Permalänk
Skrivet av Mike.a:

Funkar som en vinkelslip, fast är mycket mindre.

http://www.dansdata.com/images/tools/dremel500.jpg

aha
tror inte Inet's montering crew drar upp en sådan när dem monterar ;D

Permalänk

Netonnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Var fick du tag på R3:an? Hittar inte den nånstans där den finns i lager!

Tack på förhand.

Jag köpte min R3a i Netonnets lagerbutik i Veddesta (utanför Barkarby, Stockholm). De hade flera stycken, dock endast svarta.

Kollade deras hemsida och alla deras lagerbutiker har R3or i lager, om man är ute efter den svarta modellen förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Har idag varit och införskaffat mig ett Define R3. Gjorde inte alltför stora efterforskningar då man läst att R2an var bra med några få skavanker. Jag borde ha läst denna tråd och varit bättre förberedd. Dock tror jag inte att jag hade valt annorlunda då denna fortfarande har väldigt många bra funktioner och, enligt mig, snygg design till ett väldigt bra pris.

Efter man fick bråka med sidoplåten, trög jäkel, så hade förstås dämpningsmaterialet lossnat till 90% och det vägrar fastna när man försöker trycka tillbaka det.

Ni som haft samma problem, hur löste ni detta? T.ex. den personen som la vikter på materialet, fungerade det? Ni andra, fungerade spraylim eller bör man använda någon annan lösning? Någon som varit i kontakt med FD själva angående just detta, och vad isåfall rekommenderar dem att man gör?

Har iaf. mailat dem via hemsidan för att se vad de rekommenderar mig att göra med dämpningsmaterialet.

Min sidopanel fick fula märken när jag tog bort den på grund av att den satt fast så hårt. Mailade fractal design via deras hemsida och fick en ny på posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

Min sidopanel fick fula märken när jag tog bort den på grund av att den satt fast så hårt. Mailade fractal design via deras hemsida och fick en ny på posten.

Har du satt dit den nya mattan än, isåfall teknik?

Mailade dem i morse och jag ska få en ny matta skickad till mig. De rekommenderade att man värmer upp limmet SAMT sidoplåten med en hårtork/värmepistol och sen trycker dit mattan. Tydligen har deras montörer nu blivit intstruerade i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Har du satt dit den nya mattan än, isåfall teknik?

Mailade dem i morse och jag ska få en ny matta skickad till mig. De rekommenderade att man värmer upp limmet SAMT sidoplåten med en hårtork/värmepistol och sen trycker dit mattan. Tydligen har deras montörer nu blivit intstruerade i det.

Jag fick en helt ny sidoplåt där mattan redan var fastsatt.

Permalänk
Medlem

Någon som har något tips på ett bra/smart 140mm fläktfilter som man kan använda till sidoplåten? Känns ju lite fel att låta en fläkt sitta där som insug nu då det förstör konceptet med fläktfilter på de andra platserna i fronten.

Förhoppningen hade ju varit att Fractal Design själva hade satt ett fläktfilter där så att man hade fått en smart funktion för att rengöra det utan att behöva skruva bort fläkten vilket man lär behöva med tredjeparts filter.
(Vilket verkar halvt omöjligt att hitta hos kända butiker, enda som verkar finnas är nåt Lian-Li 140mm filter utan skruvhål.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Någon som har något tips på ett bra/smart 140mm fläktfilter som man kan använda till sidoplåten? Känns ju lite fel att låta en fläkt sitta där som inblås nu då det förstör konceptet med fläktfilter på de andra platserna i fronten.

Förhoppningen hade ju varit att Fractal Design själva hade satt ett fläktfilter där så att man hade fått en smart funktion för att rengöra det utan att behöva skruva bort fläkten vilket man lär behöva med tredjeparts filter.
(Vilket verkar halvt omöjligt att hitta hos kända butiker, enda som verkar finnas är nåt Lian-Li 140mm filter utan skruvhål.)

Lian Li Fläktfiler AF14-3B 140mm - Inet.se

Denna använder jag med Noctuas P14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

Då man får två stycken filter i det där paketet, bytte du ut bottenfiltret mot Lian-Lis version? Har ännu inte monterat mitt system i R3an men har testat att lägga en fläkt mot bottenfiltret och snurra på den, och den skrapar i filtret vilket inte är så konstigt då nätet tyvärr buktar på flera ställen.

Följer det med skruvar med filtrena? Antar att de vanliga fläktskruvarna är för korta för att fästa både filter och fläkt.

Permalänk
Skrivet av prellenboi:

aha
tror inte Inet's montering crew drar upp en sådan när dem monterar ;D

En vinkelslip ? Tror dom inte gör de.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

Jag fick en helt ny sidoplåt där mattan redan var fastsatt.

Snacka om att Fractal Design har hög servicekänsla. Utan nå snack om saken så kommer jag också få en ny sidopanel med dämpmatta färdigt monterad.

En stor eloge till dem för väldigt snabb emailkommunikation, där jag även fick svar sent på kvällen utan för de "normala" arbetstiderna.

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Snacka om att Fractal Design har hög servicekänsla. Utan nå snack om saken så kommer jag också få en ny sidopanel med dämpmatta färdigt monterad.

En stor eloge till dem för väldigt snabb emailkommunikation, där jag även fick svar sent på kvällen utan för de "normala" arbetstiderna.

+1

Håller med fullständigt! Mail kontakten har fungerat otroligt bra. har bara gott o säga om dem, får hjälp med mina problem, då jag inte bara hade ett sådant..:D

Tummen upp för Fractal..:D

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

Jag äger två define. En R2 samt en R3. Det enda negativa hittills med R3

* Gummibussningar i moderkortsplåt lossnar för lätt när man för igenom kablage.
* Topplåten med plats för dubbla fläktar är aningen för mjuk för min smak. Sviktar betänkligt när man monterar en eller två fläktar i toppen.
*Frontluckan går inte att öppna 180grader (Vika in mot sidan)
*Dålig kvalitet på luckor framför frontfilter. (snäpp fästen går sönder lätt)

Hur stänger jag av dioden på "ON" knappen?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Skrivet av lhffan:

Hur stänger jag av dioden på "ON" knappen?

Kopplar ur "PWR LED" sladdarna från moderkortet.
I min R3a så är det 2 lösa stift. Ett på varje kabel.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

Hello, tänkte undra lite om luftflödet i R3an, jag sitter med ett nu och är nöjd - dock så kör jag 2 utblås i taket, 2 intag i fronten, ett på sidan, samt intag i baken för min H70. (Some say it nuts, för att de blåser luft rakt på RAM-minnena, men jag har ju endå intag mitt emot dem på andra sidan samt ublås precis ovanför, rätta mig ni tycker de borde bli för varma endå)
Anyways, the problem - skulle vilja tysta ner det lite, fläktarna låter inte mkt, kör med noctua samt fractal, de som låter mest kanske är H70, men inte så att jag vill byta ut den, dock lite fläkt-borttagningar borde ju dra ner lite ljud... kanske?
Så min fråga till er är, hur ska jag göra för att förlora så lite temperatur skillnader som möjligt, o få de så tyst som möjligt?
Hur borde jag inte göra etc etc.

Jag har tänkt på att klonka igen taket och sidan, köra intag på front och utblås genom H70 i bak, men undrar hur allt skulle må av det egentligen.
Sen så har jag även funderat på om jag ska köra intag på front, sätta H70 som utblås i taket, och sätta ett intag i baken så den får frisk luft därifrån.

Hjälp gärna! Mvh tyrenberg

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Hejsan! Sitter här och tittar på fläktkontrollen som följde med chassit utan att förstå ett skvatt! Det finns ett väldigt litet uttag på själva kortet, antar att en sladd ska sitta där så fläktarna får ström... med vilken sladd isåfall? Såg ingen annan som följde med förutom sladden till fläktarna man ska koppla in i själva fläktkontrollen.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det ska ha följt med en strömsladd samt kontakter för tre fläktar.

Permalänk
Citat:

Så min fråga till er är, hur ska jag göra för att förlora så lite temperatur skillnader som möjligt, o få de så tyst som möjligt?

För några dagar sedan så byggde jag en R3 med fläkt i botten, 2 fram och den bakre, alltså alla sidoluckorna kvar. Hårdvaran var Core I7 920 utan clock och Geforce 285GTX.
Det visade sig att temperaturerna blev alldeles utmärkta, bättre än jag förväntat. Det som låter är PSU:n, som är en Cooler Master Silent Pro 850W. Dvs, om man inte har en tyst PSU, så får man aldrig en tyst dator!
Fläktarna går alltid få tysta med fläktstyrning, så de är inget stort problem.

Om man tar H70, så är originalfläktarna ganska högljudda på höga varv. Enklast är att använda de medföljande motstånden för att minska ljudet. Alternativt byta ut fläktarna mot Noctua eller de billigare Scythe Gentle Typhoon som är minst lika bra.

Citat:

Jag har tänkt på att klonka igen taket och sidan, köra intag på front och utblås genom H70 i bak, men undrar hur allt skulle må av det egentligen.
Sen så har jag även funderat på om jag ska köra intag på front, sätta H70 som utblås i taket, och sätta ett intag i baken så den får frisk luft därifrån.

Det är ju inte farligt att prova sig fram, men min erfarenhet är att det blir ganska varmt i chassit om man låter H70 blåsa inåt.
Jag har kommit fram till att det optimala för kombinationen R3 och H70 är att köra H70 som utblås där bak. Med alla andra fläktar monterade på vanligt sätt och Scythefläktarna i H70 på tysta 900 rpm, så idlar min cpu på 37-38C (Core I7 @3Ghz). Toppfläktarna är inte de viktigaste, jag skulle lika gärna kunna vara utan dom, men det är de i fronten, i botten och på sidan som skapar ett bra luftflöde i chassit. Om man lämnar öppet i taket så lämnar ändå den varma luften chassit på naturlig väg. Nu har jag köpt toppfläktarna, så de får sitta kvar eftersom de knappt hörs och ev så blåser de bort lite damm som annars skulle sugas in. Visserligen tappar H70 1-2C genom att blåsa utåt, men hellre det än att jag förstör den narturliga och optimala genomströmningen i chassit. Naturlagen att varm luft stiger säger mig att alla fläktar upptill i ett chassi skall blåsa utåt. Inluftan är framifrån, i botten och ev på sidan om man har ett varmt grafikkort.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Hedersmedlem

1 av de 2 R2 jag köpt hade bitumenplattan på den "öppna sidan" lossnat, hörde av mig och någon dag senare hade jag ett nytt kit med bitumenplattor (har över, använde endast den med hålet urskuret).

Permalänk
Medlem

Sorry to intrude on your Swede's only fun here.... but I live in your grand country and understand Swedish, so I thought I would chime in with my 2-cents (opinion) on the Define R3.

I got my Titanium Grey R3 from Alina Systems a few days ago, so ripped it out of the box and did my initial inspections of it.

After reading through this forum, and others, I was expecting a piece of junk... I am happy to say that I was completely surprised and 99.9% happy. (I'll never be 100%, I am just that type of guy)

It looks fantastic, the build quality is far better than expected for 900sek, and its quiet.

I had none of the problems that others were referring to;

sound proofing -- mine was stuck on tight as could be, even on the small removable fan panels
tight side walls -- yes they are tighter than the average case, but not stuck .. i think the tightness makes it less likely to rattle if you have many fans. (the people who are having problems with this do understand that after you unscrew the thumbscrews, you are supposed to slide the walls back towards the rear of the case AND THEN remove them??? not just yank them off...
paint job -- the paint job on mine was brilliant, inside & out, including the drive trays (no flaking, peeling, or anything of the sort)

honestly cant remember what else people were complaining about, but for less than 1000sek, how on earth can people be so ridiculous.... you are getting a case worth upwards of 2000sek.

o yeah, the rubber grommets... people were complaining that these should have been glued in to avoid them coming loose while running wires..... I AGREE 100%... they are way too flimsy and fall out about 200 times during wiring of the cabinet.

System Specs
CPU maker: intel
CPU: i7 950
Motherboard: Asus P6X58D-E
Bios: 303
GPU maker: nvidia
Graphics Card: GTS 450
Memory: OCZ DDR3 PC3-12800 Gold Low-Volt/1600 MHz/3 x 2gb
Hard Drive: OCZ ssd for OS/ 2x 1.5tb, raid 01/ 3x 2tb storage
Optical Drive: dont know what it is, i bought it to install OS...
Power Supply: Cooler Master Silent Pro Gold 1000w
Display: 2 pieces of crap
Case: Fractal Design Define R3 - Titanium
Operating System: Windows 7 64bit HP

Cooling
CPU: Corsair H70 (2x Gentle Typhoon 1150's on RAD)
Graphics Card (GPU): Stock Asus Cooler
Memory: just air
Case: 5 x Gentle Typhoon 120mm / 1150's (i've got a few Noctua 140's on the way to get a bit more out of the fans)

Temperatures
CPU - Idle: 31
CPU - Load: 61 (after 2 hours full stress test prime95)

Permalänk
Medlem

Såg just en recension av bit-tech här förresten:
Fractal Design Define R3 Review | bit-tech.net

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Hej.
Jag vill ha bra luftflöde men samtidigt att lådan är tyst.
Så jag tänkte sätta de 2 original fläktarna till fronten som insug, och i botten Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm som insug. Bak tänkte jag sätta Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm som utblås, och till toppen Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150 som utblås.
Kommer det att vara en bra kompromiss mellan luftflöde och låg ljudnivå, eller bör jag ändra på något?
Jag förstår att mina övriga komponenter såsom GPU och CPU kylare spelar stor roll men jag undrar bara vad som är en bra grund i detta chassit.

Permalänk
Medlem

Typoon- do you own the r3 already?

i couldnt fit a 120 Gentle Typhoon in the bottom of this case with my PSU... (Cooler Master Silent Pro Gold 1000w)
well, i could fit it, but then i couldnt use all of the modular cable slots that i needed from the psu. i had to stick a scythe 120 slim down there and it makes wayyyyyy too much noise.

i am trying to come up with a good way to work that out,

on the other hand, i have been doing some pretty deep temperature monitoring over the last couple of weeks and it seems that using the bottom intake actually heats up the MoBo and does nothing for the cpu cooling (could be that i am using a H70 to cool the cpu, so the added air doesn't make a difference)

i am not familiar with how the gentle typhoons above 1150 sound, but i have 1150's all over my R3 and they are about as silent as you get.

i honestly think, unless you plan on doing some hardcore OC'ing with air cooling, you dont need the bottom fan at all.

i wouldnt use the fractal fans at all, if you want to keep it quiet.... they are certainly louder than the gentle typhoons and you will notice the difference immediately.

Permalänk
Skrivet av xrrkrrkx:

Typoon- do you own the r3 already?

i couldnt fit a 120 Gentle Typhoon in the bottom of this case with my PSU... (Cooler Master Silent Pro Gold 1000w)
well, i could fit it, but then i couldnt use all of the modular cable slots that i needed from the psu. i had to stick a scythe 120 slim down there and it makes wayyyyyy too much noise.

i am trying to come up with a good way to work that out,

on the other hand, i have been doing some pretty deep temperature monitoring over the last couple of weeks and it seems that using the bottom intake actually heats up the MoBo and does nothing for the cpu cooling (could be that i am using a H70 to cool the cpu, so the added air doesn't make a difference)

i am not familiar with how the gentle typhoons above 1150 sound, but i have 1150's all over my R3 and they are about as silent as you get.

i honestly think, unless you plan on doing some hardcore OC'ing with air cooling, you dont need the bottom fan at all.

i wouldnt use the fractal fans at all, if you want to keep it quiet.... they are certainly louder than the gentle typhoons and you will notice the difference immediately.

Tack för svaret
Jag har inte köpt R3 än, ska göra det så fort den finns i lager någonstans. PSU´n jag har är en Crossair 550W och jag antar att den även mindre i storlek, och inte bara i effekt än ditt nätagg. Så jag hoppas att det inte är problem att få i 120 Gentle Typhoon i botten. Men jag får helt enkelt prova mig fram när jag får hem lådan.

Permalänk
Medlem

yeah, i think you will be just fine with that PSU.

you will love the chassis, i promise. its so damn nice looking i want to take mine out from under my desk and set it in the living room, just so people can look at it!

Permalänk

Har några frågor.

Kan man få bra luftflöde i denna låda? Det är väl ljudnivån som står i centrum. Beror såklart på fläktar och så, men ni fattar..

Hur tyst är det egentligen? Har ett Antec 902 nu som jag tycker låter för mycket, märker man verkligen skillnad?

Har ett presentkort på MediaMarkt på 500kr, och där har dom bara Define R2, men tänkte om jag köper det där, så har jag pengar över till fläktar och sånt. Har en tajt budget
Men är det stor skillnad på R2 och R3? Annars köper jag R2:an

Tack på förhand.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Medlem

i've heard that there are improvements over the r2, cant say for sure as i have never owned a r2, it can be as quiet a box as you want with the right fans.... you neednt open all the "moduvents" .... depends on what you want to do with it and your system---

Permalänk

Men det verkar ju vara också många som har haft problem med R3:an.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk

Lite synd att det går ej går att ta bort dom hårddiskburarna som man ej använder, men om man bara tar bort dom vita fästningarna så kanske luftflödet förbättras mycket?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tror det sitter med skruvar på hårdiskburen och inte popnitar?. då är det ju bara o modda lite med dremmel efter att man tagit ut buren:) har R2 och har 5fläktar i chassiet.(fractal designs egna)fram,upptil och bak. enda jag hör från min dator är cpu fläkten. dock inte orginal kylning. så jag jag är mkt nöjd med ljudet i den.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...