Ska vi här på swec skapa ett spel till pc tillsammans?

Permalänk
Medlem

Nice quotes.

Helt rätt, det är inte många här som har kunskaperna som krävss för att leda ett sånt här projekt.
Vi som har dessa kunskaper har dem för att vi pluggar/jobbar med detta. Pluggar man på högskola eller jobbar så har man ofta inte tid att leda ett något sånt här. Om det däremot är en tävling så finns det motivation till att ta sig tid.

Visa signatur

awesome arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Jag skulle kunna dra en lång problematisering om varför ingen vill ta på ansvaret, men det hela kan nog sammanfattas med “varför?”.
Det finns inga incitament, tvärt om! Man måste arbeta med personer som drömmer sig bort och inte har den minsta verklighetsuppfattningen. Varför skulle någon göra deras spel när man själv har så mycket bättre spelidéer? Inte ens beskrivningarna till spelen är ju vettiga, det är rent fylledravel folk har kommit med. Vissa verkar inte ens kunna definitionen av spel utan blandar ihop det med simulatorer, och då gäller helt andra komponenter för att det ska bli bra.
Enligt Holts (1977) så måste man känna ett syfte med det man arbetar med för att bli motiverad. Det finns inget syfte i det här sammanhanget, så länge det inte är en tävling! Vi kan även reflektera vidare, enligt Rubenowitz (1999) så är det inom obetalda jobb personlig utveckling, samhörighet och uppskattning som motiverar en. I det här fallet är det knappast personligt utvecklande att arbeta med icke kompetenta personer som man inte känner någon samhörighet med. Dessutom är uppskattningen man får av dessa personer knappast något man bryr sig om då de har lågt ethos.
Skulle det däremot vara duktiga personer som blandar sig in i detta projekt skulle även incitamenten för andra duktiga “rävar” att hoppa på uppstå. Man skulle också argumentera för att de som saknar kunskaperna inte är tillräckligt motiverade att gå vidare och lära sig. Enligt Moxnes (1984) så är motivationen till inlärning just nyfikenhet, äregirighet, utforskningsbehov, kunskapstörst, mål, pengar, avancemang o.s.v. men då dessa personer som kommer med idéer inte ens själva är tillräckligt motiverade att ta tag i situationen sänder det ut signaler att de inte når upp till nämnda förutsättningar. Det är inga personer man vill arbeta med direkt. Men just nu finns det inget incitament för något, därav tycker jag återigen att en tävling vore på sin plats för att locka duktiga personer så att dessa sedan kan ge varandra en samhörighet och ett syfte till att gå vidare med spelidéen.

EDIT:

Detta är kanske inte den smartaste kommentaren om man vill ha en ledare, den sänder ut ett behov och förstärker de negativa klangerna. En mycket smartare metod är att visa uppskattning mot någon och på så sätt motivera den personen, typ: “Jag såg ett av dina tidigare projekt och du verkar kunna det här jätte bra, tycker du att vi ska göra si eller så”. Du ger alltså personen inte något direkt val utan du motiverar föst peronen och sedan oavsett vad den svarar så har personen accepterat ledarrollen.

Word.

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Man skulle också argumentera för att de som saknar kunskaperna inte är tillräckligt motiverade att gå vidare och lära sig. Enligt Moxnes (1984) så är motivationen till inlärning just nyfikenhet, äregirighet, utforskningsbehov, kunskapstörst, mål, pengar, avancemang o.s.v. men då dessa personer som kommer med idéer inte ens själva är tillräckligt motiverade att ta tag i situationen sänder det ut signaler att de inte når upp till nämnda förutsättningar. Det är inga personer man vill arbeta med direkt. Men just nu finns det inget incitament för något, därav tycker jag återigen att en tävling vore på sin plats för att locka duktiga personer så att dessa sedan kan ge varandra en samhörighet och ett syfte till att gå vidare med spelidéen.

Jag är motivierad bara det att jag inte kan gå på någon linje då jag inte har betyg och jag har inte betyg för att jag blev mobbad i skolan sen dess har jag problem att ens koncentrera mig när det gäller just skoluppgifter(och jag nöjer mig inte med ett G när jag kunnat få ett MVG i samma betyg)

Sen att man inte kan vara ledare bara för att man inte kan programmera eller så är ju bara fjanteri eller?
Jag har en spelidé som jag gärna vill se gjord men dom flesta som kan göra nånting här har ju sagt att dom inte har tid och på så sätt är inte DOM motiverade.
Jag skulle gärna vilja se min ledarskap testad men när ingen vill hoppa på det jag hade som projekt så ja.

Jag skulle kunna dra med att man skulle kunna göra DK3 om det va så men då måste man ge spelet till Dice och EA
För jag har ju teaser idé och hur man skulle kunna göra(allt sitter uppe i huvudet)

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Vill inte låta negativ eller nåt, jag kan inte programmer sådär superbra än eftersom jag fortf håller på att lära mig. MEN göra ett spel kräver ohyggligt mycket dediktion och tid utav folk. Jag har en bättre ide, varför lär inte ni som inte kan programmer att programmera tillsammans istället? Sen om något år om ni fortfarande har kontakt med varandra kan ni börja fundera på spel.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

Ska ni ligga bra i tiden och nå en stor målgrupp + vara lättillgängliga så skulle jag föreslå att göra ett enkelt (men kul och genomtänkt) spel till Android-lurar. Släng in lite gratis reklam åt Sweclockers där också så gynnar det alla och gör något nyttigt

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Skulle vara trevligt om någon manad skulle vilja hålla i att sätta upp en IRC-chattkanal. Det finns ju onekligen några intresserade och en chatt skulle göra det tydligare vilka som är nyfikna på att göra något. Väl där kommer det kristallisera sig lite vilka som är sugna på ett 3D-spel och vilka som hellre skulle vilja göra ett enklare 2D-spel (som jag) till exempel.

Visa signatur

Jag ser så dåligt när jag blundar. Jag ser nästan...nästan ingenting alls.

Permalänk
Medlem

Sverige - Norge

Var ju någon som var inne och nosade på det, men Sverige - Norge frågan måste snart avgöras. SÅ varför inte i FPS-form, Sverige får nog av Norges Brat-fasoner och bittra för att de inte tog oljan som erbjöds iscensätts en invasion, Norges underrättelsetjänst är fullt medvetna och när Svenska armeén korsar gränsen står Norge redo, det är dags att visa vem som är storebror. Game on.

Permalänk
Medlem

Finns det ens en enda frivillig såhär långt som kan programera? Bara massor av folk som aldrig programerat förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Finns det ens en enda frivillig såhär långt som kan programera? Bara massor av folk som aldrig programerat förut.

Själv håller jag på att lära mig, dock har jag två kompisar som jobbar som programmerare som är på G att göra ett spel (I UDK). Det blir väll mest som ett hobbyprojekt dock eftersom, så som många andra säger (Som programmerar)..jobbet tar upp en hel del tid. Men skulle dom vilja ha mer folk till projektet så lär jag eller dom lägga upp en ny tråd här, tror att dom söker skillat 3DSM/Maya folk till modeller osv.. men är inte riktigt helt 100 på vad dom behöver utöver det.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Skrivet av Slashdotcom:

Skulle vara trevligt om någon manad skulle vilja hålla i att sätta upp en IRC-chattkanal. Det finns ju onekligen några intresserade och en chatt skulle göra det tydligare vilka som är nyfikna på att göra något. Väl där kommer det kristallisera sig lite vilka som är sugna på ett 3D-spel och vilka som hellre skulle vilja göra ett enklare 2D-spel (som jag) till exempel.

Jag skapade själv en kanal där de som är intresserade att diskutera saken vidare och har nåt att bidra med eller är intresserad av projektet i övrigt kan gå med.

Kanalen heter #swecgame och ligger på irc.freenode.org.

De som använder Windows kan, om jag inte misstar mig, använda mIRC.

Visa signatur

Jag ser så dåligt när jag blundar. Jag ser nästan...nästan ingenting alls.

Permalänk

håller på att försöka göra ett spel i cry engine 3 kanske ska jag lägga upp lite bilder senare.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att denna tråd söker/ropar efter en ledare som kan en hel del som ex. komma med en hållbar spel-ide, Ha en tydlig överblick för sig själv och kunna förmedla the big picture till andra, föra arbetsplan, dela upp och delegera uppgifter efter arbetsplan, Leda och ta beslut, vara dedikerad m.m. (en hel del "m.m.")
Med "hållbar spel-ide" menar jag en ide som balanserar mellan att vara rik & intressant men samtidigt inte allt för komplicerat, kunskapskrävande & tidskrävande som på AAA-titlar, men givetvis kul och tillfredställande för skaparna och spelarna.

I utbyte får ledaren en erfarenhet av att leda (baserad på de som svarat på denna tråd) ett urval av,
1) unga killar som vill men varken kan eller visar intresse för att lära sig något inom detta område mer än att leka i färdiga "click and play"-skapande miljöer,
2) Studenter som vill och visar intresse för att lära sig men brister något på erfarenheten och tid,
3) hobbyprogrammerare som lär sig på egen hand.
(Att man saknar erfarenhet är helt ok, man måste ju börja någonstans.)

Skulle jag vilja vara ledare i detta projekt (hypotetiskt) hade jag sållat och börjat med nr2) d.v.s. studenterna som redan idag visar vilja för att lära sig genom att gå i skola och utav dem främst de som har lite tid över. Skulle även börja med nr 3) som visar intresse och någon engagemang. Nr 1) skulle behöva visa framfötterna, inte för mig, men för nr2 och nr3 att de kommer att bidra till gruppens gemensamma mål som exempel att skriva story, manus, skapa ljud & musik och liknande områden där han/hon kan tillföra på ett dedikerat sätt.

Nog med hypotetiska konstateranden, lite tips kan jag även ge.

Ni som är intresserade för att skapa spel, presentera er! Beskriv vad ni idag kan erbjuda gruppen och i framtiden. Därefter kan ni nämna vad ni söker efter att få i utbyte. Det verkar finnas mycket intresse vilket är första steget. Men erfarenheten visar att dedikation och vision är minst lika viktig så visa framfötterna!

Skulle ni och ert mål, dedikation, intresse och kunskaper vara intressanta nog kommer det att dyka upp en ledare som är minst lika dedikerat som er och som även har visionen och intresset.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag är definitivt med, dock har jag 0 erfarenhet av kodning eller dylikt. Kan dock ge feedback och testa spelet osv.
Kan ju även hjälpa till med ideér och liknande!

Dock lär jag mig snabbt så om jag får lite "vägvisning" så att säga ska det nog funka bra

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Som jag tidigare nämnt så är jag mer än sugen på att hjälpa till, men jag tror inte att jag kommer ha tillräckligt med ledig tid för att involvera mig i ett projekt just nu, däremot finns jag till och från på Slashdotcom's irc-kanal, redo att ge mina tips och råd, samt hjälpa till att lösa eventuella problem och hitta lösningar. Jag är programmerare med god vana av C och C++, och jag har erfarenhet av att jobba i grupp och framställa dataspel, och därmed har jag även förståelse för hur spel fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inte direkt att göra med den här tråden men tror ni att detb är lönt att visa upp en bygglogg över spelet här på swec?

Permalänk
Medlem

Bump, måste bara få reda på hur det gick/går! Antar, på grund av aktiviteten i tråden, att det inte blev något spel.

Permalänk
Medlem

@Dannema: Hade varit kul om det blev något spel. Men som du sa, så verkar det ju om det rann ut i sanden.

Blev visserligen jävligt taggad när jag läste igenom tråden. Som de flesta i tråden, saknar jag dock tillräckliga kunskaper.

Det hade iofs varit kul att dra ihop ett gäng amatörer och göra något riktigt simpelt, typ online-pong eller något. Så kan man utveckla sig i programmering, samordning och sånt.

Själv har jag gott om tid, men jag är ingen riktig programmerare. Sysslat med PHP i några år, men i stort sett bara på hobbynivå. Nosat (typ hello world och lite till) på många programmeringspråk (C#, C++, Ruby, Python, m.fl) så man har ju lärt sig lite grundläggande programmeringstänk i alla fall.

Har för tillfället inga problem med att sitta i timtal och läsa tutorials och manualer för att lära mig. Behöver ett litet projekt mitt i allt arbetssökande

Vill någon skapa något ihop, med en glad men usel programmerare är jag villig att ta initiativ!

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

@Dannema: Hade varit kul om det blev något spel. Men som du sa, så verkar det ju om det rann ut i sanden.

Blev visserligen jävligt taggad när jag läste igenom tråden. Som de flesta i tråden, saknar jag dock tillräckliga kunskaper.

Det hade iofs varit kul att dra ihop ett gäng amatörer och göra något riktigt simpelt, typ online-pong eller något. Så kan man utveckla sig i programmering, samordning och sånt.

Själv har jag gott om tid, men jag är ingen riktig programmerare. Sysslat med PHP i några år, men i stort sett bara på hobbynivå. Nosat (typ hello world och lite till) på många programmeringspråk (C#, C++, Ruby, Python, m.fl) så man har ju lärt sig lite grundläggande programmeringstänk i alla fall.

Har för tillfället inga problem med att sitta i timtal och läsa tutorials och manualer för att lära mig. Behöver ett litet projekt mitt i allt arbetssökande

Vill någon skapa något ihop, med en glad men usel programmerare är jag villig att ta initiativ!

Mm, själv har jag inga kunskaper inom programmering, men man hade ju kunnat vara med och testa spelet och komma med förslag Haha

Permalänk

Fanns väll en liknande tråd som denna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CAHN:

Var ju någon som var inne och nosade på det, men Sverige - Norge frågan måste snart avgöras. SÅ varför inte i FPS-form, Sverige får nog av Norges Brat-fasoner och bittra för att de inte tog oljan som erbjöds iscensätts en invasion, Norges underrättelsetjänst är fullt medvetna och när Svenska armeén korsar gränsen står Norge redo, det är dags att visa vem som är storebror. Game on.

"Svenska armeén"Utveckla gärna! :')