Permalänk
Medlem

Hårddiskstrul

Hej!

Har en bärbar dator här som det är lite strul med. Det är inte min men ägaren hade stängt igen datorn lite för hårt och så hade datorn dött. Sedan så ville den inte starta.

Jag har kollat på den nu och jag kommer såhär långt:

Jag har begränsat med erfarenhet när det gäller stationära. Vad kan man göra?
Formatera om lär ju varken gå eller hjälpa. Dessutom fanns det en del rätt så värdefulla saker (skolarbeten) på hårddisken. Kan det vara så att man ska öppna upp den och se ifall någon kabel till hårddisken har lossnat? Eller är det bara att köpa ny hårddisk/dator?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Troligen att kabeln till hårddisken sitter löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djin:

Troligen att kabeln till hårddisken sitter löst.

Okej. Ska kolla ifall jag lyckas öppna datorn och kolla.

Edit: Plockade ur hårddisken och stoppade tillbaka den igen. Det hjälpte inte.

Kan det vara att hårddisken har fått sig en smäll då? Kanske man ska köpa en ny? Det är en rätt så gammal dator, hårddisken är på 60GB och det är XP på den.
Finns det mer man kan göra eller är det bara att konstatera att det är till att köpa en ny hårddisk eller en helt ny dator?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Om du går in i bios. Hittar den hdd:n? Kan vara fel på disken men också fel på kabeln/kontakten.

Edit: Du skulle också kunna stänga av nätverks boot och ha bara cd och hdd i den bootordningen
1:cd
2:hdd
Om du har en usb hårddisk ansluten eller usb stickan,,dra ur dem!

Permalänk
Medlem

du kan ju dra ur hdd och koppla den till datorn
då kan du både som om hdd'n fungerar och om den gör de kan du spara allt som ska sparas på datorn, fungera hdd'n vet du också att nått annat ät fel, om de är så är de troligen ända att köpa ny dator

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djin:

Om du går in i bios. Hittar den hdd:n? Kan vara fel på disken men också fel på kabeln/kontakten.

Edit: Du skulle också kunna stänga av nätverks boot och ha bara cd och hdd i den bootordningen
1:cd
2:hdd
Om du har en usb hårddisk ansluten eller usb stickan,,dra ur dem!

Tack för tipset, ska gå in i bios nu och kolla.

Skrivet av elghinnarisa:

du kan ju dra ur hdd och koppla den till datorn
då kan du både som om hdd'n fungerar och om den gör de kan du spara allt som ska sparas på datorn, fungera hdd'n vet du också att nått annat ät fel, om de är så är de troligen ända att köpa ny dator

Det är någon konstig kontakt på hårddisken så jag tror att det inte skulle gå så bra att stoppa in den i min egen dator.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Tack för tipset, ska gå in i bios nu och kolla.

Det är någon konstig kontakt på hårddisken så jag tror att det inte skulle gå så bra att stoppa in den i min egen dator.

Konstig hur? Ta gärna en bild på kontakten. Sedan SCSI försvann från bärbara (på 90-talet) finns det bara ATA eller SATA kontakter, SATA går att koppla direkt till normal SATA-kontakt men ATA kräver adapter för att fungera.

Permalänk
Medlem

http://www.laptopparts101.com/wp-content/uploads/2008/12/sata... ser den ut som den till höger? för de har jag i min bärbara men de sitter en omvandlare på den till sata (hittar varken laptop eller hdd så kunde inte ta bilder själv -.-)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megol0:

Konstig hur? Ta gärna en bild på kontakten. Sedan SCSI försvann från bärbara (på 90-talet) finns det bara ATA eller SATA kontakter, SATA går att koppla direkt till normal SATA-kontakt men ATA kräver adapter för att fungera.

Jag har inte så bra koll på hur en IDE-kontakt ser ut. Men kan det där vara den?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

om du kollar på de svarta skruvarna vid kontakten, pröva skruva upp dem för de ser ut som du kan ta av de första delen av kontakten (ser lika ut på min laptop fast men går från ide -> sata)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Du får skruva bort mer för att komma åt s-ata/ide-porten det där är en snabbkontakt á la datortillverkaren.
Googlade på Pn det är en 60gb ide

Permalänk
Medlem

Det stämmer att det är P-Ata. Ska ta och testa den i en dator ikväll tror jag.

Edit: Tänkte stoppa in den i gammelcompaqen men kabeln ville inte passa (jo jag tog bort den svarta saken på hårddisken).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Det stämmer att det är P-Ata. Ska ta och testa den i en dator ikväll tror jag.

Edit: Tänkte stoppa in den i gammelcompaqen men kabeln ville inte passa (jo jag tog bort den svarta saken på hårddisken).

Vill minnas att man måste ha en special-adapter för att göra om pin-konfigurationen så den passar i en stationär dator.