Webhallen - en stor besvikelse
I den här tråden kommer jag försöka beskriva mina försöka att handla från Webhallen och de katastrofalt dåliga omhändertagande jag fått. Caset är fortfarande öppet, så vi kan väl se tillsammans hur det utvecklar sig.
Det hela började med att jag beställde en skärm och en demodator ur Webhallens sortiment. Tanken var att ge den till vår dotter i julklapp. En smidig lite låda (Silverstone Sugo) med lite för bra komponenter för hennes behov, men samtidigt ett bra pris. Beställningen lades den 29 november. Då jag inget hört om leverans den sjätte december beslöt jag mig att kontakta dem. Efter fruktlösa försök att nå dem under hela dagen (oändlig telefonkö, +45min, alternativt direkt bortkoppling) skickade jag ett mail till kundtjänst den sjätte december. Den åttonde december besvarades det.
Hej Biggles
Din beställning har varit på väg från vårt centrallager till vår butik i Göteborg och borde vara hos dig snart.
Ha en fortsatt trevlig vecka!
Med vänliga hälsningar / Kind regards
xxx yyy
Toppen, tänkte jag. Den är på g. Jul är ju fortfarande långt borta så den hinner säkert hit.
Den 14 december har jag fortfarande inte hört något. Försöker ringa, med samma resultat som tidigare. Beslutar mig betydligt snabbare för att försöka maila dem. Får följande svar dagen därpå, dvs idag.
Hej Biggles!
Vi har tyvärr en registrerad lagerdiff på beställd dator och har därmed har strykits från din order. Vi beklagar det inträffade. BenQ-skärmen är påväg till Göteborgs-butiken och bör anlända strax efter helgen i början av nästa vecka.
Ha en fortsatt trevlig vecka!
Med vänliga hälsningar / Kind regards
Webhallens Kundtjänst
Nej, jag räknar inte med att det här kommer bi en fortsatt trevlig vecka. Hur kan en seriös leverantör över huvud taget behandla kunder på det här viset? De har, två gånger, bekräftat min beställning. Vi har därmed i köprättslig mening ingått ett köpavtal. Helt plötsligt väljer de att ta bort min order och så är det inte mer med det. Maken till bristande omdöme får man leta efter!
Mitt nästa steg har varit att upplysa dem om mina rättigheter som konsument enligt Konsumentköplagen. Förhoppningsvis innebär det att de inser att de får fixa fram en ersättningsprodukt åt mig, alternativ täcka mina kostnader för att införskaffa motsvarande utrustning hos annan leverantör.
Vad säger ni, är jag ute och cyklar, eller är det Webhallen som än en gång tagit sig vatten över huvudet?