VMware ESXi: Sätta hårddiskarna i sleep mode

Permalänk
Medlem

VMware ESXi: Sätta hårddiskarna i sleep mode

Jag funderar på att bygga ihop en tyst hemmaserver som ska sköta lagring samt kunna köra ett par virtuella maskiner som jag behöver för diverse utvecklingsprojekt. Eftersom ingen superprestanda behövs så tänkte jag köra ett Core i3 system med kanske två SATA-diskar. Servern ska kunna vara igång utan att bli onödigt varm eller högljudd.

Jag tänkte köra VMware ESXi på datorn för att kunna köra flera VMs samtidigt och en VM kommer agera filserver med exempelvis FreeNAS.

Nu till själva frågan. Eftersom hårddiskar utvecklar värme/ljud så skulle jag vilja att de går ner i viloläge efter en tid. I Windows och Linux kan man som bekant ställa in så att hårddiskarna går ner i viloläge (sleep) när de inte har används under en tid. Men hur gör man om man kör en ESXi server? Vad jag har förstått kan power management inställningarna i ESXi endast användas för att sänka effektförbrukningen hos CPUn en aning, men inte göra någonting med hårddiskarna.

Finns det något sätt att i ESXi ställa in att hårddiskarna ska gå ner i viloläge? Eller går det med hjälp av Raw Device Mapping att ge FreeNAS direkt tillgång till diskarna, och att sleep-kommandot från FreeNAS då skulle kunna användas mot de fysiska diskarna?

Alla funderingar och idéer är välkomna

Permalänk
Medlem

Inte så smart att söva disken du har ESXI på bara =/

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Inte så smart att söva disken du har ESXI på bara =/

ESXi är så litet att det går att köra från ett USB-minne om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Jag har kommit halvvägs med detta nu. Jag har en SSD disk där ESXi och de virtuella maskinerna ligger, samt två WD 2TB (SATA) diskar som ska användas för lagring.

För mina två hårddiskar har jag skapat physical RDM enheter i ESXi som jag kan lägga till i en VM. FreeNAS hittar hårddiskarna, men sleep funktionerna fungerar inte.

Om jag däremot testar att lägga till hårddiskarna till en VM som kör Ubuntu så kan hdparm sätta diskarna i sleep mode. Samma sak om jag testar med en VM som kör FreeBSD och använder sdparm. Däremot fungerar inte ataidle, camcontrol och andra verktyg som ska göra samma sak.

Problemet är att hdparm och sdparm inte bara varvar ner den disken som jag specificerar, utan den varvar ner båda två(?). Om det är något problem vet jag inte ännu.

Jag vill helst köra ZFS, så Ubuntu står inte högst på önskelistan. FreeBSD är ett alternativ. Dock är sdparm i FreeBSD väldigt primitivt, då det inte tycks gå att ställa in timer för när hårddiskarna ska varva ner, utan man måste göra det manuellt.

Som sagt, alla tips och kommentarer är välkomna

Permalänk
Medlem

Kör du ESXi från USB så kan du sätta ditt SATA-kontrollerkort i passthrough direkt till FreeNAS. Förutsatt att ditt kort har stöd i FreeBSD. Då har den VMn direkt access till diskarna = gillas av ZFS + du kan stänga hårddiskarna. Du kan dela diskytan till ESXi över NFS eller iSCSI så du kan lägga VMs på din nas.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Kör du ESXi från USB så kan du sätta ditt SATA-kontrollerkort i passthrough direkt till FreeNAS. Förutsatt att ditt kort har stöd i FreeBSD. Då har den VMn direkt access till diskarna = gillas av ZFS + du kan stänga hårddiskarna. Du kan dela diskytan till ESXi över NFS eller iSCSI så du kan lägga VMs på din nas.

Hur är det med prestanda om man kör en VM över NFS/iSCSI?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Finns det något sätt att i ESXi ställa in att hårddiskarna ska gå ner i viloläge? Eller går det med hjälp av Raw Device Mapping att ge FreeNAS direkt tillgång till diskarna, och att sleep-kommandot från FreeNAS då skulle kunna användas mot de fysiska diskarna?

Nu ska vi se om jag tolkat detta rätt:
Du vill alltså söva de diskar som du har lagt dina virtuella maskiner på och vill ge din (virtuella) filserver passthrough-access till diskarna för att den skall kunna skicka wakeup-kommandon till disken? Hur ska en sövd virtuell maskin väcka den fysiska disken?

En Green-disk drar vad.. typ 3W/6W idle/load så jag tror det du försöker implementerar kostar mer än det smakar

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Tack för alla kommentarer.

Skrivet av Wixner:

Nu ska vi se om jag tolkat detta rätt:
Du vill alltså söva de diskar som du har lagt dina virtuella maskiner på och vill ge din (virtuella) filserver passthrough-access till diskarna för att den skall kunna skicka wakeup-kommandon till disken? Hur ska en sövd virtuell maskin väcka den fysiska disken?

En Green-disk drar vad.. typ 3W/6W idle/load så jag tror det du försöker implementerar kostar mer än det smakar

Nej, själva ESXi och de virtuella maskinerna ligger på en SSD disk. Däremot ska en VM agera filserver och få tillgång till två mekaniska 2TB diskar.

Jag hade en hel del problem med att få just FreeNAS och FreeBSD att varva ner diskarna, men nu har jag helt gått över till en Ubuntu lösning och där fungerar det fint nu.

Såhär blev alltså setupen till sist:
SSD: ESXi 5.0 + Ubuntu filserver (VM)+ Ytterligare 2 VM's
2xHDD: ZFS filsystem som hanteras av Ubuntu filservern via RDM

Den virtuella Ubuntu filservern kan alltså varva ner de två hårddiskarna. Dessa två diskar används bara av just Ubuntu filservern, inte av ESXi eller någon annan VM. SSD disken som innehåller själva ESXi och de virtuella maskinerna kommer alltid vara igång. Jag har kört med detta upplägg i några veckor nu och det tycks fungera fint, och diskarna varvar ner precis som de ska när de inte används.

Anledningen till att jag vill varva ner diskarna är för att de bara används 5% av dygnets timmar. Hårddiskar som snurrar genererar värme, oväsen, drar ström och slits. Vanliga hårddiskar är inte heller byggda för 24h drift.

Systemet som helhet drar endast 31W när det inte används, mycket tack vare Core i3 2100-processorn.