Permalänk
Medlem

Hur ställer man xmp profil i bios?

Hej.

Är nybörjare här och har lyckats bygga en dator med följande komponent.

ASUS Maximus IV GENE-Z - mATX

Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC-12800 1600MHz (16g totalt)
• Tested Latency - 9-9-9-24
• SPD Latency - 9-9-9-24

Core i5 2500k

Hur gör jag så datorn använder xmp funktionen i minne. Någon som har lust att förklara väldig lätt för mig?

tack

Permalänk

Du letar efter XMP eller Extreme memory profile i BIOS och ändrar till enable?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Är det bara så enkelt?.

Det verka inte finnas någonstans man kan "enabla". Har för mig att man måste trixa mycket inne i bios.

Föresten vad gör XMP på minne för nytta? Har för mig att det ska vara bättre men ingen aning vad det betyder eller vad det gör.

Tack
//ttky

Permalänk
Avstängd

.....

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Skrivet av ttky:

Är det bara så enkelt?.

Det verka inte finnas någonstans man kan "enabla". Har för mig att man måste trixa mycket inne i bios.

Föresten vad gör XMP på minne för nytta? Har för mig att det ska vara bättre men ingen aning vad det betyder eller vad det gör.

Tack
//ttky

På P8P67 Deluxe B3 så går man in på Bios -> AI Tweaker -> AI Overclock tuner, från Auto till XMP (Extreme memory profile) för att få minnena att gå 1600Mhz istället för 1333.

vet ej hur det ser ut på ditt kort men deta kanse hjälper

Mvh

Visa signatur

CPU: Intel i7 2600K 4,5GHz 1,332V, LLC 75%, Offset -0,005V
GPU: Asus R9 290
MB: Asus P8P67 Deluxe
RAM: Corsair Vengence LP 4x4GB 1600MHz
SSD: Samsung SSD Basic 840-Series 250GB