F-Secure (Telia säker surf) och minneshantering.
Har upptäckt ett irriterande beteende hos F-Secure (Telia säker surf) vad det gäller minneshanteringen vid virusscanning.

Så där ser det ut i aktivitetshanteraren när jag just bootat upp datorn. Operativsystem är Windows 7 Professional 64-bit, datorspecs i min signatur.
Programmet verkar vid virusscanning (även realtidsgenomsökning vid öppnande av t ex utforskaren) käka upp "ledigt" fysiskt minne utan att lämna tillbaka det (blir cachelagrat).
Nystartad dator och öppna utforskaren + aktivitetshanterare: ca 4700MB "ledigt" minne.
Öppna en mapp med olika motorfilmklipp och scrolla igenom den: ca 2150MB "ledigt" minne kvar med F-Secure realtidsgenomsökning aktiverad.
Startar jag om datorn och stänger av realtidsgenomsökningen och sedan upprepar samma procedur: ca 4700MB "ledigt" och efter öppnande av mappen ca 4450MB "ledigt."
Det i sig är väl inget jätteproblem då "cachelagrat" väl ska frigöras när man behöver det till annat? Jag vet inte om minnet frigörs eller ej och om det är där problemet ligger. Hur som helst verkar F-Secure fungera beroende på "ledigt" fysiskt minne oavsett vad som finns "tillgängligt" eller "cachelagrat." I alla fall vad det gäller vissa filtyper. Om jag med en nydligen uppstartad dator scannar till exempel C:\Program Files (x86)\Electronic Arts\Crytek\Crysis\Game\Objects.pak så försvinner ca 2.6GB "ledigt" minne till "cachelagrat" medan till exempel en .mkv-fil på 4.5GB inte påverkar "ledigt" minne i någon större utsträckning.
Om jag sedan försöker scanna t ex en .wmv fil som är större (eller valt multipla filer som tillsammans är större) än "minne" plus det "lediga" fysiska minnet och sen tittar på rapporten av scannen ser det ut så här:
"Det fanns inte tillräckligt med minne när "sökväg+filnamn" söktes. [F-Secure Hydra]"
Däremot går det fortfarande bra att scanna exempelvis .mkv och .avi filer som är lika stora.
Programmet verkar för vissa filtyper använda befintligt "minne" och sen fylla på med "ledigt" minne till det matchar storleken på filen eller de markerade filer (eller vid packade filer det uppackade biblioteket) som ska scannas. När "ledigt" är slut går det ej att scanna vissa filtyper som är större än "minne".
.wmv tar från "ledigt" medan .avi .mp4 .mkv etc inte gör det.
Kontentan av det hela är att när "ledigt" tar slut så går dels scanningen segare än när det finns "ledigt" att ta av, dessutom hoppar den över alla filer av vissa typer som är för stora (större än den nuvarande minnesanvändningen "minne".)
Utöver det så verkar FRAPS+F-Secure göra att det bara går att scanna en fil innan programmet bara står still när man väljer att scanna. Högerklicka och välj genomsök, och sen upprepa det igen. Så fort jag stänger ner FRAPS så fungerar det att scanna igen (förutsatt att det inte är en för stor fil av viss typ då vad jag beskrivit ovan händer.)
Har jag missat några uppenbara grejor som man ska ställa in någonstans eller är det här fullt normalt beteende? Jag tycker det känns som något är helt uppåt väggarna med F-Secures minneshantering men det kan även vara jag som är dum i huvudet.
Alla tankar och idéer om lösningar/orsaker mottages tacksamt. Inser själv att texten ovan är rätt virrig men jag vetefan hur jag ska föklara det på ett enkelt och lättöverskådligt sätt. Behöver något förtydligas eller testas ytterligare så säg gärna till.