SweClockers sommardator 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Geforce GTX 580 får plats och nätaggregatet är inget problem, men överklocka inte grafikkortet för att vara på den säkra sidan.

Många har kommenterat att grafikortet inte är jättebra, så jag funderade på att skaffa ett bättre och köra på 10500-paketet, fast med bättre grafikort då. Finns det något mer prisvärt än det i 14500-paketet? Eller ska jag skaffa det i 14500-paketet och köpa nätagget från 14500-paketet ochså? Är det värt att skaffa 14500-grafikortet ifall jag inte kan klocka den?

Ursäkta särskrivningen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av krigarkungen:

Många har kommenterat att grafikortet inte är jättebra, så jag funderade på att skaffa ett bättre och köra på 10500-paketet, fast med bättre grafikort då. Finns det något mer prisvärt än det i 14500-paketet? Eller ska jag skaffa det i 14500-paketet och köpa nätagget från 14500-paketet ochså? Är det värt att skaffa 14500-grafikortet ifall jag inte kan klocka den?

Ursäkta särskrivningen.

Geforce GTX 580 är det snabbaste grafikkortet med en enkel GPU och därför valet i lyxdatorn (SLI/CF har en del problem och passar inte särskilt bra till nybörjare). Radeon HD 6970 och Geforce GTX 570 är steget under och förmodligen en gnutta mer prisvärt.

Geforce GTX 560 Ti räcker dock till det allra mesta, särskilt om du spelar i 1080p och inte absolut måste skruva upp alla inställningar till max.

Ang. överklockningen av grafikkortet är det mest överkurs, köper du ett GTX 580 har du prestanda så det räcker och blir över. Jag skulle åtminstone inte köpa ett kraftfullare nätaggregat bara för det, särskilt inte med tanke på den väldiga värmeutvecklingen vid OC.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Geforce GTX 580 är det snabbaste grafikkortet med en enkel GPU och därför valet i lyxdatorn (SLI/CF har en del problem och passar inte särskilt bra till nybörjare). Radeon HD 6970 och Geforce GTX 570 är steget under och förmodligen en gnutta mer prisvärt.

Geforce GTX 560 Ti räcker dock till det allra mesta, särskilt om du spelar i 1080p och inte absolut måste skruva upp alla inställningar till max.

Ang. överklockningen av grafikkortet är det mest överkurs, köper du ett GTX 580 har du prestanda så det räcker och blir över. Jag skulle åtminstone inte köpa ett kraftfullare nätaggregat bara för det, särskilt inte med tanke på den väldiga värmeutvecklingen vid OC.

Det funkar bra om jag då skaffar 10500-paketet fast med gtx 570 iställe?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av krigarkungen:

Det funkar bra om jag då skaffar 10500-paketet fast med gtx 570 iställe?

Jajjamensan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Geforce GTX 580 är det snabbaste grafikkortet med en enkel GPU och därför valet i lyxdatorn (SLI/CF har en del problem och passar inte särskilt bra till nybörjare). Radeon HD 6970 och Geforce GTX 570 är steget under och förmodligen en gnutta mer prisvärt.

Geforce GTX 560 Ti räcker dock till det allra mesta, särskilt om du spelar i 1080p och inte absolut måste skruva upp alla inställningar till max.

Ang. överklockningen av grafikkortet är det mest överkurs, köper du ett GTX 580 har du prestanda så det räcker och blir över. Jag skulle åtminstone inte köpa ett kraftfullare nätaggregat bara för det, särskilt inte med tanke på den väldiga värmeutvecklingen vid OC.

Det är kanske värt att köpa 10500-paketet då. Blir mest DotA 2 och BF3, och BF3 kommer jag då att kunna spela på helt OK inställningar?

Tack för hjälpen so far btw

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Klockrent av er på Swec! Har vart på den mörka sidan o inte hållt koll på allt som hänt i denna värld! Detta gav mig lite tips o idéer till mitt nya bygge

Dock är jag lite skeptisk till om det funkar med psu:n om man köper 2xAsus GTX560 TI DCII? och överklockar?

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt av er!
Om jag ska kunna spela BF3 så måste jag byta ut lite komponenter. Tack för hjälpen!

Permalänk

Ingen datorbutik som snott sammansättningen rakt av och säljer "Sweclockers Sommardator"?

Permalänk
Medlem

Jag har beställt delarna som ni plockat ihop nu. Hoppas på leverans imorgon.

Undrar vad man ska tänka på när man installerar allt. Har satt ihop flera datorer tidigare men ingen med ssd hdd.

Ska man formatera ssd disken till något speciellt format först?
Har hört att man bör lägga in nyare drivrutiner till moderkortet för att få fram massa fler inställningar oxå.

Visa signatur

Om något funkar, plocka genast isär det och kolla varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarsson:

Ingen datorbutik som snott sammansättningen rakt av och säljer "Sweclockers Sommardator"?

Säkert för att det skulle konkurrera mot befintliga paket.

Skrivet av SuPrAn:

Jag har beställt delarna som ni plockat ihop nu. Hoppas på leverans imorgon.

Undrar vad man ska tänka på när man installerar allt. Har satt ihop flera datorer tidigare men ingen med ssd hdd.

Ska man formatera ssd disken till något speciellt format först?
Har hört att man bör lägga in nyare drivrutiner till moderkortet för att få fram massa fler inställningar oxå.

För att undvika problem "bör" man alltid bara ha en hdd inkopplad vid installation, i detta fall din SSD.
Vid en installation blir du tillfrågad om HDD/SSD ska formateras, välj här snabb formatering så var de klart.
Att tänka på är å aktivera TRIM samt ev uppgradera sata drivrutinerna, MEN det är inte alltid det blir bättre prestanda/säkerhet, så är du osäker kan du gå på microsoft´s drivrutiner.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Sommardator

Tänkte att jag skulle köpa nästan alla komponenter i sommardatorn. Har dock ett Geforce 8800 GTX sen tidigare, räcker det för att spela de kommande spelen eller tycker ni att jag ska köpa ett nytt grafikkort? Uppskattar om ni ville hjälpa mig lite med valet av komponenter, detta är vad jag har kommit fram till hittills: http://www.inet.se/kundvagn/visa/641296/2011-07-20

Har ett Corsair 650W nätagg sen tidigare också, så det behöver inte köpas om det inte blir så att det är för dålig kräm i det för att driva komponenterna.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

Har dock ett Geforce 8800 GTX sen tidigare, räcker det för att spela de kommande spelen eller tycker ni att jag ska köpa ett nytt grafikkort? Uppskattar om ni ville hjälpa mig lite med valet av komponenter, detta är vad jag har kommit fram till hittills: http://www.inet.se/kundvagn/visa/641296/2011-07-20

8800 räcker inte, så planera in ett köp där.
Vanlig hdd? Du har säkert äldre liggandes, men dagens hdd är otroligt snabbare än de för 3-4år sen. Lägg även här in en planering för driftsäkerhet/prestanda.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Har lagt beställning på nästan samma produkter....
Men undrar efteråt om mitt gamla Corsair TX 650W klarar klockning av både 560ti och i5 2500K?
Kanske skulle uppdaterat det med?

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

8800 räcker inte, så planera in ett köp där.
Vanlig hdd? Du har säkert äldre liggandes, men dagens hdd är otroligt snabbare än de för 3-4år sen. Lägg även här in en planering för driftsäkerhet/prestanda.

Har lagt till ett grafikkort också till listan (MSI GeForce GTX 560 Ti Hawk 1GB). Var nog på tiden att jag bytte ut kortet
Ok! Samtycker med det du säger. Blir en ny hdd också.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Skrivet av quattromaniac:

Har lagt beställning på nästan samma produkter....
Men undrar efteråt om mitt gamla Corsair TX 650W klarar klockning av både 560ti och i5 2500K?
Kanske skulle uppdaterat det med?

Jag kollade på rekommendationerna på kortet. Där står det att 550W rekommenderas. Antar att 650W kommer att räcka till både processorn och grafikkortet.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

Men undrar efteråt om mitt gamla Corsair TX 650W klarar klockning av både 560ti och i5 2500K?

Det räcker

Skrivet av Sampabowie:

Har lagt till ett grafikkort också till listan (MSI GeForce GTX 560 Ti Hawk 1GB). Var nog på tiden att jag bytte ut kortet
Ok! Samtycker med det du säger. Blir en ny hdd också.

Lycka till

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Tackar för era svar

EDIT: Mitt gammla nätagg fick följa med resten av grejorna som byts ut i lådan....
Så nu har jag ett HX 750 istället

Nån som byggt detta system å lagt upp nå bilder?
Man skulle nästan starta en sån tråd.......

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem

Om man väljer att köra med samma rigg som i sommardatorn (mellanklassen 10500kr) men med 2 stycken GTX 560 Ti OC 1GB i SLI, behöver du då skaffa ett bättre nätaggregat? I så fall vilket? Och ja grafikkorten ska överklockas mer. Även processorn ska överklockas, samt minnerna. Och en sista fråga, passar VENGEANCE minnerna med H20 kylaren?

Permalänk
Skrivet av qunni:

Och en sista fråga, passar VENGEANCE minnerna med H20 kylaren?

Jag la på kylblocket löst för att visa att det finns rätt mycket plats imellan

http://imgur.com/IzBd4

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem

Men moderkortet klarar väl inte klocka minnet i max? eller har jag i djungeln av samma modelnamn på olika prudukter gjort något galet?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618010 <- minnerna: 1600 MHz ( PC3-12800 )
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626405 <- modekortet: RAM-hastighet som stöds 1333 MHz, 1066 MHz

Permalänk
Skrivet av Daftwood:

Men moderkortet klarar väl inte klocka minnet i max? eller har jag i djungeln av samma modelnamn på olika prudukter gjort något galet?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618010 <- minnerna: 1600 MHz ( PC3-12800 )
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626405 <- modekortet: RAM-hastighet som stöds 1333 MHz, 1066 MHz

Stämmer inte....
Scannade in denna åt dig
http://imgur.com/8ervp

Ser ut att klara upp till 2200MHz!

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

Stämmer inte....
Scannade in denna åt dig
http://imgur.com/8ervp

Ser ut att klara upp till 2200MHz!

Tack som tusan. Började bli irriterad på allt bök med att skaffa ny dator istället för glädje!

Permalänk
Medlem

Undrar om detta är något att ha ?
Ska ha mest till Battlefield 3..

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e2ac2df17a2e_Ny%28tt%29%20...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleehx:

Undrar om detta är något att ha ?
Ska ha mest till Battlefield 3..

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e2ac2df17a2e_Ny%28tt%29%20...

bmp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Sådärja! Aldrig hittat den funktionen förens nu, haha!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/630236/2011-07-17

Permalänk
Medlem

Köpte 10 500krs Sommar datorn och slängt ihop det, startat och körde hela dagen igår. Lät datorn stå på under dagen idag medans jag var på jobbet och kommer hem till en maskin som står och startar om sig själv hela tiden. Den startar en sec där CPU LED lyser och alla fläktar startar i en sekund sedan stängs datorn av och förblir avstängd i ca 3 sec när den sedan gör ett nytt försök och startar upp och dör. Vad tror ni kan vara galet? Jag har testat resetta CMOS men efter det vet jag fan inte vad jag skall hitta på.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kolla om det är möjligt att sno Nättagget ifrån 10 500 krs datorn och slänga in den i 7 500 krs datorn's chassi? Dvs slänga in "Corsair CMPSU-650HX 650W" i "Fractal Design Core 3000". Och gör detta ens någon skillnad? Så dålig koll på nätagg :D. Och går den optiska enheten"Samsung SH-S223C" in i "Fractal Design Core 3000" också?

Tack på förhand

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleehx:

Sådärja! Aldrig hittat den funktionen förens nu, haha!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/630236/2011-07-17

Varför så kraftigt nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför så kraftigt nätagg?

Hade det räckt med 550 eller 600 ? ? Känns som att det e bättre att ha lite mer än att ha för lite.

Om man skulle spara dom pengarna på nätagget, finns det då någon SSD som är bra men hyffsat billig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleehx:

Hade det räckt med 550 eller 600 ? ? Känns som att det e bättre att ha lite mer än att ha för lite.

Om man skulle spara dom pengarna på nätagget, finns det då någon SSD som är bra men hyffsat billig?

På 850W kan du köra SLI med GTX 580 utan problem, typ
Till ett 560 Ti kan du köra på 500W så har du lite marginal.