Muskampen 2025: Segraren korad!

Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem

Faktum är att det stämmer till viss del. Även 5870 1GB har högre min FPS i vissa tester än vad 5890 2GB har så det beror nog en hel del på drivrutinerna också.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Alla som fascineras utav GTX4xx min fps så har det endast med minnesmängden att göra. HD5870 Eyefinity och kommande kort med 2GB VRAM kommer erbjuda liknande min-fps ökning.

Det stämmer inte.
I högre upplösningar i vissa spel spelar det en viss roll, men det är i många olika lägen där Fermi har mycket imponerande minimum fps.

Permalänk
Medlem

Normalt har gfx med mer minne än en annars "identisk" motpart lägre prestanda pga att man klockar det större minnet lägre. Pris, vs prestanda hänsyn antar jag. När man börjar överklocka på egen hand brukar det av ungefär samma anledning sluta med att mindre minne är kapabelt att nå högre hastigheter. Så mer minne är absolut inte det samma som bättre prestanda. Vilket ju ett mått på minimum fps är en indikator av...
(Med det inte sagt att alla kort med mer minne än sina motparter är hopplösa överklockare, men rent generelt är minnen med samma specs villiga att "gå" längre om de är mindre komplexa, eller färre i antal.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla som fascineras utav GTX4xx min fps så har det endast med minnesmängden att göra. HD5870 Eyefinity och kommande kort med 2GB VRAM kommer erbjuda liknande min-fps ökning.

Så oväntat att något sådant skulle komma från dej?...ehmm o dina bevis är?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Härlig papperslansering nVidia!!!

Men det håller väl det ena lägrets fanboyförälskelse igång lagom tills de kan få vantarna på ett GS460 i alla fall, kanske till sommaren?

Tänk grabbar, vad hyfsat bra GTX480 skulle kunna va, om det faktiskt fanns.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du? Sweclockers och Herr Dimestam rapporterade ju detta, helt utan blåa ögon:

http://www.sweclockers.com/nyhet/10747-ingen_papperslansering...

"Trots ihärdiga rykten om stora problem i tillverkningen av den nya GF100-processorn kommer det att finnas grafikkort i butikerna i samband med lanseringen den 26 mars, åtminstone enligt en av Nvidias största partnertillverkare."

"Uppgifterna bekräftas av en svensk distributör som får in leveranser av de nya grafikkorten på lanseringsdagen. Den som väntar på Fermi kan således se fram emot shopping om ett par veckor."

"The GTX 400 cards will be slipping into the channel in April. The supply will not be great but not as bad as the [Radeon HD] 5800 launch either. I'm not worried."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

hahaha, ja det var roligt ;).

Jag sade till dem i tråden efter nyheten att man inte borde lita blint på nvidias releasedatum nu heller, men andreas intygade att det skulle finnas kort ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Någon site eller nåt sånt som klurat ut varför fermi har en sån hög minimum fps?

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Knappast.
Tror du att 1 gig mer minne gör nytta i typ 1680x1050?
GTX 480 har mycket högre min fps i alla upplösningar..

Hmm... Ska jag ta det som att enligt dit sätt att räkna är 34 mycket högre än 34

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1831&pageID=8797

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casiopeja
Hmm... Ska jag ta det som att enligt dit sätt att räkna är 34 mycket högre än 34

Nu var det ju iof bara i ett spel det var 34-34.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casiopeja

Hmm om du också kollar på deras upplösningar så utan AA på 1680x1050 så får dom bara 34fps men med 4xAA så får dom hela 41?

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Hmm om du också kollar på deras upplösningar så utan AA på 1680x1050 så får dom bara 34fps men med 4xAA så får dom hela 41?

De kan ju inte köra med samma inställnignar på alla test. De fick ju mer fps när de hörde 1920x1200 än när de körde 1680x1050 också.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
De kan ju inte köra med samma inställnignar på alla test. De fick ju mer fps när de hörde 1920x1200 än när de körde 1680x1050 också.

Nej jag vet...är inte det lite dåligt? Ska man köra med AA så ska man väl ändå köra med samma inställningar man hade utan AA eller?
Jag kanske har fel

EDIT:
HAHAHAHA kolla på GPU-Z oxå 17785MHz Core clock och Shader clock

EDIT2: såg sen att dom hade rätta clocks å sånt under sen... men iaf det känns som att när dom kör AA på så kör dom med högre klockad cpu eller så kör dom med mindre grafikinställningar?
jag vet inte men det verkar lurt att dom får mer fps i samma resolution MED AA på än utan och sen går upp i resolution och får mer fps där med.... går liksom inte ihop

Visa signatur

Permalänk
Medlem

GTX 470
Load Heatsink: 83c
Load Waterblock: 38c

GTX 480
Load Heatsink: 95c
Load Waterblock: 49c

Waterblock är med EVGA's vattenkylda varianter.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
GTX 470

GTX 480

går ner med typ hälften av grader....och inga ljudproblem....nice
kanske blir nån sån

EDIT: 480 kommer landa på runt 6500kr om jag såg rätt på EVGA's hemsida
649,99USD tydligen
470n kommer landa på 499usd
asså runt 5000kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

In order to experience Batman: Arkham Asylum to its fullest extent when running PhysX on GeForce GTX 480 and 470 GPUs, users will need to replace the existing RRB.DLL file with a new one. In most configurations, the RRB.DLL can be found in the “\Square Enix\Batman Arkham Asylum GOTY\Binaries” directory.

http://physxinfo.com/news/2696/batman-arkham-asylum-rigid-bod...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
GTX 470

GTX 480

står det vilken pump/radiator/antal fläktar/location antarktis(Y/N) osv?
endast blocket lär ju inte ta all credit

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
går ner med typ hälften av grader....och inga ljudproblem....nice
kanske blir nån sån

EDIT: 480 kommer landa på runt 6500kr om jag såg rätt på EVGA's hemsida
649,99USD tydligen
470n kommer landa på 499usd
asså runt 5000kr

Nu var det ju dock några år sen dollaren låg på 10 kr. Men kanske tillkommer mer skatter och så för oss.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Det här dyker upp var gång ämnet förs på tal. Dollarpris + moms, importtullar och hantering ger ett grovt uppskattat svenskt pris på 10x dollarpriset.
Det har bara en vag anknytning till dollarns egentliga pris, speciellt som mycket av elektroniken inte ens handlas med i dollar längre... Likförbaskat stämmer det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det stämmer inte.
I högre upplösningar i vissa spel spelar det en viss roll, men det är i många olika lägen där Fermi har mycket imponerande minimum fps.

Visa mig gärna dom scenarion där du vet att det inte beror på dess större minnesmängd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Så oväntat att något sådant skulle komma från dej?...ehmm o dina bevis är?

"Dej"? Börjat bli rätt tröttsamt att se minderåriga hysteriska nVidia-fanboys som inte har kompetensen nog förstå sig på saker utan att fråga om bevis eller källa och ha såpass låg nivå. Du lyckades inte speciellt bra förut heller. Du kan ju ta bort alla tangenter utan Ctrl+C+V på ditt tangentbord i fortsättningen, för det är ditt användningsområde (också d+e+j så du kan skriva dej också). Sök på google och läs på vad som händer när mängden VRAM tar slut på ett grafikkort och hur stor inverkan det har, oavsett om det står lasse eller bosse på kortet.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Visa mig gärna dom scenarion där du vet att det inte beror på dess större minnesmängd.

Till viss del är det pga det, men inte alltid.

I just det exemplet så får dock 5870 en 50%ig ökning av minimifps av mer minne och hamnar bara 10-15% bakom GTX 480.

Permalänk
Medlem
Citat:

"Dej"? Börjat bli rätt tröttsamt att se minderåriga hysteriska nVidia-fanboys som inte har kompetensen nog förstå sig på saker utan att fråga om bevis eller källa och ha såpass låg nivå. Du lyckades inte speciellt bra förut heller. Du kan ju ta bort alla tangenter utan Ctrl+C+V på ditt tangentbord i fortsättningen, för det är ditt användningsområde (också d+e+j så du kan skriva dej också). Sök på google och läs på vad som händer när mängden VRAM tar slut på ett grafikkort och hur stor inverkan det har, oavsett om det står lasse eller bosse på kortet.

Ja om du kallar mej minderårig måste det betyda att du är väldigt övermogen.Skulle nog inte kalla mej Nvidia fanboy heller men du är en av swec`s egna lilla Charlie`s.

Anyway..du har som vana att alltid åberopa länkbevis när någon ifrågasätter dina "sanningar" men själv tror du att det räcker med "att jag säger att det är så" för din bevisning.

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Där har du en jämförelse mellan 1 och 2 gb kort och läs gärna deras conclusion där de säger att 2gb minne mest är "kosmetika".

Jo,Fermi har imponerande min fps och Nej,min fps beror inte bara på minnes mängd.Nu väntar jag mej bara ditt vanliga ordbajsande om att test siten är Nvidia ägd och andra "lysande" undanflykter från DEJ!

mvh tEan

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Till viss del är det pga det, men inte alltid.
http://images.anandtech.com/graphs/5870e6_033110003509/22281....

I just det exemplet så får dock 5870 en 50%ig ökning av minimifps av mer minne och hamnar bara 10-15% bakom GTX 480.

Vadå inte alltid? Det där visar ju bara att det enda som drog ner "minimum fps" på 5870 var att det bara hade 1 GB grafikminne. Iaf just i Crysis. Det var iofs det enda som fanns på den sidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Vadå inte alltid? Det där visar ju bara att det enda som drog ner "minimum fps" på 5870 var att det bara hade 1 GB grafikminne. Iaf just i Crysis. Det var iofs det enda som fanns på den sidan.

Ja, jag orkade inte bemöda mig att leta upp andra tester när det inte fanns fler minimum fps på den sidan och nöjde mig med att visa just skillnaden där minne faktiskt spelar roll.

Permalänk
Medlem

Um... Det är ganska genomgående. Det ger ett par frames mer med 2GB vs 1GB minne. I upplösningar som är löjligt höga, och inte relevanta för uh, normalt bruk.
Och i det valda exemplet är det ospelbart oavsett... Strålande exempel.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Ja om du kallar mej minderårig måste det betyda att du är väldigt övermogen.Skulle nog inte kalla mej Nvidia fanboy heller men du är en av swec`s egna lilla Charlie`s.

Anyway..du har som vana att alltid åberopa länkbevis när någon ifrågasätter dina "sanningar" men själv tror du att det räcker med "att jag säger att det är så" för din bevisning.

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Där har du en jämförelse mellan 1 och 2 gb kort och läs gärna deras conclusion där de säger att 2gb minne mest är "kosmetika".

Jo,Fermi har imponerande min fps och Nej,min fps beror inte bara på minnes mängd.Nu väntar jag mej bara ditt vanliga ordbajsande om att test siten är Nvidia ägd och andra "lysande" undanflykter från DEJ!

mvh tEan

Ja du skriver åtminståne som en minderårig utan att låta nedvärderande. Dina tidigare uppvisningar har också tydit på att du försöker hävda dig i diskussioner där du inte har samma nivå av kunskap och ändå trotsar allt som är till nVidia's nackdel, vilket har varit extremt mycket sista tiden. Visa mig en enda utanflykt som inte är konkret fakta som jag dessutom kan backa upp.

Det som stör dig är att jag sätter huvudet på spiken gällande nVidia varje gång och kan backa upp det med belägg eller lämna en teknisk argumentation för det.

Fermi är snabbare RV870, och annat vore konstigt med sina dryga 3 miljarder transistorer. Dock finns det inget magiskt som gör Fermi procentuellt mycket snabbare just under min-fps om man jämför korten med större minnesmängd. Det är dessutom i såpass extrema fall att ingen har någon användning av det än så länge med dagens texturer i spelen.

Finns väldigt mycket mer negativt att skriva om Fermi om bara en detalj som min-fps retar dig. Det är konkret fakta att det är ett ganska stort misslyckande ur många synvinklar, även för nVidia själva, och tom deras partners.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ja du skriver åtminståne som en minderårig utan att låta nedvärderande. Dina tidigare uppvisningar har också tydit på att du försöker hävda dig i diskussioner där du inte har samma nivå av kunskap och ändå trotsar allt som är till nVidia's nackdel, vilket har varit extremt mycket sista tiden. Visa mig en enda utanflykt som inte är konkret fakta som jag dessutom kan backa upp.

Det som stör dig är att jag sätter huvudet på spiken gällande nVidia varje gång och kan backa upp det med belägg eller lämna en teknisk argumentation för det.

Fermi är snabbare RV870, och annat vore konstigt med sina dryga 3 miljarder transistorer. Dock finns det inget magiskt som gör Fermi procentuellt mycket snabbare just under min-fps om man jämför korten med större minnesmängd. Det är dessutom i såpass extrema fall att ingen har någon användning av det än så länge med dagens texturer i spelen.

Finns väldigt mycket mer negativt att skriva om Fermi om bara en detalj som min-fps retar dig. Det är konkret fakta att det är ett ganska stort misslyckande ur många synvinklar, även för nVidia själva, och tom deras partners.

Det är inte den större minnesmängden som ger Fermi högre minimum fps, period.

Permalänk
Citat:

Personangrepp, personangrepp och personangrepp....
Då kan väl jag hjälpa till lite också...

Hur skriver du själv 2good4you,
finns inget ord som heter "tydit" och vad är egentligen "utanflykt" för någonting?

Du skriver ju själv som en minderårig...
Lär dig skriva innan du leker Grafikkorts-expert!

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det är inte den större minnesmängden som ger Fermi högre minimum fps, period.

Förklara vad i arkitekturen som gör det då istället för att påstå något utan ordentlig grund. Det hade kunnat höja nivån på forumet, istället för det motsatta med diverse självsäkra påståenden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ungefär som bilkörning,
här är ALLA experter

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]