Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Valve erkänner dålig prestanda på Mac

Permalänk
Melding Plague

Valve erkänner dålig prestanda på Mac

Valve Software, företaget bakom speltjänsten Steam, erkänner att Mac-datorer inte fungerar särskilt bra med moderna datorspel. Orsaken sägs vara eftersatta drivrutiner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Därför man är en PC användare =D

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk

mm grundversionen av deras "hetare" Mac PRO ahr ett Nvidia 120

Permalänk
Medlem

Man gör det steve jobs way or no way.
du ska använda de kortet som de har specat or no other.
-1 till MAC

Edit:
Kanske bra för de orutinerade datoranvändarna (som är flest) men mycket sämre för de rutinerade.

Permalänk
Medlem

Du betalar 10k för det där lilla äpplet fram på datorn så självklart blir hårdvaran lidande !

Visa signatur

Amd 1055T @ 3.5ghz | Corsair 16382mb 1600 MHz 9-9-9-24 | MSI GeForce 680| Asus M5a88-M | Intel 330 120GBx2 + WD 500GB Green + WD 1000GB Black + WD 2000GB Green x2 | AX 850 | Windows 7PRO x64 | Define R3 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vboman:

Du betalar 10k för det där lilla äpplet fram på datorn så självklart blir hårdvaran lidande !

frågan är vem som inte vill betala 10k för ett äpple någon redan tuggat på?

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om Apple skulle få tummen ur och göra lite mer spelinriktade datorer för lite bättre priser så skulle nog intresset höjas och fler skulle använda sina Apple datorer för spelande. Men då deras absolut dyraste maskiner är väldigt undermåliga i spel även om drivrutinerna skulle fungera bra så tror jag inte det finns så mycket intresse bland spelintresserade att använda sin Apple dator som speldator.

Men som sagt, får Apple tummen ur och gör lite bättre maskiner för spelande så ökar nog intresset bland GPU tillverkarna att skapa drivrutiner därefter.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt. Att köpa en Mac när man vill ha en speldator är som att köpa en Volvo när man vill ha en sportbil.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Inte konstigt. Att köpa en Mac när man vill ha en speldator är som att köpa en Volvo när man vill ha en sportbil.

Är inte STCC en sport och har inte Volvo en bil med i denna sport? Måste väl isf vara en sportbil ;)?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om CS 1.6 kommer kunna köras inom en snart framtid på Mac? Utan bootcamp.

Citera gärna detta när du svarar

Permalänk
Medlem

Hoppas satsningen på drivrutiner till osx i förlängningen leder till bättre linuxstöd från amd/nvidia.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vboman:

Nu var det ju inte hårdvaran som var lidande, utan drivrutinerna, i högsta grad mjukvara...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ok lite missvisning i artiklen, det bästa graffet man kan köpa till Mac Pro är inte detdär ATI kortet, visst är det det bästa kortet från Apple men går att köpa bättre kort från tex EVGA och andra tillverkare!

PS: För er som skrattat åt nuvarande Mac Pro, ja den suger och ja den är för dyr och icke prisvärd, men så har den inte uppdaterats på typ 16 månader, en ny Mac Pro bör vara påväg!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Kanske mer som att köpa Cadillac om man vill ha en sportbil. Utseende, kvalité, och riktar sig till helt andra köpare.

Permalänk

Jag trodde inte att apple-datorer kunde ha problem med drivrutiner, det var i alla fall vad man har hört från deras reklamer.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Orsaken sägs vara att AMD och Nvidia inte lägger lika mycket krut på drivrutiner till Mac OS X som till Microsoft Windows.

Nu snackar väl ändå redaktören skit?

Nvidia och AMD skriver ju FFS inte drivrutinerna till Mac, snarare hjälper Apple med det om något. Den här situationen är Apples eget fel eftersom att de har ett sådant sjukt kontrollberoende. (som vi alla vet om vid det här laget) Det är Apple som alltid skriver sin mjukvara, det är deras skit. Tro mig Nvidia hade inte tillåtit den hära feta flaskhalsen på Mac OS X plattformen. De har delad kodbas så de hade i princip kompilerat om Linux-drivern säkert med lite ändringar i kärnan bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradoxnode:

Jag trodde inte att apple-datorer kunde ha problem med drivrutiner, det var i alla fall vad man har hört från deras reklamer.

Precis, allt ska ju fungera så jättebra.
Det är därför folk köper dessa överpris-datorer. Och även de som vill ha alla de senaste prylarna eftersom Mac verkar vara en "innegrej".

Jag kommer ihåg när jag och några kompisar skulle köra WC3 på LAN. Vems dator var det som ständigt krashade även fast det finns en version av WC3 för Mac? Inte var de någon PC iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Nvidia och AMD skriver ju FFS inte drivrutinerna till Mac, snarare hjälper Apple med det om något. Den här situationen är Apples eget fel eftersom att de har ett sådant sjukt kontrollberoende. (som vi alla vet om vid det här laget)

Du kan inte ha mer fel, ok hejdå!

Skrivet av Pinoxio:

Precis, allt ska ju fungera så jättebra..

När AMD och nVidia gör skitdrivisar till PC så är det AMD och nVidias fel, när dom däremot gör skitdrivsiar till Apples datorer så är det helt plötsligt tillverkarens fel, alltså Apples? Lika ointelligent som att säga att Acers nVidia drivisar suger och att det är Acers fel!

Men visst, roligt att skälla på Apple lite, att du har helt fel är skit samma sålänge du får kasta lite skit!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Kanske mer som att köpa Cadillac om man vill ha en sportbil. Utseende, kvalité, och riktar sig till helt andra köpare.

Intressant att välja just Cadillac som exempel på kvalitet och utseende. Kvalitet ska jag inte säga mycket om (en smula bättre än SAAB enligt en artikel i Automotorsport från mars i år), men utseende... Speciellt nya Cadillacer är ju något hemskt groteska. Ingen stil, ingen finess. Bara stort och vräkigt. Jag säger inte att det inte finns folk som gillar det, utan att det kanske inte är det bästa bilmärket att jämföra med. Även om jämförelsen mellan Cadillac och Apple kan vara intressant just i detta avseende

Visa signatur

// Etrai
"Ända"/"än" och "enda"/"en", learn the difference!
Kan du inte använda "de" och "dem" korrekt, skriv "dom".
Dator: en sån jag kan spela SotS och patiens på. Mobil: en sån som går att ringa med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperA:

Du kan inte ha mer fel, ok hejdå!

När AMD och nVidia gör skitdrivisar till PC så är det AMD och nVidias fel, när dom däremot gör skitdrivsiar till Apples datorer så är det helt plötsligt tillverkarens fel, alltså Apples? Lika ointelligent som att säga att Acers nVidia drivisar suger och att det är Acers fel!

Men visst, roligt att skälla på Apple lite, att du har helt fel är skit samma sålänge du får kasta lite skit!

Vadfan babblar du om?

Apple skriver sin egna grafikdrivrutiner med viss hjälp (dokumentation etc från Amd, Nvidia och Intel). Det är Apples mjukvara och går inte att tanka på annat sätt än från dem själva.

Raid. Frag. Dominate your games. | GAME.AMD.COM
Drivers - Download NVIDIA Drivers
Försök tanka för mac os x och återkom

Det enda positiva egentligen med att Apple fixar grafikdrivrutiner själva är att Intels integrerade grafikkretsar faktiskt klarar av att starta moderna spel för att de har bättre stöd för OpenGL än Intels egna drivrutiner (windows/linux).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Vadfan babblar du om?

Apple skriver sin egna grafikdrivrutiner med viss hjälp (dokumentation etc från Amd, Nvidia och Intel). Det är Apples mjukvara och går inte att tanka på annat sätt än från dem själva.

Så för att det inte går att ladda ner drivrutiner till Apples datorer från nVidia och ATI så drar du direkt slutsatsen att Apple gör grafikdrivrutinerna själva? Seriöst, har du inte missat några logiska steg därimellan?

Apple gör inte drivrutinerna själva, ATI och nvidia gör dom och sen skickas dom ut med en pakethanterare till OS X, precis som dom senaste drivisarna dyker upp i Windows Update!

Skrivet av Asheileon:

Det är alltid lika enkelt att hitta en fan-boy i en forum-tråd

Så för att man rättat någon som har sjukt fel betyder det att man är en fan-boy? Ännu enklare att hitta en anti-apple snubbe, bara att kolla vilket inlägg som totalt saknar logik eller någon som helst kunskap!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Ok, läste fel tyckte jag läste MacBook.

Men.. vem fan köper en arbetstation för spel?.... Inga spel andvänder ens 12 eller ens knappt 4 kärnor idag.

De flesta nya spel använder 4 kärnor? De bästa speldatorerna har just 4 kärnor av en anledning. Om man nu skulle få för sig att köpa en Mac Pro till att spela på är man ju dock lite efter, som du påstår. Men om man sitter och arbetar hemma och ibland får för sig att lira ett spel så räcker ju faktiskt 4870 kortet som går att fixa med MP'n utan problem om man inte ställer alldeles för höga krav. Och detta är väl också om man har oändligt med pengar och verkligen vill slösa bort sina slantar

Permalänk
Skrivet av facedark:

De flesta nya spel använder 4 kärnor? De bästa speldatorerna har just 4 kärnor av en anledning. Om man nu skulle få för sig att köpa en Mac Pro till att spela på är man ju dock lite efter, som du påstår. Men om man sitter och arbetar hemma och ibland får för sig att lira ett spel så räcker ju faktiskt 4870 kortet som går att fixa med MP'n utan problem om man inte ställer alldeles för höga krav. Och detta är väl också om man har oändligt med pengar och verkligen vill slösa bort sina slantar

AppleComponents.com - 661-5010 - Card, Video, ATI Radeon HD 4870, 512 MB ja man ska nog vara ganska lost om man tycker det är ok men somsagt det är helt fritt att göra vad man vill med sina pengar antar jag..... masochism leksaker säljer säkert bra.... precis som mac

Permalänk
Medlem

Mac är ju en mycket liten marknad sett till vilka som köper spel så jag är därmed inte förvånad om grafikkortstillverkare inte vill lägga ned lika stora resurser där.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det är bra det! Det är inte meningen att man ska spela på en mac. därför har man PC

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Var nånstans sa jag arbetsstationer är lämpade för spel?

Och sorry om jag inte är så hemskt insatt i Apples produkter. Men jag sitter inte och fappar till deras hemsida och spermar ner skärmen som du tydligen gillar göra.

Förmodligen så ni får den vita färgen på Macs.. ;D

Skrivet av ParasiteX:

Men enda gången jag skulle tycka ett inköp av en Mac är en god ide är om man är så fullständigt dum i huvet att man inte klarar av Windows hur mycket man än försöker och man har oändligt med cash.

För ultimata faktumet är att köper du en Mac så betalar du mer för mindre. För pengarna man sparar in på att köpa en Mac kan man köpa in sig på en dator kurs om man verkligen behöver det..

Väldigt moget...

Detta var ju lite fail från Apples sida tycker jag. Klart att det är lätt för fanboys att skylla på AMD eller nVidia men när Apple skryter om hur deras mjukvara är skräddarsydd för hårdvaran så kan de väll åtminstone se till så att allt fungerar bra. Jag vet inte vem som gör drivrutinerna och tråden gör inte mig klokare men i vilket fall så borde Apple testa drivrutinerna och ställa högre krav.

Jag skulle aldrig kunna tänkta mig att köpa en Mac för att spela på eller rekommendera någon att köpa en för spel men det är ingen ursäkt till usla drivrutiner. Själv har jag en 13" MacBook Pro för just portabilitet och arbete dock hade jag aldrig köpt en överprisad Mac Pro. Med CSN samt backtoschool så var faktiskt min 13" MBP riktigt prisvärd och bättre portabel arbetslaptop hittar jag nog inte även om man kan drömma. Har testat netbooks men det är för litet, kluddigt och segt för mig. Men det jag prioriterar högst på laptop är portabilitet vilket påverkas av storlek, kvalitet, hållbarhet, vikt, touchpad (vill ju inte behöva asa med mig mus), batteritid (att behöva ladda var fjärde timme kallar inte jag portabel vilket har varit det bästa jag har haft på någon annan laptop, på denna får jag ut 8 timmar och fått ut 10 timmar minst en gång) samt form då den ska bara skön att bära med mig. Ett annat stort extra plus till MacBooken är att sleep läget är inte likt något jag sätt tidigare, stäng locket och den går ner i sleep dra upp det igen och den är igång innan du hinner titta på skärmen, andra laptops har jag stängt och öppnat locket och då håller den fortfarande på att gå ner i vila så jag måste stänga och vänta ett tag för att öppna igen och vänta i minst 10 sekunder ibland längre innan jag kan komma igång igen dessutom brukar de sluka batteri som fan i sleep läge medans min MacBook Pro har stått i sleep under en hel vecka när jag var på semester och när jag drog upp locket så låg batteriet på 86% om jag inte minns fel. Många av mina laptops klara inte ens en dag i sleep.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Jag kan inte annat än hålla med, Apple tar ut överpris för out of date hårdvara. Det är loggan man betalar för.

Personligen tror jag att ATI och Nvidia inte lägger ner lika mycket resurser på Apple, då jag antar att de inte har lika mycket kontroll över sina producter som de har i en PC. Om det nu är så att Apple skriv drivrutinerna, som någon nämde tidigare. Men jag hittar inga OS X drivers på AMD's Hemsida, dock bara tagit en snabbtitt.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Detta var ju lite fail från Apples sida tycker jag. Klart att det är lätt för fanboys att skylla på AMD eller nVidia men när Apple skryter om hur deras mjukvara är skräddarsydd för hårdvaran så kan de väll åtminstone se till så att allt fungerar bra. Jag vet inte vem som gör drivrutinerna och tråden gör inte mig klokare men i vilket fall så borde Apple testa drivrutinerna och ställa högre krav.

Jag skulle kunna tro att detta problemen inte har synts tidigare då dom stora titlarna som faktiskt fanns till OS X för några månader sedan har fungerat riktigt bra, WOW tex flyter minst lika bra i OS X som i Windows så där är det lite svårt att hitta att drivrutinerna inte är optimerade! Need For Speed har även den flytigt på bra!

Det var ju först med Valves intåg på OS X plattformen då man upptäckte att prestandan inte var i topp, detta var ju ganska nyligen och eftersom både ATI och nvidia säger att dom skall optimera drivrutinerna för Mac så kommer dom ju troligen att göra det ganska snart, men det lär inte gå över en natt!

Skrivet av Eltarion:

Om det nu är så att Apple skriv drivrutinerna, som någon nämde tidigare.

Just av denna anledningen jag försöker rätta folk som har fel, lixom ett forum är inte bara en nutidskonversation, folk kommer hit och letar upp information om saker, kanske typ ett år från nu, och sen hamnar dom i en tråd där extremt många har fel? Naturligtvis tror dom ju på detta då eftersom dom inte själva vet! Därför tycker jag att det är extremt viktigt att faktiskt veta vad man snackar om istället för att bara anta saker som inte stämmer och sen tro att det är så det ligger till! Detta gäller alla trådar, inte bara Apples!

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare

Flametråd ^^

Jag är ambivalent till allt, båda systemen har för och nackdelar...

Spelar på min PC, arbetar på min Mac

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Jag skulle kunna tro att detta problemen inte har synts tidigare då dom stora titlarna som faktiskt fanns till OS X för några månader sedan har fungerat riktigt bra, WOW tex flyter minst lika bra i OS X som i Windows så där är det lite svårt att hitta att drivrutinerna inte är optimerade! Need For Speed har även den flytigt på bra!

Det var ju först med Valves intåg på OS X plattformen då man upptäckte att prestandan inte var i topp, detta var ju ganska nyligen och eftersom både ATI och nvidia säger att dom skall optimera drivrutinerna för Mac så kommer dom ju troligen att göra det ganska snart, men det lär inte gå över en natt!

Just av denna anledningen jag försöker rätta folk som har fel, lixom ett forum är inte bara en nutidskonversation, folk kommer hit och letar upp information om saker, kanske typ ett år från nu, och sen hamnar dom i en tråd där extremt många har fel? Naturligtvis tror dom ju på detta då eftersom dom inte själva vet! Därför tycker jag att det är extremt viktigt att faktiskt veta vad man snackar om istället för att bara anta saker som inte stämmer och sen tro att det är så det ligger till! Detta gäller alla trådar, inte bara Apples!

Som jag lade till efter bara en snabbtitt på AMD's Hemsida, så hittade jag inga drivers för OS-X detta betyder dock inte att de inte finns där.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.