Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk

Är det någon som har problem med att hitta alla filmer?
Hur jag än gör saknas det runt 30 filmer i library..
Har enbart .mkv filer och de flesta är "kända" scene-releaser.

Permalänk

När jag kör med night utseende så funkar inte musen alls bra, nån som kan tipsa om ett bra skin där musen kan göra allt? vill ej ha tbg inkopplat alls.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Min NSLU2 dog. Kör med en gammal Laptop med trasig skärm som UBUNTU NAS men ska köpa en riktig NAS imorgon. Nu är ju problemet att på både datorn och Apple TV blir XMBC nerlusad av massa nätverksplatser som inte finns längre (I Movies/Filer före "Add Movies").
Hur får man bort dem?

Efter ett enormt letande hittade jag det. Man går till:
C:\Users\XXX\AppData\Roaming\XBMC\userdata

Filen man editerar i Notpad++ är
sources.xml

Samma med Apple TV:
/private/var/mobile/Library/Preferences/XBMC/userdata/sources.xml

Kan se ut så här:

<sources> <programs> <default pathversion="1"></default> </programs> <video> <default pathversion="1"></default> <source> <name>Videos</name> <path pathversion="1">ftp://(ip-nummer tll NAS):21/media/Videos/</path> </source> </video> <music>.........

Innan såg det i Apple TV ut så här:

<source> <name>Media</name> <path pathversion="1">smb://SOVRUMMET/Media/</path> </source> <source> <name>NSLU2</name> <path pathversion="1">ftp://user:password@192.168.1.XX:21/FLASH_1_1_1/</path> </source> <source> <name>mob</name> <path pathversion="1">ftp://user:password@192.168.1.XX:21</path> </source> <source> <name>NAS</name> <path pathversion="1">ftp://user:password@192.168.1.XX:21/</path> </source>

Sparade mycket bekymmer med att slippa gamla olänkade genvägar i fillistan. Köpte en riktig NAS och kör den isolerad i krypterat nätverk och därför är Nasen helt öppen, dvs inget lösenord.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Apropå skins - min sambo verkar ha sämre syn än mig och kan inte se texten i XBMC fillistor och menyer när jag kör Confluence skin. Själv har jag inga problem att läsa det men man vill ju vara snäll. Finns det något skin eller någon inställning som gör typsnitten större i XBMC? Jag vill helst undvika dra ner upplösningen då jag hittat en inställning som passar bra med min TV.

Permalänk
Medlem

Hoho.

Försöker få till det med android och fjärr funktionen. Uppkopplingen mellan mobil å xbmc funkar fint, kan dra igång filmer osv, men när jag väljer fjärrkontroll i appen så är det helt stendött. Och ja, det är aktiverat i xbmc. Testade oxå å portforwarda port 9777 som jag läste om i tråden men utan framgång.

Har kört xbmc på xbox länge men är ganska ny på datan. Hur gör man för uppdatera på datan ??
Kör visserligen nu med senast xbmc, tror jag i alla fall.

Xbmc 10.1
Win 7
Android 4.0

//Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimman:

Hoho.

Försöker få till det med android och fjärr funktionen. Uppkopplingen mellan mobil å xbmc funkar fint, kan dra igång filmer osv, men när jag väljer fjärrkontroll i appen så är det helt stendött. Och ja, det är aktiverat i xbmc. Testade oxå å portforwarda port 9777 som jag läste om i tråden men utan framgång.

Har kört xbmc på xbox länge men är ganska ny på datan. Hur gör man för uppdatera på datan ??

Xbmc 10.1
Win 7
Android 4.0

//Jimmy

Gjort undantag i brandväggen i W7?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Gjort undantag i brandväggen i W7?

Japp, xbmc ligger med i undantag. Annars borde de väl inte funkat alls. Tycker det är konstigt att det funkar till hälften

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för inställningar på A/V sync method - Audio Clock, Video Clock(resample audio) eller Video Clock(Drop/Dupe Audio)?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Hur lägger man in TV serier egentligen? Jag har alla mina serier i

C:\...\TV-serier\Exempel serie\Exempel säsong\Exempel avsnitt\Filen+ibland undertext

Jag gör exakt som jag gjorde med filmerna fast ändrar scrapern till den för Tv serier. Den visar alla tv serie banners men inga avsnitt? Bara ett avsnitt för How I Met Your Mother som den säger är S1E1 fast det är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrabyte:

Hur lägger man in TV serier egentligen? Jag har alla mina serier i

C:\...\TV-serier\Exempel serie\Exempel säsong\Exempel avsnitt\Filen+ibland undertext

Jag gör exakt som jag gjorde med filmerna fast ändrar scrapern till den för Tv serier. Den visar alla tv serie banners men inga avsnitt? Bara ett avsnitt för How I Met Your Mother som den säger är S1E1 fast det är fel.

Funkar för mig: C:\...\TV-serier\Exempel serie\Filen+ibland undertext

Permalänk
Medlem
Skrivet av toblin:

Funkar för mig: C:\...\TV-serier\Exempel serie\Filen+ibland undertext

Hur menar du?

Vad finns i "Exempel serie foldern? Bara filerna och undertexterna utan att dom ligger i separata mappar? Inga säsong folders?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrabyte:

Hur menar du?

Vad finns i "Exempel serie foldern? Bara filerna och undertexterna utan att dom ligger i separata mappar? Inga säsong folders?

Japp lägg bara filerna in i "Exempel serie foldern" dvs inga säsong folders och undermappar.
tex: C:\TV-serier\Lost\Lost.s01.e01.avi (och ev undertext)

eller: C:\TV-serier\Lost\Lost.s01.e01\Lost.s01.e01.avi (och ev undertext)

Permalänk
Medlem
Skrivet av toblin:

Japp lägg bara filerna in i "Exempel serie foldern" dvs inga säsong folders och undermappar.
tex: C:\TV-serier\Lost\Lost.s01.e01.avi (och ev undertext)

eller: C:\TV-serier\Lost\Lost.s01.e01\Lost.s01.e01.avi (och ev undertext)

Tack så mycket nu funkar det!

Nu har man bara några timmars renaming av filer framför sig...

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide! <3

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrabyte:

Tack så mycket nu funkar det!

Nu har man bara några timmars renaming av filer framför sig...

Jag renamear inte alls, laddar ner och så slänger jag in det i rätt series respektive mapp och säsongsmapp.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

Hej!

Tack för en bra guide, men jag har några problem. För det första så har jag två stycken alternativ som heter "Filmer" och även ett alternativ som heter "HD Movies". Den ena "Filmer" tar mig till mina filmer, den andra tar mig också till mina filmer fast då i biblioteksläge istället. Jag har temat Night och vill använda "Showcase" stilen. Den går bara att aktivera i mappen "Filmer" som är i biblioteksläge, den andra mappen går inte att ha i Showcase. Kan man på något sätt ta bort den ena "Filmer" och "HD Movies"? Mycket snyggare om man bara har en!

Sen har jag ett till problem, det är nämligen så att filmer som jag har sett och tagit bort från datorn finns fortfarande kvar i XBMC, även fast dom är helt raderade från datorn! Det är som att alla filmer är sparade i någon slags biblioteks-textfil av något slag. Vill helst bara ha filmer som jag har i XBMC, inte gamla raderade filmer.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimman:

Hoho.

Xbmc 10.1
Win 7
Android 4.0

//Jimmy

Jag hade precis samma problem som dig, och jag lyckades inte lösa det så jag gav upp.
Men sen råkade jag haverera mitt bibliotek, så jag installerade eden beta, och så testade jag med xbmc remote igen. Klart att det fungerar fint!
Så testa att installera eden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isaxi:

Jag hade precis samma problem som dig, och jag lyckades inte lösa det så jag gav upp.
Men sen råkade jag haverera mitt bibliotek, så jag installerade eden beta, och så testade jag med xbmc remote igen. Klart att det fungerar fint!
Så testa att installera eden!

Skickades från m.sweclockers.com

Eden=nya xbmc ??

Är ny på XBMC på datan, har bara kört det på xbox innan. Men hur gör man för att uppdatera från den versionen som man har ??

//Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimman:

Eden=nya xbmc ??

Är ny på XBMC på datan, har bara kört det på xbox innan. Men hur gör man för att uppdatera från den versionen som man har ??

//Jimmy

Du går till http://xbmc.org/download/ och laddar antingen hem senaste stabila release eller går till betareleaserna där 11.0Beta = Eden ligger.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Du går till http://xbmc.org/download/ och laddar antingen hem senaste stabila release eller går till betareleaserna där 11.0Beta = Eden ligger.

Tack men så långt är jag med, men hur gör man för att uppdatera, är det bara å installera över så har man kvar alla sina inställnigar ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimman:

Tack men så långt är jag med, men hur gör man för att uppdatera, är det bara å installera över så har man kvar alla sina inställnigar ??

Starta bara installationen, alla dina gamla inställningar är kvar. mina var det i alla fall. plugins bibliotek osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro, Intel i5 2500k @ 4200Mhz, 8GB Corsair 1600MHz, Sapphire 6970 @ 920x1400, Windows 8 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaddi:

Starta bara installationen, alla dina gamla inställningar är kvar. mina var det i alla fall. plugins bibliotek osv.

Tack för hjälpen, uppdaterat å klart å allt finns kvar och fjärrisen funkar även för mig

//Jimmy

Permalänk
Medlem

Jaha var det det du menade... Ja det är bara att installera över det gamla!

Vet inte om det i framtiden kommer gå att uppgradera "inifrån" XBMC, tror jag har sett att de planerat något sådant men är osäker...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig att fixa en playercorefactory fil som gör så att mitt xbmc spelar upp mina mkv samt divx/xvid filmer i mpc hc? Det ända jag vill att xbmcs egna spelare ska spela upp är img filer. Har själv försökt pilla med det men det fungerade inte alls :/
Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde fixa filen till mig sen kan jag själva ändra i filen var media player classic är installerat hos mig m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Har precis byggt ihop min HTPC idag och installerat XBMC. Jag undrar om det finns några trevliga plugins jag bör känna till och installera direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsii:

Någon som kan hjälpa mig att fixa en playercorefactory fil som gör så att mitt xbmc spelar upp mina mkv samt divx/xvid filmer i mpc hc? Det ända jag vill att xbmcs egna spelare ska spela upp är img filer. Har själv försökt pilla med det men det fungerade inte alls :/
Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde fixa filen till mig sen kan jag själva ändra i filen var media player classic är installerat hos mig m.m.

Förutsatt att divx/xvid är i avi.containern.

<playercorefactory> <players> <player name="MPC-HC" type="ExternalPlayer" audio="false" video="true"> <filename>C:\Program Files\MPC-HC\mplayerc.exe</filename> <args>"{1}" /fullscreen /close</args> <hidexbmc>false</hidexbmc> <hideconsole>false</hideconsole> <warpcursor>none</warpcursor> </player> </players> <rules action="prepend"> <rule filetypes="mkv|avi" player="MPC-HC"/> </rules> </playercorefactory>

För att lägga till fler filtyper t.ex. mp4 är det bara att lägga till det i filetypes med ett "|" före (| betyder eller):

<rule filetypes="mkv|avi|mp4" player="MPC-HC"/>

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk

Hej,

Har ett litet problem med att alla mina filmer jag tittar på småhackar med jämna mellanrum. Det är inte jättemycket, men tillräckligt mycket för att man ska störa sig på det.

Har precis köpt min htpc och fick mycket hjälp här ifrån och fick klart för mig att systemet skulle utan problem kunna spela upp filmer i 1080p. Dock har jag ingen full-hd tv och spelar max upp filmer i 720p. Oftast dock spelar jag i det ännu lägre 480p eller vad det heter. Men oavsett vad jag spelar upp så hackar bilden när jag tittar på den.

Är det någon inställning jag har missat i xbmc eller så? Jag har sedan tidigare bockat i hårdvaruaccelrering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tartkennet:

Hej,

Har ett litet problem med att alla mina filmer jag tittar på småhackar med jämna mellanrum. Det är inte jättemycket, men tillräckligt mycket för att man ska störa sig på det.

Har precis köpt min htpc och fick mycket hjälp här ifrån och fick klart för mig att systemet skulle utan problem kunna spela upp filmer i 1080p. Dock har jag ingen full-hd tv och spelar max upp filmer i 720p. Oftast dock spelar jag i det ännu lägre 480p eller vad det heter. Men oavsett vad jag spelar upp så hackar bilden när jag tittar på den.

Är det någon inställning jag har missat i xbmc eller så? Jag har sedan tidigare bockat i hårdvaruaccelrering.

Vad har du för komponenter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det fler än jag som plötsligt har fel på subtitle addon?

Den hittar inte svenska längre. Fast jag vet det finns. Det funkade för någon vecka sen.

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Apropå skins - min sambo verkar ha sämre syn än mig och kan inte se texten i XBMC fillistor och menyer när jag kör Confluence skin. Själv har jag inga problem att läsa det men man vill ju vara snäll. Finns det något skin eller någon inställning som gör typsnitten större i XBMC? Jag vill helst undvika dra ner upplösningen då jag hittat en inställning som passar bra med min TV.

Cirrus och Cirrus extended har större läsbarhet.