Apple släpper nya Macbook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Tar bort hela meningen med "it just works", eller hur? Applefanboys i ett nötskal, flexibel så länge det utförs så som Apple vill att man ska göra...

Jaha, varför MÅSTE ni apple hatare göra på ett sätt som ett program inte är designat för? "Ånej, fan kan jag inte redigera och rippa film med min musikspelare, fan vad Apple suger"

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Det är nåt med just Apple som folk ÄLSKAR att hata... Bara att vänja sig och skita i. Jag gillar Apples grejer (mer eller mindre iallafall), men kan mycket väl inse att OS X eller Apples hårdvara inte är perfekt. En del (många) sätter likhetstecken mellan "inte perfekt" och "suger som fan". Jag tycker däremot att den är bättre än Windows (oavsett version) på allt - utom spel. Men det betyder som sagt inte att det är perfekt - det finns en hel del flaws i OS X med.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Även bland apple fans så är inte ITunes särskilt populärt, riktigt skitprogram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperA:

Jaha, varför MÅSTE ni apple hatare göra på ett sätt som ett program inte är designat för? "Ånej, fan kan jag inte redigera och rippa film med min musikspelare, fan vad Apple suger"

Jag hatar inte Apple, men finner inte heller något som de säljer värt att köpa. Du är ju en typisk Applefanboy som inte tål att andra inte tycker som du eller Apple. Vem har snackat om att redigera eller rippa med iTunes? Enda kritik som riktats mot programmet är hur begränsat det är när det kommer till att hantera media på ett väldigt basic sätt. Du kan uppenbarligen inte ta det och uppför dig som en svartsjuk pojkvän.

thomas67lundberg: Kan till viss del hålla med. Bekymret som jag har är att varje gång jag tittar på en Apple-pryl så hittar jag alltid ett alternativ som faktiskt är märkbart bättre. Skillnaden mellan dig och JesperA är att han aldrig skulle skriva "det finns en hel del flaws i OS X med".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jag hatar inte Apple, men finner inte heller något som de säljer värt att köpa. Du är ju en typisk Applefanboy som inte tål att andra inte tycker som du eller Apple. Vem har snackat om att redigera eller rippa med iTunes? Enda kritik som riktats mot programmet är hur begränsat det är när det kommer till att hantera media på ett väldigt basic sätt. Du kan uppenbarligen inte ta det och uppför dig som en svartsjuk pojkvän.

Haha skärp dig, det är ganska gammalt att kalla någon som faktiskt inte hatar Apple för "fanboy", är du 12 år gammal eller? Så om någon har fel om något Apple gör, så får man alltså inte påpeka detta för då är man en fanboy, fyfan vad patetiskt.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd

Patetisk kan du vara själv.
Du älskar Apple och allt Apple gör. Det är mer än uppenbart. Fratey har knappast fel om Apple, utan snarare en rätt saklig åsikt. Den enda som anser att han har fel är du, eftersom han vill använda sin dator på ett sätt Apple inte tänkt. Du är så inne i din egen skit att du inte klarar av att tänka klart.

Permalänk
Avstängd

Grabbar snälla, keep the tune down...ni kan väl undvika personangrepp.:) Vi är Swec inte FlashBack.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Jo det är ju det som är så intressant hur det kan komma sig att folk inte märker att man "köper" 11 h men får ut 2-3 h (och som du sa i bästa fall 11 h om man i princip inte använder datorn:D).

Men jag tror jag vet svaret:): vi som sitter i möten hela dagarna förstår att man inte kommer i trasiga jeans och luktar sprit. Däremot så får vi Mac användare ha om inte överseende så en viss förståelse för att de som köper en 1-2 h dator inte "ser" vad de har, eller snarare vad de INTE har. Det är samma sak med dekadenta personligheter som kommer i trasiga jeans och luktar sprit - de ser INTE att de har jeans/sprit--bristerna tyvärr. Ofta krävs det en lång rehabiliterings/samtals/psykiatrisk tid för att få dessa människor på bättringsvägen.:) Då vi inte har något motsvarande inom datorvärlden kan vi Mac användare bara vara vänliga och tålmodiga och försöka förklara för "no name-gänget" att det inte är fel att byta ut jeansen och spritlukten mot en kostym (läs: Apple:)). Att hälsan blir bättre (läs: mer effektiv) när man slutar lukta sprit och att personligheten får sig en boost (läs: smälter in i miljön som alla andra på mötet) när man tar på sig kostymen istället för de söndriga jeansen är ju heller inget man kan tacka nej till tycker jag.:)

Btw...tidigare i tråden nämnde jag varför Mac var bättre än windows. Jag var inne i XP OS och kan bara konfirmera det jag sa ovan i tråden, samt lägga till att det behövs fruktansvärt många fler musklick för att utföra X åtgärd medan man bara behöver 1-2 Touchpadklick för samma uppgift. Så jag förstår varför folk köper möss med multiknappar och varför vi Mac användare nöjer sig med Touchpaden.:)

Haha, skön bash på hela OS världen från ditt perspektiv, om än den nu kan uppfattas som nedvärderande och är väldigt abstrakt.

Ska det varje gång Apple släpper en ny produkt jämföras i abstraktum såsom bilmärken, jeansmärken och annat livsstilbaserat, och i stort totalitär syn på saker så blir det ju en kass och tråkig debatt. Sakligheten försvinner direkt och folk blir lättare arga och sura.
Ja, Mac OS X är uppenbarligen lättare att använda för nybörjare med datorer, och ja, Windows behöver konfigureras mer då detta OS är tillverkat för flera miljoner olika datorkonfigurationer med en default-shablon från början. Inte så konstigt att man behöver configga Windows OS litegran innan man får ett perfekt rullande OS, som är lika bra eller bättre än OS X i många områden, just för sin mångsidighet och breda tillgänglighet.

För övrigt on topic så gillar jag verkligen designen på den nya Macbook airen (förutom Apple-logon på framsidan, hipstervarning), påminner lite om Sony vaio x som släpptes förra året. Ska bli intressant att se vad kineserna kan klona fram av detta framöver.

Permalänk
Skrivet av Lambi:

du betalar inte för prestanda, du betalar för ett välrenommerat märke, en användarupplevelse och en design som är svår att hitta någon annanstans.

Lustigt nog är samma sak sann för både Windows och Atari 2600...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Ja, men då utgick du ju från katalogerna. Anyway, det är sjukt vanligt att Win-användare blir upprörda i OS X, eftersom det - faktiskt - är FÖR enkelt. De tror ofta att det ska göras på något knepigare vis. Och vice versa, föralldel, mac-användare är rätt bortskämda med att ALLT ska gå att dra-och-släppa; "Va! Kan man inte bara dra programmet till programmappen för att installera??!!? Idiotiskt". Vanor, som sagt... Inte så konstigt iofs. - man utgår ju från det man kan. Högst logiskt.

Lightroom använder kataloger, jag utgår från varje individuellt program. Lightroom ville importera en katalog, då är det väl klart som tusan att det är en katalog jag försöker importera. Att dra och släppa filer i Lightroom skapar ingen katalog, och det vet jag.

Och om en massa Mac-användare pekar på samma sak på internet, tror jag inte felet kan attribueras till mig.

Skrivet av star-affinity:

För att få ut en bild (originalet som är i RAW) brukar jag höger-klicka på bilden och välja ”Show File”.
Då visas bilden i Finder där bilderna ligger sorterade efter en mapp med det år och sen en undermapp med det datum (dag, månad och år) som de togs.

Hur är detta rörigt menar du?

Försök importera denna bild till biblioteket i Lightroom utan att duplicera allt. Eller snarare, alla RAWfiler i den katalogen.

Exakt, det går inte utan att hålla på och krångla med bland annat Aliases.

Upphör aldrig att förundras över hur olika folk upplever saker.
Har nog aldrig varit med om att iTunes käkar så mycket minne,

Tro mig, det har jag.

filformatsstödet kunde kanske varit bättre men det har funnits någon form av plug-in för de format jag saknat (hade en del i OGG för ett antal år sen).

Som sagt, då kommer vi in i den där grejen att jag måste krångla en massa.

Itunes ska inte flytta din musik om du stänger av det i inställningarna (under Advanced kryssar man ur ”Keep iTunes Media folder organized).

Den gjorde det ändå en gång när jag kopplade in en extern hårddisk. Inte kul!
Mest förstör det dock till exempel min flickväns musiksamling då det var konverterade kopior över hela datorn i alla möjliga iTunesmappar. Det är ett jävla träsk att gå igenom det, särskilt med tanke på att det är en mapp per artist i 99% av fallen trots att jag mest lyssnar på mixalbum...

Att det skapar kopior kan jag inte minnas har varit något problem för mig, så himla ofta uppdateras det väl ändå inte

Att uppdatera iTunes under ett år käkar väl någon gigabyte bandbredd. För att inte tala om de tio bakgrundsprogrammen den installerar sig.

Sist men inte minst tycker jag inte allts det ser så dumt ut (hos mig i alla fall):

http://dl.dropbox.com/u/2096906/itunes.png

Sedan kör du Mac, vilket det knappt finns några alternativ för. I windows står det ut som en gris i Afghanistan.

Men visst. Gimp funkar väl.

Förlåt, det skulle varit "t.ex. Gimp" (;

Skrivet av JesperA:

fratey: Nej om iTunes tar 500mb vid just detta tillfället, det betyder INTE att den gjort anslag på alla 500mb, har du 0mb ramminne ledigt och öppnar ett program, vad tror du händer då? Att programmet inte startar eller tar minnet från ett program som har minne det kan släppa? Ledigt ramminne är enbart slöseri.

Jag snackar inte om Commit Size. I så fall hade vi varit uppe i en gigabyte, minst.

Skrivet av JesperA:

Nej det är inte att förstöra bilderna för att man "låser in dom", lär dig vad förstör betyder.

För mig är det att förstöra, då jag inte kan komma åt bilderna utan att krångla.

Skrivet av JesperA:

Lära dig ett program i flera veckor, iTunes är så straight forward som det kan bli, klarar du inte av det enkla så är du kass, inte programmet.

Så det är mitt fel om jag kan lyssna på all min musik i t.ex. Foobar och Winamp utan en massa addons och utan krångel, medan trojanen iTunes installerar till exempel AppleMobileDeviceService, iTunesHelper, QuickTime, Bonjour, AppleSoftwareUpdate, och en massa annat skit och sedan går segt som smör? Är det straightforward att den inte kan spela 20% av min musik? Är det straightforward att jag måste manuellt dra och släppa all min album art?
Men förstås, förlåt. Steve Jobs är min gud och iTunes är det bästa programmet som någonsin gjorts.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

thomas67lundberg: Kan till viss del hålla med. Bekymret som jag har är att varje gång jag tittar på en Apple-pryl så hittar jag alltid ett alternativ som faktiskt är märkbart bättre. Skillnaden mellan dig och JesperA är att han aldrig skulle skriva "det finns en hel del flaws i OS X med".

Jag drömmer om ett helt felfritt OS som gör *exakt* vad jag vill. Idag finns det inget sånt, men imho är OS X det närmaste. Å andra sidan var den första datorn som jag köpte en mac (en SE/30, sweet memories), så jag är såklart mest van med hur det funkar i Mac OS. Windows och en del linux-distar har sina poänger de med, men de känns aldrig riktigt lika bra som OS X. Det är dock roligt att det finns såna ärketalibaner (både på Mac och Win-sidan) där det är ungefär samma tongångar som om man skulle ha skändat deras dotter eller nåt liknande... Tagga ner. Det är faktiskt bara en jäkla maskin vi pratar om.

Om du kollar på apples prylar och hittar nåt bättre så är det väl bara att gratulera. Jag kollar och hittar inget bättre (alltså - hårdvarumässigt finns det en hel del, men inte helhetsmässigt).
Sen köper jag såklart datorn för dess design också - inte bara den design som gör utseendet, utan minst lika mycket -egentligen mer - för den design som gör funktionen - typ trackpaden av glas, unibody, magsafe och såklart OS X. Det betalar jag gärna mer för.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Entusiast

Eller så markerar man bilderna i iPhoto, drar och släpper i valfri mapp...?
Jag sitter just nu f.ö. vid en liten ASUS UL30-vt, vilket är en rätt trevlig liten maskin. Med ett par *stora* undantag; Styrplattan är helt vanvettigt skitusel - har tamejf-n aldrig sett nån sämre! Hysteriskt oprecis och får rätt vad det är för sig att jag klickar på något när jag vill flytta markören. Tangentbordet är nästa sak som jag irriterar mig på, men det kan hänga ihop med att jag är van med det som sitter på min MBP, så det kan jag överse med; kan vara en vanesak. Något jag har kommit på mig själv med att göra ett par gånger är att markera textstycken på en webbsida och dra ut till skrivbordet, men sen kommer jag ihåg att det ju är windows i burken... Riktigt bra batteritid är det dock, skärmen är okej. Men inte är den lika skön att jobba på som min mac. Fungerar gör den, men - that´s it. Tror det kan bli en mycket trevligare upplevelse när jag stoppar i Ubuntu i den (Windows 7 känns rätt segt på den här maskinen). Förresten, varför har inte alla laptops magnetkontakt á la magsafe? Har nåt vagt minne av att jag sett det på nån skitdyr Dell, men aldrig på nån annan. Mystiskt.

edit: Ja, jag ska nog köpa den lilla Airen, tror jag...Synd att det inte verkar gå att byta hårddisk på nåt enkelt sätt. Mer ram är ju enkelt att knöla in, men jag skulle nog vilja ha en större disk också... Typiskt Apple att göra en klockren produkt med ett enda generalfel på. Företaget som tycker att två musknappar är en för mycket slår till igen!

Det där var en nyhet. Annars brukar tangentbordet på UL30 få väldigt bra kritik. Jag gillar det skarpt.
Att styrplattan skulle vara oexakt har jag heller aldrig märkt något av. Dock händer det att jag råkar komma åt den ibland av misstag när jag skriver men det är en annan sak.

Sen slänger jag mig in i diskussionen om bildhantering. Det finns en väldigt bra anledning att själv välja sina mappstrukturer och det är att du har full koll på grejerna. Ska du byta program så vill du inte att all form av struktur bestäms av ett annat program så du måste göra om allt från början.
Först och främst ska man själv ha en logiskt struktur och sedan kan man låta ett program sortera ovanpå det men det skall vara just det, ovanpå.

Aldrig i livet att jag tänker lägga alla mina tio tusentals bilder med olika kopior i en enda mapp och hoppas på att det fungerar när jag sen ska kopiera tillbaks det till datorn efter en ominstallation.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Blir en ny Air för min del, perfekt komplement till min 27" iMac.

Och gällande iTunes och liknande program från Apple så tror jag det handlar om att när man kommer som Windows-användare är man van att sköta allt själv. Jag hade stora problem med det då jag gick över till Mac. Men så fort jag bara slappnade av, och lät programmen sköta katalogisering själv så fungerade allt så jävla bra.

Jag importerar en skiva till ALAC (Apple Lossles Audio Codec), drar mappen till iTunes, iTunes importerar och sköter allt av sig självt. Sen tar jag bort mappen som jag importerat in. Inte svårt, och jag behöver inte fundera en sekund på att mappstruktur osv. Jävligt bekvämt!

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det där var en nyhet. Annars brukar tangentbordet på UL30 få väldigt bra kritik. Jag gillar det skarpt.
Att styrplattan skulle vara oexakt har jag heller aldrig märkt något av. Dock händer det att jag råkar komma åt den ibland av misstag när jag skriver men det är en annan sak.

Sen slänger jag mig in i diskussionen om bildhantering. Det finns en väldigt bra anledning att själv välja sina mappstrukturer och det är att du har full koll på grejerna. Ska du byta program så vill du inte att all form av struktur bestäms av ett annat program så du måste göra om allt från början.
Först och främst ska man själv ha en logiskt struktur och sedan kan man låta ett program sortera ovanpå det men det skall vara just det, ovanpå.

Aldrig i livet att jag tänker lägga alla mina tio tusentals bilder med olika kopior i en enda mapp och hoppas på att det fungerar när jag sen ska kopiera tillbaks det till datorn efter en ominstallation.

Alltså, tangentbordet är nog en vanesak, det sa jag ju - det enda jag saknar på det är väl bakgrundsbelysning, men det går ju att leva utan.
Men allvarligt - trackpaden är ju helt *sjukt* dålig, tom för att vara en låg/mellanklassPC.

Ditt synsätt på mappstrukturer är rätt typiskt för en van windowsanvändare - jag säjer inte attt det är fel på nåt sätt, i Windows är det ett vettigt sätt att göra det på. I OS X kan det också finnas poänger med att göra det - åtminstone om det är bilder som ska användas i tyngre redigering. Men annars är det snudd på onödigt att sortera inför en ominstallation - man behöver inte ominstallera annat än vid hårdvarufel och använder man då TimeMachine för backup så kommer allt se likadant ut som det gjorde innan felet uppstod.

Men visst, iPhoto passar inte för alla användare och alla syften, så är det ju. Lika lite som att "Fotovisaren" (bildvisaren?) eller Paint gör det. Jag gillar iPhoto för att spara typ "semesterbilder" i. Det gör ungefär det jag vill, enkelt att ladda upp på Facebook eller Picasa och klarar enklare redigering. Till bildredigering som är jobbrelaterad fungerar det ju inte, men det är ju inte syftet heller. Där är det Photoshop och egen mappstruktur som gäller.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av radaradam:

Men så fort jag bara slappnade av, och lät programmen sköta katalogisering själv så fungerade allt så jävla bra.

Precis så tror jag också att det är. Har hört en hel del andra som bytt som säjer samma sak.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Alltså, tangentbordet är nog en vanesak, det sa jag ju - det enda jag saknar på det är väl bakgrundsbelysning, men det går ju att leva utan.
Men allvarligt - trackpaden är ju helt *sjukt* dålig, tom för att vara en låg/mellanklassPC.

Ditt synsätt på mappstrukturer är rätt typiskt för en van windowsanvändare - jag säjer inte attt det är fel på nåt sätt, i Windows är det ett vettigt sätt att göra det på. I OS X kan det också finnas poänger med att göra det - åtminstone om det är bilder som ska användas i tyngre redigering. Men annars är det snudd på onödigt att sortera inför en ominstallation - man behöver inte ominstallera annat än vid hårdvarufel och använder man då TimeMachine för backup så kommer allt se likadant ut som det gjorde innan felet uppstod.

Men visst, iPhoto passar inte för alla användare och alla syften, så är det ju. Lika lite som att "Fotovisaren" (bildvisaren?) eller Paint gör det. Jag gillar iPhoto för att spara typ "semesterbilder" i. Det gör ungefär det jag vill, enkelt att ladda upp på Facebook eller Picasa och klarar enklare redigering. Till bildredigering som är jobbrelaterad fungerar det ju inte, men det är ju inte syftet heller. Där är det Photoshop och egen mappstruktur som gäller.

Menade ju Flickr - inte Picasa. Hade lite otur när jag tänkte där.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Då behöver vi kanske inte spekulera så mycket mer om flashdisken.
Ars answers your burning questions about the 11.6" MacBook Air

Permalänk
Avstängd

Man får inte glömma vad apple är kända för när det gäller datorer:
-bra kvalité på hårdvaran(core 2 duo 1.83 GHZ).
-program som kräver väldigt lite beräkningskraft(itunes)
-strömsnåla komponenter(nvidia kort)

sen kostar det ju pengar. men man får i regel vad man betalar för..

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Kör du den i 4ghz? Hur mycket klarar den av med Intelburntest i 24h?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Kör du den i 4ghz? Hur mycket klarar den av med Intelburntest i 24h?

Varför skulle jag? Den klarar av mina 13mpx-bilder i photoshop med enkelhet. Jag är mer intresserad av hur min dator fungerar praktiskt än vad den gör i något teoretiskt stresstest. Jag har inte stängt av datorn sen i Februari mer än för omstart av de få uppdateringarna som har krävt omstart. Den har aldrig svikit mig.

Permalänk
Skrivet av radaradam:

Och gällande iTunes och liknande program från Apple så tror jag det handlar om att när man kommer som Windows-användare är man van att sköta allt själv. Jag hade stora problem med det då jag gick över till Mac. Men så fort jag bara slappnade av, och lät programmen sköta katalogisering själv så fungerade allt så jävla bra.

Jag importerar en skiva till ALAC (Apple Lossles Audio Codec), drar mappen till iTunes, iTunes importerar och sköter allt av sig självt. Sen tar jag bort mappen som jag importerat in. Inte svårt, och jag behöver inte fundera en sekund på att mappstruktur osv. Jävligt bekvämt!

Det är ju just det - att komma till ett "litet" plattform där OS skaparen själva är den största/bredaste aktören med alla sekundära program till OS'et, där allt säljs som en komplett lösning. Gillar man Apples tillvägagångssätt med att köra icke-standardiserade filformat och codecs som inte tar hänsyn till open source alternativ och allmänt lock-down mentalitet över samtliga deras produkter, mjukvara och hårdvara, för att säkra marknadsandelar mer än att främja samhällets och din egen användarvänlighet, så visst kör på.
Många klankar ner på att m$ Windows är pengatjuvar, men Apple är ju extremt mycket värre på detta!

Att man i Mac OS inte behöver klicka lika mycket för att göra standardsaker i de allra populäraste mainstreamade programmen säger väl inte så mycket, mer än att möjligen folk blir förblindade över säkerhetsrisker som det kan innebära. Hade Mac varit störst OS på marknaden idag hade antalet virus och liknande varit mycket mer utbrett och ytterligare säkerhet behövas för att förhindra skador. Att jämföra Windows och Mac rakt av blir därför fel enligt min mening, man får se Mac som en extrem closed-system plattform, kapitalismens triumfkort i datorbranschen (eftersom de kan hålla monopol på sin egen plattform).

Permalänk
Skrivet av Thompa Bompa:

Gillar man Apples tillvägagångssätt med att köra icke-standardiserade filformat och codecs som inte tar hänsyn till open source alternativ och allmänt lock-down mentalitet över samtliga deras produkter, mjukvara och hårdvara, för att säkra marknadsandelar mer än att främja samhällets och din egen användarvänlighet, så visst kör på.
Många klankar ner på att m$ Windows är pengatjuvar, men Apple är ju extremt mycket värre på detta!

Lugn och fin . I min macbook sitter en hårddisk som jag moterat själv, minnen som jag monterat själv. Allt köptes på komplett. I en ASUS UL30 som jag har är samma delar bytta - också köpta på komplett. Det är väl ungefär det som (enkelt) går att byta i en laptop?

I Win använder jag VLC för att kolla på film, i OS X använder jag VLC.
Bildbehandling gör jag i Photoshop. I win och mac.
Webbdesign gör jag i Dreamweaver - I win och mac
Kodning gör jag i XCode eller smultron på i OSX, i Win använder jag BlueJ (funkar bra men är ful). Tidsmässigt går det ungefär lika fort.

Var menar du att skillnaden är?

Lock-down-mentaliteten är nog inte vare sig bättre eller sämre hos Apple än hos nåt annat mjukvaruföretag. Om Microsoft kunde göra samma vinst/enhet som apple gör, tror du inte att de skulle vilja det? Skulle inte du vilja det?

Vad är f.ö. ett standardiserat filformat, menar du?
.txt?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

MacBook AIR 11,3 stripped: MacBook Air 11" Model A1370 Teardown - iFixit

Sen ser man att SSD är Toshiba THNSNC064GMDJ - Toshiba T6UG1XBG Solid State Drive controller.
Det är "samma" som sitter i Kingston SSDNow V 30GB SSD och prestandan kan man se här:
Intel's X25-V & Kingston's 30GB SSDNow V Series: Battle of the $125 SSDs - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Sen ser man att SSD är Toshiba THNSNC064GMDJ - Toshiba T6UG1XBG Solid State Drive controller.
Det är "samma" som sitter i Kingston SSDNow V 30GB SSD och prestandan kan man se här:
Intel's X25-V & Kingston's 30GB SSDNow V Series: Battle of the $125 SSDs - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Sen kollar du på en recension där de mätt den aktuella SSD:n i Macbook Air och inget hypotetiskt:
Ars answers your burning questions about the 11.6" MacBook Air

Inte SandForce-snabb men fullt tillräckligt ser det ut som.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Ge mig en motsvarande PC i 11,6" eller 13,3" som kostar mycket mindre. Letar nämligen efter en 13,3" för betydligt mindre än vad dessa kostar, men liknande prestanda. Har inte hittat någon än dock.

Asus UL30

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Danjeel:

Asus UL30

Vilken modell menar du då de jag hittar har vikt på 1.7 kg+.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperA:

Såklart det inte går. Detta på samma sätt som det inte går att skriva att windows är bäst på 99.se - personerna som hänger på dessa forum kan såklart inte säga att "andra sidan" gör något bra, det underminerar ju hela deras personlighet, ståndpunkt och kommer garanterat resultera i mobbning på skolgården dagen efter.

Man kan helt enkelt inte acceptera att apple gör något bra, undantaget är iphone, vilket på sätt och vis påvisar vilka idioter som flesta är - om grupptrycket är tillräckligt stort faller dom in.

Själv så ser jag inte datorer som religion, har både mac och pc och jobbar faktiskt med infrastruktur (Windows, AD, Brandväggar, Vmware, SAN etc) och gillar exchange och microsoft men sitter många timmar med min mac pro och skulle aldrig kunna tänka mig en annan telefon än iphone - man väljer helt enkelt det bästa av allt och skiter i datorreligion.

Visa signatur

Anders Johansson
Alltombredband.com

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Tar bort hela meningen med "it just works", eller hur? Applefanboys i ett nötskal, flexibel så länge det utförs så som Apple vill att man ska göra...

Men kan bara hålla med Fratey, iTunes är inte bra.
Tunggrott med större musiksamlingar
Dåligt formatstöd
Läser enbart taggad musik (vad jag vet=
Klarar inte av något så enkelt som att läsa mappstruktur

iTunes e lika bra på Windows som MS Office 08 är på Mac.. instabilt och segt och det finns bättre alternativ som gör exakt samma sak (ex, spara i ms filformat..)

Allt kanske inte "Just works.. ", men nästan allt. Men meningen med det citatet är att när man kopplar in ex en kamera i osx så funkar den direkt med systemet.

I windows om du kopplar in kameran får du först en popup att en enhet kopplades in(kanske tar 2sek), sen en popup att den letar drivrutiner(tar 5-10sek), sen en till popup att drivrutinen är installerad(2sek), sen kommer det en till irriterade popupruta som frågar vad du vill göra med den.( Sen på vissa måste man installera kamera-tillverkans bloatware för att man vill åt drivrutinerna)

På mac kopplar du in din kamera.. vipps efter nån sekund visas kameran på skrivbordet! och man kan göra vad man vill med den snabbt och enkelt utan irriterande popup hit och dit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Lightroom använder kataloger, jag utgår från varje individuellt program. Lightroom ville importera en katalog, då är det väl klart som tusan att det är en katalog jag försöker importera. Att dra och släppa filer i Lightroom skapar ingen katalog, och det vet jag.

Och om en massa Mac-användare pekar på samma sak på internet, tror jag inte felet kan attribueras till mig.

Försök importera denna bild till biblioteket i Lightroom utan att duplicera allt. Eller snarare, alla RAWfiler i den katalogen.

Aha, du vi ”kika på” samma bilder som iPhoto visar även genom Lightroom. Det kan jag tänka mig blir knepigt. Man får nog välja vad man vill köra – antingen iPhoto eller Lightroom.

Hur skulle det funka när man importerar bilder menar du?
Någon sorts mappstruktur måste det väl ändå bli och den funkar kanske inte så bra mellan alla olika program.

Skrivet av fratey:

Tro mig, det har jag.

Trist att det kan bli så, men förstår nu att du kör iTunes i Windows.
Det kan jag inte tala för, är ju inte direkt samma program som snurrar i Macen. På ytan kanske, men inte i övrigt.

Skrivet av fratey:

Som sagt, då kommer vi in i den där grejen att jag måste krångla en massa.

Att det blir en massa krångel är väl ändå överdrivet. Men visst – håller med att iTunes borde kunna spela format som OGG och FLAC utan pill.

Skrivet av fratey:

Den gjorde det ändå en gång när jag kopplade in en extern hårddisk. Inte kul!
Mest förstör det dock till exempel min flickväns musiksamling då det var konverterade kopior över hela datorn i alla möjliga iTunesmappar. Det är ett jävla träsk att gå igenom det, särskilt med tanke på att det är en mapp per artist i 99% av fallen trots att jag mest lyssnar på mixalbum...

Om inställningarna är rätt i iTunes borde det ju inte ha hänt. Men som sagt –jag har inte stor koll på hur iTunes beter sig i Windows.

Skrivet av fratey:

Att uppdatera iTunes under ett år käkar väl någon gigabyte bandbredd. För att inte tala om de tio bakgrundsprogrammen den installerar sig.

Ja, det verkar som man får tanka ned hela rasket varje gång. Borde gå att lösa på annat sätt, men det finns kanske någon anledning? Sen har ju detta inte så mycket med programmet i sig att göra.

Skrivet av fratey:

Sedan kör du Mac, vilket det knappt finns några alternativ för. I windows står det ut som en gris i Afghanistan.

Ja, men det är ju ett program från Apple.
Du menar att det skulle hitta på ett annat utseende i Windows-versionen med en massa ”gaudy colours”?

Skrivet av fratey:

Förlåt, det skulle varit "t.ex. Gimp" (;

Skrivet av fratey:

Så det är mitt fel om jag kan lyssna på all min musik i t.ex. Foobar och Winamp utan en massa addons och utan krångel, medan trojanen iTunes installerar till exempel AppleMobileDeviceService, iTunesHelper, QuickTime, Bonjour, AppleSoftwareUpdate, och en massa annat skit och sedan går segt som smör? Är det straightforward att den inte kan spela 20% av min musik? Är det straightforward att jag måste manuellt dra och släppa all min album art?
Men förstås, förlåt. Steve Jobs är min gud och iTunes är det bästa programmet som någonsin gjorts.

Tycker du är lite väl förbannad.
All den där ”skiten” använder ju iTunes för att det ska fungera. Men att det segar ned datorn och har sig är så klart inte acceptabelt. Men som nämnts förut – när man ser hur segt Office 2008 är på Mac (vad fasen gör programmen under den tid det tar att starta upp?) så är man ju inte så förvånad över hur Apples program beter sig i Windows.
Vi får se hur Office 2011 beter sig när det släpps.

Hursomhelst, Steve är inte någon Gud och iTunes är kanske inte det bästa programmet någonsin, men det är fan ingen katastrof heller. För många (de flesta?) gör det vad det ska. Steve är en person och det är knappast så att han kan tilltala alla, men att inte kunna se vad det är folk uppskattar med honom och Apple tycker jag är att vara lite väl snävsynt.

Det ligger något i det som nämnts att folk tycker att Apples prylar ska klara allt och när det är någon (ofta rätt obskyr) sak som inte går att utföra då förstår man inte hur folk kan tycka så mycket om Apples prylar och kallar dem för ”hype” yada yada. Titta utanför din egen mössa lite ibland kanske? Det finns mycket som kunnat vara bättre, men för mig blir det ”it annoys me the least” på Apples prylar och då blir det att man håller sig till dem.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Allt kanske inte "Just works.. ", men nästan allt. Men meningen med det citatet är att när man kopplar in ex en kamera i osx så funkar den direkt med systemet.

Nu är det inte ett argument för att OS X är dåligt på något sätt, men sist Hanks här på Sweclockers kopplade in en kamera som inte var en Canon i sin dator fick han en Kernel Panic.

Skrivet av 1337sweden:

I windows om du kopplar in kameran får du först en popup att en enhet kopplades in(kanske tar 2sek), sen en popup att den letar drivrutiner(tar 5-10sek), sen en till popup att drivrutinen är installerad(2sek), sen kommer det en till irriterade popupruta som frågar vad du vill göra med den.( Sen på vissa måste man installera kamera-tillverkans bloatware för att man vill åt drivrutinerna)

Jag får inga "irriterande popuprutor", det kanske är för att jag tryckt på checkboxen som tar bort den.

Skrivet av 1337sweden:

På mac kopplar du in din kamera.. vipps efter nån sekund visas kameran på skrivbordet! och man kan göra vad man vill med den snabbt och enkelt utan irriterande popup hit och dit!

En sekund efter att jag kopplat in min kamera i min Windowsdator kan jag börja importera bilder med Lightroom.

Aha, du vi ”kika på” samma bilder som iPhoto visar även genom Lightroom. Det kan jag tänka mig blir knepigt. Man får nog välja vad man vill köra – antingen iPhoto eller Lightroom.

Hur skulle det funka när man importerar bilder menar du?
Någon sorts mappstruktur måste det väl ändå bli och den funkar kanske inte så bra mellan alla olika program.

Hade iPhoto Library fungerat som en normal mapp och inte en låst grupp hade det varit hur lätt som helst att importera! Nu känns det som om den gör allt för att se till att bilderna håller sig i iPhoto/Aperturekombon.

Trist att det kan bli så, men förstår nu att du kör iTunes i Windows.
Det kan jag inte tala för, är ju inte direkt samma program som snurrar i Macen. På ytan kanske, men inte i övrigt.

Det är den jag utgår för. iTunes är en trojan i Windows, men i OS X är den helt enkelt medioker, varken bra eller dålig.

Att det blir en massa krångel är väl ändå överdrivet. Men visst – håller med att iTunes borde kunna spela format som OGG och FLAC utan pill.

"To make FLAC files compatible with iTunes, download and install Cubic Fruit Design’s free Fluke. It installs components necessary for FLAC files to play in QuickTime-friendly applications (including iTunes).

Note that even with Fluke’s components installed I couldn’t make iTunes accept FLAC files until I changed their extension from .flac to .mov. Once I did that, iTunes was happy to have them."

Är det enda jag utgått från.

Om inställningarna är rätt i iTunes borde det ju inte ha hänt. Men som sagt –jag har inte stor koll på hur iTunes beter sig i Windows.

Inte jag heller, är jag rädd :c

Ja, det verkar som man får tanka ned hela rasket varje gång. Borde gå att lösa på annat sätt, men det finns kanske någon anledning? Sen har ju detta inte så mycket med programmet i sig att göra.

Bakgrundsprogrammen som installerar sig är det stora problemet, egentligen, uppdateringar kan jag ta.

Ja, men det är ju ett program från Apple.
Du menar att det skulle hitta på ett annat utseende i Windows-versionen med en massa ”gaudy colours”?

Nej, men Aqua (iTunes) och Aero (Windows) matchar inte varandra.

Tycker du är lite väl förbannad.

Inte mot dig, då du inte kommer med snudd på trakasserande inlägg som att jag är en idiot för att iTunes installerar 27 bakgrundsprogram och inte kan spela FLAC ootb.

All den där ”skiten” använder ju iTunes för att det ska fungera. Men att det segar ned datorn och har sig är så klart inte acceptabelt.

Alltså, förut gick det att använda iTunes utan quicktime. Det är ganska mycket skitsnack att den "behöver" det för att fungera, utan är bara en ursäkt för att installera mer bloat på datorn i sig.

Men som nämnts förut – när man ser hur segt Office 2008 är på Mac (vad fasen gör programmen under den tid det tar att starta upp?) så är man ju inte så förvånad över hur Apples program beter sig i Windows.

Jag har aldrig vågat testa Office 2008 på en Mac... av flera bra anledningar. (:

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.