MSI GE620DX-291NE någon som har testat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RoadHazard:

Men detta är alltså något som skulle kunna lösas genom en BIOS-uppdatering? Om ja, så kan jag kanske tänka mig att leva med det ett tag (och testa ThrottleStop). Om nej, så lämnar jag nog tillbaka datorn. Den är ju oduglig som speldator så länge det här problemet finns.

Dra igång ThrottleStop och problemet är löst. Ganska simpel lösning.

Permalänk
Skrivet av Raylor:

Dra igång ThrottleStop och problemet är löst. Ganska simpel lösning.

Har laddat ner det (version 3.30), dock inte testat än. Behöver man göra några speciella inställningar, eller är det bara att köra igång med standardinställningar? Och hur stor är risken att CPU:n blir för varm?

Permalänk
Skrivet av RoadHazard:

Har laddat ner det (version 3.30), dock inte testat än. Behöver man göra några speciella inställningar, eller är det bara att köra igång med standardinställningar? Och hur stor är risken att CPU:n blir för varm?

Till att besvara din förra fråga angående om MSI tänker fixa detta problem. Om det är så att SB throttle problemet finns bara i våran model, 291NE. Så kanske måste vi höja rösten och verkligen få detta vidare sagt till MSI... Om alla GE620DX modellerna har detta problem så kommer vi få inom en snarast tid.
Du behöver inte göra mycket med throttlestop, bara kör igång sen klart. Tempratur ökningen för mig blev 5 grader celsius mer, jag använder dessutom kylplatta. Jag oroar mig inte mycket, för programmet är inställd på att throttla ner om den kommer nära 90 grader, för intel har satt max på 100 grader innan den stänger av sig själv.

EDIT: Har lagt ut en mer eller mindre begäran på fix till detta problem hos MSI-EU. Tror inte min mejl kommer besvaras eller kollas på länge.
Har en fråga till de andra som äger i7 modellen har ni samma problem som vi i5 användare har?

Permalänk

Dubbel post, vet någon hur man kan förbättra touchpaden, den är verkligen störande, snuddar man en så reagerar den eller om man har något varmt över den för ett längre tag så får den spel...

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Dubbel post, vet någon hur man kan förbättra touchpaden, den är verkligen störande, snuddar man en så reagerar den eller om man har något varmt över den för ett längre tag så får den spel...

Installera drivrutinen från MSI:s hemsida så får den lite fler inställningsmöjligheter.

Permalänk
Skrivet av RoadHazard:

Installera drivrutinen från MSI:s hemsida så får den lite fler inställningsmöjligheter.

Kan ej installera dem, får "Device not supported" :S

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Kan ej installera dem, får "Device not supported" :S

Den här? http://se.msi.com/service/download/nbdriver-16111.html

Den fungerade att installera för mig.

Permalänk
Skrivet av RoadHazard:

Den här? http://se.msi.com/service/download/nbdriver-16111.html

Den fungerade att installera för mig.

Jag körde en annan approach
Jag sökte istället hos google "Windows+7+eject+shortcut". Så har nu lagt till en key kombination för att öppna CD/DVD läsaren utan s-bar. Känns rätt kul en mindre skräp program i min lista !

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Jag körde en annan approach
Jag sökte istället hos google "Windows+7+eject+shortcut". Så har nu lagt till en key kombination för att öppna CD/DVD läsaren utan s-bar. Känns rätt kul en mindre skräp program i min lista !

Hmm, vet inte vad det har med touchpaden (som du ju frågade om) att göra, men ja, S-bar är mestadels meningslös. Kunde man bara välja att dölja den fula stjärnan på skrivbordet så skulle jag kunna leva med det, men nepp. Avinstallerat. Ejecta går ju som sagt fint ändå (bara att högerklicka på enheten, eller göra något i stil med det du har gjort) - även om jag tycker att det är ganska halvdant att det inte finns någon fysisk knapp på själva läsaren. Det enda jag saknar är väl egentligen knappen för att stänga av skärmen. En workaround är att trycka Win+P och välja "Endast projektor", men det känns ju inte helt smooth.

Förresten, någon som kan bekräfta eller förneka följande innan jag går till Inet och ber om att få ett nytt ex (skrev detta när jag precis hade hämtat ut min)?

Skrivet av RoadHazard:

Det ex jag fick ser använt ut, trots att skyddstejpen satt kvar på kartongen och inte såg ut att ha öppnats någon gång. Plasten runt skärmen ser riktigt sjaskigt ditsatt ut, och har fullt av damm under sig:

http://i.imgur.com/RzYgW.jpg

Någon annans ex som sett ut så här direkt från kartongen?

Även plasten på locket sitter lite sådär, med mängder av bubblor under och dylikt. Visst, detta är petitesser, men det får mig att undra om mitt ex verkligen är helt fabriksnytt.

Detta är en petitess, ja, men jag betalar av princip inte fullpris för något som inte är fabriksnytt. Har varit i mailkontakt med Inet om detta, och de har bett mig komma in med datorn.

Permalänk
Skrivet av RoadHazard:

Hmm, vet inte vad det har med touchpaden (som du ju frågade om) att göra, men ja, S-bar är mestadels meningslös. Kunde man bara välja att dölja den fula stjärnan på skrivbordet så skulle jag kunna leva med det, men nepp. Avinstallerat. Ejecta går ju som sagt fint ändå (bara att högerklicka på enheten, eller göra något i stil med det du har gjort) - även om jag tycker att det är ganska halvdant att det inte finns någon fysisk knapp på själva läsaren. Det enda jag saknar är väl egentligen knappen för att stänga av skärmen. En workaround är att trycka Win+P och välja "Endast projektor", men det känns ju inte helt smooth.

Förresten, någon som kan bekräfta eller förneka följande innan jag går till Inet och ber om att få ett nytt ex (skrev detta när jag precis hade hämtat ut min)?

Detta är en petitess, ja, men jag betalar av princip inte fullpris för något som inte är fabriksnytt. Har varit i mailkontakt med Inet om detta, och de har bett mig komma in med datorn.

Du tycks fått in en dålig enhet, min var helt nytt och fräsch hade svårt ta bort plasten runt dator för de var så fint satta. Om du osäker på dator användningen, så kan du gärna ladda ner CrystalDiskInfo och kontrollera hur länge hårddisken har varit igång samt alla uppstarter. Jag har kontrollerat när jag fick min laptop så har hdd jobbat 8 timmar med 100 uppstarter, jag tror nog de må ha testat min laptop innan de skickat in till cdon och sedan från cdon till mig. Men som sagt om du är orolig, skicka in få ett nytt ex och de får väl fixa ditt och piffa upp den.

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Du tycks fått in en dålig enhet, min var helt nytt och fräsch hade svårt ta bort plasten runt dator för de var så fint satta.

Ja, det är ju så man vill att det ska vara. Att min var raka motsatsen till det får det ju onekligen att kännas som att den inte var orörd när jag fick den.

Skrivet av cirnocirno:

Om du osäker på dator användningen, så kan du gärna ladda ner CrystalDiskInfo och kontrollera hur länge hårddisken har varit igång samt alla uppstarter.

Den är redan nedpackad igen, ska till Inet med den i morgon. Bor relativt nära en av deras butiker här i Gbg, så jag slipper åtminstone krångla med att skicka in den och ha mig. Bara att åka dit och förhoppningsvis få med mig en ny hem direkt (enligt hemsidan har de två exemplar inne i butiken jag ska till).

Nu sitter jag på min gamla Acer-laptop från 2005 igen. Väldigt förvånad/imponerad över att den faktiskt fortfarande fungerar, haha...

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad att de funderar på att byta en fullt fungerande laptop pga ett ickeproblem. Blir ju alla andra som i längden får betala högre priser för att någons plast satt lite fel innan den togs bort och det var 1 mm färg på fel ställe. Ungefär på samma nivå som att reklamera för att ett klistermärke sitter fel.

Fast du har kanske öppet köp ifall de inte anser att den är använd. Så får någon annan den istället vilket egentligen inte spelar någon större roll.

Permalänk
Skrivet av grantopp:

Jag är förvånad att de funderar på att byta en fullt fungerande laptop pga ett ickeproblem.

Som sagt:

Skrivet av RoadHazard:

Detta är en petitess, ja, men jag betalar av princip inte fullpris för något som inte är fabriksnytt.

...och den såg som sagt inte fabriksny ut när jag packade upp den. Illasittande skyddsplast, damm överallt (under nämnda plast, på skärmen, osv), bortskrapad färg (vilket kan vara ett litet tillverkningsfel, eller inte). Det är inte kännetecken för en dator som inte har varit uppackad och hanterad sedan den lämnade fabriken. Och visst, det är i sig ett ickeproblem. Men betalar jag fullpris, vilket man bara gör för en ny produkt, så vill jag att den faktiskt ska vara helt ny. Annars vill jag betala "bättre begagnad/som ny"-pris, för det är ju i praktiken vad vi pratar om här.

Skrivet av grantopp:

Ungefär på samma nivå som att reklamera för att ett klistermärke sitter fel.

Detta håller jag inte med om. Ett snett klistermärke skulle mycket väl kunna hända i fabriken. Det som hänt med mitt exemplar? Förmodligen inte.

Permalänk
Medlem

Plasten på min var lite snett ditsatt, plasten på locket var fullt av bubblor. Såg även några fingeravtryck på den blanka plasten på chassit. Inget att bråka om tycker jag.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Skrivet av Big_R:

Plasten på min var lite snett ditsatt, plasten på locket var fullt av bubblor. Såg även några fingeravtryck på den blanka plasten på chassit. Inget att bråka om tycker jag.

Mjo, man kan ju se på saken så. Men om man vill vara 100% att den är inte använd och återlämnad pga någon skada eller så. I värsta fall så brukar de bara kolla laptopen yttligt när de får tillbaka. Så man vet inte om det finns något intern fel eller så. Som sagt, ett smak tycke eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Mjo, man kan ju se på saken så. Men om man vill vara 100% att den är inte använd och återlämnad pga någon skada eller så. I värsta fall så brukar de bara kolla laptopen yttligt när de får tillbaka. Så man vet inte om det finns något intern fel eller så. Som sagt, ett smak tycke eller?

Jag undersöker mina prylar lika noggrannt oavsett om jag köper ett demoex eller ej. Hittar man inget fel är det inget fel. Hur återförsäljaren hanterar sina kundreturer kan man fantisera om. Vad det handlar om är att vissa absolut vill ha en produkt som inte vidrörts sedan den lämnade fabriken.

Fingeravtrycken på min burk kommer sannolikt från en asiat som åt vårrullar på sin rast innan han packade ner min dator.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

Har ett par frågor om datorn.

Fick den igår och är inte så direkt insatt i allt.

Då undrar jag. Kan man stänga av Intel HD Family grafikkortet och endast ha 555m akiverat och isåfall hur gör man det (detaljerat) ?.

Och så undrar jag även en sak till.

All text oavsett om det är webläsare eller skrivbordet har så liten text och alla ikoner är så små. Men jag vet inte hur jag ska förstora allting. Såg ett alternativ där det ökade det hela med 200% zoom någoting bland egenskaperna för skärm men det verkade inte riktigt lösa det.

Några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoadHazard:

Som sagt:

...och den såg som sagt inte fabriksny ut när jag packade upp den. Illasittande skyddsplast, damm överallt (under nämnda plast, på skärmen, osv), bortskrapad färg (vilket kan vara ett litet tillverkningsfel, eller inte). Det är inte kännetecken för en dator som inte har varit uppackad och hanterad sedan den lämnade fabriken. Och visst, det är i sig ett ickeproblem. Men betalar jag fullpris, vilket man bara gör för en ny produkt, så vill jag att den faktiskt ska vara helt ny. Annars vill jag betala "bättre begagnad/som ny"-pris, för det är ju i praktiken vad vi pratar om här.

Detta håller jag inte med om. Ett snett klistermärke skulle mycket väl kunna hända i fabriken. Det som hänt med mitt exemplar? Förmodligen inte.

Hej!

Jag kan ju beskriva hur min skyddsplats såg ut och var den satt när jag fick hem min, så kanske du har lite att jämföra med:

Dator: Plastpåse transparant
Ovansida skärm: Plastfilm, inga bubblor
Skärm: Plastfilm runt ramen, inget på skärmen, inga bubblor
Tangentbord: Plastfilm mellan tangenterna
Tangentbord/skärm: MSI skyddslapp

Om du saknade något av detta så har den ju säkert varit använd tidigare.

Permalänk
Medlem

Skickade ett mejl till Inet ang. hurvida man bryter garantin om man själv modifierar RAM eller sätter i en SSD, och fick följande svar:

Det går bra att utföra denna montering på egen hand om så önskas.
Det är inget som förändrar din garanti så länge inga delar blir fysiskt skadade.

Verkar således som att det bara är att tuta och köra, i alla fall om man köpt via Inet.

Permalänk
Skrivet av Hawksley:

Skickade ett mejl till Inet ang. hurvida man bryter garantin om man själv modifierar RAM eller sätter i en SSD, och fick följande svar:

Det går bra att utföra denna montering på egen hand om så önskas.
Det är inget som förändrar din garanti så länge inga delar blir fysiskt skadade.

Verkar således som att det bara är att tuta och köra, i alla fall om man köpt via Inet.

Detta var som sagt inte alls vad de sa när jag pratade med dem (pratade med folk på serviceavdelningen i en av butikerna). De sa att nej, jag kunde inte göra detta själv, och nej, inte ens de fick göra det. Jag skulle bli tvungen att skicka in datorn till MSI om jag ville uppgradera något. Men det kanske har ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoadHazard:

Detta var som sagt inte alls vad de sa när jag pratade med dem (pratade med folk på serviceavdelningen i en av butikerna). De sa att nej, jag kunde inte göra detta själv, och nej, inte ens de fick göra det. Jag skulle bli tvungen att skicka in datorn till MSI om jag ville uppgradera något. Men det kanske har ändrats.

Snabba svar från Inet (på frågan om de ändrat rutiner för modifiering utan att bryta garantin):

Hejsan,
Det är korrekt.
Tidigare så har det inte varit möjligt att bryta denna sigill. Dessa rutiner är nu mera ändrade och gör det möjligt att utföra monteringen på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawksley:

Snabba svar från Inet (på frågan om de ändrat rutiner för modifiering utan att bryta garantin):

Hejsan,
Det är korrekt.
Tidigare så har det inte varit möjligt att bryta denna sigill. Dessa rutiner är nu mera ändrade och gör det möjligt att utföra monteringen på egen hand.

Surfade runt lite på MSI forum och det låter ungefär likadant där.

http://forum-en.msi.com/index.php?topic=151801.0

http://forum-en.msi.com/index.php?topic=132833.0

Verkar ju som att det är lugnt så länge man har koll på vad man gör, men man skulle ju vilja ha något brev riktat till sig själv så man har det på det torra...

EDIT: Står även något i dessa trådarna att det är lag inom EU att en klisterlapp ej får vara garantibrytande. Någon som har mycket tid över kanske orkar kolla upp om det stämmer.

Permalänk
Skrivet av Hawksley:

Hejsan,
Det är korrekt.

Låter ju bra! Då kan man kanske trycka in lite mer RAM om ett tag ändå. Inte för att jag än så länge faktiskt har behövt det, men jag har flera gånger sett minnesanvändandet gå över 80%. Fast det beror kanske på att W7 är gjort för att använda minnet på ett effektivt sätt och inte låta det stå tomt i onödan.

Finns det förresten något sätt att få tag på en "ren" kopia av Windows 7 med hjälp av den licensnyckel som följer med datorn? Det vore nice att kunna installera om alltihop utan det skräp MSI skickar med. Skulle även vilja partitionera om hårddisken, då jag skulle vilja ha en större datapartition jämfört med installationspartitionen (nu är det ju tvärtom).

Permalänk

Har ytterligare en fråga.

Körde en benchmark i DX11 Heaven 2.5 och fick väldigt låg poäng och märkte till slut att det stod Intel Graphics Family. Så om jag har fått det rätt så benchmarkar den med Intel Integrerade Grafikkortet istället för 555an..

Finns det någon lösning på det här?

Hursomhelst, om man bortser från problemen med grafikkorten och att batteri adapter sladden är en aning för liten så är denna dator ett rekommenderat köp.

Permalänk
Skrivet av CountBerenguer:

Har ytterligare en fråga.

Körde en benchmark i DX11 Heaven 2.5 och fick väldigt låg poäng och märkte till slut att det stod Intel Graphics Family. Så om jag har fått det rätt så benchmarkar den med Intel Integrerade Grafikkortet istället för 555an..

Finns det någon lösning på det här?

Hursomhelst, om man bortser från problemen med grafikkorten och att batteri adapter sladden är en aning för liten så är denna dator ett rekommenderat köp.

Om du högerklickar på ett program/genväg finns det en meny där du kan välja vilken grafikkrets du vill köra det med. Bör fungera.

Annars kan du i Nvidia-inställningarna ställa in vilken grafikkrets du föredrar för olika program (och även ställa in vilken du föredrar gobalt), men jag vet inte hur detta efterföljs.

Permalänk
Skrivet av RoadHazard:

Om du högerklickar på ett program/genväg finns det en meny där du kan välja vilken grafikkrets du vill köra det med. Bör fungera.

Annars kan du i Nvidia-inställningarna ställa in vilken grafikkrets du föredrar för olika program (och även ställa in vilken du föredrar gobalt), men jag vet inte hur detta efterföljs.

Tackar så mycket.

Verkar funka. Synd att FPS dipping fortfarande existerar och om jag skulle använda Throttlestop så skulle datorn överhetta (Har ingen kylplatta just nu).

Får hoppas på att en fix kommer.

Men du har ingen aning om mitt tidigare problem med att de mesta av texten samt ikonerna t.ex Youtube videos etc och skrivbordet är så litet?

Permalänk
Skrivet av CountBerenguer:

Tackar så mycket.

Verkar funka. Synd att FPS dipping fortfarande existerar och om jag skulle använda Throttlestop så skulle datorn överhetta (Har ingen kylplatta just nu).

Får hoppas på att en fix kommer.

Men du har ingen aning om mitt tidigare problem med att de mesta av texten samt ikonerna t.ex Youtube videos etc och skrivbordet är så litet?

Jag har testad utan kylplatta, laptopen når som max för mig 82 grader, med 2 timmar i sträck spelande med Crysis 2. Så jag tror inte det blir större problem i början dock i längden kör med kylplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Jag har testad utan kylplatta, laptopen når som max för mig 82 grader, med 2 timmar i sträck spelande med Crysis 2. Så jag tror inte det blir större problem i början dock i längden kör med kylplatta.

hmm, inget direkt med tråden att göra men har seriöst GE620DX ingen kylpasta ? eller är det bara så att ni tagit bort den för att byta ut eller vfr skulle ni annars ta bort den :/

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Skrivet av Twyzz:

hmm, inget direkt med tråden att göra men har seriöst GE620DX ingen kylpasta ? eller är det bara så att ni tagit bort den för att byta ut eller vfr skulle ni annars ta bort den :/

Förlåt?
Du kanske missförstår mig, kylplatta som i en rektangulär platform med en förhöjning av plannivån samt har fläktar som skall hjälpa till hålla laptopen kyligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Förlåt?
Du kanske missförstår mig, kylplatta som i en rektangulär platform med en förhöjning av plannivån samt har fläktar som skall hjälpa till hålla laptopen kyligare.

Haha, läste tydligen lite fel bäst att gå och sova kanske

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85