Sweclockers Augusti-turnering

Permalänk

Jag föreslår att i näst kommande turneringar att t.ex. alla som når 8-dels eller kanske kvart-finalen (självfallet beror det på hur många som anmält sig till turneringen och hur många platser det blir) blir auto-anmälda eller erbjudna via pm till nästkommande turnering (så vida de inte väljer att avstå) restrerande platser är först till kvarn vid tillkännagivandet av nästa turnering, dvs det går inte att göra några förhandsbokningar av platser.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Nästa gång tror jag nästan att vi får utöka antalet spelare till 64. Och om vi inte får ihop 64 pers så är det de 32 första som får vara med? Tror att fler kommer hänga på nästa gång faktiskt

Permalänk

Ok, snabb fråga. Hur brukar man göra, utöka antalet grupper eller antalet spelare i varje grupp? Har ingen koll men känn3er att det skulle vara bra att veta i morgon i fall jag ska fortsätta leka vidare med kodningen, det är visserligen helt beroende på hur jävla bakis jag känner mig i morrn då jag vart och glott på Imperial state electric, rökt för mycket och är alldeles för full.. Gnatt..

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Antielefant

64 spelare är mycket för en turnering, och antingen måste man köra 8 grupper om 8 med två finalister, eller 16 grupper om 4 med en finalist.

Den tidigare blir ett helsike att organisera däremot, eftersom varje grupp i så fall måste spela 28 matcher för att alla åtta ska möta de andra sju en enda gång var.

Detta är förstås under förutsätting att det är åttondelsfinaler. Kör man sextondelar kan varje av de sexton grupperna ha två finalister, eftersom 32 pers går vidare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

64 spelare, 32 grupper med två i varje... vinnaren går vidare... förloraren ner till loser bracket... Vinnaren i winner å loser bracket spelar i final bo5 där winner bracket grabben börjar med 1-0

Permalänk
Medlem

oavsett vad det blir så kommer jag att anmäla mig till nästa turnering också

Det här är den bäst organiserade turneringen jag varit med om online! och dessutom roligaste

Permalänk
Hedersmedlem

Grupper om 8 är knappast möjligt (Som ni säger är det 28 matcher), men däremot så kan
man ha kval + gruppspel, t.ex. som 2 gruppspel.

Säg nu att man har 128 spelar som vill vara med. Då har man t.ex. 32 st kvalgrupper, där de
2 bästa går vidare (+ ev ngn annan urvalsmetod baserad på rank etc). Senare har man det
vanliga gruppspelet om 16 grupper (istället för de 8 grupper vi körde i turneringen just nu).
Därefter får man 16dels-finaler att lägga till också, men det är bara 1 match extra egentligen.

Om man inte vill ha det får man hitta på någon annan kvalmetod eller sätta en begränsning
på 64 spelare. (men det gör jag helst inte).

Om det är för svårt att koda som en web-applikation kan jag göra det i ett standalone
java-app utan problem. Kanske går det att översätta på något sätt, och om inte annat får
vi köra med en sweclockers sc2-app tills vidare

Allt som allt får jag det (värsta fallet) till följande med 128 spelare:
Kval: 3
GS: 3
16: 3
8: 3
4: 3
2: 5
1: 5,

ja det blir rätt många matcher, 25 st totalt genom hela turneringen av 128 spelare om man vill vinna.
Jämför med denna turnering:

GS3: 3
8: 3
4: 3
2: 5
1: 5,

Vi har alltså redan 19 matcher i nuvarande turneringen för den som spelar flest (vinnaren och 2an)

,

Så att gå från 32->128 spelare ska aldrig innebära mer än en ökning från 19->25 matcher.
Vi skulle även kunna införa regler som t.ex. "top X behöver inte kvala" etc.

---------

eller så splittar man allt till en 64spelarstävling för B-G och en för P-D

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara påminna om att ni nu bara har fredag->söncag kvar att spela klart era matcher på. Måndag är nämligen den 16e!

Om flera fortfarande ligger kvar på samma poäng den 16e så kommer jag slumpa fram den som går vidare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10296218']Vill bara påminna om att ni nu bara har fredag->söncag kvar att spela klart era matcher på. Måndag är nämligen den 16e!

Om flera fortfarande ligger kvar på samma poäng den 16e så kommer jag slumpa fram den som går vidare.

Så kan du ju inte göra :O! Om Elde och Marshmallow inte kör sin match innan måndag kommer jag inte veta om jag ska köra omspel mot Elde/Marshmallow eller inte... Då sker lottning mellan mig och marshmallow.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

Andersson verkar som sagt ha försvunnit..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snowman89:

Andersson verkar som sagt ha försvunnit..

Om en person uppenbarligen inte har varit med och spelat några matcher är det förstås han som inte går vidare. De som har deltagit har prioritet. Nu vet jag inte om så är fallet med just Andersson, men det får vi diskutera om det blir nödvändigt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kriggus:

Så kan du ju inte göra :O! Om Elde och Marshmallow inte kör sin match innan måndag kommer jag inte veta om jag ska köra omspel mot Elde/Marshmallow eller inte... Då sker lottning mellan mig och marshmallow.

Det var väldigt tydligt från början att matcherna skulle spelas innan den 16e, så jag tror alla har fått mer än nog med tid för att bli klara (annars blir ju turneringen aldrig slutspelad ). 10 dagar tycker jag faktiskt ska räcka för att alla ska hinna spela 3 matcher var.

Du kan förstås i förväg spela en eventuell omspelsomgång mot marshmallow. Den matchen kommer också räknas om ni alla tre måste spela en omgång till mot varandra. (ifall det blir 1-1-1)

Om du känner att du kommit på en bättre lösning är det förstås välkommet med förslag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har haft mycket att göra den senaste tiden men kommer hem i morgon em. så om boda och Carl kan spela då vore det bra. Nu måste jag gå igen har lite bråttom..

Permalänk

Kan inte imorgon, håller på att flytta.

Men Boda, jag har tid att spela nu så logga in när du kan

Permalänk
Medlem

Vilket spel handlar detta om?

Permalänk
Skrivet av Zethion:

Vilket spel handlar detta om?

Starcraft 2, kolla vilken forumdel du är på.

Visa signatur

Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag o Carl ska spela strax om nån vill OBa så får ni säga till matchen börjar om ca 10 min

Permalänk

Grupp B omgång 2

Grupp: B
Spelare1:Carl
Spelare2: Boda
Resultat: Carl vann
Replay: på din ftp

Permalänk

Nu har jag tagit ett till ryck till med att skapa hemsidan för rapportering och anmälning, ni får gärna hoppa in och ge mig lite feedback på det som finns där just nu. Testa lite anmälningar och sånt så att jag kan få höra talas om buggar m.m. i tid. Sweclockers starcraft 2 Turnering.

OBS Den är inte live, dvs anmälningar och allt kommer tas bort innan vi kör igång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Nu har jag tagit ett till ryck till med att skapa hemsidan för rapportering och anmälning, ni får gärna hoppa in och ge mig lite feedback på det som finns där just nu. Testa lite anmälningar och sånt så att jag kan få höra talas om buggar m.m. i tid. Sweclockers starcraft 2 Turnering.

OBS Den är inte live, dvs anmälningar och allt kommer tas bort innan vi kör igång.

Testade lägga upp anmälan och det funkar.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mikael_Berglund:

Kommer hemsidan att automatisera brackets/slutspel osv också? Eller är det bara förenklingar för spelarna, annars är det nästan lika mycket jobb för gigurra som innan? Bra jobbat hittills dock!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Hedersmedlem

Förlänger tiden för gruppspel med 1 dag.

Dom som inte hunnit spela sina matcher innan måndag 16e kan även göra det under måndagen. Efter det känner jag dock att vi bör komma igång med slutspelet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Kommer hemsidan att automatisera brackets/slutspel osv också? Eller är det bara förenklingar för spelarna, annars är det nästan lika mycket jobb för gigurra som innan? Bra jobbat hittills dock!

Jag har haft planer på detta, men då jag var lite osäker på hur allt ska hanteras (hur det funkar med grupper m.m.) så har jag väntat med detta. Ska försöka ta kontakt med Gi][Gurra och diskutera hur han vill ha det; det är han som får ta besluten om hur allt ska läggas upp.

Visa signatur

Permalänk

Vertex, Carl här.

För att hinna med så kan vi sätta en tid imorgon då? Jag vet att jag skrev att jag inte hade tid innan men jag skjuter undan det andra.

På kvällen eller tidig förmiddag passar mig.

Permalänk
Medlem

Vertex jag vill också sätta en tid eller ja en ca tid iaf ^^

Permalänk
Medlem

Kommer inte att kommentera fler gruppspelsmatcher men sitter istället och filar på en highlight video från just gruppspelet Förhoppningsvis får jag den klar ikväll eller imorgonkväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crom:

Kommer inte att kommentera fler gruppspelsmatcher men sitter istället och filar på en highlight video från just gruppspelet Förhoppningsvis får jag den klar ikväll eller imorgonkväll

sweet, jag är en av de som kollar dina videos hyfsat ofta.. gillar flumkänslan och dina kommentarer om ensamma hydralisks som får rumpan bränd i psi-storms och liknande..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Hedersmedlem

CromX är bästa kommentatorn :). Väldigt finurliga saker du kommer på där mitt i replaysen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grupp: G
Spelare1: Scorpan
Spelare2: bananapowR
Resultat: bananapowR vann
Replay: på FTPn

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Nu har jag lite tid över att koda igen och funderar på att göra gruppindelningssystemet. Men det finns några beslut som måste tas innan dess.
Antar att

1. gruppstorleken alltid är 4.
2. ifall det inte är n*4 spelare så bildas endast en grupp med färre spelare.
3 den udda gruppen slumpas fram av de bäst rankade spelarna? (Färre spelare i grupp borde väl innebära större chans att gå vidare vilket gör det mer fair ifall t.ex. diamond league spelare har större chans att få gå vidare?)
4. Resterande grupper byggs av att de 4 bäst rankade spelarna läggs i var sin grupp, sen nästa 4 osv osv tills alla grupper är fyllda.

Är mina antaganden vettiga?

Visa signatur