Helgsnack: "Värt att köpa spelburk?"

Permalänk
Inaktiv

Man får ingen spelkänsla av att sitta 3 meter från sin tv och försöka styra ett sikte med två stycken oprecisa spakar.
PC för min del.

Permalänk
Medlem

Ett spel: Battlefield 3, nuff said

Brink är ju oxå utvecklad för PC har jag hört, konsollerna har egna versioner.

Edit: Ah just det, RTS går typ inte spela på konsoll, -> Starcraft 2 <-

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk

personliga preferenser

Det märks att det sitter massor av datanördar på det här forumet ^^ .

Frågan man skall ställa sig är väl till stor del vad för typ av spel som du är intresserad av, samt om du tycker om att lira i grupp eller ensam.

Konsolens största fördel ligger väl i att den är en social knytpunkt? Man kan lira minst 4 på de flesta partyspel och minst 2 i de flesta andra spel. Jag har aldrig sett ett PC-spel där man lirar på samma skärm, flera spelare i realtid.

Ifall man nu skulle ta och spela spel som inte kräver någon enorm prestanda och behovet av mus och tangentbord inte är så stort så krossar konsolerna pc alla dagar i veckan. Däremot så är det just när man börjar lira grafiktunga spel som har en stark fördel av att spelas med tangentbord och mus (läs typ Crysis och Metro) som PCn verkligen skiner (dock till ett pris långt, långt över vad en konsol kostar).

Jag har själv idag Wii, ps3 och 360 och samtidigt en helt ok spelburk som tuggar igenom det mesta, så det känns som att jag kommer åt de flesta spel.

Frågan om jag förstod det rätt var väl relaterad till spel vilket gör att "allt man kan göra med en pc" saknar relevans, eller?

Men visst; datorn har många sidor som inte konsolerna har... Det är väl inte svårare än att fundera över vad saker och ting skall brukas till, hur mycket man är villig att betala samt ifall man gärna lirar tillsammans i grupp eller om man föredrar att glida in i spelvärlden helt själv

Permalänk

Tycker konsoller är mycket bättre till bil- och fightspel och nu menar jag casual med flera personer inte sitta själv framför 3 skärmar med en jävla ratt :). Har aldrig förstått mig på personer som spelar FPS på en konsoll.

Var ett par år sedan jag ägde en konsoll nu, min sista var en PS2. Innan dess hade vi alltid minst en konsoll.

Skrivet av lambdaN:

Skaffa bara en spelburk sen ett amerikanskt Nintendo 64 så äre klart

Varför amerikanskt?

Skrivet av kyre:

Bra alternativ, men de har ju inga likheter med iMacen.
ATX är anledningen till att PC burkar ser ut som de gör. Försvann standarden skulle det se bättre ut på PC sidan. Och om vi hade alternativ till Windows som vanliga människor kan använda.

Vet inte om du trollar eller nåt men om man inte skulle ha någon standard skulle det bli HELT åt helvete! Hur tänker du egentligen?

Permalänk
Medlem

en sak som jag gillar med pc spel är att det är lättare att kommunicera med alla via ett tangentbord! så mkt lättare än de alternativ som finns till xbox. gillar ljudet i hörlurar mer än högtalare oftast också. kan man spela på natten också och slippa köra på lägsta ljud för att inte väcka andra

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

en sak som jag gillar med pc spel är att det är lättare att kommunicera med alla via ett tangentbord! så mkt lättare än de alternativ som finns till xbox. gillar ljudet i hörlurar mer än högtalare oftast också. kan man spela på natten också och slippa köra på lägsta ljud för att inte väcka andra

Du kan väl köra köra hörlurar på din konsol

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Tänker inte länka för jag vill inte bli förknippad med pirat kopiering eller liknande.

Då skulle du inte svarat, för nu är du förknippad

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Visst konsoller kanske har mer tjänsla i sig men dom har inte samma manövrerings skicklighet som en pc inte lika många funktioner inte lika höga fps och du kan inte göra någon ting åt saken när det laggar i dem för ja det kan lagga i spel som halo fins det en rätt så tjänd grotta ifall man går in där och ställer sig på ett specielt ställe så laggar det som om du hade amd sempron med 1650x grafik i crysis helt en kaelt någon ting man får leva med i en konsoll. Men i en pc där uppgraderar du och kan sitta på sweclockers och nörda ner sig. Och det är skit kul det finns inget bättre tidsfördriv än att skriva inlägg eller kolla dator moddar . Konsoller trötnar man på PCn lever kvar för evigt!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_of_life:

Det märks att det sitter massor av datanördar på det här forumet ^^

Kanske för att det är ett forum för just oss datornördar?

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

en sak som jag gillar med pc spel är att det är lättare att kommunicera med alla via ett tangentbord! så mkt lättare än de alternativ som finns till xbox. gillar ljudet i hörlurar mer än högtalare oftast också. kan man spela på natten också och slippa köra på lägsta ljud för att inte väcka andra

Det går, jag kör med ett Astro A40 system och har allt spelljud från xboxen i headsetet och sen kör jag med en Xbox-VGA kabel så jag kör xboxen på min dataskärm

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att det blivit som det blivit, Sony och Microsoft har visst bestämt sig för att dra ut rejält på denna generationen, men frukta inte, redan i år ska Nintendo visa upp deras nästa konsol på E3 och då lär det bli fart på MS och Sony, det ska ni se. Så en ny generation är inte långt borta, kanske bara ett år.

Men som vissa andra har sagt, konsolerna är mycket bättre att använda när det vankas spelssesioner för flera, dvs de är perfekta på fester och när man tar hem kompisar, men att spela själv med en konsol, tycker jag är ganska tråkigt. Äger bara min xbox och xbox 360 för Halo, inget annat.
Racing och Fighting är perfekta för handkontroll, men då kan man köpa en 5m 99kr HDMI kabel och dra över till tvn, samt skaffa ratt/handkontroll istället.
Vi har ju det faktumet att konsolerna är så enkla, så det är lätt för casuals att snabbt sätta sig in och börja spela.

Men letar man efter en storslagen upplevelse där man verkligen fångas med, tycker jag pc är bättre. Man sitter både närmare skärmen, har mycket bättre grafik och oftast med hörlurar, vilket stänger av en för omvärlden. Sedan är jag lite av en tekniknörd som älskar att pilla och leka med teknik, så jag älskar verkligen att köpa nya delar att sätta in, hålla på med olika program osv. PC är mycket friare, men kan också vara betydligt krångligare och framför allt dyrare historia än på en konsol.

Permalänk
Medlem

Spelar bara FPS och dom passar absolut inte till consol..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Inte värt det , finns ju inga snygga spel ens

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Spelar bara FPS och dom passar absolut inte till consol..

Att spela FPS på konsoll är som att leva livet med boxningshandskar på sig 24/7. Segt drygt och ALLT blir så mycke jobbigare!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Enda anledningen jag kör på mitt 360 är för typ halo och gears 1-3. N64 för zelda med original kontroll, skönare än med tgbd och mus.

Visa signatur

CPU:Intel i7 4790k @ 4GHz | Cooler:NZXT Kraken X60 | RAM:Corsair Vengeance 16gb @ 1333MHz | Motherboard:Asus Z97-Deluxe + NFC & WLC | Graphics:Asus STRIX GTX 970 DC2 OC | Screen: Samsung TV LE32B658T5WXXE | Storage:SSD: Samsung 840 EVO Basic 120GB + WD Red 3TB X3 | Case:NZXT H630 | PSU:EVGA Supernova G2 850w Gold+ | Keyboard:Corsair Vengeance K70 Non-RGB Cherry MX Blue | Mouse:CM Storm Reaper Aluminum Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

1. När kommer det vettiga kontroller (aka mus) till konsoller?

3. När kommer det roliga spel till konsoller...aka, inte bilspel, fotbollsspel eller platformspel... bra äventyrsspel, mmo. Även 3d-shooters till konsoller har kass känsla (inbyggd auto-aim...why?)?

Innan detta (framförallt nr 2) är konsoller tyvärr kassa.

1. Jag har funderat på detta, men misstänker att det beror i huvudsak på 2 anledningar:
*Om du kör med mus så måste ju alla andra göra det för att det ska vara rättvist
*Företagen tjänar snuskigt med pengar på handkontroller och tillbehör.

3. Vad som är roliga spel beror ju på vad man gillar. Bilspel, sportspel, beat em ups och liknande är ju kung på konsoll

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Att köpa en spelburk kan man alltid göra.
Frågan är ju bara hur mycket pengar man är beredd att lägga ut. En framtids säker burk landar runt 7tusen.

Sen handlar det ju med om du gillar att sitta med en kontroll istället för mus och tangentbord.
Gillar du ochså då grafik med spelen så gör ju pengarna sig värda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

3. Vad som är roliga spel beror ju på vad man gillar. Bilspel, sportspel, beat em ups och liknande är ju kung på konsoll

Bilspel är och kommer alltid vara kung på dator. Det är ju bara för konsolerna som det inte görs lika bra spel till PC längre.
Sport spel aka Fifa tycker jag själv flyter på 1000ggr bättre på dator än xbox ex.

Men beat em ups ÄR konsol det kan man inte ta ifrån dom.

Permalänk
Skrivet av JD:

1. När kommer det vettiga kontroller (aka mus) till konsoller?

2. Varför ser grafiken så oerhört ful ut på konsoller? Har de aldrig hört talas om ANTI-ALIASING. Ser ut som 1998.

3. När kommer det roliga spel till konsoller...aka, inte bilspel, fotbollsspel eller platformspel... bra äventyrsspel, mmo. Även 3d-shooters till konsoller har kass känsla (inbyggd auto-aim...why?)?

Innan detta (framförallt nr 2) är konsoller tyvärr kassa.

Jag äger in Xbox eller PS3 men har PS1,PS2 Nintendo 8/16/64. Och jag kan säga att du har inget hum om vad du skriver om, om du påstår att alla konsoler har dålig grafik och det finns inga bra spel.. metal gear solid till playstation serien är suveräna. Bättre story än vad dom fästa PC spelen har. Grafiken är rickig fin också. När du skriver att det inte finns vettiga kontroller så är ju det personligt men båda playstation och xbox kan du köra nästan alla spel utan "addon" med mus och tangentbord.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Jag äger in Xbox eller PS3 men har PS1,PS2 Nintendo 8/16/64. Och jag kan säga att du har inget hum om vad du skriver om, om du påstår att alla konsoler har dålig grafik och det finns inga bra spel.. metal gear solid till playstation serien är suveräna. Bättre story än vad dom fästa PC spelen har. Grafiken är rickig fin också. När du skriver att det inte finns vettiga kontroller så är ju det personligt men båda playstation och xbox kan du köra nästan alla spel utan "addon" med mus och tangentbord.

Håller med dig, finns jättemånga bra konsolspel, så lägg ner snacket med att det inte finns några bra spel, då har du aldrig spelat på konsol på ett seriöst sett.

En riktigt gamer bryr sig varken om grafiken, ljudet eller kontrollen, så länge man tycker det är kul är det bra. Resten är bara bonus.

Permalänk
Medlem

Helt klart värt det, ett fåtal spel passar sig bättre till konsoll än pc, men de flesta är mkt mkt roligare på pc

Permalänk
Medlem

föredrar pc före konsoll. finns en hel uppsjö av anledningar!!.(fast har även konsoller hemma;))

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Jag äger in Xbox eller PS3 men har PS1,PS2 Nintendo 8/16/64. Och jag kan säga att du har inget hum om vad du skriver om, om du påstår att alla konsoler har dålig grafik och det finns inga bra spel.. metal gear solid till playstation serien är suveräna. Bättre story än vad dom fästa PC spelen har. Grafiken är rickig fin också. När du skriver att det inte finns vettiga kontroller så är ju det personligt men båda playstation och xbox kan du köra nästan alla spel utan "addon" med mus och tangentbord.

Dålig grafik om du jämför med PC JA
Story är från spel till spel och där ska man inte säga att en sida är bättre än andra.

Och när du säger att man kan spela Xbox och Playstation spel med mus och tangentbord så lever du i din egna lilla bubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Grafiken är rickig fin också.

Riktigt fin, knappast...inte om man jämför.
Ingen Anti-aliasing = ser skit ut. Går inte komma från, period.
Känns som 1900-talet varje gång man drar igång.

Citat:

När du skriver att det inte finns vettiga kontroller så är ju det personligt men båda playstation och xbox kan du köra nästan alla spel utan "addon" med mus och tangentbord.

Med betoning på "nästan alla". ...Eller kanske "nästan...ibland", på ps3.
Borde självklart vara native alltid.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Killersigge:

Du kunde inte ha mer fel, he he.

Att köra bil utan tripplescreen är som att fästa en kartong med ett titthål i vindrutan på bilen. Alternativet är att köra från baksätet, men det är lika illa.

Så nä, jag tycker precis tvärtom, alla andra spel funkar på konsoll men just bilspel måste köras på PC.

/Marcus

Skulle vilja se en progaming match i sc2,wc3 etc på konsol kontra pc.
RTS är det absolut värsta att spela på en konsoll.

Ont: Kommer aldrig överge pc, där alla bra spel finns (hej blizzard)
Konsoll är för mig en party sak, inget jag sitter och degar med själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

En riktigt gamer bryr sig varken om grafiken, ljudet eller kontrollen, så länge man tycker det är kul är det bra. Resten är bara bonus.

En riktig gamer lägger ihop allt och få ut resultatet på det sättet.

Ett spel som är kul kan ändå vara skit.

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Jag kör med PC, PS3, 360 och Wii. Varför välja när man kan få allt?

Man kan inte få allt.
Om man har råd så kan man få köpa allt. Problemet är att långt ifrån alla har råd att bara köpa in 3st konsoler och en gamingdator bara sådär.

Permalänk
Medlem

Lite kul att den här tråden dök upp idag, jag var på webhallen i Sundbyberg idag och i väntan på min tur så drog jag till närmaste seksboxen och till min förvåning hade de satt upp Crysis 2. Jag testade spelet och kan summera det såhär: herregud vad äckligt fult och pixligt spelet är på 360, jag har varvat spelet 2-3 ggr. på min nuvarande burk och det går inte ens att jämföra skillnaden i kvalité, vare sig det är DX9 på båda plattformar eller ej. Sen vette jag banne mig hur spelet kommer att bege sig då den får stöd för DX11 (Tesselering plox) men i vilket fall som helst var det äckligt illa med dess extremt lågupplösta texturer på en 360.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

En riktig gamer lägger ihop allt och få ut resultatet på det sättet.

Ett spel som är kul kan ändå vara skit.

Ja, och din poäng är? Blir ett spel automatiskt dåligt om det är fult?

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Skulle vilja se en progaming match i sc2,wc3 etc på konsol kontra pc.
RTS är det absolut värsta att spela på en konsoll.

Ont: Kommer aldrig överge pc, där alla bra spel finns (hej blizzard)
Konsoll är för mig en party sak, inget jag sitter och degar med själv.

Och RTS är ju också den populäraste genren på konsolerna?