MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - Bra, dåligt? - Vad innebär GEN3?

Permalänk
Medlem

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - Bra, dåligt? - Vad innebär GEN3?

Hej!

Har kommit över ett sånt här: http://www.inet.se/artikel/9960232/msi-z68a-gd55-g3-rev-b3-ma... och jag har en hel del funderingar.

På specifikationerna står det att den har 2st PCI-e 16x Gen 3. Vad innebär Gen3? Passar det med ett EVGA 570?

Här är resten av mitt datorpaket: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1162118/2011-11-25
HDD: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/S...

Så är detta något kort ni rekommenderar? Är det bra, dåligt? Kostar just nu 1k med inets rea.

Så vågar man ta detta kort? + Vad innebär GEN3 med EVGA GTX 570?

TACK!

Permalänk
Medlem

beställde de där moderkortet nyss! ska bli nice det är väldigt nytt så jag vet inte varför det är rea. Enligt specifikationerna så ser den lovande ut.

Permalänk
Inaktiv

Inget fel på det kortet, kommer fungera utmärkt.
Kundvagnen ser bra ut, blir liknande min burk..

Gen 3 = senaste spec för Pci-E banan = högre bandbredd o den klarar dom näst kommande grafikkorten samt dagens o dom äldre.

Nej Simme3000 det har inget med ivybridge o göra utan Pci-e..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

Gen 3 = senaste spec för Pci-E banan = högre bandbredd o den klarar dom näst kommande grafikkorten samt dagens o dom äldre.

Oj, vart hade jag hört de då? Tack !

Permalänk
Medlem

Helvete vad gött, tack för svaren! Kommer bli så jävla gött att montera ihop den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av i0r:

Helvete vad gött, tack för svaren! Kommer bli så jävla gött att montera ihop den.

aa längtar som fan tills jag får hem mitt Lycka till!

Permalänk

Vilken tur att det är sänkt från 12k då

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso - Philips Fidelio X2HR
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

beställde de där moderkortet nyss! ska bli nice det är väldigt nytt så jag vet inte varför det är rea. Enligt specifikationerna så ser den lovande ut.

Fungerar muche bra sedan 2mån tillbaka för mig. Kör på nedan komps utan några halsar eller problem..

Visa signatur

Fetischism

Permalänk
Medlem

Mitt rullar på fint sedan någon månad tillbaka, bara nöjd än så länge

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk

Knepigt av Inet att lägga ut detta kort för 999kr när jag beställde det för 1390kr igår :). Det konstiga är inte att de sänkt priset, men att de har två rabatter på samma kort samtidigt. Och hur kan det vara 44st 999kr kort och 50+st 1390kr kort när det faktiskt är exakt samma kort och båda båda befinner sig i webblagret! Tur att man kan ändra kundvagn innan den har skickats, genom att maila dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drakelito:

Vilken tur att det är sänkt från 12k då

Que! 12000:-?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Haha, måste vara något fel. 12000 låter lite väl mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonCarlzon:

Knepigt av Inet att lägga ut detta kort för 999kr när jag beställde det för 1390kr igår :). Det konstiga är inte att de sänkt priset, men att de har två rabatter på samma kort samtidigt. Och hur kan det vara 44st 999kr kort och 50+st 1390kr kort när det faktiskt är exakt samma kort och båda båda befinner sig i webblagret! Tur att man kan ändra kundvagn innan den har skickats, genom att maila dem.

Det är för att de har vissa produkter (och ett visst antal av varje vara, totalt 1000 varor) på kampanj, för de blev utsedda till årets datorbutik igen. http://www.inet.se/kampanj/arets-datorbutik Antar att de hade 50st av det moderkortet i kampanjen.

Kampanjen varar t.o.m. måndag 28, kl 11:11

Permalänk

Beställde precis hem ett jag med!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D, Sapphire PURE RX 9070 XT GAMING 16 GB, GigaByte X870 GAMING X WIFI7, Patriot Viper Venom DDR5 16x2 CL30, WD Black SN7100 2TB Gen 4, Corsair RM850e, Fractal Design Meshify 3 XL

Permalänk
Medlem

Funderar oxå på ett, men kan jag köpa ett moderkort för att sedan köpa övriga komponenter, (Processor, RAM, o.s.v) senare, typ efter jul eller?

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Det är för att de har vissa produkter (och ett visst antal av varje vara, totalt 1000 varor) på kampanj, för de blev utsedda till årets datorbutik igen. http://www.inet.se/kampanj/arets-datorbutik Antar att de hade 50st av det moderkortet i kampanjen.

Kampanjen varar t.o.m. måndag 28, kl 11:11

Aha, just det, årets datorbutik var det ja! Tack för svaret.

Permalänk
Skrivet av yopiboy:

Är rätt säker på att om du kontaktar INET om detta så justeras ditt pris For the good will

Kontaktade en anställd förut som jag hade hjälp med när jag ändrade lite delar i min kundvagn härom fredan. Antar att de inte svarar under helger, så får väll svar om allt till Måndag!

Permalänk
Medlem

MSI har blivit riktigt bra på sina produkter de senaste åren, var inte så förr kan jag säga.
Tror inte du blir besviken på kortet.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

Har hört att man måste ha en ivy bridge processor för att pci-e 3.0 ska funka.

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|MSI RTX 5080|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Funderar oxå på ett, men kan jag köpa ett moderkort för att sedan köpa övriga komponenter, (Processor, RAM, o.s.v) senare, typ efter jul eller?

Ta en titt på vad CDON har, har för mig att de hade 15% rabatt på två AMD-processorer, Athlon 640 och Phenom II 1090T.

Edit: Sorry, fel tänkt av mig där, var inne på att själv köpa ett Gigabyte GA-990FXA själv. Men hur som helst, CDON har 15% rabatt på ett gäng Intel-proppar också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Har hört att man måste ha en ivy bridge processor för att pci-e 3.0 ska funka.

Eftersom pcie-bryggan i Sandy Bridge och Ivy Bridge sitter i processorn så är det självklart att man måste ha Ivy Bridge för att kunna utnyttja pcie 3.0(Sandy Bridge har bara 2.0), det som skiljer på Gen 3-korten mot de vanliga korten är att de har snabbare switchar monterade vid grafikkortsplatserna, för att senare kunna utnyttja Ivy Bridge och kommande grafikkort."Vanliga" moderkort har för långsamma switchar, 16GB/s jämfört med 32GB/s för Gen 3-korten.

Grymt pris på det moderkortet, haft det någon månad och har bara gott att säga, bergstabilt och svalt. Bioset som finns i från början är inte så bra, men man uppdaterar till senaste beta-bioset från MSI-forumen så är man hemma. Beta bios .N47 är det svårt att finna några fel hos.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Köpte det kortet igår ifrån Webhallen.. Tråkigt att se detta priset idag... och att inte Webhallen har prisgaranti Hur som helst, håller med att MSI börjar göra riktigt fina prylar numera och kortet känns bra, ser väldigt bra ut också! För 999:- borde det inte finnas något bättre/modernare kort ute.

Drog hem senaste BIOS via live update och sedan dess kommer jag inte in, tur att man har tillgång till BIOS ifrån Windows.. Tack för tipset om beta bios i MSI´s forum! Skall genast leta mig dit och flasha.

Permalänk
Medlem

Märkte nyss att kortet saknar ett trådlöst nätverkskort, vad innebär detta?

Kommer jag inte kunnna använda mitt trådlösa nätverk i villan?

Tack.

Permalänk

Jag har ett sådant kort och är mycket nöjd, kul att man köpte det för 1399,- förra veckan... >_<

Permalänk
Medlem

Hur är det med internet-anslutningen? Verkar inte finnas något inbyggt nätverkskort som gör mig en aning orolig. Jag har trådlöst internet här i villan, kommer jag ha tillgång till internet?

Kanske en liten dumfråga men ändå!

Tack.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon89694:

Dock måste du ha en Ivy Bridge för att kunna utnyttja pci-e 3 om jag inte minns helt fel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av i0r:

Märkte nyss att kortet saknar ett trådlöst nätverkskort, vad innebär detta?

Kommer jag inte kunnna använda mitt trådlösa nätverk i villan?

Tack.

Innebär att den inte tar emot Wifisignaler. Du får införskaffa ett externt trådlöst kort istället om du skall ha Wifi.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Innebär att den inte tar emot Wifisignaler. Du får införskaffa ett externt trådlöst kort istället om du skall ha Wifi.

Exakt. De flesta moderkort saknar WiFi, däremot finns det en gigabit-port för trådat nätverk. Men det fungerar bra med ett externt trådlöst, jag kör med en trådlös USB-dongle till min HTPC i vardagsrummet - en Linksys(Cisco) med Draft-N 300Mb/s och det fungerar klockrent. Den strömmar HD-film(1080P) helt utan problem över nätverket. Jag köpte när de sålde ut på Clas Ohlsson för 199Kr vilket det klart var värt för att slippa ha en kabel ut i vardagsrummet.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Men vad bra då slipper jag oroa mig. Mitt nuvarande kort är några år gammalt nu så borde väl fungera like bra med det nya.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Eftersom pcie-bryggan i Sandy Bridge och Ivy Bridge sitter i processorn så är det självklart att man måste ha Ivy Bridge för att kunna utnyttja pcie 3.0(Sandy Bridge har bara 2.0), det som skiljer på Gen 3-korten mot de vanliga korten är att de har snabbare switchar monterade vid grafikkortsplatserna, för att senare kunna utnyttja Ivy Bridge och kommande grafikkort."Vanliga" moderkort har för långsamma switchar, 16GB/s jämfört med 32GB/s för Gen 3-korten.

Grymt pris på det moderkortet, haft det någon månad och har bara gott att säga, bergstabilt och svalt. Bioset som finns i från början är inte så bra, men man uppdaterar till senaste beta-bioset från MSI-forumen så är man hemma. Beta bios .N47 är det svårt att finna några fel hos.

Det här kortet är ju riktigt intressant ändå. Funderar fortfarande varför ni på sweclockers rekommenderade p67 kortet till mig när jag valde mellan detta och det jag har nu.
Får hoppas det inte blir en allt för stor flaskhals att ha pci-e 2.0 med nya highendkorten.

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|MSI RTX 5080|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"