En av de främsta utvecklingarna när det gäller skärmteknik som skapar en visuell fröjd har utan tvekan varit HDR. Höga upplösningar i all ära, det större dynamiska färgomfånget som HDR tillför kan skapa en mäkta imponerande visuell upplevelse när det används rätt. Det kommer dock med en prestandamässig kostnad som inte är helt försumbar visar det sig.

Den tyska tekniksajten Computerbase.de har genomfört ett antal prestandatester där grafikkort från både AMD och Nvidia har testats med HDR-läge aktiverat. Den genomsnittliga prestandaförlusten för Nvidias grafikkretsar blev cirka 10 procent, medan motsvarande siffror för AMD:s motsvarigheter blev cirka 2 procent.

HDR_prestanda.jpg

Prestandaresultat från Computerbase.de.

Som exempel skiljde sig bilduppdateringen mellan grafikkort baserade på Geforce GTX 1080 och Radeon RX Vega 64 blott en till två bilder per sekund utan HDR aktiverat, men med läget aktiverat blev resultatet för Geforce GTX 1080 nästan tio bilder per sekund långsammare. Även frametimes visade upp nästan exakt samma skillnad i prestanda.

Samsung C32HG70QQ – 32 tum med Freesync 2 i 144 Hz och HDR

Exakt varför skillnaden är så pass stor mellan de båda lägren är oklart, och resultaten skiljer sig också åt mellan de tolv spelen som Computerbase.de testat. Det återstår att se om uppdaterade drivrutiner är allt som krävs för att åtgärda Geforce-familjens prestandasläp eller om problemet är hårdvarurelaterat.