Föredrar du Ati eller Nvidia?

Permalänk
Medlem

AMD VS NVIDIA

Som rubriken säger vilket gillar ni bäst ovh varför.

Permalänk

Amd, pga eyefinity, strömförbrukningen och dem i regel har ett vettigt pris/prestanda.
Dock så tycker jag om Nvidia pga 3D och physx men ibland vill de ha för mycket för sina kort.

Men dem som leviterar bäst kort för priset är ju dem som gäller?

Permalänk
Antielefant

Båda levererar bra grafikkort, båda ligger i praktiken identiskt i pris/prestanda, och båda tål vad de bör.

Dock anser jag att AMD halkat efter alldeles för mycket i extrafunktionerna, då NVidiakort med DP (ja, det finns sådana...) också klarar treskärmslösningar (och SLI gör det alltid), AMD's 3D är ett direkt skämt jämfört med 3DVision och 3DTV Play, CUDA faktiskt är användbart för oss som sysslar med 3D etc samt även PhysX.

Enda funktionen AMD har i dagsläget som NVidia inte kan ge är möjligheten att köra spel över sex skärmar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Nvidia pga Cuda, perfekt till 3D applikationer.

Har haft ett ATI/AMD en gång i tiden, ett HD3650 AGP kort och enda anledningen till att jag inte kört med AMD sen dess är just avsaknaden av CUDA.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Amd, pga eyefinity, strömförbrukningen och dem i regel har ett vettigt pris/prestanda.
Dock så tycker jag om Nvidia pga 3D och physx men ibland vill de ha för mycket för sina kort.

Men dem som leviterar bäst kort för priset är ju dem som gäller?

Tänker man så mycket på strömförbrukningen så kör man inte med 3st skärmar

Kör Nvidia för att det funkar bäst i folding och i vissa spel jag spelar.

Permalänk
Hjälpsam

nVidia, alltid föredragit drivrutinerna och för det mesta bättre referensdesign i mina ögon. Kört nVidia nästan uteslutande sedan GeForce Titanium serien, men testat ATI kort med jämna mellanrum.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

nvidia pga. att spelutvecklare jobbar med nvidia oftare än med AMD.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

AMD - PGA jag är en lite av en fanboy + jag inte har behov av specialfunktionerna i nVidia korten då jag är lite av en Casual gamer;)

Visa signatur

Amd 1055T @ 3.5ghz | Corsair 16382mb 1600 MHz 9-9-9-24 | MSI GeForce 680| Asus M5a88-M | Intel 330 120GBx2 + WD 500GB Green + WD 1000GB Black + WD 2000GB Green x2 | AX 850 | Windows 7PRO x64 | Define R3 White

Permalänk
Medlem

NVIDIA pga cuda, PhysX, drivers och att spel fungerar lika bra på båda eller bättre på nvidia

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Tänker man så mycket på strömförbrukningen så kör man inte med 3st skärmar

Kör Nvidia för att det funkar bäst i folding och i vissa spel jag spelar.

Mja skärmar drar inte så mycket numera, mina LED skärmar drar 25W styck med full ljusstyrka.

AMD pga Eyefinity och strömförbrukning/tyst kylning.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

NVIDIA pga cuda, PhysX, drivrutinerna fungerar bättre i spel. Sen också att folda på Nvidia korten ger grymt mer än ATI, atm.

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Vad som get bäst prestanda/krona skiftar ju från modell till modell. nVidia pga cuda och physx. Just nu finns det inte många spel som stöjer physx (bara 2033 vad jag vet) men jag tror att det på grund av allt snack kommer att komma fler PCspel nu som inte är portningar och då hoppas jag att fler kommer ha stöd för physx. Jag valde också nvidia på grund av att 560ti just kom ut när jag byggde min dator och jag kände att det skulle vara kul att testa kortet. Jag är inte besviken

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag Nvidia för att dom har cuda och PhysX

Permalänk
Medlem

nVidia. Cuda, 3Dsurround, samt haft problem (längesen) med ATI/AMD drivar.

Visa signatur

Cooler Master HAF-X |-| Corsair 1200W AX ATX |-| Asus Rampage III Extreme |-| Corsair H70, i7-960 @ 3.7Ghz |-| 2x Asus Geforce 580 @ 860/1720/2010 (1.1v) |-| 12bg Corsair Dominator Gt 2000Mhz@1700Mhz |-| OCZ 120Gb Vertex III + 2x 1.5TB WD Green |-| 3x Benq 23.6" 120Hz (XL2410T).

Permalänk
Medlem

jag tycker AMD för de krossar nvidia i "design" klart en elslukande jättekrets presterar bättre medans amd inte ligger långt efter i prestanda men med mindre och strömsnålare krestar. (6950 drar el som ett 460 och tror den är något mindre...)

prisvärt så vinner man nog på ett upplåst 6950.

drivrutiner... tycker om CCC inte haft problem med någons

anser personligen att physx är överskattat. Finns physx lösa spel med jättefin fysik.

i slutändan är det pris/prestanda som avgör ändå allt annat väger rätt lätt

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

AMD - energieffektiva kretsar och bättre prestanda till samma pris. CUDA, PhysX och 3DVidion är imho totalt värdelösa jämfört med möjligheten att köra fler än 2 skärmar per kort.

Permalänk

Nvidia. GeForce låter häftigare.

Visa signatur

HAF X, i5 2500k + EK acetal, Sabertooth P67, 8GB DDR3, 6970 + EK acetal , SSD 80 + 2Tb hdd, Antec Quattro 850w, win7 64.

Permalänk
Medlem

amd för bättre htpc-ändamål. strömförbrukning, passiv kylning, bitstream för hd-ljud, bättre stöd för 23,976hz mm...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

AMD - prisvärt, energieffektivt och eyefinity. Har ingen nytta av CUDA, 3D verkar mest jobbigt och har aldrig imponerat mig och de enda intresssanta spelen med PhysX stöd är Mafia 2, Metro 2033 samt Arkham Asylum. Men ärligt talat ser jag ingen större skillnad.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

Om man tittar på röstningen så är det faktiskt ganska jämnt

Permalänk
Medlem

AMD föredrar jag. Billigare med mer prestanda PLUS att de drar mindre. Nvidias nuvarande arkitektur är ju lite misslyckad. Sen att amd som företag är en underdog och att de sköter sig väldigt bra till skillnad från sina konkurrenter (som fuskar en hel del) gör att jag gillar företaget.

Dock kör jag på nvidia nu, och kommer förmodligen köpa ett nytt nvidia. Dock beror detta på att jag foldar, och folding-klienterna är skrivna för nvidia = nvidia presterar bättre.

Amd jobbar ju i ständig uppförsbacke. De lanserar billiga och bra produkter, men programmerarna anpassar allt för intel och nvidia vilket leder till att nvidia kan lanserar långsammare kort som ändå prestarar bättre i alla anpassade program.

Permalänk
Medlem

Hugget som stucket som man säger... De matchar varandra ganska bra... En situation som är ger bra priser och gör att utvecklingen går framåt... Tänk om vi hade detta på processorfronten också. Skulle datorerna kosta ytterligare lite mindre.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Vad som get bäst prestanda/krona skiftar ju från modell till modell. nVidia pga cuda och physx. Just nu finns det inte många spel som stöjer physx (bara 2033 vad jag vet) men jag tror att det på grund av allt snack kommer att komma fler PCspel nu som inte är portningar och då hoppas jag att fler kommer ha stöd för physx. Jag valde också nvidia på grund av att 560ti just kom ut när jag byggde min dator och jag kände att det skulle vara kul att testa kortet. Jag är inte besviken

Många spel som stödjer physx, dock kännss det som att nvidia sponsrat så att speltillverkarna lägger in några snygga fladdrande tygbitar i början av spelet (metro tex).

De ENDA spelen som physx faktiskt ger något är mirrors edge och Maffia 2. Kör nvidia själv och i metro stängde jag till och med av physx då det inte gav något och enbart buggade hela tiden.

Tror inte det kommer många spel till med physx, jobbigt som fan att göra ett spel som faktiskt drar nytta av det + att bara typ 5 % av alla användare faktiskt kan använda det (det kräver ju faktiskt ett sjukt kraftigt grafikkort som ska hantera både grafik+physx, eller ett bra grafikkort för grafik och ett separat för physx, vilket inte många sitter på..)

Har man ett grafikkort kör man hellre på hög grafik än låg grafik + physx..

Så att köpa nvidia pga physx är dumt. Dock kan cuda vara bra för vissa. Speciellt i folding som endast stödjer nvidia kort.

Permalänk

Generellt föredrar jag inget, jag tar det som ligger bäst i tiden pris/prestanda/kvalité -mässigt. Jag röstade dock AMD just nu eftersom dom för stunden ligger före Nvidia och var tidigare med DX11, dom har också de senaste två åren haft en mycket rättvisare prissättning än Nvidia, nu har däremot Nvidia tagit in och nästan gått om på båda fronter. Det återstår att se vad det blir nästa gång jag uppgraderar dumburken om nått år eller två.

TL;DR: AMD för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Många spel som stödjer physx, dock kännss det som att nvidia sponsrat så att speltillverkarna lägger in några snygga fladdrande tygbitar i början av spelet (metro tex).

De ENDA spelen som physx faktiskt ger något är mirrors edge och Maffia 2. Kör nvidia själv och i metro stängde jag till och med av physx då det inte gav något och enbart buggade hela tiden.

Tror inte det kommer många spel till med physx, jobbigt som fan att göra ett spel som faktiskt drar nytta av det + att bara typ 5 % av alla användare faktiskt kan använda det (det kräver ju faktiskt ett sjukt kraftigt grafikkort som ska hantera både grafik+physx, eller ett bra grafikkort för grafik och ett separat för physx, vilket inte många sitter på..)

Har man ett grafikkort kör man hellre på hög grafik än låg grafik + physx..

Så att köpa nvidia pga physx är dumt. Dock kan cuda vara bra för vissa. Speciellt i folding som endast stödjer nvidia kort.

Jag tror att physx kommer att bli större. Köper man ett värstingkort för 4-6000 vill man inte ligga på 150fps med maxade inställningar. Då är det bara bra om det finns en teknik som gör att tyg fladdrar lite mer och ännu bättre om det används mer. Och för de som inte kan/vill köra med physx på så finns det faktiskt en meny i inställningarna där man kan sätta physx på off.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

AMD. Jag började med ett 64MB (tror jag, kan ha varit 32MB till och med) GeForce 3 Ti 200 någon gång i forntiden, efter det blev det ett 256MB ATI x1600 Pro, sen något AMD-kort jag inte minns vad det var, i en dator jag fick (!) av en vän, och så nu senast ett 2GB HD4890 OC.

Anledningen att jag valt AMD på sistone är dels att jag inte är brukar överklocka mina datorprylar, dels att jag inte har någon nytta av CUDA eller PhysX, och dels (och detta är största anledningen) Nvidias vidriga försök att sätta press på personer som testar deras kort, så att de skall testas på ett sätt som är fördelaktigt för just Nvidias kort.

Jag kommer att fortsätta köpa AMD om det inte kommer något revolutionerande från Nvidias sida.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk

känner att denna tråden kommer bli krig precis som alla andra Nvidia vs AMD trådar

Hos mig är det nvidia hela vägen. tycker det är för det första mycket enklare att pilla i Nvidia control panel än i catalyst.
Sen är jag smått beroende av bra grafik och physx gör mycket här.
Avsaknaden av att man inte kan köra 3 skärmar med ett ensamt nvidia kort är klart tråkigt men de som har råd att lägga ut pengar på 3 skärmar har nog råd med SLI också

Visa signatur

| BitFenix Prodigy White | Asus P8Z77-I DELUXE | i5-2500K | Corsair Vengeance 2x4 Gb @ 1333 MHz | Asus GTX 580 | Intel 520 180GB | OCZ Vertex 2 60 Gb | Samsung Spinpoint F3 1 TB | Corsair TX750W | Philips 24' |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag tror att physx kommer att bli större. Köper man ett värstingkort för 4-6000 vill man inte ligga på 150fps med maxade inställningar. Då är det bara bra om det finns en teknik som gör att tyg fladdrar lite mer och ännu bättre om det används mer. Och för de som inte kan/vill köra med physx på så finns det faktiskt en meny i inställningarna där man kan sätta physx på off.

PhysX kommer inte bli något annat än ännu mera stendött, om inte nvidia går in och "sponsrar" spelstudios att inte köra fysik genom DirectCompute och istället PhysX.

DC funkar på 100% av DX11 gpus, PhysX funkar på ca hälften. Att välja PhysX är att skuta sig själv i foten med ett raketgevär.

Permalänk
Medlem

Nvidia! Snyggare logga, enda jag bryr mig om.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag tror att physx kommer att bli större. Köper man ett värstingkort för 4-6000 vill man inte ligga på 150fps med maxade inställningar. Då är det bara bra om det finns en teknik som gör att tyg fladdrar lite mer och ännu bättre om det används mer. Och för de som inte kan/vill köra med physx på så finns det faktiskt en meny i inställningarna där man kan sätta physx på off.

Det finns alternativ till physX som funkar på AMDs kort också, vilket borde bli vanligare, då man inte låser ute hälften av marknaden.

ontopic: Sitter på ett 8800gts men röstade på AMD, mitt gamla 1950XT 512mb kort höll väldigt länge