Exakt ett år efter att Unity presenterade en ny affärsmodell och ny prissättning på en av världens mest använda spelmotorer – en förändring som ledde till en mycket negativ reaktion bland utvecklare – gör företaget nu en komplett pudel. I ett brev till spelbranschen publicerat på Unitys webbplats skriver företagets vd Matt Bromberg att den mycket kritiserade ”runtime fee” – en avgift som skulle tas ut för varje installation av spel utvecklade med motorn – helt slopas för användning i spel (men blir kvar för kunder i andra industrier).

När Unity 6 släpps senare i år kommer prismodellen återgå till den gamla, baserad på antal utvecklare. Priset på Unity Pro, som gäller alla spelstudior eller enskilda utvecklare med en omsättning över 200 000 dollar, höjs till 2 200 dollar per utvecklare och år. Priset för stora spelstudior med över 25 miljoner dollar i omsättning höjs med 25 procent, men här har Unity enskilda avtal med varje utvecklare.

Unity Personal förblir också gratis, för privatpersoner som utvecklar spel för sitt eget nöjes skull eller i liten kommersiell skala. Företaget höjer taket på omsättning för dessa till 200 000 dollar. Dessutom blir det frivilligt att visa ”Made with Unity”-skärmen när ett spel startar, även för gratisanvändare.

Under året som gått sedan den kontroversiella prismodellen avtäcktes har Unitys tidigare vd John Riccitiello gått i pension och den högt uppsatte chefen Marc Whitten slutat. Matt Bromberg var operativ direktör på Zynga innan han tog över vd-posten på Unity i maj i år.