Inget samband mellan våldsamma datorspel och fysiskt våld

Permalänk
Medlem

Jag tror att dålig uppfostran och/eller psykisk ohälsa leder till våldsamt beteende, inte spel....

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

De som är ute på stan och ställer till med bråk är inte de som sitter och spelar datorspel, annars hade de stannat hemma och gjort precis det.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpas:

Blir du skogstokig då, så missbrukar du sex. Men sex är gott, inget sagt om det :].

Har du negativa reaktioner på omgivningen när du blir avbruten i något du "gillar" så har du ett missbruk. Med avbruten så syftar jag på normalt socialt samspel, tex sonen kommer och vill få hjälp med läxorna (om sexet är tidigt på kvällen) eller om ni har småttingar o dom skriker för att dom är hungriga klockan tolv på natten. Då blir man inte arg normalt sett. Trött o grinig, men inte "skogstokig". Däremot om ni blir avbrutna av tonåringsbarn som slamrar i väggar just för att störa vad det än är ni håller på med och gör så konsekvent nästan varje gång ni "kör". Men då kan man ju alltid undra varför ni "kör" när det finns risk att barnen störs av det.

Själv blir jag "låst" nu med småttingar hemma. Känner att det är äckligt att ha sex när dom är nära. För mig personligen finns inget alternativ annat än att vänta _flera år_ eller söka hjälp med barnpassning o sen ta in på hotell ^^.

Att bli "skogstokig" har snarare att göra med hur man hanterar sin ilska. För alla blir vi arga ibland, men vissa utrycker sitt missnöje mer högljudt än andra. Har med ens personlighet att göra, men för det är det inte ok att börja vråla och dra näven i bordet bara för att man kokar av ilska. Att du inte blir "skogstokig" betyder inte att alla andra ska reagera lika som du gör. Vi är och kommer alltid vara olika. Världen vore väldigt tråkig om vi alla tyckte likadant.

Vill man så kan man få hjälp med knep för att kontrollera sin ilska vilket de flesta klarar bra. Men det betyder inte att man slutar att blir arg.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd

Någon som har tänkt på Pac-man spelet på 70-talet? Mena, han käka piller och va jagad av spöken. Bara det kan ju leda till missbruk... Ingen utredning på det?

Annars borde forskare titta närmare på denna tråden. De mest störda inläggen här om våldsspel, är gjorda av just dem som är störda av våldsspel, man kan lätt urskilja alla fps-spelare Gotcha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrimissimo:

Hur kan du veta om ett samband är kausalt eller inte? Det kan du väl inte veta om du inte har extremt isolerande metoder? De metoderna är svåra att arbeta fram och genomföra. Mycket blir också omöjligt att utföra pga etiska skäl.

Ja, det är svårt. Men att man misslyckats med att påvisa ett kausalt samband betyder ju knappast att ett kausalt samband måste finnas.

Skrivet av lk999:

Det är väl just där haken ligger, att påvisa ett kausalt samband är aldrig lätt.

Av vad jag läst finns det en statistiskt signifikant korrelation mellan aggressivt beteende och tv-våld. Då pratar vi inte aftonbladet undersökningar. Nu är det ju inte precis samma sak som våldsamma tv-spel, men kan tänka mig att det går rätt väl hand i hand.

Om det är så att mängden fysiskt våld påverkas av tv-spelandet eller ifall det är personer som är benägna till fysiskt våld som i större utsträckning dras till våldsspelandet blir nog svårt att reda ut. Det tillsammans med tredjevariabelproblemet blir en rörig soppa.

Men bara för att man inte lyckats påvisa något kausalt samband betyder det ju inte att det inte finns något.

Det är en rörig soppa. Det är precis det jag säger; man kan inte dra några slutsatser utifrån den här översikten.

Men åtminstone menar väl vissa att resultatet hade kunnat bli sådant att slutsatser skulle kunnat dras. Annars hade det ju varit ett meningslöst projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Man kanske skulle skrivit frustrerad istället jag hade en son som inte sov längre än 2-3 timmar per dygn upp till 7 månaders ålder. Jag får nu erkänna 22 år senare att JA, jag var väääldigt frustrerad över sömnbristen och sexbristen Framförallt var det väl egentiden man hade behovet av, alltså umgänget med frugan och tiden för sig själv. Jag hade absolut inte något sexberoende eftersom sexberoende är ett bekräftelseberoende, och jag ville ju bara ha lite quality time me frugan

Gott gott. Ja tid för sig själv åt sig själv. Those fine good days. Mina är fortfarande små, men snart blir det väl att jag saknar tiden då jag inte hade tid med annat än dom. När de vill ut istället för att göra något med farsan. Har berett mig på att kontra med lite mutor i form av Mediastreamers och storbildstv, men det får dom inte veta förräns det är dags :), vilket dröjer många år till förhoppningsvis, iaf några år till helt säkert.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Att bli "skogstokig" har snarare att göra med hur man hanterar sin ilska. För alla blir vi arga ibland, men vissa utrycker sitt missnöje mer högljudt än andra. Har med ens personlighet att göra, men för det är det inte ok att börja vråla och dra näven i bordet bara för att man kokar av ilska. Att du inte blir "skogstokig" betyder inte att alla andra ska reagera lika som du gör. Vi är och kommer alltid vara olika. Världen vore väldigt tråkig om vi alla tyckte likadant.

Vill man så kan man få hjälp med knep för att kontrollera sin ilska vilket de flesta klarar bra. Men det betyder inte att man slutar att blir arg.

Det är lugnt. Tycker inte alla ska tänka som jag. Missuppfattade kanske "Skogstokig". Jag tolkade det som precis det du inte tycker om heller, vilket är "börja vråla och slå näven i bordet" eller "Berserk" (Erik Viking (Eric Idle)). Men om det bara är en metafor för känslan inombords och mer åt "frustrerad"-hållet, som inte på något sätt visas utåt, så äre ju lugna puckar jue. Helt normalt.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

http://www.metro.se/nyheter/finns-samband-mellan-dataspel-och...

http://www.sweclockers.com/nyhet/14808-inget-samband-mellan-v...

Samma rapport..

en rapport som förövrigt etablerar en korrelation mellan aggressivitet och datorspelande, men förkastar resultatet pga brist på bevisad kausalitet.

SAMTIDIGT som den förkastar alla laboratorieförsöken som VISAR PÅ KAUSALITET på grund av brist på generaliserbarhet... FACEPALM!

Det är fan klart att man inte kan bevisa kausalitet med enkäter/naturalistiska undersökningar, det är därför man använder sig av äkta experiment där man kan isolera den oberoende variabeln. Och det är fan självklart att laboratorieförsök alltid kan kritiseras för brist på generaliserbarhet, därför man finner stöd i enkätundersökningar...
Blir nästan upprörd på riktigt.

Bara jag som läst forskningsmetodik och inser hur fullständigt värdelös den här rapporten är?

Permalänk
Medlem

Att dom ens behöver forska för att ta reda på detta tycker jag är absurt och helt meningslöst. Gör något viktigare istället och sluta mobba vårat intresse...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cubebenq:

Spel påverkar inte en normal människa!

Finns flera liknande kommentarer i tråden men jag orkade inte ta med alla utan tog bara den första.

Om man läser vad de skriver så säger de att man blir påverkad men inte på ett sätt som kan kopplas till att man bli våldsam och tar till fysiskt våld. Att sitta och säga att "Jag blir inte påverkad av spel eller filmer" är ju bara rent skitsnack. Spelar ingen roll om vi sätter på en porrfilm eller en film/spel med våldsinslag du kommer att få kemiska reaktioner i kroppen som går att mäta och där med klart bevisbara. Just film med inslag av porr är ju ett sätt där du själv märker ganska klart att man blir påverkad, äcklad eller upphetsad. Men sedan går det inte att bevisa att det finns någon koppling till eventuell handling som du gör efter att du har tittat på film/spelat.

Nu kommer många tro/tycka att jag är en sådan som försöker koppla våld i filmer och spel till vad personer gör i verkliga livet men så är inte fallet men man måste faktiskt se vad forskarna säger och försöka hålla en balanserad syn på saken.

SVT gjorde ett inslag om detta som blev mycket kritiserad, speciellt här på Sweclockers och utav Sweclockers redaktioner själva. Kritiken var enligt mig helt befogad. Därför tycker jag det är lite tråkigt att Sweclockers redaktionen denna gång väljer att vinkla denna nyhet istället för att försöka hålla en mer neutral ställning till vad rapporten egentligen säger. Alltså en mer öppen och balanserad syn på saken.

Permalänk
Medlem

Säger bara som det jag skrev på Metro....

Är mer orolig för personer som sitter o dränker katter i poolen på Sims, än om man spelar CoD eller BF

Permalänk
Skrivet av Shochan:

http://www.metro.se/nyheter/finns-samband-mellan-dataspel-och...

http://www.sweclockers.com/nyhet/14808-inget-samband-mellan-v...

Samma rapport..

en rapport som förövrigt etablerar en korrelation mellan aggressivitet och datorspelande, men förkastar resultatet pga brist på bevisad kausalitet.

SAMTIDIGT som den förkastar alla laboratorieförsöken som VISAR PÅ KAUSALITET på grund av brist på generaliserbarhet... FACEPALM!

Det är fan klart att man inte kan bevisa kausalitet med enkäter/naturalistiska undersökningar, det är därför man använder sig av äkta experiment där man kan isolera den oberoende variabeln. Och det är fan självklart att laboratorieförsök alltid kan kritiseras för brist på generaliserbarhet, därför man finner stöd i enkätundersökningar...
Blir nästan upprörd på riktigt.

Bara jag som läst forskningsmetodik och inser hur fullständigt värdelös den här rapporten är?

Vilka exempel av laboratorieförsök tycker du verkar vettiga för att kunna påvisa ett samband mellan VS och ökad aggresivitet?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

När jag spelar skyrim tror jag att jag är en drake, mjau

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ASSÅ GUD FATTA!!!!!!!!!

LAG LAG LAG LAG LAG LAG LAG LAG SPIKES SPIKES SPIKES LAG OCH ÅTER LAGG ÄR VAD SOM ORSAKAR AGRESSIVA DATASPELARE INGET ANNAT och vem fan blir inte vansinnig när man missar tripple killen pga en lag spike och dör istället

Permalänk
Hedersmedlem

Mer fascinerande än själva nyheten är flera av åsikterna i tråden:

- Vad du ser på och gör påverkar inte
- Friska människor har någon form av genetisk immunitet mot felaktig påverkan

Eftersom hjärnan bygger upp tankemönster, där ofta förekommande signaler skapar snabbare kopplingar likt att trampa upp en stig, blir ju inte frågan om en aktivitet påverkar utan hur. Allt vi gör, ser, hör och känner påverkar oss.

Om tanken att vi inte påverkas vore sann är det ju lika bra att lägga ner all mental träning inom t ex idrott och affärsvärlden. Om friska människor är immuna mot yttre negativ påverkan finns ju absolut ingen som helst anledning att ta hänsyn till andras känslor och värdighet; är de friska klarar de av det. Ledarskap blir i princip irrelevant eftersom vi ändå inte påverkas.

Vad jag skrev är kort och generaliserat.

Permalänk

Jag tror att det ger ett visst samband emellan barn och datorspel. Jag måste säga att jag är en hyfsat lugn kille, inte alls tyst men inte våldsam utav mig. Men när jag var mindre så satt jag och min bror och spelade Playstation 1. Vi spelade spelet Tecken, som förmodligen de flesta som växte upp på 90-talet och början utav 2000-talet har spelat. Jag och mina kompisar spelade detta spelet, vi älskade det. Vi beslutade oss för att hitta på en ny lek som kallades "Matrix", idén fick vi ifrån Matrix och Tecken. Vi slogs emot varandra och körde "coola moves" ifrån Tecken. Tillslut så slog min kompis i bakhuvudet och allt blev svart framför hans ögon. Synen kom tillbaka. Nu efteråt så tänker jag på hur nära det var att han blev blind, för livet. Så jag tror att det gör personer våldsamare på en viss nivå, men om man är en normal ungdom så tror jag inte att det ger någon större innebörd.

Visa signatur

GPU: AORUS GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G | CPU: Intel Core i7-6700k 4.0 GHz| RAM: HyperX 16 GB 2133 MHz| PCB: MSI Z170A-S02| PSU: EVGA Supernova G2 750 W | Monitor: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS| Hörlurar: AKG K7XX | Mick: ModMic v5

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti89:

LAG LAG LAG LAG LAG LAG LAG LAG SPIKES SPIKES SPIKES LAG OCH ÅTER LAGG ÄR VAD SOM ORSAKAR AGRESSIVA DATASPELARE INGET ANNAT och vem fan blir inte vansinnig när man missar tripple killen pga en lag spike och dör istället

HAHAHAHA JAAAAA! våldsamma spel tycker jag bara gör en mer avslappnad efter en lång dags arbete med en idiot till chef. men kan absolut inte tycka att man blir påverkad till att begå handlingar baserade på våld på grund av ett data spel..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Jag tror det finns ett samband mellan tröga barn och långsamt internet hemma..

Samt även såklart, laggande spel orsakar stammande barn!

;P

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyperträd:

Du blev alltså spel-entusiast 1986, men började inte spela förrän 1989 när 486:an släpptes?

Ok det lät fel, blev mer spel in riktad när jag spelade första 'version' av nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Jag tror att dålig uppfostran och/eller psykisk ohälsa leder till våldsamt beteende, inte spel....

Det här.

Våldsamhet hos en människa uppkommer redan från en ung rot, dvs när man är liten. Barn-misshandel, allmänna person-problem, utfrysning, mycket dålig uppväxt ETC, skapar aggression, störighets problem, lätt irritation osv.

Våldsamma spel och våldsamma filmer hjälper inte att utveckla vidare en sådan person. Fact.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk

Såhär kan jag se om spelande och aggression:
Spelar man mycket och blir arg, slår sönder grejer, börjar bli arg över spel, börjar kalla folk för " horjävlar! Fittor! " osv som man ofta kan se på CS te.x.
Att spelen tar över ens känslor, då ska man sluta.

Men visst, har man haft en jävlig dålig dag och sen vill spela, då förstår jag väl om man blir arg och kallar folk för: " Horjävlar".
Men samtidigt, kanske man inte ska spela den dagen.
Hur som helst, låter man ett spel ta över ens känslor, eller att man blir beroende av ett spel, ska man spela mindre.
Eller sluta helt med spelande hur som helst.
Spel ska man ha KUL med. Inte bli arg.
Men spelar man skräckspel kanske man samtidigt vill leta efter ett spel där man blir skraj.
+ det är sällan jag blir arg över ett spel, däremot. Blir jag någonsin arg då stänger jag ner skiten och går därifrån.
AKA Ragequit.
Nog för att jag inte skriker, slår handen i bordet, osv.
Utan jag börjar bara känna mig arg/irriterande.
Men ja, det kanske inte är lika lätt för alla andra. Vi alla är ju olika!

Jag vet, finns stavfel lite här och där, men vem är perfekt, myes?

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBearSpy:

Jag tror att det ger ett visst samband emellan barn och datorspel. Jag måste säga att jag är en hyfsat lugn kille, inte alls tyst men inte våldsam utav mig. Men när jag var mindre så satt jag och min bror och spelade Playstation 1. Vi spelade spelet Tecken, som förmodligen de flesta som växte upp på 90-talet och början utav 2000-talet har spelat. Jag och mina kompisar spelade detta spelet, vi älskade det. Vi beslutade oss för att hitta på en ny lek som kallades "Matrix", idén fick vi ifrån Matrix och Tecken. Vi slogs emot varandra och körde "coola moves" ifrån Tecken. Tillslut så slog min kompis i bakhuvudet och allt blev svart framför hans ögon. Synen kom tillbaka. Nu efteråt så tänker jag på hur nära det var att han blev blind, för livet. Så jag tror att det gör personer våldsamare på en viss nivå, men om man är en normal ungdom så tror jag inte att det ger någon större innebörd.

Alltså, han slog sig genom en olycka eller ni slog honom i bakhuvudet? För det är en rätt väsentlig skillnad däremellan, har lekt alla former av krig och brottningslekar med kompisarna men där har ingen skadat sig, samtidigt har jag sett många skador och även själv åkt på hjärnskakning när man spelade fotboll. Det jag försöker komma till är att man kan leka "våldsamma" lekar utan att för den skull skada sig själv och andra, vilket är helt ok enligt mig, men att det problematiska är snarare när det övergår i aggressioner och våldsamma utspel där syftet är att skada någon.

Permalänk

Pallade inte läsa hela tråden så det kanske har nämts innan men det känns lite bakvänt och onyanserat att forska på vilka effekter det INTE ger. Hade varit mer intressant att se vilka de faktiska konsekvenserna blir när man spenderar större delen av sin lediga vakna tid med WOW eller MW eller vad det nu kan vara. Känns som man forskat fram en rapport som ger det svar som man önskar sig.
OK man blir inte aggresiv. Bra. Hur påverkas man då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Väl Kyld:

Pallade inte läsa hela tråden så det kanske har nämts innan men det känns lite bakvänt och onyanserat att forska på vilka effekter det INTE ger. Hade varit mer intressant att se vilka de faktiska konsekvenserna blir när man spenderar större delen av sin lediga vakna tid med WOW eller MW eller vad det nu kan vara. Känns som man forskat fram en rapport som ger det svar som man önskar sig.
OK man blir inte aggresiv. Bra. Hur påverkas man då?

Studien visar INTE vilka effekterna är, det är många i tråden som helt missuppfattat detta. Syftet med studien var att granska redan existerande forskning inom ämnet spelande vis-a-vis våld och tolka dess vetenskapliga validitet, varpå man fann att den existerande forskningen inte når den nivå av metodologiskt korrekthet som fordras för att det påstådda sambandet mellan spelande och våld skall kunna upprätthållas. Studien göra inga som helst uttalanden i frågan huruvida spelande faktiskt bidrar till våldsyttringar.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Väl Kyld:

Hade varit mer intressant att se vilka de faktiska konsekvenserna blir när man spenderar större delen av sin lediga vakna tid med WOW eller MW eller vad det nu kan vara. Känns som man forskat fram en rapport som ger det svar som man önskar sig.
OK man blir inte aggresiv. Bra. Hur påverkas man då?

I samband med att rapporten presenterades framgick att tidigare rön om spelargruppen du hänvisar till kvarstår. Depressioner och annan mental ohälsa är markant högre inom den gruppen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

OS:Windows 7 Home Premium 64-bit Chassi:Antec Nine Hundred Mobo:ASUS M4A77TD PRO RAM-Minnen:Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 Processor:AMD Phenom II X4 965, Black Edition SE Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 470 SOC 1280MB Nätaggregat:Corsair TX 650W 80+ HDD:Intel SSD 320 120GB Mus:Logitech G5 Tangentbord:Logitech G15 Skärm:Acer P221W

Permalänk

Tror det går att ta citatet från scream. "scary movies don't create killers, it makes them more creative", Går att vinkla det till spelen men då ska ju den mörka sidan redan finnas hos personen i fråga redan. Kul att man äntligen får tyst på moral tanter då då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Finns flera liknande kommentarer i tråden men jag orkade inte ta med alla utan tog bara den första.

Om man läser vad de skriver så säger de att man blir påverkad men inte på ett sätt som kan kopplas till att man bli våldsam och tar till fysiskt våld. Att sitta och säga att "Jag blir inte påverkad av spel eller filmer" är ju bara rent skitsnack. Spelar ingen roll om vi sätter på en porrfilm eller en film/spel med våldsinslag du kommer att få kemiska reaktioner i kroppen som går att mäta och där med klart bevisbara. Just film med inslag av porr är ju ett sätt där du själv märker ganska klart att man blir påverkad, äcklad eller upphetsad. Men sedan går det inte att bevisa att det finns någon koppling till eventuell handling som du gör efter att du har tittat på film/spelat.

Nu kommer många tro/tycka att jag är en sådan som försöker koppla våld i filmer och spel till vad personer gör i verkliga livet men så är inte fallet men man måste faktiskt se vad forskarna säger och försöka hålla en balanserad syn på saken.

SVT gjorde ett inslag om detta som blev mycket kritiserad, speciellt här på Sweclockers och utav Sweclockers redaktioner själva. Kritiken var enligt mig helt befogad. Därför tycker jag det är lite tråkigt att Sweclockers redaktionen denna gång väljer att vinkla denna nyhet istället för att försöka hålla en mer neutral ställning till vad rapporten egentligen säger. Alltså en mer öppen och balanserad syn på saken.

Porrfilms jämförelsen är inge bra då detta har en bevisad påverkan har forskarna kommit fram till. Man kan även göra mätningar på detta och se förändringar i kroppen (På killar syns det än på utsidan ).

Visst har du rätt i att man blir påverkad. Men inte mer än om du läser en våldsam bok lyssnar på nyheterna på radio eller tar del av någon annan information. Ser jag bidler på barn som svälter i afrika så påverkar det mig väldigt. När jag ser att elbolagen gör stor vinster på vatten och vindkraft så gör det mig väldigt arg.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Det finns mer i världen än spel. Speciellt i ett barns liv. Spel kan vara en formfaktor att komma undan från verkligheten för vissa, andra är det något man gör för att bli mindre stressad.

Men svaret ligger åter igen på hur barnet är uppfött, inte att de spelar spel som är våldsamma, fanns värre skit man gjorde innan spel ens fanns till.

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sifear:

Visst har du rätt i att man blir påverkad. Men inte mer än om du läser en våldsam bok lyssnar på nyheterna på radio eller tar del av någon annan information. Ser jag bidler på barn som svälter i afrika så påverkar det mig väldigt. När jag ser att elbolagen gör stor vinster på vatten och vindkraft så gör det mig väldigt arg.

Att blir arg är inte negativt i sig, eftersom vrede kan sätta gränser för vad man accepterar och/eller tillåter hända. Vad jag har förstått är det också skillnad på måttet av påverkan, t ex i jämförelsen mellan en bok och som nu realistiska spelmiljöer. Spelmiljöer ger personen möjlighet att simulera handlingar i en virtuell miljö, där gränsen mellan fantasi och verklighet är otydligare. Generellt uppfattar jag det inte som att spel påverkar mer än skriven text, men att den direkta påverkan kan bli intensivare.

Än om en viss aktivitet inte kan kopplas till en direkt våldshandling förstår jag inte riktigt hur vissa här, kanske inte du, helt avfärdar faran. För att spinna vidare på ditt resonemang kan jag relatera till egna erfarenheter där jag i arbete tvingats vistas i våldsamma miljöer. Att kliva över en sönderslagen eller mördad människa känns hårt första gången, men ju oftare du konfronteras ju mer avtrubbad blir du. Avtrubbningen behöver inte betyda att man accepterar det som händer omkring en. Däremot är jag relativt övertygad om att det åtminstone tillfälligt kan försämra ens förmåga till empati (har personligen brottats med situationer där jag inte kan känna en naturlig, utan endast intellektuellt bestämd "empati").

Om vi frånser individer som går in i ett asocialt beteende (när jag tänker på människor jag stöter på i grannomgivningen, personer på arbetet, bekantas bekanta osv., är det oroväckande många), kvarstår påverkan på ens personlighet. Någon skrev om "moralkärringar", men det handlar faktiskt inte om andra, utan om vem jag vill bli. Allt vi gör påverkar oss och då är det ganska meningslöst att försöka falla tillbaka på vetenskapliga studier som ska avgöra hur mycket eller bedöma att utförda studier uppfyller kriterier av tillförlitlighet.