Apple lanserar Iphone 4 på WWDC

Permalänk
Skrivet av highspeed:

vadå Mac pro för 20k-30k så får du 4850/4870 grafik, det är ju det senaste!!!!!

haha... ja det är verkligen otroligt.. vad hype kan göra...

dock äger jag en iphone, skäms, men vid tillfället hade den bättre video inspelning än htc variant.

Men du kanske inte förstår Apples koncept där?

För de 30 000 kronorna får du en dator som:
1) Fungerar
2) Är snygg
3) Är snabb (i7, 8 GB RAM)
4) Innehåller kopiösa mängder kvalitétsmjukvara (Aperture 3, Logic Express 9)
5) Duktig garanti

Jag vet vad jag skulle köpa om jag vore företagare.
Eller så struntar du i Aperture 3, Logic Express samt den utvidgade garantin och får 16 GB RAM istället.
En motsvarande skärm från Dell som ju också kräver en dator går på ~10 000 kr. Sen hur du plockar ihop din hårdvara och mjukvara (!) på ett sätt som tillåter dig att lämna in det i en butik i Stockholm eller Turkmenistan och få problem fixade är upp till dig.

Jag är inte fanboy, men jag ser inte många andra företag som erbjuder den helhetslösningen. Gör du?
Dessutom lär du inte skämmas för din iPhone, du lär i verkligheten tycka att den fungerar ganska bra.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Men du kanske inte förstår Apples koncept där?

För de 30 000 kronorna får du en dator som:
1) Fungerar
2) Är snygg
3) Är snabb (i7, 8 GB RAM)
4) Innehåller kopiösa mängder kvalitétsmjukvara (Aperture 3, Logic Express 9)
5) Duktig garanti

Jag vet vad jag skulle köpa om jag vore företagare.
Eller så struntar du i Aperture 3, Logic Express samt den utvidgade garantin och får 16 GB RAM istället.
En motsvarande skärm från Dell som ju också kräver en dator går på ~10 000 kr. Sen hur du plockar ihop din hårdvara och mjukvara (!) på ett sätt som tillåter dig att lämna in det i en butik i Stockholm eller Turkmenistan och få problem fixade är upp till dig.

Jag är inte fanboy, men jag ser inte många andra företag som erbjuder den helhetslösningen. Gör du?
Dessutom lär du inte skämmas för din iPhone, du lär i verkligheten tycka att den fungerar ganska bra.

Som om Apples garanti är bättre än Dell's next day on site...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Själv köpte även jag, på lanseringsdagen, en 16 GB iPhone 3G och la ~4500 kr kontant. Ingen förhöjd månadsavgift utan ett vanligt Max 25 abonnemang från Telia (49 kr månaden) bundet i 18 månader samt Datatrafik Fastpris (199 kr månaden, vilket gav kanske 300 kronors rabatt..).

Så något trollande är det inte.

4500+49*18(882 kr)+199*18(3582)=8964
I see

Permalänk
Skrivet av Alexei:

Som om Apples garanti är bättre än Dell's next day on site...

Som om jag jämförde deras garanti sinsemellan?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av machettgårhårt:

så alltså om ja skulle köpa en obunden iphone från usa (om det nu går) så kan ja inte smacka in ett microsim från exempelvis telia eller någon annan mobiloperatör som är verksam i både norge och sverige?

Vad jag vet så går det inte att köpa de nya telefonerna obunden , inte ens i USA.
Om man vill ha en obunden får man gå en generation bakåt, 3Gs i detta fallet som ska gå att köpa obunden i Sverige när iPhone 4 släpps.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Du tänker väldigt långt när du säger att man får telefonen gratis...

Beror väl på hur man ser på det. Men jag betalar iallafall enbart för samtalsavgifter och inget extra för telefonen. Vissa abonnemang har ju "förhöjd månadavgift" eller "tillägg för mobil" under bindningstiden.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Som om jag jämförde deras garanti sinsemellan?

Dunno du snacka om vad du skulle köpa som företagare samt blandade in dell i det hela, tror Dell passar företagare 10 ggr bättre pga att det använder windows (aka kompabilitet). Ok visst 5% av alla företag kan ha mer nytta av OS X men en normalt funtad företagare köper Dell framför Mac. Jag är själv egen och kör windowslaptop och känner ett par företagare med mac... brukar låta nåt i stuk med "Jag har Mac, det funkar inte/det finns inte till Mac". Kan själv inte ge åsikter om Mac då jag adrig haft en...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Jag blir nästan förbannad på alla de som säger att iPhone är billig och går att hitta för 4-5k Kr. Den har fan funnits i över 11 månader! Nästan allt bli billigare ju äldre det blir! Jag kommer ihåg när iPhone 3G kom ut, två polare köpte den och det billigaste abonnemanget man kunde ta blev sammanlagt 12k KR under hela bindingstiden, det är ju helt sjukt för en mobil? Så snälla, var tysta med ert kära snack om att iPhone e billig, idag kan man få en HTC Desire för 4700kr, eller en importerad Nexus One för ~4000kr.( Och nexus one släpptes med samma pris som den säljs för nu)

Och nej jag inte en fanboy. Min mor har en iPhone och den är jättebra.... för henne. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en iPhone för en så stor summa när man inte ens får göra vad man vill med mobilen utan att jailbreaka? Nä, ni som vill ha det simpelt och snyggt kör på apple prylar. Ni som har intresse i teknik kör på windows, android, linux och allt vad ni nu vill

Permalänk
Medlem

Obundna iPhone

Skrivet av Calle2003:

Vad jag vet så går det inte att köpa de nya telefonerna obunden , inte ens i USA.
Om man vill ha en obunden får man gå en generation bakåt, 3Gs i detta fallet som ska gå att köpa obunden i Sverige när iPhone 4 släpps.

Jag har köpt både 3G och 3GS i Hong Kong när dom kom ut och ska köpa iPhone 4 oxå . Dom har fungerat perfekt med mitt TELE2 abonnemang. Så ta en semester och res till Hongkong

iPhone 3G & iPhone 3GS - Apple Store (HongKong)

Permalänk
Medlem

Iphone 3G/S är inte billig det är fakta om man ser till hårdvaran men likförbaskat köper folk, precis som de kommer göra med 4G och då kommer även jag slå till.
Dock köper jag abonnemang där jag kan prata för summan jag betalar i månaden annars är det inte värt det enligt mig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Men du kanske inte förstår Apples koncept där?

För de 30 000 kronorna får du en dator som:
1) Fungerar
2) Är snygg
3) Är snabb (i7, 8 GB RAM)
4) Innehåller kopiösa mängder kvalitétsmjukvara (Aperture 3, Logic Express 9)
5) Duktig garanti

Så du säger att om man köper en PC för 30k kr så: Fungerar den inte, är ful, är långsam, har inte stora mängder av det du kallar "kvalitétsmjukvara" eller har en duglig garanti?

Jag tror nog att det är detta som man kan kalla för äpplesjukan.

Peace

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Jag blir nästan förbannad på alla de som säger att iPhone är billig och går att hitta för 4-5k Kr. Den har fan funnits i över 11 månader! Nästan allt bli billigare ju äldre det blir! Jag kommer ihåg när iPhone 3G kom ut, två polare köpte den och det billigaste abonnemanget man kunde ta blev sammanlagt 12k KR under hela bindingstiden, det är ju helt sjukt för en mobil? Så snälla, var tysta med ert kära snack om att iPhone e billig, idag kan man få en HTC Desire för 4700kr, eller en importerad Nexus One för ~4000kr.( Och nexus one släpptes med samma pris som den säljs för nu)

Och nej jag inte en fanboy. Min mor har en iPhone och den är jättebra.... för henne. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en iPhone för en så stor summa när man inte ens får göra vad man vill med mobilen utan att jailbreaka? Nä, ni som vill ha det simpelt och snyggt kör på apple prylar. Ni som har intresse i teknik kör på windows, android, linux och allt vad ni nu vill

Tack någon som fattar att dom är skitdyra för det man får och man inte alls får dom för 4000 kronor om du betalar 4000 i butik och sen är bunden med ett abbonnemang i 24 månader
Tänk lite människor

Permalänk
Medlem

Köp acer liquid s100 istället så har du en bättre produkt som är dessutom hästlängder billigare dessutom....android är så mycket öppnare än iphone.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Föjde Engadgets-rapportering ganska stort och, vad fan höll SweC på med? Ni följer ju Apple som iglar annars? Vad fan sysslade ni med? "De kommer rapportera frå..."-artikeln var ju ett onödigt inslag annars. Näe, men iP4 är rätt jävla het faktiskt.

Men iPhone har levt på hypen, den hypen börjar tröttna, iPhone ju nu inte vad den varit. Android är billigare och mer hanterligt, vad gäller apps. Men jag vet inte... Vill man bli helt utlåst för ett snedsteg (jailbreak) med något man köpt eller få göra vad man vill? Hail Google i det läget...

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spongie:

Så du säger att om man köper en PC för 30k kr så: Fungerar den inte, är ful, är långsam, har inte stora mängder av det du kallar "kvalitétsmjukvara" eller har en duglig garanti?

Jag tror nog att det är detta som man kan kalla för äpplesjukan.

Peace

Håller med ännu en "applehjärntvättad" person har vi här...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Ha-begäret är stort, men kommer vänta till nästa iPhone istället. Min 3GS duger så länge.

Permalänk

Äger en 3GS och har svårt att se någon direkt anledning att byta upp mig.
På Apples hemsida säger dom "this changes everything".
Är inte beredd att hallå med, även om den nya skärmen verkar trevlig men i min syn helt onödigt högupplöst med tanke på skärmens storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

4500+49*18(882 kr)+199*18(3582)=8964
I see

Datapaket är inget man binder sig vid så 199 behöver man bara betala om man vill, och 49 kr i månaden är för abonnemanget, jag antar att du tänker ha ett abonnemang med vilken telefon du än använder. Räknar man som du gör kostade min gamla SE W800i 148000 kr, hade den i 2 år och ringde för 500 kr i månaden, samt att telefonen gick på 2800 kr. Det går att räkna som du gör, men det är fel.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ärligt, vem bryr sig om antalet Mpixel? Vad skall du göra med bilderna egentligen, blåsa upp dem på nån stor reklampelare?

Vad de flesta mobilkamrer lider av är dålig kvalite vid taskigt ljus. Att då trycka in en jäkla massa pixlar på en redan liten sensor är ju bara dumt. 5 Mpix duger alldeles utmärkt, ser mycket hellre att de lägger pengarna på bättre optik och större (ljuskänsligare) sensor. Säger inget om iphone 4 optik och sensor för det vet jag inget om, pratar bara generellt.

Högt antal Mpixel i mobiler är ju bara för att imponera på de som inte vet bättre...

Ja, jag vet att det är helt onödigt med massor av Mpix, men du kan inte säga emot att kamerorna med mer Mpix har en tendens att vara bättre än sina motsvarigheter med färre Mpix.
Observera att jag skriver tendens och dessutom menar mobilkameror endast.

Skrivet av Aphex:

Du missade biten om back illuminated sensor.. vilket skulle kunna innebära att den har bättre bildkvalitet i dåligt ljus än någon annan mobilkamera.

Sony Global - News Release - Sony develops back-illuminated CMOS image sensor, realizing high picture quality, ne
Sitter i många digitalkameror som släpps nu.

Värst vad ni hakade upp er på just kameran, jag tog det endast som ett exempel.
Finns många andra saker som är efterblivna i iPhone som att man inte kan använda mp3 som ringsignal eller skicka filer via bluetooth, men jag tog som sagt ett (1) exempel för att ni inte skulle behöva stå framför en "wall of text".

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Jag blir nästan förbannad på alla de som säger att iPhone är billig och går att hitta för 4-5k Kr. Den har fan funnits i över 11 månader! Nästan allt bli billigare ju äldre det blir! Jag kommer ihåg när iPhone 3G kom ut, två polare köpte den och det billigaste abonnemanget man kunde ta blev sammanlagt 12k KR under hela bindingstiden, det är ju helt sjukt för en mobil? Så snälla, var tysta med ert kära snack om att iPhone e billig, idag kan man få en HTC Desire för 4700kr, eller en importerad Nexus One för ~4000kr.( Och nexus one släpptes med samma pris som den säljs för nu)

5400 var totalkostnaden för min 3G.

3600 kontant och 1800 i abonnemangskostnad (99kr/18 månader) .
Får jag väl anse vara billigt då jag fick ringa för dessa 1800.

Jag köpte den en vecka efter lansering.
Dina polare kan inte vara några stjärnor i matematik och de tar ett sådant värdelöst abonnemang.

För övrigt verkar specsen vara bra men blev lite besviken på designen. Får väl se hur den ser ut i verkligheten först också.

Ska nog göra ett köp om den kommer med något vettigt abonnemang.

Permalänk
Inaktiv

Verkar riktigt skysst, som sagt är ju skärmen den stora grejjen här och möjligen processorn. Det andra har väl konkurrenterna redan haft resten av sedan länge tillbaka.

Videosamtal.. "wohooo"... det kunde min gamla tre mobil för 6 år sedan också... vad är nyhetsvärdet i det?

Permalänk
Medlem

Man blir så himla sugen att köpa en. Jag har ju 3GS så får se om jag skaffar en ny eller inte.

Permalänk
Medlem

mycket hat om en liten produkt, so what om apple gör en mobil som inte en majoritet tycker är prisvärd?

Gillar upplösningen på skärmen, ska bli intressant och se om multitasking funkar som den gör på andra mobiler samt hur batteritiden påverkas.

//Skrivet på min N900

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Kan man lägga in program, musik och film från vilken dator som helst och
slippa det värsta *Appleware* av dem alla, Itunes?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg faktiskt och bra specifikationer men skulle aldrig köpa den av en enda anledning och den stavas I-T-U-N-E-S.

Permalänk
Skrivet av Inanimate:

hmmm börjar fan bli sugen på en Apple-produkt efter 15 års motsträvan

nje är fortfarande äppel hatare
i detta fall är jag nog lite mer emot smart phones, min mp3 spelare kan spela längre än min mobil, min kamra tar bättre bilder än min mobil, min laptop visar websidor bätre än min mobil men mobilen har bättre batteri tid visserligen..men jag är nog lite teknik fientlig på alt förutom min kära burk!
för övrigt så tycker jag det är roligt när man släpper ett announcement om ett announcement!

Fear the big apple cult!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Vad innerbär "Mikro-sim" ? Kan väl inte vara ett mindre simkort än det som redan finns ?

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Skrivet av Drawmly:

720p inspelning i en mobil? Sweet. Och upplösningen på skärmen börjar ju fan närma sig en PC-skärm?

720p finns redan på Vivaz och några fler mobiler...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om den har MicroUSB-laddning? Vad jag kan minnas så har t.om. Apple godtagit det som en ny standard.

Permalänk
Avstängd

När man är ute på jobb och behöver internet till sin bärbara så tar man fram iphone och surfar via wifi? Det går med Android 2.2.
Jag tror att det är ett vågspel av apple att börja bygga egna kretsar. Det har inte funkat tidigare. Mac fick byta till Intel CPU efter ett tag.

Iphone 4 har vad det verkar också bara 256 mb ram. Nexus one har 512 MB.