Permalänk
Medlem

Ovanligt låga FPS med bra dator

Tja, det är så att när jag spelar mirror's edge så får jag mellan 4-7 fps. Det händer inte hela tiden utan först när det börjar "hända grejer" altså när det blir action i spelet, när det kommer helikoptrar och swat som skjuter och man måste springa hela tiden. Annars i början på en bana får jag 60 fps nät det inte händer någonting (min skärm är på 60 hz).
Mina specs är i signaturen.
Men på min förra dator, AMD 940 3.0 ghz - 2X 4770 - 4 gb 800 mhz - Gigabyte ga-790x, gick samma spel mycket mjukare utan konstigheter.
Det är inte bara Mirror's edge som laggar utan också GTA 4, som för övrigt gick bra på förra datorn.
Dessutom tar det mycket längre tid att starta GTA 4 på min nuvarande dator. Även fast jag nu har en Samsung 500gb F3, hade förut en WD black 640 gb.

Värt att nämna är att när min nuvarande dator var nybyggt (ca 1 vecka sen) satte jag inte kylaren ordentligt så cpun var uppe i 88 c några gånger. Jag har nu en Corsair H50 som kyler bra. Kan cpun ha tagit skada eller?
Någon som har en aning om vad problemet är? Alla svar uppskattas

Visa signatur

Fractal Design R2 - Samsung 500 GB F3 - Gigabyte P55A-UD3 - Core i5 750 2.66 ghz - Asus 5850 - Corsair 4 GB 1600 mhz - Corsair 550 W - Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Är det bara i Mirrors Edge som problemet uppstår? Hur fungerar datorn i övrigt när du använder den? Har processorn tagit skada bör du se betydligt allvarligare problemen är fps-dropp i ett spel så det är säkerligen inget problem. Testa att patcha upp både Windows och spelet om du inte gjort det, testa beta-drivrutiner från ATI eller i värsta fall - ominstallera Windows.

Visa signatur

--

Permalänk
Skrivet av jiteell:

Tja, det är så att när jag spelar mirror's edge så får jag mellan 4-7 fps. Det händer inte hela tiden utan först när det börjar "hända grejer" altså när det blir action i spelet, när det kommer helikoptrar och swat som skjuter och man måste springa hela tiden. Annars i början på en bana får jag 60 fps nät det inte händer någonting (min skärm är på 60 hz).
Mina specs är i signaturen.
Men på min förra dator, AMD 940 3.0 ghz - 2X 4770 - 4 gb 800 mhz - Gigabyte ga-790x, gick samma spel mycket mjukare utan konstigheter.
Det är inte bara Mirror's edge som laggar utan också GTA 4, som för övrigt gick bra på förra datorn.
Dessutom tar det mycket längre tid att starta GTA 4 på min nuvarande dator. Även fast jag nu har en Samsung 500gb F3, hade förut en WD black 640 gb.

Värt att nämna är att när min nuvarande dator var nybyggt (ca 1 vecka sen) satte jag inte kylaren ordentligt så cpun var uppe i 88 c några gånger. Jag har nu en Corsair H50 som kyler bra. Kan cpun ha tagit skada eller?
Någon som har en aning om vad problemet är? Alla svar uppskattas

Vad har du för max temp på cpu och gpu låter som ett värmeproblem hade samma problem med min dator när jag inte hade någon kylpasta till cpu(hade ingen hemma och behövde datorn). Kolla temps under belastning

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem

När jag spelar Mirror's edge ligger min cpu på 38-39 grader. Mitt Asus 5850 är inte klockat och fläkten är på 40 %.

Visa signatur

Fractal Design R2 - Samsung 500 GB F3 - Gigabyte P55A-UD3 - Core i5 750 2.66 ghz - Asus 5850 - Corsair 4 GB 1600 mhz - Corsair 550 W - Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

skulle nog vara bra att veta vilket OS också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

skulle nog vara bra att veta vilket OS också

Windows 7 Ultimate 64 bit

Visa signatur

Fractal Design R2 - Samsung 500 GB F3 - Gigabyte P55A-UD3 - Core i5 750 2.66 ghz - Asus 5850 - Corsair 4 GB 1600 mhz - Corsair 550 W - Dell 2209WA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiteell:

Tja, det är så att när jag spelar mirror's edge så får jag mellan 4-7 fps. Det händer inte hela tiden utan först när det börjar "hända grejer" altså när det blir action i spelet, när det kommer helikoptrar och swat som skjuter och man måste springa hela tiden. Annars i början på en bana får jag 60 fps nät det inte händer någonting (min skärm är på 60 hz).
Mina specs är i signaturen.
Men på min förra dator, AMD 940 3.0 ghz - 2X 4770 - 4 gb 800 mhz - Gigabyte ga-790x, gick samma spel mycket mjukare utan konstigheter.
Det är inte bara Mirror's edge som laggar utan också GTA 4, som för övrigt gick bra på förra datorn.
Dessutom tar det mycket längre tid att starta GTA 4 på min nuvarande dator. Även fast jag nu har en Samsung 500gb F3, hade förut en WD black 640 gb.

Värt att nämna är att när min nuvarande dator var nybyggt (ca 1 vecka sen) satte jag inte kylaren ordentligt så cpun var uppe i 88 c några gånger. Jag har nu en Corsair H50 som kyler bra. Kan cpun ha tagit skada eller?
Någon som har en aning om vad problemet är? Alla svar uppskattas

Jag har för mig att jag också hade problem i Mirror's edge medans PhysX var aktiverat. Testa stänga av detta, då borde det flyta på bättre.