Varför detta Apple-hat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Precis, och du verkar glömma utseendet. Du kanske tycker det är vansinnigt att jag har köpt en enkel fåtölj för 20 000kr. Jag anser att du bara inte ser skillnaden och har dålig smak.

Anklaga mig inte för att ha dälig smak innan jag har sagt något om fåtöljen Har man 20000 över och vill ha en ny fåtölj mest av allt så visst. Folk som inte har en sån fåtölj har inte dålig smak. De har bara inte råd att lägga 20.000 på en fåtölj Har du 15000 över och vill ha en ny dator så köp en dator, och har 20000 över och vill ha en snygg och skön fåtölj så köp en fåtölj. Det har jag inget emot.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Yupp, Godwins lag är just för diskussioner som alltid slutar i med jämförelser till Nazism. Men som jag skrev så har Apple vs PC trådar fått sig en uppdatering av Godwins lag då det 93,5% kommer in någon och jämför Mac som sportbil och PC som svenssonbil.

Alla pc är inte svenssonbilar heller. Du kan köpa en pc som är bra mycket mer sportbil än en mac

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Kan bero på att jämförelsen är klockren. Du tar dig från punkt A till B både i en Skoda och en Mercedes, men ändå väljer folk att lägga 2-5x så mycket pengar på Mercan eftersom det tillför dem något, t.ex bättre design eller komfortablare. Detta gäller bilar, kläder, mat, klockor och alla andra produktkategorier som finns. Detta anses helt normalt.

Men vissa får verkligen inte in detta i sin skalle när det gäller Apple, vilket för mig är helt obegripligt. Å andra sidan har jag bara sett detta på nätet. Av alla personer jag pratat datorer med i verkliga livet har ingen någonsin gnällt över att jag har en Mac. Tvärtom, många har sagt att de gärna hade haft en om de hade råd ...

Klockren är den då inte, långt ifrån.
Ska man väl jämföra bilar så får man då gå djupare in, både Mac och PC kan ha exakt samma komponenter, dvs. som "twinned vehicles", samma bilar men med annat utseende, annat märke och annat pris.
Den dagen Ferrari bygger en sportbil med en 1.8 liters 4-cylindrig motor med 110hk men i ett chassi av en 458 Italia, då förstår jag eran jämförelse...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Kan bero på att jämförelsen är klockren. Du tar dig från punkt A till B både i en Skoda och en Mercedes, men ändå väljer folk att lägga 2-5x så mycket pengar på Mercan eftersom det tillför dem något, t.ex bättre design eller komfortablare. Detta gäller bilar, kläder, mat, klockor och alla andra produktkategorier som finns. Detta anses helt normalt.

Men vissa får verkligen inte in detta i sin skalle när det gäller Apple, vilket för mig är helt obegripligt. Å andra sidan har jag bara sett detta på nätet. Av alla personer jag pratat datorer med i verkliga livet har ingen någonsin gnällt över att jag har en Mac. Tvärtom, många har sagt att de gärna hade haft en om de hade råd ...

..eller inte då Applen nästan alltid har sämre prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, jag försöker vara lite tydligare. Kan ni förstå att vissa köper datorer på andra grunder än vilken processor, minne eller grafikkort som sitter i datorn?

I så fall, kan ni förstå att vissa av dessa egenskaper inte går (eller är mycket svårt) att mäta upp i ett datalabb och skriva ner i en specifikation, till och med så att de kan vara ... helt subjektiva?

Om ni kan acceptera detta, kan ni då kanske förstå varför man köper en Mercedes som har slöare motor än en Skoda för samma pengar och därmed förstå varför billiknelsen faktiskt inte är så dum?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

..eller inte då Applen nästan alltid har sämre prestanda.

Nu har du ju dock låst dig vid din definition av prestanda (eller ja, det kanske är den vanliga definitionen, men i så fall är det kanske inte rätt ord). Kanske är det inte främst spelfantaster man riktar sig till; är det inte lika tillåtet att välja dator på grund av formatet, batteritiden, pekplattan eller någon annan godtycklig egenskap man bryr sig om? Det går säkert att hitta på jämförelser så att både skodan och mercedesen blir det bästa valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Okej, jag försöker vara lite tydligare. Kan ni förstå att vissa köper datorer på andra grunder än vilken processor, minne eller grafikkort som sitter i datorn?

I så fall, kan ni förstå att vissa av dessa egenskaper inte går (eller är mycket svårt) att mäta upp i ett datalabb och skriva ner i en specifikation, till och med så att de kan vara ... helt subjektiva?

Om ni kan acceptera detta, kan ni då kanske förstå varför man köper en Mercedes som har slöare motor än en Skoda för samma pengar och därmed förstå varför billiknelsen faktiskt inte är så dum?

Ja om vi pratar om bilar i samma klass, men inte när Mac jämförs med sportbilar i miljonklass med en t.ex. en begagnad Volvo 240 från 1985.
Snackar vi BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Audi A4 så handlar det om smaksak.
Men vet ni vad som är den absolut bästa jämförelsen? Produkttyp mot produkttyp...

Jag skriver ingenstans att jag inte förstår varför man köper en Mac, jag däremot kritiserar hårt den där löjliga biljämförelsen där Macar skulle vara Datorns Ferrari... Vad är Lenovo Thinkpads då? Datorernas Bugatti Veyron?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pnorberg:

Jag skriver ingenstans att jag inte förstår varför man köper en Mac, jag däremot kritiserar hårt den där löjliga biljämförelsen där Macar skulle vara Datorns Ferrari... Vad är Lenovo Thinkpads då? Datorernas Bugatti Veyron?

Haha, det kan jag hålla med om

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

2, sen att dom släpper 1 mobil om året för överpris är också nåt man blir lack på, speciellt då folk TILL OCH MED idag säger att iPhone 4 är den bästa mobilen. Hur F********N kan man inte bli arg? Snälla det är en 1 år och ca 3 månader gammal mobil.

Själv blir jag aldrig förbannad när företag släpper nya grejer ofta.
Varför skulle man bli det?
För att e-penisen blev omkörd och överkörd av någon annan som köpte nyare än din?

Väx upp ffs, det är bara prylar, tekniken går framåt lika så livet.
Då är det bättre att aldrig köpa något pga det kommer alltid något nytt och bättre.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Själv blir jag aldrig förbannad när företag släpper nya grejer ofta.
Varför skulle man bli det?
För att e-penisen blev omkörd och överkörd av någon annan som köpte nyare än din?

Väx upp ffs, det är bara prylar, tekniken går framåt lika så livet.
Då är det bättre att aldrig köpa något pga det kommer alltid något nytt och bättre.

Nu vill jag inte bara sitta och hålla med, men du säger precis det jag tänker

Det är ju så totalt oviktigt egentligen! Ett företag släpper en produkt och du vill inte ha den -> låt bli att köp produkten? Förstår bara inte vad som är så provocerande.

Permalänk

Tycker också att biljämförelsen är klockren. Men vad Apple ska motsvara håller jag tyst om.
Audi är dyrare än Skoda, men inte håller de mycket bättre för det. Handlar om kvalitétskänsla, Apples datorer håller kanske enligt undersökningar inte bättre än andra tillverkares (även om jag skulle anser att de gör det). För mig handlar det om känslan av kvalité, precis som i en Audi jämfört med en Skoda.

Ser absolut inte ned på någon som kör Skoda, tvärtom förnuftigt. Men vardagslyx eller vad man nu vill kalla det brukar sällan vara särskilt förnuftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

ioch med att apple ha en designprofil som allmänheten känner till så blir inte deras produkter så anonyma och de anses lite mer "exlusiva" sätter igång folks avundsjuka.

Alltså du bara eldar på mer i trollandet, du har missuppfattat precis allt om Apple hatet, det är inte avundsjuka det handlar om, det är användarna av Apple dom flesta av oss inte gillar, er attityd, ert nedlåtande mot andra som inte har en Apple.

Ni tror hela tiden att ni är viktiga men i verkligheten vet både du och jag att så inte är fallet.

I ert fall handlar det bara om utseende och inget annat att ni tror er tillhöra en exklusiv klubb, kommentarer som "Ahh du har PC, du jag köpte en Macbook Pro, det bästa som finns du vet" vaddå jag vet? det är ni som inte fattar vad ni köper.

Mitt hat började när första iphonen kom då arubriken längst ner stod det "Sent from my iPhone" så fort man nån svarade och de blev bara fler och fler och resten är historia.

Jag personligen klarar inte skrytet som ni Apple användare kör med i kopiösa mängder, det gör er bara dumma mot er själva.

Det verkar på något sätt att ni måste hävda er hela tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Läste nyss en statusuppdatering på facebook som ytterligare spär på det jag tycker om Apple-fanboys:

"När jag tänker på min iphone och andra som har en iphone så kan jag jämföra känslan så som med en svart bil. En svart bil symboliserar status, class, rikedom och helt enkelt jävligt snyggt. Vad jag Älskar min Iphone!!!"

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phukkitt:

Läste nyss en statusuppdatering på facebook som ytterligare spär på det jag tycker om Apple-fanboys:

"När jag tänker på min iphone och andra som har en iphone så kan jag jämföra känslan så som med en svart bil. En svart bil symboliserar status, class, rikedom och helt enkelt jävligt snyggt. Vad jag Älskar min Iphone!!!"

Säger inte det mer om vad du har för vänner på Facebook än hur iPhone-ägare beter sig? Eller menar du att man börjar bete sig sådär bara man får en iPhone i handen?

Skrivet av Likvid:

Alltså du bara eldar på mer i trollandet, du har missuppfattat precis allt om Apple hatet, det är inte avundsjuka det handlar om, det är användarna av Apple dom flesta av oss inte gillar, er attityd, ert nedlåtande mot andra som inte har en Apple.

Ni tror hela tiden att ni är viktiga men i verkligheten vet både du och jag att så inte är fallet.

I ert fall handlar det bara om utseende och inget annat att ni tror er tillhöra en exklusiv klubb, kommentarer som "Ahh du har PC, du jag köpte en Macbook Pro, det bästa som finns du vet" vaddå jag vet? det är ni som inte fattar vad ni köper.

Mitt hat började när första iphonen kom då arubriken längst ner stod det "Sent from my iPhone" så fort man nån svarade och de blev bara fler och fler och resten är historia.

Jag personligen klarar inte skrytet som ni Apple användare kör med i kopiösa mängder, det gör er bara dumma mot er själva.

Men var ser du allt skryt? Jag försöker verkligen hålla en bra nivå på diskussionen här.

Det med signaturen i iPhone har jag svarat på tidigare, jag har det knappast för att skryta.

Överlag tycker jag inte att jag ser särskilt många som skryter med sin Macbook, iPhone eller vad de nu har. Jag har absolut hört någon kommentera att han eller hon är jättenöjd med sin nya Apple-produkt (Macbook, iMac, iPhone eller vad det nu kan vara), men det skulle jag knappast klassa som skryt. Är en person nöjd med sitt nya inköp är det väl jättebra och roligt för den personen? Vad är det att uppröras över?

Tvärtom tycker jag faktiskt det känns som det finns mångdubbelt mer Apple-hatare än "Apple-skrytare". Apple-hatarna verkar nästan slåss med väderkvarnar. Så fort man nämner något positivt om Apple så är hatarna där och påpekar att man är en hjärntvättad sektmedlem och en n00b eftersom man inte har 12 processorkärnor och 635409 shaders i sin dator.

Är det någon som håller med mig om detta eller är jag en hjärntvättad n00b som blir z0mg pwnz0red utan att märka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Haha, det kan jag hålla med om

Då är vi överens om något iaf.

Men gällande Apple-hatet, så är det som det var tidigare med Microsoft (fast egentligen är det så än idag).
Personligen gillar jag inte Apple som företag men visst kan jag äga deras produkter, dock med mycket andra intressen så föredrar jag och bygga ihop billigare datorer och få ut pengar till t.ex. just bilintresset.
Men ska man basera sitt köpval på grund av att man inte gillar företaget så går det inte och köpa så gott som något. Vilket företag vars mål är och gå i vinst är helt 100% positiv? Just i denna eviga diskussion vars företagen Apple, Google och Microsoft ständigt dyker upp så har alla tre företagen gjort saker som inte kanske uppskattas av alla konsumenterna.
Sen att kritisera Apples tillverkare Foxconn, tror ni ärligt att Google och Microsoft har egna tillverkningslokaler i staterna vars anställda jobbar 8-17 med 1 timmes lunch och en lön på ~150kr/timmen?

Men en sak som jag verkligen inte gillar så är det fanatiker med skygglappar, det spelar ingen roll om det gäller Apple, BMW eller Santa Maria. När jag menar fanatiker, så menar jag just den typ av människor som bara köper ett märke och konstant vill spy galla hur mycket bättre det märket är än allt annat...

Själv ska jag undvika och ens delta i dessa diskussioner hädanefter då jag börjar bli spyless på samma skit som spottas ut från båda lägren. Personligen så har jag alltid bara ifrågasätt Apples prissättning på deras produkter. Däremot gav jag dem en eloge för senaste iMac som faktiskt i grundutförande inte var mer än 1000-1500kr än ett plocke-pin-system. Nackdelen var bara att som vanligt genom Appstore så blir det betydligt dyrare om man vill ha lite vassare system.

Sen ni som kritiserar inlåsning, tänk efter lite, oavsett företag så vill de låsa in oss i deras produkter, Apple har sitt, Google satsar på sitt och Microsoft har nyligen uttalat sig om sitt ekosystem. Oavsett vilken t.ex. mobil vi köper så finns det en risk för inlåsning, inte på grund av att vi inte få göra dittan och dattan utan snarare när vi väl börjar köpa applikationer till Windows/OSX/iOS/Android/WP7 ect. så låser vi mer och mer fast för att nästa produkt kommer vara av samma tillverkare (dvs. på ett eller annat sätt). Köper man många appar till t.ex.i Phone kanske det inte känns så lockande och köpa en Android telefon nästa gång när allt man betalat för nu blir obrukbart.
Denna typ av inlåsning har jag aldrig gillat från något håll.
Så att säga att man inte är låst med Android är B.S. köp 20+ appar och jag garanterar att du kommer fundera en eller två gånger om du är på väg och köpa en telefon med annat operativsystem...

Själv tycker jag att Apple behövs på marknaden, likaså hoppas jag att Google kommer öka sin försäljning av datorer med Chrome OS. Microsoft har haft monopol allt för länge nu...
Men, som sagt hoppas jag på att om jag köper mjukvara till Windows så ska jag kunna installera samma mjukvara i OSX. Dock är det väl en önskan som aldrig kommer gå i uppfyllelse...

Jag kan ta och diskutera i denna tråd det jag skrivit och mina åsikter men dessa kommer nog bli de sista i när det gäller "Apple vs PC", otroligt trött på dessa diskussioner...

EDIT: Kanske ändå mina önskemål blir sanna en dag?

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Likvid:

Nu gör du ju det stora misstaget att grovt generalisera och dra alla som äger Apple-produkter över samma kam, något som garanterat gör att folk tar illa upp. En stor del av "vi" Apple-användare vet mycket väl vad "vi" köper, och "vi" köpte det av vissa specifika skäl - precis som vem som helst med vad som helst. Hela "vi" och "alla andra" känns rätt så överdrivet, varför dessa läger?

Är det någon som känner att den här tråden ger något alls? Jag börjar allvarligt luta mot hänglåset, det är bara samma trötta argument som upprepas sida för sida. Är det någon som tar åt sig eller ens läser vad som skrivs, känner att det ger något?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Är det någon som känner att den här tråden ger något alls? Jag börjar allvarligt luta mot hänglåset, det är bara samma trötta argument som upprepas sida för sida. Är det någon som tar åt sig eller ens läser vad som skrivs, eller kämpa alla bara för att få "rätt"?

Alternativet är hårdare moderering av den, även om topic kan vara lite diffus ibland.

Jag är alltså inte intresserad av om Apple tillverkar bra eller dåliga produkter. Diskussionen handlar om varför Apple väcker så starka reaktioner hos vissa användare, och varför vissa har behov av att påpeka hur dåliga Apple är hela tiden?

På allvar undrar jag hur Sweclockers ställer sig till alla Apple-hatare. Jag börjar bli trött på att se "z0mg Apple suger och är överprisade" i varje nyhet om dem. Konstruktiva argument har jag såklart inget emot, bara det att hatet verkar blivit väldigt vanligt och jag upplever det som rentav omoget och rabiat. Detta sänker dessutom nivån på forumet, och åtminstone jag upplever det som ganska oseriöst med dessa totalt okonstruktiva kommentarer. Se bara nyheten om nya Macbook Air - direkt en orelevant kommentar om hur överprisad den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peth:

1 Du har helt rätt, 1800 kr för 4 gig ram är åtminstone en femhundring för mycket, men som sagt: alternativ finns.
2 ...
3 Vad får dig att tro att du inte kan göra samma sak i OSX?
4 VGA goes in the thunderbolt port, same as DVI, and display port.
5 Att du kan bygga en dator och koppla in en fristående skärm gör det inte till samma produkt som en iMac. En bärbar som väger 2 kilo är inte i samma produktkattegori som Macbook Air.

Förlåt för förolämpningen, men det är svårt att diskutera med någon, som av okunskap, hatar något.

Apple gör enligt mig en hel del bra produkter. De är också mindre bra på flera områden: Priser på uppgraderingar har du nämnt, att de bara lämnar ett års garanti när flera (de flesta?) av deras konkurrenter lämnar minst två, att de har minst en stor lucka i sitt produktsortiment – mellan Mac mini och Mac pro. Detta tror jag att de flesta håller med om, och om du utgår från detta när du startar en diskussion, istället för att som en obstinat tonåring börja skrika att du "Hatar Apple" så ska du se att du får mindre mothugg och att det blir ett trevligare debattklimat.

Jag hatar inte apple, det var mer de tankar jag har haft kring det men fine Svårtatt diskuteramed folk som tjurar ihop
Och att vga är uråldrigt håller jag med om, inget jag använder. Men som sagt så var det mina "Reflkationer och uppfattning" som jag fått av de med mac.
Personligen tycker jag mobilerna är så nära intill klockrena man kan komma:)
SÅ nästa gång är det trevligare om du bara säger att "men det funkar såhär" utan att leka stöddig:)

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu gör du ju det stora misstaget att grovt generalisera och dra alla som äger Apple-produkter över samma kam, något som garanterat gör att folk tar illa upp. En stor del av "vi" Apple-användare vet mycket väl vad "vi" köper, och "vi" köpte det av vissa specifika skäl - precis som vem som helst med vad som helst. Hela "vi" och "alla andra" känns rätt så överdrivet, varför dessa läger?

Är det någon som känner att den här tråden ger något alls? Jag börjar allvarligt luta mot hänglåset, det är bara samma trötta argument som upprepas sida för sida. Är det någon som tar åt sig eller ens läser vad som skrivs, känner att det ger något?

Jag tycker det är bra att kunna diskutera det, tycker tonen är på en godkänd nivå, det viktiga är att det inte sker personangrepp eller dylika attacker. Tror att tråden behövs och förhoppningsvis kan man hålla sig till den istället för att diskutera det i kommentarer till artiklar, kanske kan man till och med hänvisa hit så kanske man kan få lite mindre off-topic bland kommentarerna.

Permalänk
Medlem

Läser jag rätt i tråden att många baserar apple-hat på iphones?
Jag tycker personligen att android är trevligare än iOS, men jag gillar OS X och Apples laptops.
Så jag har en android-lur, en android-platta och en macbook. Basera avsky för ett helt företag baserat på en produkt låter absurt.
Sen vet jag inte om kan kalla något i Apples sortiment för lyxprodukter. Verkar ju finnas rätt så gott om folk på det här forumet som lägger nästan lika mycket på grafikkort som en MBP kostar. I princip vem som helst har råd med iphone eller en mac. Bara för att man själv prioriterar annat så behöver man väl inte militant motsätta sig andras val och prioriteringar?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu ska man väl inte styra in diskussionen i en politisk korrekhet för då faller alla diskussioner utan man måste utgå vad man generellt har för åsikt om detta.

Det finns alltid avvikelser i alla grupper, generellt sett vet Apple kunder vad dom köper när det gäller att dom vill synas och göra sig hörda, men när det gäller själva hårdvaran vet dom sällan vad dom köpt, jag vet flera som inte vet vilken CPU dom har i sin Mac, oftast är svaret, "Ja jag tror det är en i5 eller i6 eller vad dom heter"

Varför det finns läger? fråga dig istället varför det finns religioner så har du svaret på det, tillhörde alla samma religion vore inte världen så kul, inte sant?

Apple folket har svårt ta kritik, det har märkts tidigare och även ser man detta i tråden, de känner sig sårade och tar det personligen eftersom dom oftast utgått från att deras köp var det "bästa man kunde köpa" och sen får dom höra en annan sanning.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Likvid:

Nu ska man väl inte styra in diskussionen i en politisk korrekhet för då faller alla diskussioner utan man måste utgå vad man generellt har för åsikt om detta.

Det finns alltid avvikelser i alla grupper, generellt sett vet Apple kunder vad dom köper när det gäller att dom vill synas och göra sig hörda, men när det gäller själva hårdvaran vet dom sällan vad dom köpt, jag vet flera som inte vet vilken CPU dom har i sin Mac, oftast är svaret, "Ja jag tror det är en i5 eller i6 eller vad dom heter"

Varför det finns läger? fråga dig istället varför det finns religioner så har du svaret på det, tillhörde alla samma religion vore inte världen så kul, inte sant?

Apple folket har svårt ta kritik, det har märkts tidigare och även ser man detta i tråden, de känner sig sårade och tar det personligen eftersom dom oftast utgått från att deras köp var det "bästa man kunde köpa" och sen får dom höra en annan sanning.

Fast det resonemanget går ju precis lika bra att applicera på övriga användare också. De som verkligen vet vad de har i sin dator är i rejäl minioritet, oavsett vilken logotyp som sitter på förpackningen. Nu handlar det ju inte riktigt om att vara PK heller, utan att presentera åsikter som dagens sanning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ginux1234:

Ett lågt pris är en helt annan sak och det är något Apple definitivt inte har, men varför skulle de ha det? Det är inte alls säkert att en stor marknadsandel och låg vinst per enhet är mer (eller ens lika) profitabelt som en mindre marknadsandel och högre vinst per såld enhet.

Precis, men det är en situation som vittnar om något som är en bra bit ifrån perfekt konkurrens. Helt enkelt har Apple, av olika anledningar, lyckats hålla borta konkurrensen och därmed lyckats hålla höga priser. Det finns väl inget som säger att detta är bra ur ett markandsekonomiskt perspektiv, men det är ju bra för Apple och dess aktieägare helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Det kan säkert stämma, men är det så viktigt att veta vilken processor man har egentligen? Som jag skrivit tidigare finns det människor som vill göra annat än spela och överklocka sin dator, då räcker det väl att allt flyter på som det ska?

Syftar du på att jag inte kan ta kritik? Personligen tycker jag inte jag blivit upprörd och hoppas inte det låter så i tråden heller. Det jag reagerar över är hur hatiska Anti-Apple människorna är. Jag förstår helt enkelt inte meningen med att bli så arg över något så banalt, förstår inte heller behovet av att trycka ner andra och hela tiden hävda sig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aser:

Precis, men det är en situation som vittnar om något som är en bra bit ifrån perfekt konkurrens. Helt enkelt har Apple, av olika anledningar, lyckats hålla borta konkurrensen och därmed lyckats hålla höga priser. Det finns väl inget som säger att detta är bra ur ett markandsekonomiskt perspektiv, men det är ju bra för Apple helt enkelt.

Om man hårddrar det så är det bra ur ett marknadsekonomiskt perspektiv. När ett företag får en stor marknadsandel och gör stora vinster kommer något annat företag snart ge sig in i det segmentet och pressa ner priserna. I teorin ska det fungera så här i en marknadsekonomi i alla fall

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ginux1234:

Om man hårddrar det så är det bra ur ett marknadsekonomiskt perspektiv. När ett företag får en stor marknadsandel och gör stora vinster kommer något annat företag snart ge sig in i det segmentet och pressa ner priserna. I teorin ska det fungera så här i en marknadsekonomi i alla fall

Nja nu går vi lite väl off topic, men har du lust kan vi fortsätta diskussionen via PM ;).

Permalänk
Medlem

Ja mycket skrift här..
Apple e la bra,men tycker det är en sluten data värld lixom...
iTunes t.ex funkar köpt musik nån annans stans än med Apple,s grejor ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Läser jag rätt i tråden att många baserar apple-hat på iphones?

Det vill jag nog inte påstå.
Som nämnts så många gånger tidigare är det "skrytet" och när man blir helt överkörd av "köp en mac" eller "iPhone är bättre/köp en iPhone".

Jag skiter fullständigt i Apples produkter och vem som äger dess produkter.
Jag är inte intresserad av en Apple (nån av dess produkter) och därför vill jag inte heller höra detta tjat som man ofta hör.
Jag förstår att många vill skryta om sina dyra saker, och det är bara att titta på vilka bilar som kör långsamast i trafiken, det är de som vill visa upp sig. Och när de sen kliver ur bilen så har de en kostym som det med stora bokstäver står Armani på.
Jag säger inte att alla Appleanvändare hamnar i den kategorin men många gör, medvetet eller omedvetet.

Visst har jag saker jag kan skryta om, jag har en Kinnarpsstol, går nästan enbart i Eccoskor, har en Volvo (som vissa tycker är onödigt dyr), mm.
Men jag undviker att prata om allt detta. För det låter som skryt.
Och om jag skulle hamna i en bildiskussion skulle jag säga att jag har en Volvo men bara för jag gillar bilen. Jag skulle aldrig trycka på nån "köp en, köp en!".

Sen att vissa här säger att de stör sig på att Apples produkter är dyrare än de borde vara, att företaget gör si eller så, allt det där. Det bekymmrar inte mig ett dugg.
Visst är ex. iPhonen dyr, men eftersom jag inte äger en, eller ens tänker köpa en så förstår jag inte varför jag skulle bry mig om det.

Permalänk
Medlem

Apples MAC datorer ÄR PC datorer med ett finare skal och restriktivt operativsystem, inget snack om saken, det är verkligen varumärkes fiske. Man lurar folk till att tro att de köper "fantastiska och innovativa" nya datorer.
En pc motsvarande ingångspriset för en MAC är dubbelt så bra som en Mac..

Sen Apple och Iphone, det är inte precis ny och smart teknologi heller, det är vanliga grejer med ett skal och operativsystem.

Apples restriktiva operativsystem är inte de bästa precis, man får lov och inte lov att göra vissa saker, installera endast vad Apple Corp. tycker du skall få installera, medan på PC eller Linux, är det fritt fram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av icelaw:

Apples MAC datorer ÄR PC datorer med ett finare skal och restriktivt operativsystem, inget snack om saken, det är verkligen varumärkes fiske. Man lurar folk till att tro att de köper "fantastiska och innovativa" nya datorer.
En pc motsvarande ingångspriset för en MAC är dubbelt så bra som en Mac..

Sen Apple och Iphone, det är inte precis ny och smart teknologi heller, det är vanliga grejer med ett skal och operativsystem.

Apples restriktiva operativsystem är inte de bästa precis, man får lov och inte lov att göra vissa saker, installera endast vad Apple Corp. tycker du skall få installera, medan på PC eller Linux, är det fritt fram.

Visst är det helt vanlig hårdvara, det är inte så att jag på allvar tror att min iPhone kan trolla Jag är väl medveten om att hårdvaran i min iPhone inte kostar så många kronor. Helt enkelt är jag beredd att betala för kostnaden det tagit att utveckla mjukvara, designa mobilen osv. Som sagts förut är inte hårdvara och specifikationer allt, den subjektiva upplevelsen av en produkt är minst lika viktig. Förståelsen för det verkar dock inte finnas riktigt, utan möts av någon anledning av ilska här.

Skrivet av Agonotheta:

Det vill jag nog inte påstå.
Som nämnts så många gånger tidigare är det "skrytet" och när man blir helt överkörd av "köp en mac" eller "iPhone är bättre/köp en iPhone".

Jag skiter fullständigt i Apples produkter och vem som äger dess produkter.
Jag är inte intresserad av en Apple (nån av dess produkter) och därför vill jag inte heller höra detta tjat som man ofta hör.
Jag förstår att många vill skryta om sina dyra saker, och det är bara att titta på vilka bilar som kör långsamast i trafiken, det är de som vill visa upp sig. Och när de sen kliver ur bilen så har de en kostym som det med stora bokstäver står Armani på.
Jag säger inte att alla Appleanvändare hamnar i den kategorin men många gör, medvetet eller omedvetet.

Visst har jag saker jag kan skryta om, jag har en Kinnarpsstol, går nästan enbart i Eccoskor, har en Volvo (som vissa tycker är onödigt dyr), mm.
Men jag undviker att prata om allt detta. För det låter som skryt.
Och om jag skulle hamna i en bildiskussion skulle jag säga att jag har en Volvo men bara för jag gillar bilen. Jag skulle aldrig trycka på nån "köp en, köp en!".

Sen att vissa här säger att de stör sig på att Apples produkter är dyrare än de borde vara, att företaget gör si eller så, allt det där. Det bekymmrar inte mig ett dugg.
Visst är ex. iPhonen dyr, men eftersom jag inte äger en, eller ens tänker köpa en så förstår jag inte varför jag skulle bry mig om det.

På vilken Armanikostym står märket överhuvudtaget synbart?

Ursäkta mig men du låter bara avundsjuk just nu, jag har då aldrig lagt märke till att bilar modell dyrare skulle köra extra långsamt. Och om de nu gör det, varför bli arg på det? Ser jag en dyr bil som är hur häftig som helst skulle jag absolut inte bli arg, snarare önskar jag bara att jag också kommer äga en sån någon dag.

Det här är dock poängen med tråden och vad jag tror mycket Apple-hat grundar sig i - avundsjuka. Varför är det så viktigt vad andra har?