Klara spelet utan magi/Scrolls?

Permalänk
Medlem

Klara spelet utan magi/Scrolls?

Halloj!

Har alltid varit skeptisk till rpg spel och sett dem som lite nördiga, detta var innan jag provade Skyrim. Var ju faktiskt sjukt kul
Har redan lagt ner rätt mycket tid och börjar nog närma mig slutet. Har nästan bara kört med magi då det verkade som den lättare vägen.

Min fråga är; går det att klara spelet utan att använda magi och scrolls? Vet att man måste använda magi för att öppna dörrar, men förutom de.

Ska det gå? Har testat köra lite med svärd och sköld men blir helt överkörd... Någon som klarat spelet på detta sätt?

Tycker det vore en kul grej/mål

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk

Det är väl rätt så självklart att det går att använda andra saker än magi som spel stil

Visa signatur

01010100 01101000 01100101 00100000 01100111 01100001 01101101 01100101

Permalänk
Medlem

Ja, men även om du är en stenhård nord med heavy armor + 2hand så är det bra att lägga lite poäng på restoration

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Halloj!

Har alltid varit skeptisk till rpg spel och sett dem som lite nördiga, detta var innan jag provade Skyrim. Var ju faktiskt sjukt kul
Har redan lagt ner rätt mycket tid och börjar nog närma mig slutet. Har nästan bara kört med magi då det verkade som den lättare vägen.

Min fråga är; går det att klara spelet utan att använda magi och scrolls? Vet att man måste använda magi för att öppna dörrar, men förutom de.

Ska det gå? Har testat köra lite med svärd och sköld men blir helt överkörd... Någon som klarat spelet på detta sätt?

Tycker det vore en kul grej/mål

Jag har inte använt varken spell eller scroll på min yx-beväpnade nordbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Jag har inte använt varken spell eller scroll på min yx-beväpnade nordbo.

coolt tänkte mig nått liknande, typ en stor orc istället för min lilla mage brud.

Men är det inte jättesvårt att ta kål på drakar och de andra små mini-bossar? Har ju problem även fast ja kör mage:P dör på 2-3 träffar :S

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

coolt tänkte mig nått liknande, typ en stor orc istället för min lilla mage brud.

Men är det inte jättesvårt att ta kål på drakar och de andra små mini-bossar? Har ju problem även fast ja kör mage:P dör på 2-3 träffar :S

Pilbåge samt rusa fram och hugga när den kommer ned på backen? Jag har i och för sig bara mött två drakar än så länge.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

coolt tänkte mig nått liknande, typ en stor orc istället för min lilla mage brud.

Men är det inte jättesvårt att ta kål på drakar och de andra små mini-bossar? Har ju problem även fast ja kör mage:P dör på 2-3 träffar :S

levlar du heavyarmor så kan du ta rätt mycket däng

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

levlar du heavyarmor så kan du ta rätt mycket däng

härligt längtar nästan tills jag får börja om.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Magiker och andra element (drakar) kan vara ett problem som tung warrior, antingen enchantar man armor med resists och har potions, eller så perkar man Block så man får resistfunktionen där. Man behöver ingen magi, går bra med potions för healing t.ex.

Spoiler

Stötte på en dungeon som hade en labyrint som man var tvungen att öppna sigill med magi, men man får stavar med dem precis innan så man kan använda de istället. Gällde bara lista ut vilken som var rätt att använda (och inte slösa bort charges).

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem

Jag startade min Nord-krigare med tankarna att vara stor, hård och bara svinga tvåhandssvärd. Det har fungerat rätt bra hittills, är level 30 och min Volendrung krossar skallar till höger och vänster. När jag blev typ level 25 la jag dock två poäng på restoration för att snabbare kunna heala i grottor och när det är mer folk runtomkring, det är mest för bekvämlighet, om man ger sig sjutton på att köra utan magi går det nog utmärkt skulle jag tro. Det enda som krävs är att farma ingredienser till health-pots.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag använder bara den restoration-spell man börjar med på min Nord. Annars håller jag mig till one-hand + sköld eller pilbåge, och shouts så klart. Är klart möjligt utan spells, bara man är duktig i Alchemy.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Angående att köra med sköld, när man väl får Block Runner (70 skill) blir det som natt och dag. Innan var man tvungen att ta ner skölden för att nå ikapp kitande magiker/pilbågsskyttar vilket innebar en risk mot kraftfulla motståndare.

Permalänk

Den enda magi jag använder med min rumpsparkare är alkemi för att göra potions, annars låtar jag min yxa sköta snacket

Permalänk
Medlem

Jag kör Nord, med inriktning 1h/sköld, båge/sneak, heavy armor, smithing/lite enchants.
(Lite 2h också ibland för att det är roligt, iaf i början.)

Spelstilen varierar mellan fegspel på avstånd, ofta "hidden" med pilbågen,
till att snabbt byta till waraxe/sköld -> rusa fram & blocka/kötta med yxan.
Spellarna "Oakflesh"/"Stoneflesh" är användbara, även om jag sällan når över
Oakflesh, eftersom jag konsekvent perkar annat än magi.

Brukar behöva några health/stamina-potions mitt i striden & jag springer även
undan & dualwieldar restoration ifall det går risigt.
Springer man bakåt i en dungeon får man oftast lite andrum till det.
Skriker Ostkaka, Disarm & Dödsmärkt senare i spelet.
(Inte på drakar, på dom skriker man ju något annat.)

Började iofs ny char igår, men som exempel hade char:en innan en
AR på över 500 (utan enchants) & HP på 330, då behöver man ingen magi.
Yxan jag bar/(bär) (Legendary Skyforge) scorade 65HP, det är elakt.
(Daedric & Ebony ger mer (73?) men passar inte min stil IMO.)

Quickbindings:
1. Waraxe
2. Healing
3. Pilbåge
4. Dolk eller 2H, beroende på story
5. Sköld
6. Varierar beroende på aktuell story
7. Vassaste pilarna (två dutt så unequippas alla pilar)
8. Varierar också

5min gammal screen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Halloj!

Har alltid varit skeptisk till rpg spel och sett dem som lite nördiga, detta var innan jag provade Skyrim. Var ju faktiskt sjukt kul
Har redan lagt ner rätt mycket tid och börjar nog närma mig slutet. Har nästan bara kört med magi då det verkade som den lättare vägen.

Min fråga är; går det att klara spelet utan att använda magi och scrolls? Vet att man måste använda magi för att öppna dörrar, men förutom de.

Ska det gå? Har testat köra lite med svärd och sköld men blir helt överkörd... Någon som klarat spelet på detta sätt?

Tycker det vore en kul grej/mål

FYI: som spelet är balanserat just nu så är det lättare om man lirar ren fighter än ren magiker

Så ja, det går alldeles utmärkt att "klara" spelet utan magi.

Dessutom så går det ju inte öppna dörrar med magi i Skyrim, så vet inte vars du har fått det ifrån...

Jag lirade med svärd/sköld, tog inte ens skada mot "sista bossen"

Alduin

Dold text

på svårighetsgraden Adept. Om du ska lira svärd/sköld, så lira på Expert (minst), annars är endgame helt värdelöst (man kan lika gärna skriva in tgm och kuta runt odödlig, för man är det ändå.

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem

Jag kör thief/sneaky bastard och har inte använt spells mycket alls. Jag är i princip omöjlig att upptäcka i mörka miljöer och kan sitta/stå och skjuta pil efter pil i fiender som står typ 1-2m framför mig.. känns lite flawed.. men vafan

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag kör thief/sneaky bastard och har inte använt spells mycket alls. Jag är i princip omöjlig att upptäcka i mörka miljöer och kan sitta/stå och skuta pil efter pil i fiender som står typ 1-2m framför mig.. känns lite flawed.. men vafan

Jo, sneak är så sjukt OP, tur att det inte är ett multiplayer-spel. Går asfort att levla och när man har 100 och alla perks maxade så är man typ helt osynlig och dödar allt på en attack ^^.

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Jo, sneak är så sjukt OP, tur att det inte är ett multiplayer-spel. Går asfort att levla och när man har 100 och alla perks maxade så är man typ helt osynlig och dödar allt på en attack ^^.

Jo, jag kör sneaky bastard med Daedric Bow och Daedric Arrows (så fort jag får några) och min damage ligger då på 128 och sen om man är smygig jävel, så 3x128=384 damage, så jag köttar rätt många på en pil.

Sen 15x skadan man får med daggers när man smyger ska man inte ens prata om

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

Kör med sneak och backstab. På master nivå. Man dödar inte allt på ett hugg (men mycket) och kan ha stora problem när det kommer ett gäng fiender. Men tillbaka till topic, jag kör endast med restoration och lite med en summoning (har glömt vad de heter, kastar fireballs). Men jag kör inte med en comapnion så den där summonen skulle man nog klara sig utan och man tar med sig en companion. Restoration hade jag klarat mig utan med lite mer alkemifixande. Kör inte direkt main questet och siktar på att lvl upp magi lite senare när jag har levlat det som jag tycker är mer "viktigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Kör med sneak och backstab. På master nivå. Man dödar inte allt på ett hugg (men mycket) och kan ha stora problem när det kommer ett gäng fiender. Men tillbaka till topic, jag kör endast med restoration och lite med en summoning (har glömt vad de heter, kastar fireballs). Men jag kör inte med en comapnion så den där summonen skulle man nog klara sig utan och man tar med sig en companion. Restoration hade jag klarat mig utan med lite mer alkemifixande. Kör inte direkt main questet och siktar på att lvl upp magi lite senare när jag har levlat det som jag tycker är mer "viktigt".

Jag lirade sneaky på Master förut, men... Backstab, rulla iväg, backstab, rulla iväg. Aldrig nåt att oroa sig för :/

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Jag lirade sneaky på Master förut, men... Backstab, rulla iväg, backstab, rulla iväg. Aldrig nåt att oroa sig för :/

Mer eller mindre samma sak om man kör med heavy armor och 2hands vapen.
Sprint power attack och sen kötta.
Fight slut.
Kommer det något som gör mycket skada som t.ex master necromancers osv så är det bara att poppa berserk så köttar man dom snabbare än blixten.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Skrivet av Enity:

Mer eller mindre samma sak om man kör med heavy armor och 2hands vapen.
Sprint power attack och sen kötta.
Fight slut.
Kommer det något som gör mycket skada som t.ex master necromancers osv så är det bara att poppa berserk så köttar man dom snabbare än blixten.

Nej, 2-hands är skitsvårt på Master kan jag informera dig om. Du har nog kört på en annan save mellan och glömt sätta tillbaks till master..

Jag typ 10-hittar en Draugr Wight och den 1-hittar mig. Så du "leker" nog inte igenom spelet på Master med 2-hands...

Visa signatur

Home, sweet home Sidan för ALLA!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enity:

Mer eller mindre samma sak om man kör med heavy armor och 2hands vapen.
Sprint power attack och sen kötta.
Fight slut.
Kommer det något som gör mycket skada som t.ex master necromancers osv så är det bara att poppa berserk så köttar man dom snabbare än blixten.

Inte omöjligt att du klarar det galant på master.

Jag har en lvl32 2-handed nord med diedric hammer och diedric armor.
Fick nyligen tokdäng av en magiker som oneshottade mig med el. JAg tror jag dog 15 gånger i rad innan jag ens hann fram till honom. Det spelade inte direkt någon roll vad jag gjorde för skada ( ca 200 damage per slag för näravarande) då jag ändå aldrig kom fram innan hans starkare one hit eller hans snabbare el-zap som dödade mig på två omgångar avslutade försöket.

Men har man en perfect build med perfekt utrustning så är det kanske inte så svårt någonstans. Jag har bra grejer men det blir ändå svårt ibland.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Men är det inte jättesvårt att ta kål på drakar och de andra små mini-bossar? Har ju problem även fast ja kör mage:P dör på 2-3 träffar :S

Min karaktär är en Argonian och jag är nu uppe i level 28, snart 29. Att döda en drake är inte alls svårt. Det gäller att få ner draken med hjälp av shouten Dragonrend (lättaste sättet att döda han, då han är nere på marken) och slå på hans sidor. Då tar han minst skada. Kolla videoklippet jag har spelat in nedan, för att se hur jag menar ("fajten" börjar på riktigt 5 minuter och 19 sekunder in i videoklippet).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Spelet är lättare om man kör som krigare än magiker så ni vet, ni som inte testat det. får du slut på Mana är du ju helt körd som magiker om du dessutom har slut på potions

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

Spelet är lättare om man kör som krigare än magiker så ni vet, ni som inte testat det. får du slut på Mana är du ju helt körd som magiker om du dessutom har slut på potions

Jo, tycker också att det verkar så.
Jag kör som i princip ren magiker och har aldrig använt en enda scroll eller potion och endast vid ett par tillfällen testat något "riktigt" vapen.
Använder inte heller någon rustning att tala om. Har mest på mig robes och liknande som förstärker magiska förmågor.

Har hela tiden kört på expert. Verkade lagom. Misstänker alltid att högsta svårigheten kan vara någon sorts halv omöjligt läge.

Hursomhelst så tycker jag att det varit ganska lagom med utmaningarna. Ibland har jag fått lämna vissa ställen tillfälligt när fiender kunnat one eller twoshotta mig samtidigt som jag behövt över tio träffar på dom.
Nu när jag levlat upp en del börjar det bli lättare.
Brukar ofta köra en summon flame atronacht och sedan tillsammans med denna kasta eldbollar själv.
Kommer folk för nära kör jag ett "ice form" shout, helt klart mitt favoritshout.
Nu behöver jag egentligen aldrig ge upp någonstans.
Nog om det..

Jämfört med Oblivion så har ju riktiga vapen och armor fördelen att hålla hur länge som helst. I Oblivion gick allt sönder rätt snabbt och man fick spara på sina saker. Man vill ju inte ha sönder ett svindyrt fint vapen

Kör man dock helt utan magi som fighter så har man ju dock problemet med att hela sig.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Utyttjar man bara två crafting skills så blir man ju OP i vilken nivå av master man än har.

Edit: Hehe Jesper din post får mig att tänka på när jag mötte Moorokei eller vad han nu heter, dragon priest. Han var så jäääävla sjukt i level 18 på expert när jag körde Mage. Hans thunderbolts flyger ju snabbare än ljuset och drar 60% av mitt hp - Som Breton! Men tillslut tog jag han, krävdes bara att man sparade efter att man gjorde någorlunda skada på honom. Kan tänka mig att det är etter värre för en Warrior (men normala grejjor dvs)

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd

Ääh, dra till lite fusk bara!

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem

Crafta upp blacksmithing till 100 genom att göra iron daggers...sen tillverka dragon armor eller Daedric armor och äg upp allt. Restoration kan man lägga ett par poäng i, den som gör det 50% billigare att använda och den som gör att man kan använda båda händerna till detta. Bara att heala upp sig ett par gånger i varje dungeon, det är allt som behövs. Sätt allting på healt när man dingat så blir man i stort sett odödlig på lvl 40 Att döda drakar på svåraste svårthestgraden vid dem levelen och med dragonrend shoutet är en barnlek.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

coolt tänkte mig nått liknande, typ en stor orc istället för min lilla mage brud.

Men är det inte jättesvårt att ta kål på drakar och de andra små mini-bossar? Har ju problem även fast ja kör mage:P dör på 2-3 träffar :S

Jag har absolut inga problem alls med drakar, skulle säkerligen kunna ta fem stycken på en gång. Dock är mage-bossar oftast svåra, fasen vad jag dog på master pyromancer.