MeeGo eller Mango, N9 eller Lumia 800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det stämmer inte enligt mig. De flesta som köper dyra telefoner (över 4000kr) gör det via abbonemang och även i butik där det är en försäljare som kan pracka på folk saker

Menar du att säljare ute i affärer skall strunta i andra märken och helt fokusera helt på att pracka på kunder windows phone mobiler? Varför skulle de göra det?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Dom har ju ingen anledning att marknadsföra wp7 när deras android division går bra då konkurerar du mot dig själv.

Nokia kanske borde ha gjort samma sak

Skrivet av jOnÄTÄn:

ja det var la ett bra pris men även den var en telefon i 4-5000kr klassen när den kom ut. lumia 800 kommer också ha sjunkit i pris om ett tag.

lumia 800 kan aldrig sjunka lika mycket som N9 eftersom operativsystemet kostar, dessutom är det Microsoft som styr ruljansen med appar

Permalänk
Medlem

[QUOTE]

Skrivet av klk:

Menar du att säljare ute i affärer skall strunta i andra märken och helt fokusera helt på att pracka på kunder windows phone mobiler? Varför skulle de göra det?

Nej det var ett svar angående hur folk som köper dyra telefoner tänker, du menade på att det var status eller att dom kunde jag menade på att det inte blir så farlig skillnad om man tänker månadsvis. (De flesta köper nog ändå inte telefonen kontant som vi? ) Altså 99kr och 199kr eller 299kr/månad de flesta klarar nog de summorna och det ser inte ut att skilja särskillt mycket eftersom man inte ser slutpriset.

Citat:

Nokia kanske borde ha gjort samma sak

Kanske men det blir intressant att se. Jag anser Wp7 bättre och du anser motsatsen uppenbarligen

Citat:

lumia 800 kan aldrig sjunka lika mycket som N9 eftersom operativsystemet kostar, dessutom är det Microsoft som styr ruljansen med appar

Kanske inte lika lågt men rätt lågt kan det sjunka. Jag köpte ex min LG optimus 7 för 2000kr och det var i Augusti 2011, även detta var en dyr telefon från början.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kanske men det blir intressant att se. Jag anser Wp7 bättre och du anser motsatsen uppenbarligen

Då skall du få ett tips, kalla dig för utvecklare och kontakta Nokia. De kommer skicka en lumia gratis. De har vräkt ut gratistelefoner till utvecklare och vad det ser ut som är dessa gratistelefoner medräknade i antalet "sålda"

Allt för att få upp antalet "appar".

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du kan ett skit om det här. 20 år av programmering. Lätt att säga. Tror inte en sekund på det.

ge mig ett T
Ge mig ett R
Ge mig ett O
ge mig ett L
ge mig ett L

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Jag tror inte du kan ett skit om det här. 20 år av programmering. Lätt att säga. Tror inte en sekund på det.

Då jag precis beställt en N9 borde du vara glad, om inte folk köpt den mobilen hade det gått än sämre för Nokia eftersom det är så få som köper WP skräpet.

Hojta till när du vill diskutera programmering (om du inte tror mig).

Permalänk
Medlem

Företag A har produkt X, produkt X säljer år 2007 jättebra men har tills år 2012 förlorat stora marknadsandelar till produkt R och S, förutom på marknaden i Asien där produkt R och S har väldigt liten närvaro. VDn i företag A beslutar att de ska sluta med produkt X och börjar sälja produkt Y istället för att lyckas konkurrera med R och S.

K tycker att enligt en affärssynpunkt att Företag A har gjort ett misstag. Han menar att Företag A borde fortsätta att sälja produkt X i hela världen. Anledningen till detta är att den senaste produkten i X serie har sålt 4 miljoner enheter på 6 månader i en marknad där R och S har hög närvaro, jämfört med Ys 1 miljon på 2 månader. Har K rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Då jag precis beställt en N9 borde du vara glad, om inte folk köpt den mobilen hade det gått än sämre för Nokia eftersom det är så få som köper WP skräpet.

Hojta till när du vill diskutera programmering (om du inte tror mig).

Ja, för att diskutera programmering brukar ju gå bra o.s.v. Det tar inte många inlägg innan man börjar inse att du inte har en aning om vad dina huvudargument om trådar o.s.v. innebär. Att man i dagsläget ens tänker på att säga att kernelen i ett operativsystem inte klarar av flera trådar gör det totalt uppenbart att man inte vet ett dugg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Ja, för att diskutera programmering brukar ju gå bra o.s.v. Det tar inte många inlägg innan man börjar inse att du inte har en aning om vad dina huvudargument om trådar o.s.v. innebär. Att man i dagsläget ens tänker på att säga att kernelen i ett operativsystem inte klarar av flera trådar gör det totalt uppenbart att man inte vet ett dugg

Varför tror du Microsoft byter kerneln i apollo till samma som windows 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Då skall du få ett tips, kalla dig för utvecklare och kontakta Nokia. De kommer skicka en lumia gratis. De har vräkt ut gratistelefoner till utvecklare och vad det ser ut som är dessa gratistelefoner medräknade i antalet "sålda"

Allt för att få upp antalet "appar".

Tror knappast jag skulle få en gratis om jag inte hade något att visa upp? Eller menar du att jag bara behöver skriva "Hej nokia jag är en utvecklare och vill ha en Lumia telefon utav er" så kommer den på posten. Om det är så är det ju skitbra

Dethär leder ju inte till något annat än att någon blir varnad/avstängd så tror jag slutar skriva i denna tråden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Företag A har produkt X, produkt X säljer år 2007 jättebra men har tills år 2012 förlorat stora marknadsandelar till produkt R och S, förutom på marknaden i Asien där produkt R och S har väldigt liten närvaro. VDn i företag A beslutar att de ska sluta med produkt X och börjar sälja produkt Y istället för att lyckas konkurrera med R och S.

K tycker att enligt en affärssynpunkt att Företag A har gjort ett misstag. Han menar att Företag A borde fortsätta att sälja produkt X i hela världen. Anledningen till detta är att den senaste produkten i X serie har sålt 4 miljoner enheter på 6 månader i en marknad där R och S har hög närvaro, jämfört med Ys 1 miljon på 2 månader. Har K rätt?

Om du tittar på resultatet, tycker du företaget A gjort bra ifrån sig? 10 miljarder i förlust på ett kvartal är väl ändå rätt dåligt resultat eller vad säger du?

Indien har 1,2 miljarder invånare
Kina har lite drygt 1,3 miljarder
Nokia är där väldigt starka med symbian och sålt bra med den lilla sändningen av N9 man skickade iväg

USA har 300 miljoner invånare med en marknad där konkurrensen är stenhård
Nokia har väldigt liten andel i USA

Det här kan nog alla som vet att 1 + 1 är 2 räkna ut

Att lägga ner de områden där man är stark och där marknaden är enorm för att satsa på en marknad där man är svag och marknaden är begränsad, inte så jävla smart....

Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror knappast jag skulle få en gratis om jag inte hade något att visa upp? Eller menar du att jag bara behöver skriva "Hej nokia jag är en utvecklare och vill ha en Lumia telefon utav er" så kommer den på posten. Om det är så är det ju skitbra

Tro det eller ej men det har i vart fall varit otroligt lätt och få en telefon, jag kan inte om de stramat upp nu men det tror jag inte med tanke på de enorma pengar man plöjer ner i marknadsföring

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrvision:

ge mig ett T
Ge mig ett R
Ge mig ett O
ge mig ett L
ge mig ett L

En genomläsning påvisar att båda sidor i debatten (för det är en "debatt" och inte en "diskussion", kan lätt slås fast) har parkerat sina hästar i respektive stall (e.g. att argumentera för WP7 mot MeeGo och ha en länk till ett WP7-forum i sin signatur. Inget fel i det, bara ärligt att visa var man kommer ifrån). En intressant effekt är att se hur parter enkelt avfärdar argument som pekar på "fel" svar, och lägger värde i argument som pekar på "rätt" svar.

MeeGo-förespråkaren anklagades för att vara betald. Vem skulle betala för detta? Nokia? Uppenbarligen inte. Det lämnar 0 aktörer. Det vore dock trivialt att hitta en aktör som skulle betala någon för att förespråka WP7 om man letade efter en sådan, om man nu tvunget vill dra upp shills i denna tråden.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Eftersom det är först med Windows 8 som MinWin är optimerad för ARM. Det betyder inte att nuvarande Windows CE-kernel är dålig, det betyder bara att man väljer att investera all kraft i en kernel som går att använda överallt. Det skapar ett ekosystem där man hyffsat enkelt kan utveckla till Xbox 360, Windows 8 och Windows Phone utan större ingrepp i koden.

Gruppen som utvecklar Windows Phone består av ett hundratal. Gruppen som utvecklar Windows 8 består av 10 000 personer. Microsoft kommer kunna leverera "superphones" med de resurserna - något de inte riktigt klarar av idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Och kommentarer som denna bekräftar ju så stenhårt att du inte har någon koll alls. Acceptera att alla nya kernels klarar av flertrådade applikationer och att det inte finns någon konkret information för att kernelen faktiskt kommer att bytas för den delen. Nu gör jag väl bort mig eftersom att det finns en överhängande risk att du komer att hävda att även Apollo kommer att suga, p.g.a kernelen.

Det su kanske menar är SMP stöd, men du skulle veta skillnaden mellan SMP och trådar om du nu hade jobbat som C++ programmerare i 20 år och du skulle även veta att det inte finns någon egentlig anledning för att leverera en SMP kernel när hårdvaran inte har SMP stöd, vilket förövrigt N9 inte heller har.

Skrivet av klk:

Om du tittar på resultatet, tycker du företaget A gjort bra ifrån sig? 10 miljarder i förlust på ett kvartal är väl ändå rätt dåligt resultat eller vad säger du?

Indien har 1,2 miljarder invånare
Kina har lite drygt 1,3 miljarder
Nokia är där väldigt starka med symbian och sålt bra med den lilla sändningen av N9 man skickade iväg

USA har 300 miljoner invånare med en marknad där konkurrensen är stenhård
Nokia har väldigt liten andel i USA

Det här kan nog alla som vet att 1 + 1 är 2 räkna ut

Att lägga ner de områden där man är stark och där marknaden är enorm för att satsa på en marknad där man är svag och marknaden är begränsad, inte så jävla smart....

Ja jo, för det är Windows Phones fel att Nokia går i förlust i kvartalet innan desläppte WP7, eller att deras förtjänst stadigt har minskat sedan ~2007. Vad som verkligen skulle driva Nokia rakt ner i konkursen är ifall de bara sitter och tittar på medans deras försäljning dalar, som du verkar tycka att de ska göra? Sedan så tror jag ju inte att Asien och Indien kommer att sluta att köpa telefoner för att Nokia byter OS.

Ditt argument om att det är dumt att byta till Windows Phone förlorar ännu mer mark när man tar i åtanke att Microsoft förmodligen kommer att integrera Active Directory stöd i Windows Phone med Apollo eller nästa major uppdatering, vilket kommer att göra det till en väldigt attraktiv plattform för företag.

Man måste se längre än näsan når, ett kvartals förlust visar ingenting..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Gruppen som utvecklar Windows Phone består av ett hundratal. Gruppen som utvecklar Windows 8 består av 10 000 personer.

Ändå tror du att WP är fantastiskt

Tycker du inte det är liiiite konstigt att Nokia beslutat att lägga ner något där man satsat så mycket resurser för något som Microsoft inte satsar resurser på?

Skrivet av Sir. Haxalot:

Ja jo, för det är Windows Phones fel att Nokia går i förlust i kvartalet innan desläppte WP7, eller att deras förtjänst stadigt har minskat sedan ~2007. Vad som verkligen skulle driva Nokia rakt ner i konkursen är ifall de bara sitter och tittar på medans deras försäljning dalar, som du verkar tycka att de ska göra? Sedan så tror jag ju inte att Asien och Indien kommer att sluta att köpa telefoner för att Nokia byter OS.

Nu tar vi det här vääääääääääldigt lååååååååååångsamt så till och med du förstår (hoppas jag).

Det är inga problem alls att Nokia gör mobiler för Windows Phone, det är inte det som är problemet. PROBLEMET är att man byter operativ och säger att de operativ där man tjänar pengar och har sin marknad, att de kommer försvinna.

Om man istället lyssnat på sina kunder, försökt och köra två (eller kanske till och med tre system). Då hade Nokia varit i en helt annan situation. Tänk om man kunnat köra Android, WP och MeeGo i den lummiamodellen. De sålt samma skal med olika operativ. Då hade Nokia varit i en helt annan situation.

Vad man nu gjort är att göra massor av befintliga kunder arga, man har inte lyssnat på dem. Man har dessutom lyckats med konststycket och göra massor av utvecklare riktigt förbannade. Utvecklare som investerat mycket tid i applikationer och så går Nokia ut med, vi skall byta operativ..

Nokias vikande trend har inte kunnat vändas på grund av det, tvärtom har den vikande trenden ökat. Det blir bara värre och värre.

Det här är också orsaken till att Stephen Elop kallas för en trojansk häst. Ingen vettig (som har lite insikt) begriper vad han pysslar med mer än att han förstör företaget i en rasande fart

Fråga: Låt säga att Nokia får en ny VD och den VD'n säger, nu slänger vi ut WP som du älskar, förändrar det din syn på bolaget?

Permalänk
Medlem

För det första, om man faktiskt LÄSER den där rapporten så är förlusten 8.5 miljarder och inte 10.

För det andra så var den förväntade förlusten ca 14 miljarder så aktien gick upp. Allt detta kan man läsa om i t ex DN. Men du kommer med en massa ÅSIKTER utan källor andra än bloggar och dylika sidor som inte har mer trovärdighet än valfri porrsite. Du verkar inte ens ha sett en WP7 enhet IRL.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

För det första, om man faktiskt LÄSER den där rapporten så är förlusten 8.5 miljarder och inte 10.

oh fan, det är ju nästan vinst eller......

Skrivet av mrvision:

För det andra så var den förväntade förlusten ca 14 miljarder så aktien gick upp.

Aktien har gått ner igen och nästan alla har har satt lägre riktkurs.
Det är knappt någon som tror på Stephen Elop's satsning med Windows Phone så aktien är redan lågt värderad. Du kanske märkt att det sågs som positivt att de ändå lyckades få iväg lite drygt en miljon lumias till affärerrna. 1 miljon är löjligt i dessa sammanhang, och den tystnad som är hos Nokia och Microsoft angående försäljningen är mycket talande. De som investerar pengar är nog inga nybörjare

Permalänk
Medlem

Man märker att majoriteten som argumenterar för hur dåligt WP7 Mango är inte testat luren i helhet.

Försäljningssiffrorna är en grej och det går inte direkt att förneka att WP7 i dagsläget inte sålt i massvis så som Android & IOS.
Vi får se hur det ser ut när nästa försäljningsrapporterna kommer från Nokia då de börjar släppa Lumia telefonerna i fler länder. Indien är en extremt stor marknad för Nokia, är även intresserad av den Svenska.
Det är ett helt nytt OS för Nokia och även för de flesta konsumenterna, det har knappast varit någon större push speciellt i tex. Sverige och med största säkerhet resten av världen majoriteten har helt enkelt knappt hört talas om WP7.
Jag drar inga större spekulationer om försäljningssiffror men alla jag visat min Lumia 800 har varit väldigt imponerade när jag visat funktioner och hur upplägget på OSet är. Nokia pushar sina lurar rätt hårt och reklamen har varit i hög klass.
Allting är helt enkelt spekulation just nu, hur som helst var detta inte vad jag ville framföra men jag tyckte det var värt att nämna.

Importerade en Lumia 800 från Tyskland via NetonNet i slutet av förra året summan var rätt saftig men jag är super nöjd med luren.

Jag har en teori att många bara tycker det är kul att racka ner på Microsoft det är nästan lite som en sekt.
Telefonen fungerar utmärkt det är väldigt få saker jag har att klaga på eller saknar. Jag kan utan tvekan säga att jag inte skulle gå tillbaka till IOS efter att jag använt Lumian lite mer än 2 månader.

Upplägget är helt enkelt MYCKET bättre, jag ser allt som händer direkt på skärmen samt en del andra fördelar. Ett par exempel är:

Man kan länka RSS feeds direkt till "Skrivbordet" som en Live Titel, så man ser direkt när/om en ny artikel har publicerats samt rubriken (dvs. om artikeln är relevant). Applikationer med full Live Titel support fungerar precis på samma sätt. I princip låser jag bara upp telefonen och tittar på skärmen om inga uppdateringar har gjorts kan jag fokusera på annat, som det borde vara i alla OS helt enkelt.

Facebook och Msn integrationen är helt underbar, jag kan chatta med folk via Facebook, Msn eller SMS i samma chatt. Dvs. där du i andra operativ endast kunnat skriva SMS. Jag ser direkt om någon är online på tex Facebook och kan växla till SMS om detta behövs. Försöker övertala fler och fler att fixa WP7 lurar då jag princip aldrig skulle behöva betala för ett SMS igen och slipper applikationer så som Whatsapp.

Jag har även förövrigt länkat mina närmsta polare till Live Titel på "skrivbordet" och jag ser om någon skrivit eller vill nå mig på ett smidigt sätt, kan även dra ut SMS till alla på en gång.

Säg vad ni vill om App antalet i WP7 men när man jämför appar så känns de mesta jag sätt i IOS stenålders i jämförelse.
Ett bra exempel är Väder appen jag använder man behöver bara låsa upp telefonen så ser man Temperaturen, Vindstyrkan mm.

Man kan även länka specifika funktioner från Applikationer direkt till skrivbordet ett par exempel är:
Reseguiden - Motsvarigheten till SLs IOS & Android App som en oberoende utvecklare har gjort (det finns flertalet versioner från olika utvecklare). Hur som helst har jag länkat "Nuvarande Position" till "Min hemadress" vilket betyder att om jag trycker på den ikonen får jag upp snabbaste vägen hem direkt inget strul bara ett "knapptryck".
Jag har även länkat 3 aktier av intresse till skrivbordet som visar värdet, nergång/uppgångs markering samt tid för senaste uppdatering.
Har även en app kallad Bankhubben där jag länkat ihop samtliga bankkonton (read only), detta i sig är inget nytt men jag kan även pinna specifika bankkonton direkt till "skrivbordet" och se saldo mm direkt. Detta använder jag däremot inte då jag inte vill att alla som lånar min telefon ska kunna se mina saldon men jag antar att det är perfekt för vissa. Påpekar även att det krävs en upplåsningssekvens för att att öppna applikationen.

Om du har länkat din telefon till Facebook kan du även se nya inlägg, Bilder mm direkt i vänners kontaktkort du kan även länka Flera eller enskilda kontakter till skrivbordet.

Andra applikationer som följer med är tex:
Onenote (dvs Office) fungerar utmärkt du kan Synca alla dokument direkt till Skydrive om du så vill och du kan även spara bilder & ljudklipp direkt i dokument utan strul. Även länka specifika dokument direkt till skrivbordet så som Portkoder, Brainstorm etc.
Nokia Drive testade jag faktiskt i veckan och det fungerade bättre än jag trott, klockrent helt enkelt. Spotify är väl att föredra före Nokia Musik men det är inget fel på den tjänsten alls bortsett att du inte kan välja specifika låtar/spellistor så som med Spotify, men det är gratis så man kan väl inte klaga så mycket.

Applikationer kan även kommunicera vilket jag personligen tycker är rätt smutt.
Jag ser även rätt enorma fördelar med Live Titlar för företag så som banker i och med deras körningar i systemen, att få en snabb överblick på dessa om du tex. åker eller lunchar skulle vara mer än bara smidigt eller en nitch funktion.

Vad gör ni egentligen på telefonerna?

Personligen vill jag kunna komma i kontakt med vänner, familj & diverse personer via Facebook, Telefonnätet, MSN mm.
Jag vill även se vad som händer i världen dvs. nyheter, även ny teknik & forskning.

Vad är det ni vill ha som saknas?
Från ett par av kommentarer man ser så känns det som att ni designar mjukvaran för Rysslands nya rymdskepp via lurarna och behöver ett OS som kan göra mer än Win7 & OSX tillsammans. Ni kanske kan klargöra vad det är som ni inte kan göra på Wp7 som är så livsviktigt som ni kan göra på de övriga mobila operativsystemen och om det då ens på någon nivå är relevant för vanliga användare dvs mer än 0.5% av marknaden.

Kan även påpeka att det kommer stöd för att programmera i C++. Även stöd för drygt ~ 120 språkval för operativsystemet.

Jag tycker personligen jag har rätt bra koll på marknaden samt en feel på vad som fungerar, jag följer Sweclockers och drygt 3-4 andra teknik relaterade sidor (drygt 10 st när större släpps gör tex. GFX & CPU (flaggskepp)). Jag har bra koll på hårdvara och jag gillar bra prestanda men bara om den har ett syfte. Wp7 flyter utan problem på min Lumia varför är då en Single core CPU en dealbreaker? Om det funnits en dual core version av Lumian hade jag självklart valt den så länge batteriet inte påverkades men det är absolut ingen nödvändighet då det inte laggar det minsta.

Permalänk

Problemet i denna tråden är väl snarare att WP användarna vägrar säga att Nokia mycket väl kan ha gjort ett dåligt drag genom att näst intill skrota Symbian och MeeGo för att köra på WP.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Problemet i denna tråden är väl snarare att WP användarna vägrar säga att Nokia mycket väl kan ha gjort ett dåligt drag genom att näst intill skrota Symbian och MeeGo för att köra på WP.

Att Symbian skrotades var definitivt inte ett dumt drag, gällande Meego vs WP7 så är det fortfarande oklart.

Jag säger personligen däremot att Meego är ett bra OS men jag tycker inte att det kommer med så värst mycket nytt dvs. det står inte ut.
Att en majoritet av användare antagligen kommer att föredra live titles är en annan historia.

I huvudsak är det förtidigt att se hur satsningen har gått, de kommande 2 kvartalsrapporterna är de enda väsentliga data man kan avgöra med.

Vem vet Meego kanske var bättre, jag tror personligen inte på det konceptet så värst mycket då Live Titles för mig är framtiden men en åsikt avgör självklart inte marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Att Symbian skrotades var definitivt inte ett dumt drag, gällande Meego vs WP7 så är det fortfarande oklart.

Företagsekonomiskt var det ett katastrofalt drag,

Permalänk
Skrivet av klk:

Inte lika katastrofalt som beslutet att sluta tillverka 3210. Det var en telefon som sålde bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbjörn:

Inte lika katastrofalt som beslutet att sluta tillverka 3210. Det var en telefon som sålde bra!

Under 2011 har Nokia gjort många katastrofala val och jag begriper inte varför de måste välja. Ett så gigantiskt företag måste ha resurser att köra på flera operativsystem när andra företag som inte är i närheten av Nokias storlek klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Jag säger personligen däremot att Meego är ett bra OS men jag tycker inte att det kommer med så värst mycket nytt dvs. det står inte ut.
Att en majoritet av användare antagligen kommer att föredra live titles är en annan historia.

I huvudsak är det förtidigt att se hur satsningen har gått, de kommande 2 kvartalsrapporterna är de enda väsentliga data man kan avgöra med.

Vem vet Meego kanske var bättre, jag tror personligen inte på det konceptet så värst mycket då Live Titles för mig är framtiden men en åsikt avgör självklart inte marknaden.

Problemet med MeeGo är att de kommer att få det svårt med riktigt utvecklarstöd. De som är utvecklare (på riktigt) vet att detta är en av MS starkaste sidor. Det skulle förmodligen varit dyrare och ett mycket mer riskfyllt projekt att bygga vidare på MeeGo (skillnaden är att Nokia själva måste finnansiera utvecklingen av själva systemet). Om de hade misslyckats hade de fått problem på riktigt, de visste redan att WP Marketplace hade fått momentum vilket inte försämras av att det kommer en aktör som faktiskt försöker att marknadsföra produkten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du kan ju inte ens läsa en kvartalsrapport ordentligt.

Vilken/vilka WP7 enheter, fullt fungerande med operativsystemet Windows Phone, har du hållt i din hand???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Problemet med MeeGo är att de kommer att få det svårt med riktigt utvecklarstöd. De som är utvecklare (på riktigt) vet att detta är en av MS starkaste sidor.

Skitsnack! För C++ utvecklare är MeeGo det operativ som har bäst stöd (det enda idag ?). Om inte Nokia sagt att operativet skall läggas hade det kommit många fler proffsiga appar för det är i C++ applikationerna har bäst kvalitet.
Android har vad jag vet spkat en del api för native C++ utveckling i ice cream sandwich (de hade innan någon knepig lösning där C++ kördes som ett javaprogram).

Skrivet av Sir. Haxalot:

Det skulle förmodligen varit dyrare och ett mycket mer riskfyllt projekt att bygga vidare på MeeGo (skillnaden är att Nokia själva måste finnansiera utvecklingen av själva systemet).

Fel igen, de initiala kostnaderna är redan tagna. Eftersom det är open source kan vem som helst bidra, det är bara och ladda ner. Dessutom så utvecklas linux kerneln konstant. De kan i princip släppa projektet och enbbart säga att man utvecklar telefoner för det och så kommer det rulla på av sig självt.

MeeGo är endast ett tunt skal över linuxkärnan.

När Samsung beslöt att fortsätta satsningen i Tizen (MeeGo's efterföljare) så kan de bara om några månader komma ut med mobiler till ett fungerande operativ, så mycket är redan klart. Det enda som skall till i Tizen är bättre integration mellan webapplikationer och operativet

Skrivet av Cwittler:

Wp7 flyter utan problem på min Lumia varför är då en Single core CPU en dealbreaker? Om det funnits en dual core version av Lumian hade jag självklart valt den så länge batteriet inte påverkades men det är absolut ingen nödvändighet då det inte laggar det minsta.

Du kan glömma dual core för WP tills Apollo kommer och de byter ut systemet, WP kan inte köra trådar. Operativet kan inte använda mer än en kärna på en tvåkärnig processor (är det säkert att du har koll?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du kan glömma dual core för WP tills Apollo kommer och de byter ut systemet, WP kan inte köra trådar. Operativet kan inte använda mer än en kärna på en tvåkärnig processor (är det säkert att du har koll?)

Som sagts många gånger tidigare, det är svårt att ta dig seriöst när du hela tiden insisterar på att WP7 inte har stöd för trådar. WP7 har stöd för trådar.
Det går att t.ex. köra en radio-app i bakgrunden och en annan app i förgrunden. Hur den kan göra detta utan att ha stöd för trådar förstår jag inte.

Permalänk

Köpte en Lumia 800 för en vecka sedan ungefär. Olåst för 4200kr. Vet inte om någon nämnt det innan men det finns minst två riktigt jobbiga mjukvarubuggar. Den ena är att batteriets fulla kapacitet går ner för varje gång du laddar den, jag är nere på 1300mah från 1500mah. Den andra är att djup bas är helt obefintlig om du lyssnar via 3.5mm-uttaget. Måste använda ett bluetooth-headset atm för att få någon som helst bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Som sagts många gånger tidigare, det är svårt att ta dig seriöst när du hela tiden insisterar på att WP7 inte har stöd för trådar. WP7 har stöd för trådar.
Det går att t.ex. köra en radio-app i bakgrunden och en annan app i förgrunden. Hur den kan göra detta utan att ha stöd för trådar förstår jag inte.

Knackar du assembler direkt behöver du inte ens ett operativsystem, nej WP har inte stöd för trådar. Hårdvaran har det däremot, har du tillräckligt mycket resurser och får tillåtelse av Microsoft så kan du göra precis vad du vill så länge hårdvaran klarar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Köpte en Lumia 800 för en vecka sedan ungefär. Olåst för 4200kr. Vet inte om någon nämnt det innan men det finns minst två riktigt jobbiga mjukvarubuggar. Den ena är att batteriets fulla kapacitet går ner för varje gång du laddar den, jag är nere på 1300mah från 1500mah. Den andra är att djup bas är helt obefintlig om du lyssnar via 3.5mm-uttaget. Måste använda ett bluetooth-headset atm för att få någon som helst bas.

Båda de känner nokia till och arbetar med som jag förstått det i alla fall. Jag har för mig jag läst om att Lumia 800 batteriproblem ska va lösta i senaste uppdateringen så se om du hittar en updatering

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Tack! Det är sån här info som jag behöver. Har inte sett detta tidigare.