BF3: Tekniska problem och lösningar

Permalänk

Beskrivning av problem: Spelet hänger sig (CTD), efter några minuter, ibland blir det artifacts, ibland fortsätter ljudet rulla på och ibland blir det bara svart. Måste avsluta spelet genom aktivitetshanteraren.

Speciell hårdvara: Core i5 2500k, msi geforce gtx 580. Sound Blaster xfi fatality. Temp på graffen snuddar 70 grader snittar 62grader under load, kan de vara orsaken? Prollen ligger på runt 50.

Mjukvara: Senaste drivisar och win 7 64bit

Lösning: Inget än så länge.... testat olika drivisar.

Permalänk

Faaan va det här spelet verkar buggigt
Mängden av trådar med problem skrämmer mig...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Faaan va det här spelet verkar buggigt
Mängden av trådar med problem skrämmer mig...

Mina "häng" problem löste sig sen jag höjde volten till grafikkorten en smula. testade lite i taget tills det blev stabilt.

Visa signatur

|=| CPU: I7 4790k @ 4.8ghz, watercooled H80i. Mb: Asus Z97-A. Mem: 8gb Corsair XMS3 Vengeance 2000mhz cl10. FX: MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk X, Watercooled maxtemp load 50c . HDD 1 HyperX Predator SSD 240GB M.2 PCIe system, 2x Corsair Force Series LE 240GB SSD games, 1.5TB Spinpoint F1. Chassi: CM Storm Stryker Gaming Big Tower. PS: Corsair AX850w. |=|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kings:

Beskrivning av problemet : BF3 hänger sig efter ca 5 min. Måste gå via aktivitetshanteraren för att "döda" spelet.

Hårdvara : se sig

Mjukvara : Win 7 64 bit Ultimate - BF3 Limited ed.

Lösning : Tja, har googlat som en galning men kan inte hitta någon lösning!!! Har ominstallerat Win samt spel i natt....hjälpte icke.

Otroligt nog så fungerar det felfritt med det andra ex'et av BF3 Limited ed på vår andra dator med "svagare setup" - C 2 DUO 8400/ Gigabyte GTX 460 1GB OC/ 2 GB RAM/ Win 7 32 bit....... detta graffekort flyttades från min setup igår.

Har någon en tänkbar lösning så vore jag tacksam!!!

- Whoooooaaa!! Uppdaterade BIOS på GTX 560 TI kortet och har nu kört nästan 45 min utan closedown! Verkar ha löst mitt problem....

Visa signatur

Intel i5 2500K,MSI P67A-C45 REV B3, Noctua NH-U9B SE2, Kingston DDR3 32GB 1600Mhz HyperX, Corsair TX 650W, EVGA GTX 1070 8GB SC, Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 1TB Western Digital Caviar Black 64MB,
2x500GB Western Digital Caviar SE, Zalman ZM-MFC1 Plus Fläktkontroll, Fractal Define XL, Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Uppdaterade mallen lite så det blir lättare och skilja mellan folk som har problem och folk som har löst dom

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag kapar tråden men jag tyckte det var onödigt att skapa ny tråd bara för en fråga:

Det här med att spelet inte fungerar så bra på högre inställningar med VRAM under 1.5 gb, är det något som kan komma att åtgärdas av Dice eller Nvidia i framtiden? Eller är det helt enkelt en omöjlighet att i det här avseendet få spelet att funka bättre på kort med 1 gb minne?

Till exempel: jag har två gtx 560 ti; kan man hoppas på att det kommer någon form av uppdatering som gör att spelet utnyttjar minnet på båda korten, dvs 2 gb istället för bara 1 gb?

En annan sak: det här med hyperthreading, gäller för det även för i5? Och i så fall, var i BIOS hittar man den inställningen?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrumTiger:

Beskrivning av problem: Spelet "hackar till" nån gång i sekunden, så kallad "stuttering". Grafikinställningar spelar ingen roll, det hackar ändå än hur man ställer in grafiken.

Speciell hårdvara: Du sitter på en överklockad CPU med hyperthreading teknologi, t.ex. Intel i7 2600K.

Mjukvara: Windows 7 64bit, senaste drivrutinerna för AMD (11.10 Preview 3).

Lösning: Om du i BIOS väljer att avaktivera hyperthreading så kommer dessa hack och ryck att upphöra. Antar att EA/DICE kommer med en uppdatering som löser detta problem framöver, men för oss som vill spela smärtfritt och har dessa problem så är detta enda lösningen just nu.
Detta kan mycket väl bero på att man överklockat, jag har inte provat att klocka ner och ha hyperthreading aktiverad för att se om problemet kvarstår eller inte. Någon får gärna prova om de vill.

Bra tips! Gjorde spelet klart mer spelbart för min del!

(I7 860 HT av för tillfället)

Permalänk
Medlem

Tjo, har inte sett någon annan som har detta problem.

Beskrivning av problem:
När jag ska gå med en server på battlelog så är det ca 40% chans att jag får ett directX felmeddelande och inget händer, efter det när jag försöker starta igen så startar spelet men kommer bara upp svart skärm och om man klickar med musen får jag CTD (händer alltid efter felet). Men när man sen startar igen funkar det felfritt, är mest störande. Mitt grafikkort nämns i meddelandet (GTX 560 ti), återkommer med screenshot. Kan nämna att det blev något fel när spelet själv skulle installera dirX.

Speciell hårdvara: Inget speciellt

Mjukvara: Senaste drivrutinerna, Win 7 64

Försökt utan framgång: Uppdaterat DirectX via microsofts hemsida

"Lösning:" Starta spelet igen..

Gjorde om enligt mall
Permalänk
Medlem

Använda en XBOX 360 kontroll till BF3 för att flyga jets/helis? Fungerar det utan allt för mycket klydd?
Har 2st trådlösa med ett sådant här "play and charge" sladd kit till. Fast det funkar kanske inte?

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Testat att höja fläkthastigheten till max (genom Catalyst eller VISION Control Center, Performence - Bocka för "Enable Overdrive" o höj fläkten till 100%). Verkar som att väldigt många har problem som orsakas av för varmt grafikkort. Rekommenderar alla som har grafikfel, crash to desktop eller hängningar ("fryst") att testa detta innan något annat.

Pravade det nu, tabbade ur lite då och då för att kontrollera och GPU var aldrig över 60C. Dock hängde det sig endå efter ca 10min. Nästa försök blir att installera om windows på en av de äldre hårddiskarna (inte SSDn) och se om det fungerar bättre, det vore dock märkligt eftersom att det aldrig har hängt dig utanför BF3.

Visa signatur

Intel core i5 4670K - KFA2 GTX 680 OC LTD 2GB - 16 gb-RAM 1600Mhz - Crucial m4 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkaboy:

Beskrivning av problem:
Utkastad till skrivbord, ibland måste hard reset göras då skärmen tappar kontakt med gfx i samband med andra problemet.

Speciell hårdvara:
MSI GTX 560 Ti OC.

Mjukvara:
Win7 Ultimate 64

Lösning:
Ingen, har testat allting känns det som.. olika drivisar till Nvidia, olika klockfrec. samt olika core volt's

edit; stängde av inbyggda ljudkortet samt uppgraderade till senaste nvidia drivisar, blev nästan värre...
Nån som har en lösning?

Samma problem här, har ett Gigabyte GTX 560 Ti Oc. Har uppdaterat bios även. Kan man ha för dåligt nättagg, har 460watt max. Då borde kanske hela datorn bara slockna eller? Någon?

Visa signatur

🟧 En Svensk Tiger – VOIP, kaos & taktik
🎮 Vi spelar: BF6 | ARC Raiders | ..Milsim
🌍 svensktiger.com

Permalänk
Medlem

Beskrivning av problem: När jag joinar ett game hänger sig datorn omedelbart och bluescreen visas.

Speciell hårdvara: hd4870x2 (Det fungerade bra hela gårdagen fram tills nu för några timmar sen)

Mjukvara: amd_catalyst_11.10_preview3_win7_vista

Försökt utan framgång: Ominstallera drivrutinerna till grafikkortet (ingen skillnad alls)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dealer:

PROBLEMET:
Error:

We're sorry, an error has occurred.

There is a problem with your game's setup. Please reinstall your game.

http://img192.imageshack.us/img192/7083/erroreal.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Trots;
- ominstallationer av både Battlefield 3 och Origin 3-4 gånger
- windows live update, uppdaterade grafikdrivrutiner

så får jag samma problem.

Mitt system:
CPU: Intel Core2Duo E6750 2,66Ghz
Ram: 4gb 800Mhz
GPU: GeForce GTX 460

Lösning:
Jag spenderade hela kvällen + morgonen efter genom att uppdatera Vista. Den hittade nya uppdateringar efter varje gång jag installerade någon uppdatering.

Beskrivning av nya problemet:
Nu fungerar mitt spel - lite mer. Jag kommer in i battlelogg och kan starta campaign. Men kommer inte in på någon multiplayer server.
Jag får meddelandet "Your connection to the server has timed out."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dealer:

Lösning:
Jag spenderade hela kvällen + morgonen efter genom att uppdatera Vista. Den hittade nya uppdateringar efter varje gång jag installerade någon uppdatering.

Beskrivning av nya problemet:
Nu fungerar mitt spel - lite mer. Jag kommer in i battlelogg och kan starta campaign. Men kommer inte in på någon multiplayer server.
Jag får meddelandet "Your connection to the server has timed out."

Där har du antagligen ditt problem..

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

Beskrivning av problem: fyser efter 0-3min måste ctrl+alt+del för att stänga ner

Speciell hårdvara: gtx 580

Mjukvara: wind 7 32bit

Försökt utan framgång
uppdaterat alla driv rutiner underklockat gpu, olika grafik drivrutiner vertioner, olika inställningar i spelet ect

Lösning
Följde denna
http://battlefield3forums.com/showthread.php?3186-Battlefield...

stort sett bara ett dos commando, har haft 3 frysningar efter detta men kan oftast spela några matcher utan problem

Permalänk
Medlem

Beskrivning av problem:
Efter några minuters spelande i BF3 så börjar det först att lagga lite smått. Detta utvecklar sig så det blir värre och värre desto längre jag lirar, fram tills dess att jag startar om spelet. Detta lagget håller bara i sig ungefär 0.3 sekunder och har en återkommande intervall på kanske var tredje sekund. Spelet flyter annars på utan problem alls fram tills dess att detta börjar vilket är ungefär då jag spelat i 10 minuter.

Speciell hårdvara:
Har inte fixat med någon av komponenterna som finns i datorn. Allt är inställt från "fabrik".

Mjukvara:
Kör med senaste drivrutinerna för Nvidias grafikkort, 285.62. Har Windows 7 64-bits operativsystem.

Försökt utan framgång:
-Gick tillbaks till drivrutinerna som släpptes för betan.
-Testat ställa om olika inställningar för grafikkortet i Nvidias kontrollpanel.
-Testat dragit ner grafiken inne i spelet.

Lösning:
Ingen lösning hittad ännu.

Mina komponenter
GeForce GTX 580 1536 GB
AMD Phenom II x4 955 3.2Ghz
8GB RAM
850W Nätaggregat
Gigabyte GA-790XTA-UD4 Moderkort

Chassi - Fractal Design Define R3 (Inga extra fläktar.)

Övrig information - Jag drog hem programmet "SpeedFan" för att kolla temperaturen för de viktigaste delarna då jag har fått lite hints emot att det kan vara överhettning som är problemet. GPUn går upp till ungefär 70 grader när jag har BF3 igång. Processorn ligger på ungefär 72 - 74 grader.

Kan även tillägga att detta problemet har inte funnits för mig förut i något spel. Under betan för BF3 hade jag inte heller detta problemet.

Hoppas någon kunnig person kan hjälpa mig lite här då jag verkligen vill lösa detta och kunna spela felfritt.

Permalänk
Medlem

dom som inte har några problem och kan lira onödigt mycke då?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Beskrivning av problem:
Laggar något otroligt mycket mer med Crossfire konfiguration än vad det gör med en singel GPU. Nästan så att BF3 är mer optimalt med ett kort "5870" än vad det är i Crossfire, otroligt tråkigt.

Speciell hårdvara: AMD 965 X4 3.7GHz, 8GB DDR3, SSD Force 3 120GB, Crossfire 5870

Mjukvara: Windows 7 Pro X64, AMD Catalyst 11.10 Preview 3, AMD Catalyst 11.9 CAP4 (CAP 4 profile för Crossfire)

Provat: Stänga av och på C1E i Bios, ställ om CPUn's klockfrekvenser till stockad@3.4GHz. Provat AMD Cool&Quiet on/off, bytt till andra drivirutiner och CAP packs.

Lösning: Ingen lösning hittat ännu, kan meddela att Crossfire konfigurationen fungerar alldeles umtärkt i andra spel jag kör. Har slut på ideér nu. Förslag någon? Eller är det BF3 i samband med våra kära grafikkortstillverkare som gör att det stular? :/

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Beskrivning av problem: "Muslagg". Går inte att se sig omkring, ju snabbare destå laggigare.

Speciell hårdvara: Logitech G500 (och Q9450, HD4850 CF, 8gb pc2-6400)

Mjukvara: Windows 7 Ultimate x64, senaste drivrutinerna och CAP

Lösning: Ställde ner musens uppdateringsfrekvens från 1000 Hz till 125 Hz och vips gick spelet lent som en babystjärt! (Kan även tilläggas att spelet krashade ibland pga för lite internminne då jag körde på 4 Gb.)

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Använda en XBOX 360 kontroll till BF3 för att flyga jets/helis? Fungerar det utan allt för mycket klydd?
Har 2st trådlösa med ett sådant här "play and charge" sladd kit till. Fast det funkar kanske inte?

det fungerar fin fint! gör det själv och allafall tycker jag det är myyycket lättare att köra med det, jag å en polare försökta göre co-op uppdraget med heli'n men det gick inte alls för någon av oss då vi bara crasha tills jag började pröva med 360 dosan, då gick det första gången!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFork:

Beskrivning av problem: "Muslagg". Går inte att se sig omkring, ju snabbare destå laggigare.

Speciell hårdvara: Logitech G500 (och Q9450, HD4850 CF, 8gb pc2-6400)

Mjukvara: Windows 7 Ultimate x64, senaste drivrutinerna och CAP

Lösning: Ställde ner musens uppdateringsfrekvens från 1000 Hz till 125 Hz och vips gick spelet lent som en babystjärt! (Kan även tilläggas att spelet krashade ibland pga för lite internminne då jag körde på 4 Gb.)

Tror inte det hade med minnet att göra, 2GB är minimum och 4GB är rekommenderat. Själv kör jag på 4 utan problem. På tal om mus-problem, någon som vet om man kan ställa in sensitivity manuellt i någon config-fil? Även när jag sänker den till minsta möjliga i spelet är den lite för känslig.

Permalänk
Medlem

Binda tangenter/knappar

Att lägga till lista...
Inga problem med stabilitet, lagg osv hittills. Har i och för sig nte spelat så värst mkt mitt problem är att jag inte kan binda några tangenter/knappar vare sig på tangentbord eller mus. Detta gör spelet ospelbart för mig. De enda tangenter jag kan binda är "enter" och "space" men det räcker ju inte så lång...

Win 7 ultimate
Gigabyte GTX 580 soc sli. Oklockat (855 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Ursäkta om jag kapar tråden men jag tyckte det var onödigt att skapa ny tråd bara för en fråga:

Det här med att spelet inte fungerar så bra på högre inställningar med VRAM under 1.5 gb, är det något som kan komma att åtgärdas av Dice eller Nvidia i framtiden? Eller är det helt enkelt en omöjlighet att i det här avseendet få spelet att funka bättre på kort med 1 gb minne?

Till exempel: jag har två gtx 560 ti; kan man hoppas på att det kommer någon form av uppdatering som gör att spelet utnyttjar minnet på båda korten, dvs 2 gb istället för bara 1 gb?

En annan sak: det här med hyperthreading, gäller för det även för i5? Och i så fall, var i BIOS hittar man den inställningen?

Att spelet tar mer än 1gb minne kommer du helt enkelt inte ifrån. Det som tar massa minne är supersampling så du kan spela med några ultrainställningar. Alltså båda kortens minne används, det ser du i tex Msi Afterburner allt minnet maxas ut. Hade bara ena kortets minne används så hade du inte fått så bra fps direkt D:

Om HT, ska nog stå "HT : On " nånstans i bios, leta bara upp det.

Möjlig lösning på lagg och krasher

Minimera webbläsaren innan ni trycker upp spelet. Hårdvaruaccelerationen gör så att spelet laggar av någon anledning. Låter löjlig ja, men hårdvaruaccelerationen stängs av/pausas elr dy när man minimerar webbläsaren. Testa detta innan ni frågar något typ 50% av alla här har XD

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Beskrivning av problem: Samma som alla andra, spelet kastar ut mig till skrivbordet efter ett tag, ibland tar det någon sekund, ibland någon minut.

Speciell hårdvara:ASUS HD6950 2GB, Asus P8Z68 Deluxe, i7 2600K

Mjukvara: Windows 7 Enterprise x64, senaste drivrutinerna, upplåsa portar

Lösning: Inte en janne... Försöker googla men hittar inget, har även uppdaterat Punkbuster!

Permalänk
Medlem

Beskrivning av problem: Väääldigt långa laddningstider.

Hårdvara: se sign.

Mjukvara. Windows 7 catalyst 11.10 preview

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillee:

Beskrivning av problem: Väääldigt långa laddningstider.

Hårdvara: se sign.

Mjukvara. Windows 7 catalyst 11.10 preview

Spelet installerat på en 5400rpm hårddisk?

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Spelet installerat på en 5400rpm hårddisk?

Nejdå så illa är det ej. Kör på en 7200rpm

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag har inte ett endast problem med BF3 jag har spelat i flera timmar utan någon crash öht. Flyter på otroligt bra i crossfire med min 5850.
Tycker det är jävligt märkligt att så mycket folk har problem?

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Beskrivning av problem: Spelet hänger sig när jag kommer till rökscenen efter en omgång (ibland, ca 90% av fallen=

Speciell hårdvara: I7 2600k, Asus geforce 580, 16gb ram. Samma fel vid över/oklockad. Temp max 60c på grafik vid kraftig OC.

Mjukvara: Windows 7 Proffessional x64, senaste drivrutinerna

Lösning: Ingen aning, det händer tydligen allt som oftast men inte alltid, ibland klarar jag mig till en bana till. Grymt irriterande när man spelar med vännerna

Permalänk
Medlem

Beskrivning av problem: Får "Connection to the server has timed out" efter ~5-30mins spelande. Har testat uppdatera PB och stängt av UPnP och SSDP men inget har fungerat så här långt.

Speciell hårdvara: Har inte tweakat det minsta lilla från frabrik och setup är som sign nedan.

Mjukvara: Senaste drivisar från Nvidia och kör på Windows 7

Försökt utan framgång: Testat att uppdatera PB manuellt och stänga av UPnP och SSDP men utan resultat.

Lösning: Please tell or ill die av frustration

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB