Permalänk
Medlem

Yoshi - htpc och spelemulator

Ett hemmabygge av en liten htpc/spelemulator.
Ville ha den så liten som möjligt och ville bygga ett eget chassi.
Byggt på:
*Asus E35M1-I Deluxe
*2gb ram
*Pico PSU
*40gb seagate hdd
*Scythe 100mm slim 2000rpm fläkt
*Fläktkontroller

Frågor, synpunkter och tankar är varmt välkomna!
Det är mitt första galleri.

Yoshi - htpc och spelemulator

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Gediget arbete! Snyggt, även om jag personligen hade skippat kladdet och 'kept it clean'

Permalänk
Medlem

SNyggt bygge.

De enda jag hade gjort annorlunda är att köra på MER ram minne då de ändå är så billigt i dag.

https://www.inet.se/artikel/5305609/corsair-8gb-2x4096mb-1333...

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Grymt jobb kisen - jag är mycket imponerad!

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge!

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

SNyggt bygge.

De enda jag hade gjort annorlunda är att köra på MER ram minne då de ändå är så billigt i dag.

Varför ska han ha MER ram än nödvändigt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

as nice ju! 5/5

Visa signatur

-=Asus M4N98TD EVO - AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition AMD - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - A-Data 4GB 1600Mhz Game Series - 500GB HDD - Fractal Design Define R3=-

Permalänk
Proffsmoddare

snyggt dude

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra jobbat

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge!
Hur ser PSUn ut? Skulle man kunna få en bild på baksidan också?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Blev ju sketa bra det där! 5/5

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk

Bra bilder, bra bygge, bra resultat. Detta är utan tvekan ett 5/5 galleri!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack så mycket allihop! Kul att ni tycker om bygget! =D

Skrivet av Ant3:

SNyggt bygge.

Jag fundera på att köra mer minne, iaf 4gb, men budgeten räckte ,som vanligt när det är något man vill ha, inte till. Så då tänkte jag isåfall lägga till det efteråt.
Dock tror jag nog att 2gb ska räcka till filmtittande och spelemulering.

Skrivet av jonssonen:

Grymt jobb kisen - jag är mycket imponerad!

Tackar =D

Skrivet av anemic:

Riktigt snyggt bygge!
Hur ser PSUn ut? Skulle man kunna få en bild på baksidan också?

Det är en Pico PSU på 80w.
Här är annonsen där jag köpte den, finns lite bilder där, men så ser den ju inte ut efter jag moddat den:
http://www.tradera.com/Natagg-PicoPSU-80W-DC-12V-ATX-hog-verk...
Om du är sugen, kan du testa kontakta säljaren där, han hade fler agg förut iaf.
Vet även var du kan köpa en passande adapter för runt 60kr också.

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk

Klockrent!

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt bygge!

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsson9:

Tack så mycket allihop! Kul att ni tycker om bygget! =D

Jag fundera på att köra mer minne, iaf 4gb, men budgeten räckte ,som vanligt när det är något man vill ha, inte till. Så då tänkte jag isåfall lägga till det efteråt.
Dock tror jag nog att 2gb ska räcka till filmtittande och spelemulering.

Tackar =D

Det är en Pico PSU på 80w.
Här är annonsen där jag köpte den, finns lite bilder där, men så ser den ju inte ut efter jag moddat den:
http://www.tradera.com/Natagg-PicoPSU-80W-DC-12V-ATX-hog-verk...
Om du är sugen, kan du testa kontakta säljaren där, han hade fler agg förut iaf.
Vet även var du kan köpa en passande adapter för runt 60kr också.

Min tanke med 8 gig ram va ju att du hade kunnat köra en ram disk. Vilket gör datorn tystare då hårddisken används mindre.

Sen hade jag kört med en Seagate Momentus XT 7200.1 500GB istället så man får ett lite snabbare och alertare system.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Min tanke med 8 gig ram va ju att du hade kunnat köra en ram disk. Vilket gör datorn tystare då hårddisken används mindre.

Sen hade jag kört med en Seagate Momentus XT 7200.1 500GB istället så man får ett lite snabbare och alertare system.

En ram disk? Hur funkar det?

Jag hade gärna haft en momentus XT disk, men jag använde en disk jag redan hade för att hålla kostnaden nere, så det får duga för tillfället.

Visa signatur

Yoshi-HTPC
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Underbart bygge! Jag har länge varit sugen på att göra samma sak, att beställa plåtar att sätta ihop. Dock vill jag ha en speldator med separat grafikkort. Så den lär bli lite större. 5/5

Permalänk

Cleant!

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk
Medlem

Jag gillar det. Kul att se att man kan göra ett chassi i metall utan att ha tillgång till en mekanisk verkstad eller dylikt. Fläkthålen tycker jag blev rätt bra för att vara 'freestylade'.

Har innan tänkt att man nog får göra ett trächassi om man inte har en halv verkstad tillgodo, eftersom enkla verktyg och mycket tålamod räcker för att jobba i trä. Men att limma metall funkar tydligen också.
Om man vill göra något lite mer komplicerat kanske man kan popnita vissa detaljer? Skulle man bara kunna bocka plåtar på något vettigt sätt så skulle man kunna göra rätt mycket ändå.
Kanske går att beställa färdig bockade plåtar om man klurar ut design och mått innan?
Fast kanske blir ganska mycket dyrare då?
Intressant hursomhelst.

Fläkten och hårddisken, limmade du de också?

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Vad heter fonten/typsnittet du navände?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Förstår inte riktigt varför du kommer in och klagar på hårdvaran, TS hade en budget och delarna han kör på duger jättebra till film/emulatorer. Kommentera bygget istället.

Grymt snyggt! Man blir förvånad att du borrat själv när hålen ser så raka ut. Om ändå någon massproducerade dessa, det är ju en perfekt storlek! Jag skulle då köpa en på stående fot iaf.

5/5!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag gillar det. Kul att se att man kan göra ett chassi i metall utan att ha tillgång till en mekanisk verkstad eller dylikt. Fläkthålen tycker jag blev rätt bra för att vara 'freestylade'.

Har innan tänkt att man nog får göra ett trächassi om man inte har en halv verkstad tillgodo, eftersom enkla verktyg och mycket tålamod räcker för att jobba i trä. Men att limma metall funkar tydligen också.
Om man vill göra något lite mer komplicerat kanske man kan popnita vissa detaljer? Skulle man bara kunna bocka plåtar på något vettigt sätt så skulle man kunna göra rätt mycket ändå.
Kanske går att beställa färdig bockade plåtar om man klurar ut design och mått innan?
Fast kanske blir ganska mycket dyrare då?
Intressant hursomhelst.

Fläkten och hårddisken, limmade du de också?

Ja, biltemas epoxy lim fungerade mycket bra! Perfekt "konsistens", torktid och hållfasthet tycker jag.
Jag funderade på popnitar till mitt bygge men det hade inte gått att bygga lika litet då, plus att jag inte hade nån verktyg heller så. Men det hade ju absolut funkat till ett bygge av lite större chassi.
Fläkten och hårddisken är också limmade ja.

Skrivet av Snallis:

Snyggt!

Vad heter fonten/typsnittet du navände?

Tack!
Amsterdam Graffiti.

Skrivet av Rådström:

Förstår inte riktigt varför du kommer in och klagar på hårdvaran, TS hade en budget och delarna han kör på duger jättebra till film/emulatorer. Kommentera bygget istället.

Grymt snyggt! Man blir förvånad att du borrat själv när hålen ser så raka ut. Om ändå någon massproducerade dessa, det är ju en perfekt storlek! Jag skulle då köpa en på stående fot iaf.

5/5!!!

Jag är inte den bästa på att välja vilken hårdvara man ska ha, så hoppas det ska räcka.

Tack så mycket!
Det gäller att fota lite från rätt vinkel också. haha
Jag får väl ta och lägga fram lite ritningar till nåt chassi företag, haha.

Visa signatur

Yoshi-HTPC
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge...

Vad tror du om att använda målad acrylplast till power och hddled som till yoshi för att få samma färg?
Kanske blir meckigt med att ljuset läcker mellan de båda? Men en idé iaf.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Snyggt bygge...

Vad tror du om att använda målad acrylplast till power och hddled som till yoshi för att få samma färg?
Kanske blir meckigt med att ljuset läcker mellan de båda? Men en idé iaf.

Tack!
Ja, det skulle kunna funka, men jag tror nog att de är så olika i färg ändå.
Stör mig inte på det så.

Visa signatur

Yoshi-HTPC
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har ni nån idé om varför datorn inte vill visa bild från hdmi porten? Jag kör dvi nu.
Måste man göra nån inställning eller?
Har iof inte meckat med det så mycket då jag kör linux nu, men ska in med XBMC live sen så.

Visa signatur

Yoshi-HTPC
Citera för svar

Permalänk

Smått imponerad av borrandet för hand.

Visa signatur

AMD, valet för dig som är fattig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymoose:

Smått imponerad av borrandet för hand.

=D
Det tog sin lilla tid.
Gjorde först små hål överallt, för det var lättare att få där man ville, sen gjorde jag de små hålen större.

Visa signatur

Yoshi-HTPC
Citera för svar

Permalänk

Vilka mått blev det på alltihop tillslut?