Webhallen - en stor besvikelse

Permalänk
Medlem

Webhallen - en stor besvikelse

I den här tråden kommer jag försöka beskriva mina försöka att handla från Webhallen och de katastrofalt dåliga omhändertagande jag fått. Caset är fortfarande öppet, så vi kan väl se tillsammans hur det utvecklar sig.

Det hela började med att jag beställde en skärm och en demodator ur Webhallens sortiment. Tanken var att ge den till vår dotter i julklapp. En smidig lite låda (Silverstone Sugo) med lite för bra komponenter för hennes behov, men samtidigt ett bra pris. Beställningen lades den 29 november. Då jag inget hört om leverans den sjätte december beslöt jag mig att kontakta dem. Efter fruktlösa försök att nå dem under hela dagen (oändlig telefonkö, +45min, alternativt direkt bortkoppling) skickade jag ett mail till kundtjänst den sjätte december. Den åttonde december besvarades det.

Citat:

Hej Biggles

Din beställning har varit på väg från vårt centrallager till vår butik i Göteborg och borde vara hos dig snart.

Ha en fortsatt trevlig vecka!

Med vänliga hälsningar / Kind regards
xxx yyy

Toppen, tänkte jag. Den är på g. Jul är ju fortfarande långt borta så den hinner säkert hit.

Den 14 december har jag fortfarande inte hört något. Försöker ringa, med samma resultat som tidigare. Beslutar mig betydligt snabbare för att försöka maila dem. Får följande svar dagen därpå, dvs idag.

Citat:

Hej Biggles!

Vi har tyvärr en registrerad lagerdiff på beställd dator och har därmed har strykits från din order. Vi beklagar det inträffade. BenQ-skärmen är påväg till Göteborgs-butiken och bör anlända strax efter helgen i början av nästa vecka.

Ha en fortsatt trevlig vecka!

Med vänliga hälsningar / Kind regards
Webhallens Kundtjänst

Nej, jag räknar inte med att det här kommer bi en fortsatt trevlig vecka. Hur kan en seriös leverantör över huvud taget behandla kunder på det här viset? De har, två gånger, bekräftat min beställning. Vi har därmed i köprättslig mening ingått ett köpavtal. Helt plötsligt väljer de att ta bort min order och så är det inte mer med det. Maken till bristande omdöme får man leta efter!

Mitt nästa steg har varit att upplysa dem om mina rättigheter som konsument enligt Konsumentköplagen. Förhoppningsvis innebär det att de inser att de får fixa fram en ersättningsprodukt åt mig, alternativ täcka mina kostnader för att införskaffa motsvarande utrustning hos annan leverantör.

Vad säger ni, är jag ute och cyklar, eller är det Webhallen som än en gång tagit sig vatten över huvudet?

Permalänk
Entusiast

Vilken butik man än vänder sig till så kan folk alltid göra misstag, och det kommer med högst sannolikhet alltid att finns folk på kundtjänst / mail som beter sig konstigt.
Min rekommendation till dig är väll att se en andra butik (Inet/Komplett osv..) hur lagret är hos dem.
Lycka till.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Nej, så enkelt är det tyvärr inte. Produkten var ju till ett specialpris eftersom den var utgången. Alltså kan jag inte köpa den någon annanstans. Om jag ska plocka ihop motsvarande delar själv kostar det dubbelt så mycket samt att jag får bygga ihop den själv.

Permalänk

Hej

Det var tråkigt att höra vet att om butiker inte kan efterleva vad lagen säger om rimlig lev. tid kan kunden kräva återbetalning!

Sedan tycker jag att det är fel av Webhallen att bara makulera beställningen bara så där, du kanske vill ha kvar beställningen?

Visa signatur

Computer: Windows 11, 64-bit, Intel 285k, MSI MEG Z890 Ace, 64GB RAM,
MSI GeForce RTX 5080 16GB Vanguard SOC Launch

Permalänk
Medlem

Har du beställt och skall där efter betala eller har du betalat och beställt på samma gång? Tror inte du har samma rättigheter om du bara har beställt en produkt utan att betala. Är dock inte helt säker.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

"Off topic" Köpte en extern hårddisk från webhallen, på väg hem i tåget märker jag att kartongen har en fet hål, så jag åker tillbaka till webhallen och vill ha den bytt men han samma kille som jag köpt den från säge att den bör funka felfritt. den blev "corrupted" samma dag jag köpte den gick tillbaka dagen därpå för att få tillbaks pengarna och så sa killen i kassan att den måste testas först det kan ta 2 veckor...enda sedan dess köper jag inte saker som kan vara trasiga.

Visa signatur

Toshiba i7-3610QM CPU 2.30ghz 16gb G670M 3GDDR5
120GB SSD 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle99:

"Off topic" Köpte en extern hårddisk från webhallen, på väg hem i tåget märker jag att kartongen har en fet hål, så jag åker tillbaka till webhallen och vill ha den bytt men han samma kille som jag köpt den från säge att den bör funka felfritt. den blev "corrupted" samma dag jag köpte den gick tillbaka dagen därpå för att få tillbaks pengarna och så sa killen i kassan att den måste testas först det kan ta 2 veckor...enda sedan dess köper jag inte saker som kan vara trasiga.

Såklart den måste testas, de kan inte bara ge dig en helt ny sak utan att verkligen veta att den inte fungerar, obviously.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Jag håller med TS om att det är dåligt skött. Det har tagit orimligt lång tid, och att du själv aktivt måste kontakta dem för att få reda på att din order är förändrad /delvis struken är uselt. Har inte webhallen någon representant/tråd här på swec? Jag tycker helt klart att du borde kompenseras med en likvärdig produkt till samma pris... Inte för att de nödvändigtvis måste, utan för att behandla dig som kund på ett bra, proffsigt och ansvarsfullt sätt.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

detta låter ju väldigt tråkigt då din dotter skulle få en ny dator.
Och att dom inte gett dig datorn, utan makulerat allt utan att ens kontaktat dig är tame fan skam!
Och sa dom bara att den "datorn finns inte kvar, du får ingen"?

Jag tycker då du beställt (+ ev betalt) ska få den varan, alt ersätta dig med en likvärdig produkt.

Jag ska följa detta, och önskar dig lycka till med dom!
Och ge dig inte förren din dotter tackar dig för sin dator från webhallen!

God jul, och hoppas du får det innan jul!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalle99:

Skrivet av Nirr1:

Såklart den måste testas, de kan inte bara ge dig en helt ny sak utan att verkligen veta att den inte fungerar, obviously.

Jag köpte ett par minnen här på Swec, ett av dom var trasigt så jag gick till närmaste webbhallen och sa att ett var trasigt, dom kikade lite på kvittot och jag gick sedan glatt hem med ett nytt pack minnen!

Permalänk
Medlem

Stort tack för uppmuntrande tillrop! Jag lovar att hålla er informerade ur det går!

Permalänk
Medlem

Du kan även göra ett inlägg på www.fairshopping.se där webhallen har svarat på dom klagomål,beröm dom har fått där.
Och det skadar ju aldrig att få ut sådan här info till så många som möjligt ju fler som kan,har möjlighet att se infon desto större risk att dom rättar till fel.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Ska genast registrera mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

Är det nåt ställe som byter ut din HDD utan att testa först så är det webhallen, har lämnat in 5-6st de byter ut disken direkt utan några frågor eller tester.
Så det du säger stämmer inte.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Är det nåt ställe som byter ut din HDD utan att testa först så är det webhallen, har lämnat in 5-6st de byter ut disken direkt utan några frågor eller tester.
Så det du säger stämmer inte.

Jasså? Har själv fått tid på några dagar till en vecka innan jag får byta en produkt som det är fel på. Bara för att du slipper det så betyder det inte att alla får det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla mina vänner handlar där just pga denna policy, så jag är inte ensam & som du ser längre upp i tråden så har du ännu en. Däremot kommer jag aldrig mer handla på dustin efter att nu ha fått vänta 2½v innan jag fick nya ram minnen.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Jag tycker Webhallen är bra men dom brister i sin företagsstruktur, det verkar en hel del rörigt ute på centrallagret har jag märkt när jag själv köpt grejor som jag ska hämta och när killen bakom disk ska hämta min order hittar han inte grejorna på lager utan de har sprungit iväg på egen hand, senast fick lagerchefen ta tag i problemet och leta fram det jag beställt för det verkar mer eller mindre kaos i deras organisation och lagerhyllor.

Jag tror din dator du beställt finns på lagret men att den kommit bort av nån anledning, ring chefen på centrallagret och förklara problemet så ska du se att han tar tag i det.

Permalänk
Medlem

Du har inget tips om var man hittar numret till centrallagerchefen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biggles:

Du har inget tips om var man hittar numret till centrallagerchefen?

Enligt de flesta sidor, bolagsregister osv. osv. så har dem enbart registrerat huvudnumret. Har aldrig sett dem publicera något annat telefonnummer någonsin.

För övrigt, stå på dig. Beställer man en dator och en skärm och inte får datorn fastän man blivit lovad är ju helt idiotiskt, de borde ringt dig och isåfall frågat om du vill ha skärmen överhuvudtaget.. Jag som också är far förstår även hur gravt förbannad man skulle bli om en julklapp till sitt barn blir avbokad så här tätt inpå julafton.

Bara ring, ring, ring. Jag fick tag på dem efter att ha försökt i 3 dagar.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Jag beställde SW:TOR från dem i måndags, nya medlemmar skulle visst kontakta kundtjänst för att få early access koden.
Mailade dem direkt. När jag inte fått något svar eller kod i onsdags så försökte jag ringa, deras telefon kopplade ner direkt efter man fått välja mellan hårdvara eller spel hela dagen.
Fick dock svar på mailet onsdag eftermiddag och spelet kom i brevlådan igår.
Men tycker ändå det är dålig kundhantering.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske kan försöka få dem att sälja samma dator (fast ny) till dig till ett litet bättre pris som plåster på såren?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Du kanske kan försöka få dem att sälja samma dator (fast ny) till dig till ett litet bättre pris som plåster på såren?

Det var något i den stilen jag hade tänkt mig...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Jag beställde SW:TOR från dem i måndags .... och spelet kom i brevlådan igår.

Jag förbeställde SW:TOR den 8:e augusti från Webhallen - har fortfarande inte fått det levererat trots att det i orderhistoriken står att det skickades den 12:e. Helt absurt - och inte första gången det händer. WH får inte ett öre till av mina surt förvärvade slantar.

Permalänk
Avstängd

Jag har läst i den här tråden och i en tråd med ett ärende hos inet. Många svarar trådskaparen att h*n borde räkna med det, att h*n inte varit tillräckligt noggrann etc. Om inet eller webhallen marknadsför en produkt till försäljning är det det som gäller. Varför ställer sig vissa här på företgets sida? Är det fanboys eller är det anställda som månar om sin arbetsgivares rykte?

Det enda rätta webhallen kan göra i ärendet är att erbjuda en identisk eller bättre dator till samma pris för trådskaparen.

Angående den trasiga hårddisken borde det inte behövas om kunden reklamerar vara inom 14 dagar, öppet köp finns inte i konumentköplagen men i distansköplagen, man kan hävda att när man beställer hårddisken förväntar man sig att kartongen skall vara hel.

Permalänk
Medlem

Det kan vara lite knepigt att handla över huvudtaget från nätbutiker, du är inte ensam om det biggles.

Själv har jag haft enormt mycket strul med Komplett till skillnad från Webhallen i Stockholm.
Efter att ha blivit av med alla skulder till Komplett så blev jag samtidigt VIP på Webhallen vilket underlättar mina köp och ärenden i dagsläget. Ringer in med mobilen till kundtjänsten och gänget ser exakt vem jag är, behöver inte förklara något och inte heller ta upp ärendenumret då det syns klart och tydligt framför deras ansikten.

Centrallagret i Fruängen, Stockholm, dit det flyttade nu i höstas, från Solna, har bra koll på varor. Dock har de haft lite strul med databasen som inte registrerat allting som skett på nätet och detta har lett till med att man beställer en vara som inte existerar.

Jag kanske borde vara så fräck att jag kontaktar dom angående ditt ärende, något som jag gjort så otaligt många gånger åt mina polare som haft problem med inköp/RMA. Konstigt nog så verkar de inte våga jävlas med mig, stackarna på Webhallen.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Stort tack för erbjudandet! PM:ar mitt ordernummer...

Permalänk
Medlem

Tycker du bör få en likvärdig dator som du beställt till samma pris. Speciellt nu när du fått orderbekräftelser.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Man kan ju förstå dem så långt att det helt enkelt har blivit fel, och då får dem ju stå för det.
Men om det nu skulle vara så att de skyller på någon lagerdiff och att det stryks från din order, då kan man tycka att de ska ta kontakt med dig och berätta detta.

Helt klart ett fel av dem.

Jag skulle tro att det är mer sannolikt att du får pengarna tillbaka. Har inte ofta hört något om att de kommer att täcka någons kostnader för liknande utrustning hos annat företag.
Men man hoppas ju så klart på det bästa, lite rättvisa kan ju inte vara helt fel.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem

Jag fick precis ett trevligt samtal från Webhallen. De har kommit med ett bra förslag hur vi ska lösa det inträffade och ber om ursäkt för det inträffade. Så från min horisont är problemet löst och händelsen utagerad! Bra jobbat trots allt, Webhallen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biggles:

Jag fick precis ett trevligt samtal från Webhallen. De har kommit med ett bra förslag hur vi ska lösa det inträffade och ber om ursäkt för det inträffade. Så från min horisont är problemet löst och händelsen utagerad! Bra jobbat trots allt, Webhallen!

Man kan säga mycket om hur bra dom håller koll på saker, men Webhallen är dom som behandlat mig som kund i särklass bäst. Haft lite strul med olika leveranser och lagerstatusar under dom 7 år jag handlat där, men varje gång har jag blivit kompenserad och väl bemött.

Härligt att det fixade sig för dig!