Steam VR får stöd för spelmotorn Unity

Steam VR får stöd för spelmotorn Unity

I konkurrensen om VR-kunderna blir bra innehåll avgörande. Att Steam VR-plattformen nu får stöd för välanvända spelmotorn Unity öppnar upp fler möjligheter till bra innehåll.

Spelmotorn Unreal Engine må få mest uppmärksamhet i media och bland spelare, men sett till spridning bland såväl utvecklare som plattformar är konkurrerande spelmotorn Unity en gigant. Den stöder alla tänkbara plattformar och är enkel att komma igång med, något som har gjort spelmotorn populär bland indieutvecklare och gräsrotsfinansierade spelprojekt.

Unity-motorn har haft stöd för VR-plattformar som Oculus Rift och Playstation VR sedan ett tag tillbaka, men nu får den även stöd för Valves Steam VR. Det innebär att spelutvecklare som jobbar med Unity-motorn kan rikta in sig på HTC Vive Pre från och med nu, vilket ökar det potentiella spelutbudet för Valves plattform.

Ett Twitter-inlägg från VR-mässan Vision Summit 2016 visar en video på hur det dessutom är möjligt att bygga VR-innehåll i den virtuella världen med HTC Vive Pre som hårdvaruplattform. Att bygga virtuellt innehåll inne i den virtuella världen demonstrerades nyligen även för Unreal Engine.

3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer