AMD Radeon R9 Fury inledningsvis endast från Asus och Sapphire

AMD Radeon R9 Fury inledningsvis endast från Asus och Sapphire

När AMD sjösätter entusiastkortet Radeon R9 Fury blir det endast i samarbete med två närstående partnertillverkare. Bolaget lovar dock fler varianter från andra aktörer vid ett senare tillfälle.

Under fredagen avtäckte AMD Radeon R9 Fury, där den stora nyheten är partner till skillnad från R9 Fury X får fria händer att ta fram skräddarsydda lösningar. Det här har Asus och Sapphire tagit tillvara på med respektive modeller, som båda fick beröm i SweClockers testlabb.

AMD-Radeon-R9-Fury-7.jpg

AMD skyltar endast med Sapphire Radeon R9 Fury Tri-X och Asus Radeon R9 Fury Strix DirectCU III i sina presentation.

Ovanligt med dagens lansering är att endast två av AMD:s många partnertillverkare är på tåget: AMD-exklusiva Sapphire och komponentjätten Asus. Medan det är vanligt att utvalda och särskilt viktiga partner får högre allokering av grafikkretsar hör det till ovanligheten att vissa partner helt utesluts.

Varför Asus och Sapphire står ensamma med Radeon R9 Fury-grafikkort vill ingen av parterna gå in på, utan hänvisar till AMD vars representanter är lika fåordiga. Vad som däremot framgår är att de inte kommer förbli exklusiva, då andra partner också arbetar på egna designer av grafikkortet. När dessa lanseras är däremot ännu något av ett mysterium.

Inför lanseringen av R9 Fury X berättade en annan partner för SweClockers om att AMD hade problem med sina yields, det vill säga antalet användbara kretsar ur produktion, på grafikprocessorn Fiji. Att det råder brist på grafikkretsen Fiji är en möjlig förklaring till att duon inledningsvis är exklusiva lanseringspartner.

Säljstarten för Radeon R9 Fury äger rum tisdagen den 14 juli med prislappar på runt 6 290–6 490 kronor inklusive moms beroende på modell.

3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer