Permalänk
Medlem
Skrivet av mippen:

Ser att SV'n finns i två prisvarianter på Dustin.

Vad är tex skillnaden på:
Glare vs Anti-glare
500 GB, 5400 RPM, SATA, Mekanisk vs 500 GB, 7200 RPM, SATA, Mekanisk (500GB hybrid?)
NVIDIA GeForce GT 520M vs NVIDIA GeForce GT 540M (Det är U36SD som specas med 520M)

Är det skärmen och hårddisken som gör att det sklijer 800 sek mellan de två....
Är det värt 800 för att få Hybrid och slippa Anti-glare?
Är det ett bättre grafik kort i denna maskin med 540M istället för 520?

Skulle nog kunna tänka mig en U46SV maskin...
Fortfarande okej i storlek och optiskt media ser jag som en bonus.

Är det samma CPU i de båda? Ser så ut på specifikationen.
Och vad menas igentligen med "standard spännings cpu" som dom gör reklam för?
Är det en "vanlig" i5:a eller fortfarande en mobil version av i5:an?

hårddiskhastigheten skiljer sig ju, sen har jag för mig att hybriden omfattar en bit av hårddisken till krets-minne (ssd) istället för mekanisk (rätta mig om jag har fel).
Matt skärm eller inte, beror väl helt på vart man ska använda datorn och om det kommer finnas mycket ljus riktat mot skärmen, blir säkert störande med tiden.
har läst på notebookcheck.net att 540M är något snabbare än 520M
Ska vara samma CPU i 46:an som U36SD

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini MB: Asus Maximus IV GENE-Z/GEN3 CPU: Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz RAM: Corsair XMS3 HDD: 60gb OCZ Agility3 & 1TB Seagate Barracuda GPU: Sapphire Radeon HD7950 OC PSU: Corsair TX V2 650W Laptops: Asus U46SV-WX011V & Asus G53JW-SZ154V

Permalänk
Medlem

Är "Anti-Glare" samma sak som "matt", dvs bra(bättre) för användning i solljus?

Det jag inte förstår är varför Anti-glare + 7400 RPM hårddisk är billigare än Glare och 5400 RPM.
Om det nu inte är så att 5400 RPM 500GB skulle råka vara en hybrid, något som inte framgår.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mippen:

Är "Anti-Glare" samma sak som "matt", dvs bra(bättre) för användning i solljus?

Sedan finns det ju tydligen också filter som man kan sätta på skärmen som gör den matt. :S

Permalänk

Efter att ha kollat runt nu verkar Asus P31SD vara ett alternativ, någon som hört något om hur den är?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=915243
Den verkar vara ett alternativ till U36SD, även om jag känner att jag är mer sugen på en U36a
EDIT:
Även U31SD tilltalar mig!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=920380

Permalänk
Medlem

kunde inte hålla fingrarna i styr, så nu har jag beställt hem en u46sv, ibland kan man inte hålla sig så får vi se om det är en bra maskin, kommer dessutom ge mig på att byta till en Intel 320 SSD på en gång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini MB: Asus Maximus IV GENE-Z/GEN3 CPU: Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz RAM: Corsair XMS3 HDD: 60gb OCZ Agility3 & 1TB Seagate Barracuda GPU: Sapphire Radeon HD7950 OC PSU: Corsair TX V2 650W Laptops: Asus U46SV-WX011V & Asus G53JW-SZ154V

Permalänk
Medlem

Dustin har ändrat datum till 2011-09-22!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ett skämt!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanszeus:

Dustin har ändrat datum till 2011-09-22!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ett skämt!?

verkar så.. satt och stirrade flera minuter bara för att övertyga mig själv om att det inte stod augusti...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krikkaa:

verkar så.. satt och stirrade flera minuter bara för att övertyga mig själv om att det inte stod augusti...

de kommer leveranser tidigare men troligtvis har Dustin väldigt många bokningar vilket gör att alla inte kan få från första leveranserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

de kommer leveranser tidigare men troligtvis har Dustin väldigt många bokningar vilket gör att alla inte kan få från första leveranserna.

Har du uppgifter på att datorn verkligen kommer levereras i tid? Fler förseningar skulle nämligen påverka mitt datorval och jag vill så ha u36sd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krikkaa:

kunde inte hålla fingrarna i styr, så nu har jag beställt hem en u46sv, ibland kan man inte hålla sig så får vi se om det är en bra maskin, kommer dessutom ge mig på att byta till en Intel 320 SSD på en gång.

Skriv gärna vad du tycker om u46sv! Funderar också på att beställa en sån istället för U36sd

Permalänk
Medlem

Asus P31SD-RO132X

Asus P31JG-RO123X
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=810882

Jag kikar lite på dessa nu när det säkert kommer att dröja med U46:an då jag verkligen behöver en ny till skol starten...
Någon som har erfarenhet av dessa eller vill uttala sig!?

Permalänk
Skrivet av Newton:

Asus P31SD-RO132X

Asus P31JG-RO123X
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=810882

Jag kikar lite på dessa nu när det säkert kommer att dröja med U46:an då jag verkligen behöver en ny till skol starten...
Någon som har erfarenhet av dessa eller vill uttala sig!?

Har ingen erfarenhet av dessa, men direkt ser man ju att det är olika processorer. Är dåligt insatt, men från vad jag förstått så har SD en SB-i5:a medans JG har gamla i5. Vidare ser SD ut att ha ett bättre grafikkort, GeForce 520M mot JG:s GeForce 415... Dessutom är ju SD en aning billigare.

Skulle också behöva en dator i slutet av augusti, så jag hoppas verkligen att U36SD kommer in i kvantitet tills dess. Annars har jag kollat på lite ThinkPads och Vaios som kanske kan vara utmanare. Behöver en rätt snabb processor, SB i5 ungefär, ett diskret grafikkort som klarar 3D Cad på rimlig nivå(behöver inget FirePro eller Quadro) samt bra batteritid. Absolut maxbudget runt 9000:- och inte mer än 1.7 kilogram i vikt. Några tips?

Permalänk

Jag börjar tröttna att vänta på U36SD, har därför funderat på att köpa Sony VaioSB1X CI5 2.3 4GB/500 13.3" istället (cirka 2000 kr dyrare). Hittar dock inte så mycket här på forumet om denna dator. Någon som har insiktsfull info? Alternativt kan jag tänka mig att köpa U31SD istället, någon som har någon klar uppfattning om en i3-processor med Sandy Bridge räcker om man mest jobbar i office, kollar film/sport på streaming (t.ex. Viaplay) och lyssnar på Spotify. Ibland jobbar jag även lite i Photoshop (inget avancerat). Dock har jag alltid många program igång samtidigt...

EDIT: Kan tillägga att jag är mån om att få en bra skärm, bra tangentbord och bra trackpad/styrplatta!

Ge mig gärna ett tips på om ni rekommenderar att gå upp i pris och köpa SB1X eller om jag kan nöja mig med U31SD och spara motsvarande summa istället?

Permalänk
Medlem

Pratade precis med Dustin.................
De kommer att få de första Asus U36SD datorerna tidigast 22/9!!! Inga tidigare!!
Inte ens de som är förbeställda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Till er som funderat på U46SV så kan jag meddela att Alina (strax över 20st än så länge) har börjat få in dessa, den står även som i lager hos komplett (3st).

Stod länge och valde mellan den och U36SD, med alla förseningar så blev det en U46SV. Bör få min i morgon med lite tur.

Alina har dessutom sjukt bra pris på U46:an.

Permalänk
Skrivet av lofgren72:

Jag börjar tröttna att vänta på U36SD, har därför funderat på att köpa Sony VaioSB1X CI5 2.3 4GB/500 13.3" istället (cirka 2000 kr dyrare). Hittar dock inte så mycket här på forumet om denna dator. Någon som har insiktsfull info? Alternativt kan jag tänka mig att köpa U31SD istället, någon som har någon klar uppfattning om en i3-processor med Sandy Bridge räcker om man mest jobbar i office, kollar film/sport på streaming (t.ex. Viaplay) och lyssnar på Spotify. Ibland jobbar jag även lite i Photoshop (inget avancerat). Dock har jag alltid många program igång samtidigt...

EDIT: Kan tillägga att jag är mån om att få en bra skärm, bra tangentbord och bra trackpad/styrplatta!

Ge mig gärna ett tips på om ni rekommenderar att gå upp i pris och köpa SB1X eller om jag kan nöja mig med U31SD och spara motsvarande summa istället?

Lofgren..
jag ar i samma tankar, har kollat pa SB2X pa Media Markt...och skarmen skall vara bra men jag upplevde den inte som det pga av Anti-Glare...har man vant sig vid Glossy ar det svart att forst gilla Anti-Glare...har en kompis som har en ThinkPad X220 och han sager man vanjer sig...men det ar inte MacBook precis.
positivt.. med Vaio ar bakgrundsbelyst tangentbord mycket anvandbart for mig...
Negativt...Nya Vaio ser ut som skit och byggkvaliteten ar inte vad den varit dessutom skall den ha en otroligt massa Forinstallerat skit som tydligen segar ner datorn massor...och man far inte med ngn re-boot skiva.
den finns oxa med i3 & I5, med och utan 3G...
ar just nu skitsur pa ASUS som gor dessa forsenringar om och om igen med alla modeller...

Permalänk
Skrivet av McChicken:

Lofgren..
Negativt...Nya Vaio ser ut som skit och byggkvaliteten ar inte vad den varit dessutom skall den ha en otroligt massa Forinstallerat skit som tydligen segar ner datorn massor...och man far inte med ngn re-boot skiva.

Frågan är om jag kanske ska nöja mig med U31SD då, enda stora frågetecknet är egentligen trackpaden, när jag testat äldre modeller som funnit som demo i diverse butiker så har trackpaden varit väldigt oprecis och haft dålig respons. Vet inte om det är för att de blivit utslitna när de stått som demo, eller om U31JG hade dålig trackpad. Någon som vet?

Permalänk
Skrivet av lofgren72:

Frågan är om jag kanske ska nöja mig med U31SD då, enda stora frågetecknet är egentligen trackpaden, när jag testat äldre modeller som funnit som demo i diverse butiker så har trackpaden varit väldigt oprecis och haft dålig respons. Vet inte om det är för att de blivit utslitna när de stått som demo, eller om U31JG hade dålig trackpad. Någon som vet?

ja...VF gor man tom sa desperat att jag tittar pa MacBook Pro 13.3 och kora 'Dual Boot'...Arghh...
men skarmupplosning & ingen HDMI suger

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lofgren72:

de är tyvärr väldigt ofta att butiks demo's touchpads är både dåligt inställda samt slitna

Permalänk
Medlem

Så.. order lagd.... men blev en U46SV via Alina.se
Trisst att U36SD'n drar ut på tiden.... Men finns inte tid att vänta så länge.

Permalänk
Avstängd

Och priset på U46SV är ett skämt eller?

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är HP ENVY 14-2080eo Beats Edition för ca 9000 kr. Det har skett en uppdatering av de tidigare Envy-modellerna och nu har de Sandy Bridge CPUs och USB 3.0. Kan vara uppdateringar på batteri, gpu och annat också jämfört med de tidigare modellerna. Det finns tyvärr inga recensioner vad jag kan hitta men ENVY-datorerna är ju kända för sin byggkvalité. Det stora minuset är att den väger in på 2,5 kg men annars ser det bra ut.

http://h41112.www4.hp.com/promo/homelaptops/se/sv/product.php...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Och priset på U46SV är ett skämt eller?

Samma pris på U46SV som U36SD.
Förstår inte varför detta skulle ses som ett skämt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mippen:

Ser att SV'n finns i två prisvarianter på Dustin.

Vad är tex skillnaden på:
Glare vs Anti-glare
500 GB, 5400 RPM, SATA, Mekanisk vs 500 GB, 7200 RPM, SATA, Mekanisk (500GB hybrid?)
NVIDIA GeForce GT 520M vs NVIDIA GeForce GT 540M (Det är U36SD som specas med 520M)

Är det skärmen och hårddisken som gör att det sklijer 800 sek mellan de två....
Är det värt 800 för att få Hybrid och slippa Anti-glare?
Är det ett bättre grafik kort i denna maskin med 540M istället för 520?

Skulle nog kunna tänka mig en U46SV maskin...
Fortfarande okej i storlek och optiskt media ser jag som en bonus.

Är det samma CPU i de båda? Ser så ut på specifikationen.
Och vad menas igentligen med "standard spännings cpu" som dom gör reklam för?
Är det en "vanlig" i5:a eller fortfarande en mobil version av i5:an?

glare är när skärmen blänker som satan och är nästan omöjlig att se något utomhus eller i ett ljust rum.
anti-glare är när skärmen är matt och nästan inget speglas i skärmen och den är bättre för utomhus bruk vilket är en fördel för bärbara

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Har ingen erfarenhet av dessa, men direkt ser man ju att det är olika processorer. Är dåligt insatt, men från vad jag förstått så har SD en SB-i5:a medans JG har gamla i5. Vidare ser SD ut att ha ett bättre grafikkort, GeForce 520M mot JG:s GeForce 415... Dessutom är ju SD en aning billigare.

Skulle också behöva en dator i slutet av augusti, så jag hoppas verkligen att U36SD kommer in i kvantitet tills dess. Annars har jag kollat på lite ThinkPads och Vaios som kanske kan vara utmanare. Behöver en rätt snabb processor, SB i5 ungefär, ett diskret grafikkort som klarar 3D Cad på rimlig nivå(behöver inget FirePro eller Quadro) samt bra batteritid. Absolut maxbudget runt 9000:- och inte mer än 1.7 kilogram i vikt. Några tips?

OK då är det ju en SD man bör sikta på isånnafall. Tack!
Jag sitter i exakt samma sits som du, ska också köra 3D CAD mestadels! Jag har däremot bara hört negativa saker ang. Sonys datorer på forum och HP:s kvalitet är inget alternativ för mig . Det var därför jag kikade på dessa! Men jag är lite tveksam till är priset, varför är den så mycket dyrare än t.ex U36SD? är den matta skärmen mest en fördel eller nackdel!? :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mippen:

Samma pris på U46SV som U36SD.
Förstår inte varför detta skulle ses som ett skämt?

Så lite prestanda för så mycket pengar 8200kr för den datorn plus 14 tum osv.
Jag personligen tycker det är ett stort skämt, lite MAC över det hela.
Hade dom satt i en 120/240gb ssd och 8-12gb ram hade jag förstått.

Permalänk
Medlem

fyfan Asus. U36SD var ju datorn man TÄNKTE köpa. Nu tittar man på annat. U46SV väger ju cirka 2.4 kilo med 8-cells batteri och det är ju lite väl mkt trots att man får bättre grafikkort. Dock ska ju högtalarna vara TOTALT värdelösa på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Nu förstår jag inte. U36SD kostar 8000kr och har precis samma prestanda som U46SV förutom att grafikkortet i U46SV är MYYYCKET bättre. Sen när kostade ett SSD kort 200kr?

Skrivet av Headman:

fyfan Asus. U36SD var ju datorn man TÄNKTE köpa. Nu tittar man på annat. U46SV väger ju cirka 2.4 kilo med 8-cells batteri och det är ju lite väl mkt trots att man får bättre grafikkort. Dock ska ju högtalarna vara TOTALT värdelösa på dom.

U36SD väger 1,7kg och U46SV väger 2,0 kg enligt Dustin

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

7990 + 45 i frakt (7700 ink frakt för studenter)
Men visst kan jag hålla med om att den är lite för tung med 8 cells batteri.
2,08 Kg står det, men tror den uppgiften gäller 4cells batteri.
500GB 7200RPM, men visst hade en ssd eller en Hybrid suttit fint.

Dock så har asus gått ut med att SSD marknaden inte är tillräckligt stabil för att kunna OEM montera SSD.
Och troligen så är detta en av många faktorer som gör att maskinerna blir försenade, dvs leveransproblem från externa leverantörer.

Tror att U46SV kommer täcka mina behov, men visst hade jag hellre köpt en U36SD...
Men kikar man på vad som idag finns i lager hos leverantörerna (och 1 månad frammåt) så fick det bli att göra avkall på den portabla biten.

Permalänk
Skrivet av Newton:

OK då är det ju en SD man bör sikta på isånnafall. Tack!
Jag sitter i exakt samma sits som du, ska också köra 3D CAD mestadels! Jag har däremot bara hört negativa saker ang. Sonys datorer på forum och HP:s kvalitet är inget alternativ för mig . Det var därför jag kikade på dessa! Men jag är lite tveksam till är priset, varför är den så mycket dyrare än t.ex U36SD? är den matta skärmen mest en fördel eller nackdel!? :/

Vaios är nog rätt välbyggda vad jag läst. Dock är prisbilden något annorlunda, de ligger ofta ett par tusenlappar över Asus för motsvarande prestanda.

Angående matt vs högblank skärm så föredrar jag matt alla dar i veckan, läsbarheten är sjukt mycket bättre. Men jag tänkte köpa en matt plastfilm att täcka displayen med ändå, så det går att lösa.