Varför detta Apple-hat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Om man hårddrar det så är det bra ur ett marknadsekonomiskt perspektiv. När ett företag får en stor marknadsandel och gör stora vinster kommer något annat företag snart ge sig in i det segmentet och pressa ner priserna. I teorin ska det fungera så här i en marknadsekonomi i alla fall

Jag skulle säga att det fungerar nära nog perfekt (om man nu bortser från att jag som konsument såklart vill ha det ännu billigare )
Apple har vuxit rejält de senaste åren och priserna har sänkts. När jag köpte billigaste 15" för några år sedan kostade den 18k. Idag kostar motsvarande 16.5k.
Apple må se dyra ut när man bara tittar på ram-minne och processorn, men letar upp men upp en windows-laptop med någorlunda motsvaranda vikt, batteritid och kvalitetskänsla så är prisskillnaden inte speciellt stor.
Lite motsägelsefullt är det dock att (iaf på datormarknaden) så har Apple en liten marknadsandel men gör stor vinst.
På mobil-sidan är det ju lite annorlunda, men där finns ju stark konkurrens från framför allt android.
Men mig veterligen (var ett tag sedan jag jämförde) så skiljer det i princip ingenting på att köpa en high-end android/windows lur med abonnemang kontra att köpa en iphone även om iphonen är mycket dyrare att köpa kontant. De flesta köper ju ändå med abonnemang.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Det här är dock poängen med tråden och vad jag tror mycket Apple-hat grundar sig i - avundsjuka. Varför är det så viktigt vad andra har?

Äh lägg av, det handlar inte om avundsjuka, jag och många andra har redan förklarat varför.

Svara varför vi skulle vara avundsjuka? eller du vill att vi ska vara avundsjuka för du känner dig nöjdare då med att du har köpt det "bästa"

Såna här attityder ligger till grund för Apple hatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

På vilken Armanikostym står märket överhuvudtaget synbart?

Ursäkta mig men du låter bara avundsjuk just nu, jag har då aldrig lagt märke till att bilar modell dyrare skulle köra extra långsamt. Och om de nu gör det, varför bli arg på det? Ser jag en dyr bil som är hur häftig som helst skulle jag absolut inte bli arg, snarare önskar jag bara att jag också kommer äga en sån någon dag.

Det här är dock poängen med tråden och vad jag tror mycket Apple-hat grundar sig i - avundsjuka. Varför är det så viktigt vad andra har?

hmm, håller med dig, till viss del är det avundsjuka, de som aldrig har pengar att skaffa det, men jag tror faktiskt att det är en liten del av de som hatar, mycket av "hatet" kommer kring attityden och livsstilen kring apple och deras produkter, en mobil är inte längre en mobil, utan de ska "hämta sin Iphone" och när de inte hittar den så ber de "kan du ringa min Iphone, jag hittar den inte" kollegan, som var tvungen att berätta för alla andra i samma ålder på företaget, att han skulle in och ställa sig i kö, för att köpa den nya Ipadan bara för att den precis släppts. så fort någon har problem med telefonen "så beror det ju på att han/hon inte har en Iphone"

Hatet är nog en motreaktion mot glorifieringen och avgudandet av Appleprodukterna, ena sidan älskar Apple villkorslöst och vägrar se på något annat, den andra sidan avskyr Apple och hatar allt vad som har med dem att göra, oavsett om det är bra eller inte...

Stolt ägare av en Desire HD, men samtidigt villig att rekommendera far en Iphone, mest för att de är så basic

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Visst är det helt vanlig hårdvara, det är inte så att jag på allvar tror att min iPhone kan trolla Jag är väl medveten om att hårdvaran i min iPhone inte kostar så många kronor. Helt enkelt är jag beredd att betala för kostnaden det tagit att utveckla mjukvara, designa mobilen osv. Som sagts förut är inte hårdvara och specifikationer allt, den subjektiva upplevelsen av en produkt är minst lika viktig. Förståelsen för det verkar dock inte finnas riktigt, utan möts av någon anledning av ilska här.

På vilken Armanikostym står märket överhuvudtaget synbart?

Ursäkta mig men du låter bara avundsjuk just nu, jag har då aldrig lagt märke till att bilar modell dyrare skulle köra extra långsamt. Och om de nu gör det, varför bli arg på det? Ser jag en dyr bil som är hur häftig som helst skulle jag absolut inte bli arg, snarare önskar jag bara att jag också kommer äga en sån någon dag.

Kan ha fel men jag vill minnas att jag sett Armani kostymer med skrytmärke.
Men det kan ha varit något annat märke.

Absolut ingen avundsjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Vad menar du med överprisad? Jag försöker gång på gång påtala att Apple är de som gör störst vinst och det borde betyda att de har galet bra priser. I en kapitalism strävar ju trots allt alla företag efter att maximera sina vinster, att då göra extremt stora vinster tyder på att de vet precis vilket prisspann de ska ligga i i förhållande till sin målgrupp. Att du tycker det är dyrt betyder inte att det är ett överpris, snarare att de riktar sina produkter till en annan målgrupp än dig. Det är ingen personlig förolämpning mot dig, utan helt enkelt ett marknadsstrategiskt val Apple gjort som uppenbarligen fungerar bra.

Marginalerna har publicerats för vissa iDevices, att säga att de inte är överprisade vore att ljuga. Att ett företag har skyhöga marginaler jämfört med konkurrensen är inte samma sak som att Apple maximerar vinsten. Vem här tror att Apple skulle explodera av kosing om de släppte en billigare/mindre version av iPhone runt 2000kr?

Tydligen har alla andra företag misslyckats när de fyller alla olika segment av marknaden. Vart har du f.ö. hört att Apple gör störst vinst? Och av vilka? :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Äh lägg av, det handlar inte om avundsjuka, jag och många andra har redan förklarat varför.

Svara varför vi skulle vara avundsjuka? eller du vill att vi ska vara avundsjuka för du känner dig nöjdare då med att du har köpt det "bästa"

Skrivet av Likvid:

Du klippte bort viktiga delar i mitt inlägg.

I inlägget jag citerade lät det som att personen som skrev ser det han eller hon vill se, och verkar störa dig så fort personen ser en dyr bil i trafiken. Varför bli arg på en dyr bil även om den kör sakta? Kan man inte tycka det är kul för personen som kör den och uppenbarligen har pengar över till sin hobby?

Vad ni är avundsjuka på vet jag inte, men det låter som personen jag syftade på inte gillar att man betalar för mycket för sin dator eller bil. Jag tycker ärligt talat det inlägget angående dyra bilar skriker jantelag och avundsjuka rakt igenom.

Någon annan får gärna kommentera detta, jag har haft fel förut och kan mycket väl ha det igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rådström:

Marginalerna har publicerats för vissa iDevices, att säga att de inte är överprisade vore att ljuga. Att ett företag har skyhöga marginaler jämfört med konkurrensen är inte samma sak som att Apple maximerar vinsten. Vem här tror att Apple skulle explodera av kosing om de släppte en billigare/mindre version av iPhone runt 2000kr?

Tydligen har alla andra företag misslyckats när de fyller alla olika segment av marknaden. Vart har du f.ö. hört att Apple gör störst vinst? Och av vilka? :S

Jag ber om ursäkt, har för mig att jag läst att Apple gör störst vinster i IT-branschen senaste kvartalet men hittar inte det nu. Jag kan mycket väl blandat ihop det med att de har världens högst värderade varumärke.

Faktum kvarstår dock att de gör enorma vinster, det borde betyda att de har bra marginaler och ligger i ett bra prisintervall.

I Sweclockers nyhet om Apples senaste kvartal finns lite siffror:
http://www.sweclockers.com/nyhet/14256-apple-gor-nytt-rekordk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Vad ni är avundsjuka på vet jag inte, men det låter som personen jag syftade på inte gillar att man betalar för mycket för sin dator eller bil. Jag tycker ärligt talat det inlägget angående dyra bilar skriker jantelag och avundsjuka rakt igenom.

Nu tar du upp avundsjuka igen, om du inte kan svara på min fråga så kan du inte heller skylla på avundsjuka och dra inte in jantelagen i detta också.

När det gäller fina bilar kan jag inte svara på, det finns säkerligen många som har en och annan åsikt om det och andra som inte bryr sig alls.

Det är som nån annan sa livsstilen som många retar sig på hos Apple användare, dom gör en sån stor sak av att äga en Apple produkt.

Skrivet av ginux1234:

Faktum kvarstår dock att de gör enorma vinster, det borde betyda att de har bra marginaler och ligger i ett bra prisintervall.

I Sweclockers nyhet om Apples senaste kvartal finns lite siffror:
http://www.sweclockers.com/nyhet/14256-apple-gor-nytt-rekordk...

Dom använder sig av kinesisk arbetskraft som jobbar minst 60h i veckan till minimilöner, så klart det blir profit på det när dom dessutom haussar upp slutkundspriserna ute i marknaden mer än någon annan tillverkare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Nu tar du upp avundsjuka igen, om du inte kan svara på min fråga så kan du inte heller skylla på avundsjuka och dra inte in jantelagen i detta också.

När det gäller fina bilar kan jag inte svara på, det finns säkerligen många som har en och annan åsikt om det och andra som inte bryr sig alls.

Det är som nån annan sa livsstilen som många retar sig på hos Apple användare, dom gör en sån stor sak av att äga en Apple produkt.

Kan du sluta klippa i mitt inlägg och svara på mina frågor?

Jag kan inte svara på vad avundsjukan grundar sig i, men det är ett faktum att det sticker i ögonen på många om man har för fint hus, för fin bil eller för dyr dator. Personen jag citerade hade skrivit ett inlägg som verkligen uppfyllde alla kriterier för att vara jante och avundsjukt enligt mig och det kommenterade jag. Som jag skrev i mitt inlägg (och du klippte bort) så får någon annan gärna ge sin åsikt om det inlägget.

Kan inte heller förstå vad du menar med livsstilen? Menar du på allvar att jag blivit helt annorlunda sen jag köpte min iPhone? Och kommer jag bli ännu värre om jag köper en iPad?

Personligen tyckte jag det var intressant just eftersom det pekade på inställningen att hata det som är "för dyrt" och "för fint".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Du klippte bort viktiga delar i mitt inlägg.

I inlägget jag citerade lät det som att personen som skrev ser det han eller hon vill se, och verkar störa dig så fort personen ser en dyr bil i trafiken. Varför bli arg på en dyr bil även om den kör sakta? Kan man inte tycka det är kul för personen som kör den och uppenbarligen har pengar över till sin hobby?

Någon annan får gärna kommentera detta, jag har haft fel förut och kan mycket väl ha det igen

Yes!

Ja jag stör mig på dessa som ska köra långsamt för att visa upp sin bil, när jag ligger bakom.
Annars skiter jag i vilket. Jag är inte intresserad av en BMW.
Jag köpte en Volvo för att jag behövde stort bagageutrymme, att då köpa en av dessa skrytbilarna hade inte passat mig.
Jag har också hobbies, och jag lägger rent av sjukt mycket pengar på mina hobbies. Men jag pratar endast om det när någon frågar mig och då håller jag svaren korta för jag vet att det lätt blir "skrytstämpel".
Jag är inte den som i vanliga fall bryr mig om skryt eller skryter själv. Men tryck inte ner skrytet i halsen på en, då är det störigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Personligen tyckte jag det var intressant just eftersom det pekade på inställningen att hata det som är "för dyrt" och "för fint".

Du har missat poängen, det handlar inte om att hata det som är dyrt och fint, det handlar som jag sa om livsstilen som ni skapar kring produkterna som stör många andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Du har missat poängen, det handlar inte om att hata det som är dyrt och fint, det handlar som jag sa om livsstilen som ni skapar kring produkterna som stör många andra.

Allvarligt talat Likvid, klipper du i mitt inlägg bara för jag bad dig att inte göra det? Lite småroligt då

Vad är det för livsstil vi skapar då? Jag tycker inte själv att jag förändrats något nämnvärt sista tiden pga Apple, men det kanske är jag som missar något.

Skrivet av Agonotheta:

Yes!

Ja jag stör mig på dessa som ska köra långsamt för att visa upp sin bil, när jag ligger bakom.
Annars skiter jag i vilket. Jag är inte intresserad av en BMW.
Jag köpte en Volvo för att jag behövde stort bagageutrymme, att då köpa en av dessa skrytbilarna hade inte passat mig.
Jag har också hobbies, och jag lägger rent av sjukt mycket pengar på mina hobbies. Men jag pratar endast om det när någon frågar mig och då håller jag svaren korta för jag vet att det lätt blir "skrytstämpel".
Jag är inte den som i vanliga fall bryr mig om skryt eller skryter själv. Men tryck inte ner skrytet i halsen på en, då är det störigt

Haha ^^

Jovisst är det någon stoppkloss i trafiken blir man trött såklart. Dock förstår jag inte hur man kan bli arg på någon i Armanikostym eller svindyr bil, även om inte du blir det finns det andra som blir det. Jag kan inte förstå varför lika lite som jag kan förstå hur man kan bli upprörd av Apples produkter.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska säga riktigt, enda jag har emot apple är väl att det är så inihelvetes dyrt, kan iofs vara jag som är för fattig.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Haha ^^

Jovisst är det någon stoppkloss i trafiken blir man trött såklart. Dock förstår jag inte hur man kan bli arg på någon i Armanikostym eller svindyr bil, även om inte du blir det finns det andra som blir det. Jag kan inte förstå varför lika lite som jag kan förstå hur man kan bli upprörd av Apples produkter.

Nu klipper jag också citeringarna
Nej men det är den delen som är intressant för mig.

Håller helt och hållet med dig på detta.
Inget av detta stör mig. Alla får äga vad de vill och betala hur mycket de vill för det de äger.

Permalänk
Medlem

Om man använder bil-metaforen;

Låt oss säga att frugan ska köpa en bil, hon väljer då inte en Volkswagen Golf utan lägger ut en hel del mer pengar och väljer en BMW 1-serie. Frugan, som den icke-teknik intresserade personen hon är, brydde sig inte om motoralternativ och tekniska detaljer alls utan valde den för att den var fin och hade de funktioner hon erfordrade.

Då kommer du hem och märker att motorn i bilen har en rak trea med cirkus 60HK. Den fick en stjärna i Euro NCAP och saknar allt vad gäller säkerhet förutom säkerhetsbälten och förar airbag. Stereon är en kassettbandspelare och den drar tonvis med bensin. Som grädde på moset kan du inte heller serva ens de enklaste saker utan den måste lämnas in på certifiered verkstad för otaliga tusenlappar. Den är dyr, långsam och frugans omgivning börjar störa sig mer och mer på att hon kallar den BMW'n istället för bilen. (Det är ju trots allt lite finare och det ska ju betonas)

Nu vet jag att så inte är fallet med bilar, BMW gör jättefina bilar MEN man betalar lite extra för märket vilket i BMWs fall jag tycker är betingat. Det är en finare bil än en golf utan tvekan. Det finns bara inga fall så extrema som iPhones imo. Ungefär så tycker jag är fallet, det är att jämföra äpplen och päron men ni kanske fattar i stora drag.

Permalänk
Medlem

För att arbeta vidare på Rådströms inlägg. Tror att Apple har fått lite av en Svensson-stämpel. De flesta vet inte vad det är i datorn/telefonen och köper för att alla har en. Sen tycker dom Apple är sååå bra och att iPhone är den bästa mobilen på marknaden (refererar till okunniga klasskamrater och föräldrar) och det är väl just det som inte går hand i hand med ett datorentusiast forum. Dom flesta här vet att Apple är svindyrt och att man kan få mycket mer valuta för pengarna, så ja Apple är väl "hatat" för att SweClockare kan se prisskillnaderna och kanske, enligt min mening, för att dom konkurrerar med MicroSoft och alla komponentföretag och ger mindre utrymme för ny teknik då många fortfarande ÄÄÄÄÄÄSKAR sin MacBook och struntar i vilket grafikkort det är i.

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan är ju inte alla deras produkter löjligt dyra (t.ex. den billigaste imacen 27" osv. som ju faktiskt är ganska trevlig med tanke på vad man får) och det kan finnas andra aspekter än prestanda rakt av som spelar in (en del kanske är mer produktiva i mac OS även om jag personligen inte är så förtjust i det och andra kanske som jag tidigare nämnt tycker att apputbudet i appstore är mycket bättre än motsv. för android, wp7 eller symbian 3. Sådant kan ju också göra att produkterna betingar ett högre pris även om jag som konsument gärna såg att Apple hade allt detta utan att jag skulle behöva betala för det (det är ju långt ifrån säkert att detta måste skapa några kostnader att tala om för Apple)).

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Att apples produkter är överprisade är väl ingen hemlighet? Och sen måste ni hålla med om att iPhones är en statusgrej. Det finns mobiler som är "bättre" på alla sätt som kostar 4k men det är ingen iPhone. Jag hatar inte apple. Jag har själv en macbook. Men att säga att deras produkter inte är överprisade eller att deöper en iPhone för att det är en bra mobil är att ljuga.

Nämen, en iPhone är väl ingen statusgrej? Inte nu iallafall? Var och varannan viftar ju med en iPhone idag.

Köper man en iPhone för att det är en statuspryl, så känns det ju rätt misslyckat och mindre uppdaterat - tycker jag.

Jag tror att de flesta som köper en iPhone idag vill ha massa appar och har sett sin kollegas eller polares iPhone, som har massa appar. Sen har Apple lyckats med sin marknadsföring fantastiskt bra - nästan *alla* känner igen en iPhone och har hört att det är en bra telefon med tusentals appar, som dessutom är enkel att handskas med. Och det stämmer ju.

Kanske inte billigast eller med snabbast processor, men man VET vad man betalar för. En telefon som funkar som den ska funka. Det är värt rätt mycket för många (mej tex.).

Androidtelefoner är inte alls där ännu - vem vet vilken telefon som är bättre av en HTC xyz och en Samsung zyx? En iPhone är en iPhone. Den funkar som den gör. Punkt slut. En android-telefon kan vara lite vad som helst - på gott och ont. De flesta är dessutom inte speciellt intresserade av att ta reda på vad AMOLED, TN, multitasking etc. innebär. De vill ha en smart telefon, bara. Inte läsa inlägg på SC tre månader innan de köper en.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Lol, denna tråden är ganska löjlig, överlag så försvarar Apple-användare Apple och PC/Android-användare klagar eller "tycker Apple är okej men överprisat" och det är väl sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

All

haha, det här med folk i trafiken som kör långsamt som satan, personligen känns det som det är mest gubbar och fröken duktig personer, lägger sig i vänsterfilen och håller fartgränsen, tro fan inte att någon ska få köra om (som jag uppfattar det) deras fina Volvo, tyskebilarna brukar generellt sett köra antingen snabbt, eller hålla sig undan
så jag är faktiskt inte med på kopplingen till Iphone, bmw=!Iphone
de som kör långsamt och segt är jävligt präktiga personer eller folk med mindervärdeskomplex som hävdar sig genom att vara duktiga låtsaspoliser, de som har Iphone och skryter om det är mest folk som vill visa att de haft råd och har en "premiumprodukt" en Iphone och smartphone i allmänhet som inte utnyttjas är inte annat än en blingig accessoar.

För mig är dessa Iphoneägare samma som Mochmed/Machmed, och Conny och Ronny som kör med Bmw med blingiga fälgar och trasigt avgassystem och de kör nomalt inte långsamt utan så brötigt som möjligt (här i göteborg iaf)..
sedan finns det andra som tar det med en nypa salt, och har telefonen för att det blev så, eller som en annan som kör Mercedes Diesel från 93 för att den går så gött och snålt. det är en evighetsmaskin.

Sammanfattning av min virriga text.
irritationen handlar således inte om kostnaden av bil eller telefon, utan sättet som det tvunget måste poängteras bland vissa,
på samma sätt som jag gläds åt någon som kör en ny Mercedes gläds jag åt någon som sparat ihop till en Iphone,
men likväl stör jag mig på en brat i backslick som skryter om sin dyra bmw, och att han har senaste Ipadan, eller att han för den delen är så jävla häftig som byggt ett linuxkluster för 350 tusen.

det är inte produkten i sig, utan de personer som skryter om den.
däri ligger mitt hat mot vissa Appleanvändare, inte mot produkterna i sig

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jag skulle säga att det fungerar nära nog perfekt (om man nu bortser från att jag som konsument såklart vill ha det ännu billigare ) Apple har vuxit rejält de senaste åren och priserna har sänkts. När jag köpte billigaste 15" för några år sedan kostade den 18k. Idag kostar motsvarande 16.5k.

Praktexempel på varför många hatar Apple/Mac, en nedgång på 8% på ett par år anses vara bra.

Permalänk
Medlem

Om det nu är den "livsstil" som en apple-användare har...vad det nu betyder...som man hatar så varför ta detta med detta in i ett hårdvaruforum och sänka nivån på diskussionerna (med icke konstruktiva kommentarer) så fort det handlar om apple? De flesta som hänger här är fullt medvetna om vad de köper, även de som köper apple-produkter.

Får vi lida för att ni har kollegor/vänner ni stör er på menar ni?

Skrivet av fqvarfort:

Praktexempel på varför många hatar Apple/Mac, en nedgång på 8% på ett par år anses vara bra.

Förstår inte, vad är det för praktexempel på varför många hatar apple? För att de tjänar pengar? Precis som alla andra företag försöker göra? Eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Om man använder bil-metaforen;

Låt oss säga att frugan ska köpa en bil, hon väljer då inte en Volkswagen Golf utan lägger ut en hel del mer pengar och väljer en BMW 1-serie. Frugan, som den icke-teknik intresserade personen hon är, brydde sig inte om motoralternativ och tekniska detaljer alls utan valde den för att den var fin och hade de funktioner hon erfordrade.

Då kommer du hem och märker att motorn i bilen har en rak trea med cirkus 60HK. Den fick en stjärna i Euro NCAP och saknar allt vad gäller säkerhet förutom säkerhetsbälten och förar airbag. Stereon är en kassettbandspelare och den drar tonvis med bensin. Som grädde på moset kan du inte heller serva ens de enklaste saker utan den måste lämnas in på certifiered verkstad för otaliga tusenlappar. Den är dyr, långsam och frugans omgivning börjar störa sig mer och mer på att hon kallar den BMW'n istället för bilen. (Det är ju trots allt lite finare och det ska ju betonas)

Nu vet jag att så inte är fallet med bilar, BMW gör jättefina bilar MEN man betalar lite extra för märket vilket i BMWs fall jag tycker är betingat. Det är en finare bil än en golf utan tvekan. Det finns bara inga fall så extrema som iPhones imo. Ungefär så tycker jag är fallet, det är att jämföra äpplen och päron men ni kanske fattar i stora drag.

Jag brukar använda bil-metaforen andra vägen. Vissa köper Audi istället för Seat eller Skoda fast det är samma komponenter i ett (enligt dem) trevligare paket. Inte mig emot, även om jag själv skulle titta på Skoda i första hand istället för en A3:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Om det nu är den "livsstil" som en apple-användare har...vad det nu betyder...som man hatar så varför ta detta med detta in i ett hårdvaruforum och sänka nivån på diskussionerna

Min personliga åsikt och jag tror många håller med mig att Apple hör inte hemma på ett entusiast forum som Sweclockers, dom flesta är datormeckare här.

Det finns så många andra forum om Mac i Sverige, varför ska detta forum även infekteras av Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Min personliga åsikt och jag tror många håller med mig att Apple hör inte hemma på ett entusiast forum som Sweclockers, dom flesta är datormeckare här.

Det finns så många andra forum om Mac i Sverige, varför ska detta forum även infekteras av Apple?

Se dig omkring i bland forumavdelningarna, Sweclockers är inte det forum du tror det är. Det är möjligt att det startade upp som det en gång i tiden men Sweclockers har inte varit ett forum där man endast diskuterar prestandamonster och överklockning under de tio år jag varit här allafall.

Här diskuteras datorhårdvara och datorkomponenter ja...men även mjukvara, spel, TV, ljud, foto m.m... och till och med verkliga livet (övriga ämnen). Applesprodukter är betydligt mer relevanta för ett hårdvaruforum än många andra ämnen som diskuteras här är. Och intresset för deras produkter finns uppenbarligen här för annars hade vi ju inte haft alla dessa livliga diskussioner.

Det är denna blandning av ämnen och människor med olika åsikter som jag gillar med Swecklockers.

Återigen, är man inte intresserad eller vet med sig att man inte klarar att hålla sig på en ok nivå i diskussioner gällande ett ämne så läs inte om det helt enkelt. Svårare än så är det inte!

Permalänk

Tja folk måste ha något att göra antar jag. Jag har ett par iphones. Japp mer än en. Jag känner inget behov av att hata på android för det. Faktiskt skulle jag kunna tänka mig en Galaxy S som telefon med. Jag kör iphone då jag vet att det är beprövat och jag slipper migrera till en ny plattform. Inte svårare än så. Apple telefonerna har gjort det jag vill och mer där till. Jag är nöjd med dom. Jag har ingen äpple dator dock. Skulle kunna tänka mig en till film renderings syfte. Kommer jag köpa en? Troligen inte. Varför? Jag har en mycket trevlig pc. Och är nöjd med windows som operativsystem.

Tror apple vs android eller pc är samma hat som dodge vs ford vs chevy i staterna. Jag ser olika bra modeller ifrån olika tillverkare. Jag ser bra och dåliga saker. Vissa produkter gör en sak bättre andra en annan.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Mitt Apple-ogillande har mest att göra med företagets principer, som stör mig otroligt mycket.

Men det har även mycket att göra med de individer, som jag känner och har känt genom åren, som alltid varit Applefanatiker. Samtliga dessa individers personlighet ligger i det dumdryga lägret; de är alltid 100% tvärsäkra på precis allt och viker aldrig en millimeter, även om det är logiskt uppenbart att de har fel. Samtliga dessa har dessutom alltid skrytit vitt och brett om sina Appleprodukter och högljutt proklamerat att ALLT annat är skit.

Jag har själv haft en Mac mini, första generationen, för att den drog otroligt lite ström och därför var perfekt som 24/7-server hemmavid, så jag har pillat en hel del med Mac OS X en men förstår fortfarande inte på vilket sätt det skulle vara bättre än något annat OS, vilket samtliga Apple-fanatiska bekanta högljutt gapar om. Jag har även haft en iPhone 3GS genom jobbet som jag först gillade men snabbt började hata, pga alla begränsningar och Apples dumdryga attityd.

Jag har väl helt enkelt haft dåliga erfarenheter av Apple-folk; jag har stött på allt för många fanatiker, vilket kanske inte är så konstigt här i det gamla Apple-nästet Skellefteå.

Det har definitivt ingenting med avundsjuka att göra dock.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ginux1234:

Att tycka en Android är bättre än iPhone eller tvärtom är givetvis fritt fram för alla. Det här är ett forum där man ska diskutera den typen av saker, i slutändan är det dock väldigt subjektiva åsikter.

Det jag funderar på är varför du är så hatisk? Hela ditt inlägg är fruktansvärt ilsket och hatiskt, även om jag tycker iPhone är bättre än de Android-mobiler som finns ute idag så sitter jag inte och kallar de för gayPhones, vad som nu är så hemskt med att dom kan upplevas som gay...

Ett tips i all välmening är att köpa det du gillar, diskutera för- och nackdelar med olika produkter och sen vara nöjd. Att gå runt och bära på så mycket hat mot ett företag är bara okonstruktivt och kommer inte skada någon annan än dig själv.

Det är ju en åsikt och jag håller helt med dig, iOS ser väldigt simpelt och kanske lite stelt ut. Det är väl därför man inte tröttnar lika fort som om det varit väldigt flashigt. Jag kan också tänka mig att iOS design går hem hos en äldre publik som hellre vill ha ett stiligt och lite renare utseende i sin mobil. Det finns faktiskt dom som inte bryr sig om huruvida man kan ändra utseende eller inte.

Håller helt med dig om skillnaden på värde och pris, folk köper ju uppenbarligen Apples produkter och de gör enorma vinster. Då har de ju rätt pris sett ur ett marknadsekonomiskt perspektiv.

Men som sagt, att tycka iOS ser skitfult ut och är låst är ju inget konstigt. Att däremot sitta och hata Apple och tycka Steve Jobs är djävulen är en helt annan sak.

Här tappade du mig i "diskussionen" då det märks tydligt att du inte tolererar att någon kritiserar Apple eller deras produkter.

att du dessutom ger felaktiga uppgifter för att få dem att framstå som bättre än vad det är, är skratteretande.

stavfel och dylikt skyller Jag på min telefon.(ja, Jag kan vara kritisk till en produkt även fast Jag äger den)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lakej:

Här tappade du mig i "diskussionen" då det märks tydligt att du inte tolererar att någon kritiserar Apple eller deras produkter.

att du dessutom ger felaktiga uppgifter för att få dem att framstå som bättre än vad det är, är skratteretande.

stavfel och dylikt skyller Jag på min telefon.(ja, Jag kan vara kritisk till en produkt även fast Jag äger den)

Va? Hela mitt inlägg du citerade består av subjektiva argument, var ger jag felaktiga uppgifter? Läs gärna mitt inlägg igen, du verkar inte förstå vad jag menade.

Jag skrev ju tydligt att det mycket väl kan vara så att min iPhone är jättedålig, men det borde ju vara mitt problem. Hur får du det till att jag inte klarar att ta kritik och försöker få apples produkter att framstå som bättre?

Förklara gärna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det var en jävligt märklig tråd. Söker man objektiv information så läser man artiklar. Det är klart att det alltid kommer att finnas individer som inflikar med "snide remarks" alternativt "fanboyism" i en subjektiv debatt.

Till TS: Vad man kan göra åt allt Apple hat? Förändra samhällsnormen? Ha ha ha

Visa signatur

9800X3D | RTX 4090 Strix OC | 64 GB RAM | 10 TB M.2 SSD | 39GS95QE 39" OLED + en massa RGB för extra FPS