas det ska smaka!

Setup:
- Corsair Obsidian 800D
- BeQuiet P8 1200w
- MSI 790FX-GD70
- AMD Phenom II x6 1090T @ 4100MHz
- Corsair Dominator GT 8GB 1600MHz CL6 (sitter i en annan burk temporärt)
- 3 x XFX HD5870 xXx @ 900/1300
- 3 x Intel X25-M G2 80GB
- Corsair H50
- Samt original fläktar

Angående fläktarna, jag är lite kluven. Antagligen byter jag ut alla emot Be Quiet's "Silentwings" serie, finns i alla möjliga storlekar (behöver 120mm och 140mm). Eller så kör jag på Enermax Apollish, dessa är lite mer "bling bling" men trots det, riktigt snygga. Tror det dessutom hade gett ett schysst sken inuti chassit med den vita/blåa modellen, nackedelen är att dom bara finns i 80mm och 120mm.

Lite tråkigt att processorn agerar flaskhals, ska bli riktigt kul med en 1090T!

Jag har säkert glömt något, om så är fallet är det bara att fråga!

/FK

Permalänk

Vatten på det där känns som något måste nästan
Det ända jag vill klaga på är att du kör H50 som in-blås annars så ser det så bra ut som det kan utan moddning
När det gäller fläktar så kan jag rekommendera coolink's swif serie och noiseblockers alla fläktar.

Permalänk
Medlem

Ser lite roligt när allt är overkill förutom processorn som är budget.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Vatten på det där känns som något måste nästan
Det ända jag vill klaga på är att du kör H50 som in-blås annars så ser det så bra ut som det kan utan moddning
När det gäller fläktar så kan jag rekommendera coolink's swif serie och noiseblockers alla fläktar.

Jag är lite skeptisk till vatten i denna dator, jag kan max få in en 480 radiator utan att det ser för överflödigt eller stökigt ut. Pallar den av moderkort, processor samt tre stycken HD5870?

Som det är idag ligger jag på CPU 31C idle (CnQ Disable) och på GPU 35-40C (beroende på kort).

Tack för rekommendationerna om fläktarna, ska kolla upp dessa!

Skrivet av mini-ryttge:

Ser lite roligt när allt är overkill förutom processorn som är budget.

Budget och budget, det är AMDs forna flaggskepp! Då jag föredrar AMD var det kul att bygga en komplett AMD-rigg.

Permalänk
Skrivet av mrfredrik:

Jag är lite skeptisk till vatten i denna dator, jag kan max få in en 480 radiator utan att det ser för överflödigt eller stökigt ut. Pallar den av moderkort, processor samt tre stycken HD5870?

Som det är idag ligger jag på CPU 31C idle (CnQ Disable) och på GPU 35-40C (beroende på kort).

Tack för rekommendationerna om fläktarna, ska kolla upp dessa!

Vattenkyler själv i det här chassit, därför jag rekomenderade
Jag kör "bara" 1 360 rad och kyler mobo cpu och ett överklockat 5970 och jag ligger mellan 30-45 på cpu & 28-44 på vga så det är nog lungt och 800D är stor som f så om man vill får man lätt plats med två loops (360 & 140)

Permalänk
Proffsmoddare

En 480 klarar säkerligen att hålla temperaturerna under den max temperatur du får på luft. Däremot kanske det inte blir några 30-40c i load temperaturer. Jag har själv använt en 240 radiator för 2st 8800 ultra och Q9550 @ 4.25Ghz och det gick med bra temperaturer. Nu var ju det ganska längesedan och det var med TT bigwater.

Vatten och sleeving på den här datorn och det vore riktigt mumma. Kostar dock säkerligen närmare 10k

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

En 480 klarar säkerligen att hålla temperaturerna under den max temperatur du får på luft. Däremot kanske det inte blir några 30-40c i load temperaturer. Jag har själv använt en 240 radiator för 2st 8800 ultra och Q9550 @ 4.25Ghz och det gick med bra temperaturer. Nu var ju det ganska längesedan och det var med TT bigwater.

Vatten och sleeving på den här datorn och det vore riktigt mumma. Kostar dock säkerligen närmare 10k

Har redan fått hem sleeve ifrån MDPC-X, men drömmer mardrömmar om att sätta igång, senaste agget jag sleeva hade ATX, 2x8pin, 1x6pin och Molex/SATA+massa småsaker. Som ni säkert förstår är det MINST dubbelt så mycket i detta, suck. Men jag lovar er, tills jag presenterar den slutgiltiga versionen med 1090T och IV Extreme garanterar jag er, agget kommer vara sleevat! Angående vatten får vi se hur det blir med det.

Permalänk

Nice. Min blir liknande, men med "bara" två 5870, mindre overkill nätagg, och jag behåller mitt GD70. Sleeving blir det nog också.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av mrfredrik:

Har redan fått hem sleeve ifrån MDPC-X, men drömmer mardrömmar om att sätta igång, senaste agget jag sleeva hade ATX, 2x8pin, 1x6pin och Molex/SATA+massa småsaker. Som ni säkert förstår är det MINST dubbelt så mycket i detta, suck. Men jag lovar er, tills jag presenterar den slutgiltiga versionen med 1090T och IV Extreme garanterar jag er, agget kommer vara sleevat! Angående vatten får vi se hur det blir med det.

Kul som fan mannen. Det är en pest att sleeva skiten, jag vet. Men damn snyggt blir det ju iallafall! Vilka färger är det du har tänkt dig? Vatten börjar ju bli mindre och mindre nödvändigt. Speciellt nu när även corsair har den där lösningen och släpat det till svenska marknaden. Men jag tycker fortfarande att en highend rig kräver highend vattenkylning. Kanske är man kräsen efter att man hänger på sidorna där var och varannan är sponsrade och visar upp riktigt grymma byggen. Riktigt maffigt med 3st HD5870, du kan ju få skänka två till mig i photoseason syfte.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

stiligt!

ser framemot update senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Nice. Min blir liknande, men med "bara" två 5870, mindre overkill nätagg, och jag behåller mitt GD70. Sleeving blir det nog också.

Tackar, jag byter ut GD70 på grund utav färgtemat, tanken är rödsvart - lite uttjatat, men vad snyggt!

Skrivet av sack:

Kul som fan mannen. Det är en pest att sleeva skiten, jag vet. Men damn snyggt blir det ju iallafall! Vilka färger är det du har tänkt dig? Vatten börjar ju bli mindre och mindre nödvändigt. Speciellt nu när även corsair har den där lösningen och släpat det till svenska marknaden. Men jag tycker fortfarande att en highend rig kräver highend vattenkylning. Kanske är man kräsen efter att man hänger på sidorna där var och varannan är sponsrade och visar upp riktigt grymma byggen. Riktigt maffigt med 3st HD5870, du kan ju få skänka två till mig i photoseason syfte.

Hehe, jag har svart, blå och röd. Kunde inte bestämma mig för vilka färger jag skulle ha när jag beställde, men nu har jag nog kommit fram till att det blir rödsvart. Om du har tid, lust och ork får du HEMSKT gärna sätta ihop ett komplett vattenkylningspaket till mig, bortsett ifrån moderkortet då det inte finns några komponenter för det ännu. Eftersträvar prestanda, priset är mindre viktigt - sätt alltså ihop de grymmaste komponenterna du kan hitta. Utgå ifrån en 480 radiator och 1 loop! Är så dålig på vattenkylning och vad som passar ihop med vad, så det hade verkligen uppskattats.

Skrivet av er_nilsson:

stiligt!

ser framemot update senare

Tackar!

Permalänk
Medlem

snyggt. du sa i något inlägg att du skulle köpa en phenom x6 1090T. ska du göra det eller har du ändrat dig

EDIT: såg att du skulle det i texten

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Du snackar mycket om 480 rad men hur hade du tänkt få in den i chassit ? eller hade du tänkt ha radiatorn på utsidan ?
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

...vackert

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Dina grafik kort svettas ganska rejält när du belastar eller?

Temps?

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

snyggt. du sa i något inlägg att du skulle köpa en phenom x6 1090T. ska du göra det eller har du ändrat dig

EDIT: såg att du skulle det i texten

Mjo det ska jag, inväntar IV Extreme innan jag beställer. Då jag beställer via ett företag (ingen moms) vill jag krångla så lite som möjligt...

Skrivet av Asheileon:

Du snackar mycket om 480 rad men hur hade du tänkt få in den i chassit ? eller hade du tänkt ha radiatorn på utsidan ?
Tacksam för svar

Man kapar bayen för 5.25" platser samt ~120mm i taket

EDIT:
Det var denna jag syftade på, 420mm Installing 420 Hardware Labs radiator in Corsair Obsidian 800D | Case Mod Blog

Skrivet av astrob0y:

...vackert

Tackar!

Skrivet av NeuX:

Dina grafik kort svettas ganska rejält när du belastar eller?

Temps?

Idle 35-40 och load 66-70 (beroende på kort), load menas med MSI Kombustor i 20min.

Permalänk

En liten fråga angående MDPC-X när du beställde hur betalade du och hur lång var leverans tiden.
Sorry att jag frågar så mycket super tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

En liten fråga angående MDPC-X när du beställde hur betalade du och hur lång var leverans tiden.
Sorry att jag frågar så mycket super tacksam för svar

Inga problem!

PayPal och det tog ungefär en vecka, 4-5 arbetsdagar.

Permalänk
Hedersmedlem

Dregel dregel, detta kommer bli riktigt fint med har nästan tröttnat på alla 800d

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Dregel dregel, detta kommer bli riktigt fint med har nästan tröttnat på alla 800d

Tackar!

Förstår vad du menar, men innan jag beställde scannade jag igenom tillverkarnas sortiment, en efter en och faktum är att det fanns inget chassi som lockade eller rättare sagt, tilltalade mig mer än detta. Detta chassit är det bästa jag någonsin ägt, helt underbart. Eller jo, en nackel det är det saknar platser för fler grafikkort, har ju ett HD5870 över nu...

Permalänk
Skrivet av mrfredrik:

Inga problem!

PayPal och det tog ungefär en vecka, 4-5 arbetsdagar.

Tackar beställde själv för några dagar sen, bra att veta vad jag kan förvänta mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Yey, du har fått paket från Nisse

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Hur många meter beställde du? Och vad mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kn00d:

Hur många meter beställde du? Och vad mer?

*Kabelklipps
*Sleve small BLACK 60m
*Sleve small RED 20m
*Sleve small BLUE 20m
*Krympslang

Beställde inga verktyg då jag har sådana ifrån tidigare byggen.

Visst det är lite mycket, men det är inte helt fel att ha på lager!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfredrik:

*Kabelklipps
*Sleve small BLACK 60m
*Sleve small RED 20m
*Sleve small BLUE 20m
*Krympslang

Beställde inga verktyg då jag har sådana ifrån tidigare byggen.

Visst det är lite mycket, men det är inte helt fel att ha på lager!

lol 100m. räcker ju typ med 40-50 för att sleeva hela agget, fast alltid bra att ha på lager
hur många metar krympslang?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

lol 100m. räcker ju typ med 40-50 för att sleeva hela agget, fast alltid bra att ha på lager
hur många metar krympslang?

Egentligen är det 80m, ska inte använda det blåa. Tror jag använda 40m på mitt första agg jag sleevea och runt 30m på det andra. Har dock aldrig kört 3 grafikkort tidigare så detta kommer säkert bli runt 50-60m.

Köpte bara 5m, har kvar rätt mycket ifrån mina tidigare agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfredrik:

Egentligen är det 80m, ska inte använda det blåa. Tror jag använda 40m på mitt första agg jag sleevea och runt 30m på det andra. Har dock aldrig kört 3 grafikkort tidigare så detta kommer säkert bli runt 50-60m.

Köpte bara 5m, har kvar rätt mycket ifrån mina tidigare agg.

juste du har 3 gpuer, det glömde jag.
jag ska köpa ny dator och sleeva mitt nätagg (corsair 750w modulärt) hur mycket krympsläng behöver jag tror du? ska köpa 50m sleev

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

juste du har 3 gpuer, det glömde jag.
jag ska köpa ny dator och sleeva mitt nätagg (corsair 750w modulärt) hur mycket krympsläng behöver jag tror du? ska köpa 50m sleev

Tumregeln är 1m krympslang på 10m sleeve, jag brukar dock alltid överdosera lite då man alltid lyckas förstöra några meter, fast det beror iofs på hur mycket "pedant" man är!

Permalänk
Medlem

Riktigt schyssta temps! Ser riktigt maffigt ut med 3st kort!

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfredrik:

Tumregeln är 1m krympslang på 10m sleeve, jag brukar dock alltid överdosera lite då man alltid lyckas förstöra några meter, fast det beror iofs på hur mycket "pedant" man är!

okej tack för hjälpen

Visa signatur