Permalänk
Medlem

Potentiell överhettning?

Dator specs finnes längst ner i inlägget.

Har under den senaste månaden haft problem med grafikbuggar under längre spel perioder när spelar World of Warcraft, där tex marken kan försvinna eller någon specifik vägg.

Detta problemet har bara ökat tills för ungefär 4 dagar sen då datorn helt frös när jag startade spelet och jag var tvungen att "norska" den.
Jag försökte förstå vad problemet var och testade mer vilket resulterade i att jag fick en bluescreen varje gång jag ens kom till login skärmen av windows.
Jag som nyss installerat windows 7 trodde att det hade med det och göra och formaterade genast och bytte tillbaka till XP.

Nu till det intressanta, jag märkte snart att jag utan några som helst problem kunde spela, göra lasta datorn precis hur mycket som helst under natten/när det blev kallt i rummet.

Vad som händer när jag spelar är:
Hela spelet fryser sig, rättare sagt hela datorn fryser sig i ca 10-15 sec.
Fryses upp igen och texturer kan vara långa texter och jag ser även rätt stora prickar av olika slag i både flashfilmer och spel.
När jag har testat SpeedFan, vilket jag inte vet stämmer eller inte så står det att GPU ligger på ungefär 65-70 grader när jag spelar, och om jag har förstått rätt så är detta inte speciellt mycket.

Vad jag helt enkelt undrar, beror detta på att mitt grafikkort är överhettat? Och i så fall, är det värt att köpa en ny kylare, vilken? (har verkligen inte mycket i min budget så att "testa" är inget aktuellt faktiskt.)

System Model: P5Q-PRO
BIOS: BIOS Date: 07/31/08 11:13:55 Ver: 08.00.14
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz (2 CPUs)
Memory: 3326MB RAM
Card name: NVIDIA GeForce 9800 GT
Kortet är av märket "Leadtek"
Allting har standard kylning på.

Tack för eventuellt svar.

Edit: Vill tillägga att nätaggregatet är ett Corsair 620W, har haft problem med det innan, bytte ut det men kanske är det som spökar igen?

Permalänk

Har du kollat om det sitter extremt mycket damm i grafikkortsfläkten/kylaren?

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk
Medlem

Japp, har försökt blåsa rent så gott de går. Kan lägga till att det inte var speciellt mycket damm alls.

Permalänk
Medlem

testa kör memtest

Permalänk
Medlem

Om du inte har en väldigt välventilerad låda testa att köra utan sidan på datorn, brukar kunna sänka temperaturen något.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Körde memtest inatt i 8 timmar utan att hitta något fel.

Har kört med luckan uppe utan något speciellt resultat alls :\

Permalänk
Medlem

Inga framsteg sen senaste, hade inga problem med några crashes igår. Men idag startade jag wow och fick artifacts och sträck över hela skärmen. Även youtube filmer smetar ihop sig och resulterar i att hela datorn crashar.