Man märker att majoriteten som argumenterar för hur dåligt WP7 Mango är inte testat luren i helhet.
Försäljningssiffrorna är en grej och det går inte direkt att förneka att WP7 i dagsläget inte sålt i massvis så som Android & IOS.
Vi får se hur det ser ut när nästa försäljningsrapporterna kommer från Nokia då de börjar släppa Lumia telefonerna i fler länder. Indien är en extremt stor marknad för Nokia, är även intresserad av den Svenska.
Det är ett helt nytt OS för Nokia och även för de flesta konsumenterna, det har knappast varit någon större push speciellt i tex. Sverige och med största säkerhet resten av världen majoriteten har helt enkelt knappt hört talas om WP7.
Jag drar inga större spekulationer om försäljningssiffror men alla jag visat min Lumia 800 har varit väldigt imponerade när jag visat funktioner och hur upplägget på OSet är. Nokia pushar sina lurar rätt hårt och reklamen har varit i hög klass.
Allting är helt enkelt spekulation just nu, hur som helst var detta inte vad jag ville framföra men jag tyckte det var värt att nämna.
Importerade en Lumia 800 från Tyskland via NetonNet i slutet av förra året summan var rätt saftig men jag är super nöjd med luren.
Jag har en teori att många bara tycker det är kul att racka ner på Microsoft det är nästan lite som en sekt.
Telefonen fungerar utmärkt det är väldigt få saker jag har att klaga på eller saknar. Jag kan utan tvekan säga att jag inte skulle gå tillbaka till IOS efter att jag använt Lumian lite mer än 2 månader.
Upplägget är helt enkelt MYCKET bättre, jag ser allt som händer direkt på skärmen samt en del andra fördelar. Ett par exempel är:
Man kan länka RSS feeds direkt till "Skrivbordet" som en Live Titel, så man ser direkt när/om en ny artikel har publicerats samt rubriken (dvs. om artikeln är relevant). Applikationer med full Live Titel support fungerar precis på samma sätt. I princip låser jag bara upp telefonen och tittar på skärmen om inga uppdateringar har gjorts kan jag fokusera på annat, som det borde vara i alla OS helt enkelt.
Facebook och Msn integrationen är helt underbar, jag kan chatta med folk via Facebook, Msn eller SMS i samma chatt. Dvs. där du i andra operativ endast kunnat skriva SMS. Jag ser direkt om någon är online på tex Facebook och kan växla till SMS om detta behövs. Försöker övertala fler och fler att fixa WP7 lurar då jag princip aldrig skulle behöva betala för ett SMS igen och slipper applikationer så som Whatsapp.
Jag har även förövrigt länkat mina närmsta polare till Live Titel på "skrivbordet" och jag ser om någon skrivit eller vill nå mig på ett smidigt sätt, kan även dra ut SMS till alla på en gång.
Säg vad ni vill om App antalet i WP7 men när man jämför appar så känns de mesta jag sätt i IOS stenålders i jämförelse.
Ett bra exempel är Väder appen jag använder man behöver bara låsa upp telefonen så ser man Temperaturen, Vindstyrkan mm.
Man kan även länka specifika funktioner från Applikationer direkt till skrivbordet ett par exempel är:
Reseguiden - Motsvarigheten till SLs IOS & Android App som en oberoende utvecklare har gjort (det finns flertalet versioner från olika utvecklare). Hur som helst har jag länkat "Nuvarande Position" till "Min hemadress" vilket betyder att om jag trycker på den ikonen får jag upp snabbaste vägen hem direkt inget strul bara ett "knapptryck".
Jag har även länkat 3 aktier av intresse till skrivbordet som visar värdet, nergång/uppgångs markering samt tid för senaste uppdatering.
Har även en app kallad Bankhubben där jag länkat ihop samtliga bankkonton (read only), detta i sig är inget nytt men jag kan även pinna specifika bankkonton direkt till "skrivbordet" och se saldo mm direkt. Detta använder jag däremot inte då jag inte vill att alla som lånar min telefon ska kunna se mina saldon men jag antar att det är perfekt för vissa. Påpekar även att det krävs en upplåsningssekvens för att att öppna applikationen.
Om du har länkat din telefon till Facebook kan du även se nya inlägg, Bilder mm direkt i vänners kontaktkort du kan även länka Flera eller enskilda kontakter till skrivbordet.
Andra applikationer som följer med är tex:
Onenote (dvs Office) fungerar utmärkt du kan Synca alla dokument direkt till Skydrive om du så vill och du kan även spara bilder & ljudklipp direkt i dokument utan strul. Även länka specifika dokument direkt till skrivbordet så som Portkoder, Brainstorm etc.
Nokia Drive testade jag faktiskt i veckan och det fungerade bättre än jag trott, klockrent helt enkelt. Spotify är väl att föredra före Nokia Musik men det är inget fel på den tjänsten alls bortsett att du inte kan välja specifika låtar/spellistor så som med Spotify, men det är gratis så man kan väl inte klaga så mycket.
Applikationer kan även kommunicera vilket jag personligen tycker är rätt smutt.
Jag ser även rätt enorma fördelar med Live Titlar för företag så som banker i och med deras körningar i systemen, att få en snabb överblick på dessa om du tex. åker eller lunchar skulle vara mer än bara smidigt eller en nitch funktion.
Vad gör ni egentligen på telefonerna?
Personligen vill jag kunna komma i kontakt med vänner, familj & diverse personer via Facebook, Telefonnätet, MSN mm.
Jag vill även se vad som händer i världen dvs. nyheter, även ny teknik & forskning.
Vad är det ni vill ha som saknas?
Från ett par av kommentarer man ser så känns det som att ni designar mjukvaran för Rysslands nya rymdskepp via lurarna och behöver ett OS som kan göra mer än Win7 & OSX tillsammans. Ni kanske kan klargöra vad det är som ni inte kan göra på Wp7 som är så livsviktigt som ni kan göra på de övriga mobila operativsystemen och om det då ens på någon nivå är relevant för vanliga användare dvs mer än 0.5% av marknaden.
Kan även påpeka att det kommer stöd för att programmera i C++. Även stöd för drygt ~ 120 språkval för operativsystemet.
Jag tycker personligen jag har rätt bra koll på marknaden samt en feel på vad som fungerar, jag följer Sweclockers och drygt 3-4 andra teknik relaterade sidor (drygt 10 st när större släpps gör tex. GFX & CPU (flaggskepp)). Jag har bra koll på hårdvara och jag gillar bra prestanda men bara om den har ett syfte. Wp7 flyter utan problem på min Lumia varför är då en Single core CPU en dealbreaker? Om det funnits en dual core version av Lumian hade jag självklart valt den så länge batteriet inte påverkades men det är absolut ingen nödvändighet då det inte laggar det minsta.