Vad är det med folk och Inet egentligen?! Seriöst!

Permalänk
Inaktiv

Handlar på Inet p.g.a deras underbara support.

Permalänk

dustinhome ftw ! billiga, leverans dagen efter och bra kundtjänst

Permalänk
Medlem

Gillar Inet på grund av att jag kan handla direkt i butiken Stort urval, trevlig personal och bra priser. det räcker för mig jag tycker det är mycket värt att få "klämma" på prylarna innan jag köper, samt att det är smidigt om man skulle få problem med prylarna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det handlar väl mest om tidigare erfarenhet.

När jag köpte min första dator 2006 var detta från Inet. Jag minns inte exakt varför för jag hade aldrig tidigare ens besökt någon av deras butiker eller ens surfat in på deras hemsida, troligen blev jag rekommenderad av någon vän. Hursomhelst hade dom svar på alla möjliga bra och dåliga frågor jag ställde och datorn fungerade näst intill felfritt under de kommande åren då den användes som speldator. Den fungerar fortfarande perfekt än idag men är numera pensionerad och används endast som kontorsdator.

Enligt min erfarenhet har Inet: bra, kunnig & trevlig personal, mycket kort leveranstid, stort utbud (och i de fall då de inte haft en specifik vara har de köpt in den när jag frågat), för det mesta bra pris och riktigt bra support. De problem jag haft med mitt nya monster har lösts efter lite brainstorming mellan mig och Inet på distans. Kontaktar man dem via mejl blir det svar inom en dag, vilket uppskattas då man har en fråga som ej är akut.

Jag köper allt som har med datorer att göra från Inet pga mina positiva erfarenheter och har gjort detta sedan 2006. Aldrig haft några problem med dem alls och därför kan jag med gott samvete rekommendera Inet till andra. Jag kan tänka mig att köpa från andra butiker såsom komplett eller dustin men jag har aldrig haft någon anledning till det. Jag säger inte att Inet är "bättre" än de andra konkurrenterna för det kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte handlat där men Inet är bra och jag litar på dem. Det räcker gott och väl.

/R

Permalänk
Medlem

Pluslistan för Inet som jag ser det:

• Bra kontakt med folk här

• Gratis frakt för oss (förr dessutom oberoende av ordersumma)

• Blixtsnabba leveranser (t.o.m. snabbare än Dustin)

• Mycket god service

Har blivit färre beställningar för mig dock eftersom priserna stigit och leveranstiderna har blivit längre på sistone (alltså tiden det tar för dem att lämna över grejerna till fraktbolaget, inte själva frakttiden som de ju inte har något med att göra). Sen är de inte lika välsorterade som andra butiker heller.

Vad gäller länkande så brukar det väl ändå oftast vara till Prisjakt tycker jag?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag föredrar faktiskt Inet främst för att de har fri frakt för oss på sweclockers men även för att de har snabb leverans och okay lager.

Men det är inte allt guld och gröna skogar.

Mitt moderkort lade ner efter 1 månad och jag bad då i beskrivningen att de skulle skicka med lite kylpasta då den på kylaren nu var förbrukad, de valde dock att inte skicka med något alls vilket kändes minst sagt snålt, hade jag inte efter många om och men lyckats få fram lite kylpasta på annat håll så hade jag väll fått vänta någon dag till. Man tycker ju att ett företag som Inet måste ha en hel del sådant som blir över från diverse support ärenden eller liknande.

Sen var jag i kontakt med dem ang en faktura som saknade OCR nr och visst det kan ju inträffa ibland men då brukar man skriva hur det ska hanteras, ex Faktura nummer eller ordernummer i meddelande fältet, här fanns ingen instruktion. Jag kontaktade dem och de förklarade hur det låg till, jag uppmanade att de kanske kunde skriva ut detta på fakturan, men nej det tänkte de absolut inte göra?

Aja pettiteser men det är sådant som gör att jag inte ger dem full poäng.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det är väl som så som för de flesta affärer, har man byggt upp ett gott rykte genom bra funktionalitet och service så blir man populär. Jag tycker dock för egen del så är inte Inet.se något överpresterande företag som älskar sina kunder mer än någon annan.

Jag brukar köpa delar från ett antal olika butiker beroende på pris och så vidare t.ex Indomo, Webhallen, Misco, Komplett, JMEdata, Alina, CDON, Electroworld, Net2World, Dustin Home och Inet. Det finns ingen av dessa som behandlat mig på något oproffisionellt sätt, men de som har stuckit ut från mängden i mitt fall är Indomo.

Aldrig från ställen som Proshop, ClickOK, PIXmania etc etc. Det är bara krångel

Varför Indomo i mitt fall?

Skickade ett mejl till ovanstående om en CPU-fläkt som var DoA. De ringde upp mig och frågade om jag var 100% säker, ja så klart jag var, killen ville bara göra mig uppmärksam på att om så inte var fallet så skulle det tillkomma en avgift på 250:-(?). Detta var förvisso tidigt på morgonen men dagen efter fick jag en retursedel, postade den, två dagar efter det hade jag en ny CPU-fläkt och ett presentkort som plåster på såren. Otroligt snabbt jobbat. Och bra service.

Hände en liknande grej långt efter det, samma sak där, efter mejlet så ringde dom för att säkerställa och ställde några enkla frågor.

Detta medför inte att jag handlar från Indomo jämt och ständigt, jag handlar hos den som har bäst pris. Jag har aldrig haft några större tvister med något företag då jag kan min konsumenträtt och vet vad som gäller för e-handel. Ett tips vare sig man är van att handla på Internet eller inte, är att ta reda på dina rättigheter och skyldigheter som konsument, då är ingen butik bättre än någon annan mer än prismässigt tycker jag i alla fall. Samma regler gäller ändå för alla som har sitt säte i Sverige.

Peace

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag håller med TS.
Beställde ett chassi i söndags. mailade en timma efter beställningen och sa att jag ville komplettera med ett esd armband. fick svar 07:45 på måndagen att det gick tyvärr inte för det var redan packat m.m.
Sen skickar dom paketet som företagspaket fast jag har kryssat i postpaket och posten kör inte ut företagspaket till privatpersoner så det blev en del om sorteringar. så kommer antagligen nån dag försent.

Ja jag har dock inte haft några problem med komplett, pixmania eller cdon men Inet verkar inte vara några höjdare precis.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Skrivet av grisapa1:

Blir så sur över folk som HELA TIDEN länkar Inet inet inet och åter inet så fort någonting ska köpas! Dom är inte precis billigast och dom ger inte precis mest information om varan. Varför inte länka exempelvis prisjakt eller liknande? Varför inte www.pellesdatorhörna.com ?

Läste just om en kille som ville ha hörlurar för max 500 och svaret från en annan snubbe blev

"Surfa in på www.inet.se och kolla! Hittade dock inget superbra för max 500"

Har inet anställda som går in på sweclockers och gör gratisreklam eller?

Inget slår deras leveranstider....! Brukar ibland köpa på CDon...men då skall man inte ha bråttom...där får man räkna med en veckas leveranstid för att inte bli besviken.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Antielefant
Skrivet av kimzz:

Sen skickar dom paketet som företagspaket fast jag har kryssat i postpaket och posten kör inte ut företagspaket till privatpersoner så det blev en del om sorteringar. så kommer antagligen nån dag försent.

Du beställde med ett organisationsnummer då, eller?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Köper enbart på inet för att dom har butiker i Gbg, skulle aldrig beställa av dom online.

Mysigt att åka och köpa alla komponenter och sen åka hem och bygga ihop datorn med engång istället för att vänta ca 2-3 dagar

Visa signatur

i5-2500K@5Ghz - Antec KÜHLER H2O 620 - MSI P67A-C45 - OCZ Agility Sata III 120 GB - Crucial M500 250GB - 20GB 1600mhz xms3 - GTX 560 TI OC 1Gb - OCZ sXs2 700W

c2d E6750@3 ghz - GA-EP35-DS3 P35 - 8 Gb 800Mhz xms2 - HD5670 1024MB - CGS 600W

Permalänk
Medlem

jag bygger mina egna komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

jag bygger mina egna komponenter

Jag med. Sitter nuvarande med min sprillans nya hemmasnickrade processor i 8 nanometer.

Permalänk
Medlem

Inets kundvagn är enkel att länka till.
Hos komplett måste man logga på, skapa ett inköps lista, lägra det, dela det, och kopiera länken.
Cdon som har som regel lägsta priser, + swec rabatt, men ingen funktion att länka kundvagnar. Eller hur.

Som regel så länkar jag inet kundvagn, och uppmanar att köpa på olika ställer om man kan få bättre grejer vs pris.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd

Inet har överpris på allt jag köpte hela min dator på cdon chassi graffe allt sparade typ 2500 till 3000kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeleni:

Inets kundvagn är enkel att länka till.
Hos komplett måste man logga på, skapa ett inköps lista, lägra det, dela det, och kopiera länken.
Cdon som har som regel lägsta priser, + swec rabatt, men ingen funktion att länka kundvagnar. Eller hur.

Som regel så länkar jag inet kundvagn, och uppmanar att köpa på olika ställer om man kan få bättre grejer vs pris.

då man enkelt länka prylar från inet köplista men säg kolla upp dom på cdon istället

cdon är exat som inet utan kundvagn

Dom har snabb support gratis frakt ovasett om du är medlem eller ej 500kr över gratisfrakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajsarndansar:

Inet har överpris på allt jag köpte hela min dator på cdon chassi graffe allt sparade typ 2500 till 3000kr

ja där ser man, ett par tusenlappar var en rejäl skillnad.

Permalänk
Medlem

Antar att det är en trygghets fråga, och med det menar jag att man väljer det man handlat från förut, från det ställe man är van att handla från.

De flesta är väll vana att handla från inet för att det är lätt. Deras hemsida har en schysst enkel design imo, vissa hemsidor är ju bara jobbiga, färgscheman som är helt åt skogen och en rent allmänt jobbig layout. Nu säger jag inte att alla har det, men tycker personligen inet är väldigt simpelt att navigera via.

Visst de kanske inte har de bästa priserna eller det största utbudet men det är simpelt!
Utöver det så är det schysst support, snabb leverans och för att inte tala om gratis frakt för swec medlemmar

Visst jag kanske hittar samma produkt hos till exempel cdon.com, men då är frågan varför betala 200kr mindre när jag redan känner mig trygg hos inet som kund?

Sen att folk länkar till inet är väll pga att man kan spara sin kundvagn och länka den, sen är det ju helt och hållet upp till personen i fråga om han/hon vill köpa från inet.

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jo, dom verkar klart överreklamerade.

Dock har dom gratis frakt för Sweclockersmedlemmar vid köp över 500 kr och det är ju trevligt.
Oftast verkar dom också ha kunnig personal och ett bra bemötande.

Däremot är dom ju definitivt inte billigast och man saknar ofta en hel del i deras sortiment.

Jag stör mig en del på folks hyllande av dem för att de ger pingvinstänger i sina leveranser.
Kom igen, en pingvinstång kostar nästan ingenting och att muta folk med godis för att de ska bli gladare är något som mer passar om man vill bli poppis hos riktigt små barn.

hylla å hylla, de har märken jag ofta vill ha, de har frifrakt och dem är sjukt snabba de är inte skitdyra men inte billigast.... de räcker jävligt långt för min del som kund jag är nöjd varjegång jag handlar där.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag tror att en stor del av anledningen till att folk länkar kundvagnar på inet är att deras hemsida är väldigt bra. Man hittar snabbt det man letar efter och de har ett väldigt smidigt sätt att länka kundvagnen.

Permalänk
Inaktiv

Tror det i första hand är Inets utmärkta support och kundtjänst som gör att de är så populära - returhanteringen är exemplarisk jämfört med en del andra butiker (CDON har t.ex. ingen telefonsupport alls).

Permalänk
Medlem

Inet har snabb leverans, bra support, ok pris och så får man ju pingvinstänger. CDON har inte kundtjäns per telefon vilket suger. Dustin är dyra, komplett tar betalt för frakt, inet har lite av att det bästa, inte bäst på något men bra på allt, därför gillar folk Inet.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Kan ju också vara att det är enkelt att dela kundvagnar på inet? Smidigt när man ska tipsa om datorpaket tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! Ska man köpa en dator eller uppgraderingspaket är det ju jättelätt att bara länka, vart men sen köper grejerna är ju en annan sak!

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

Vet ej. Personligen brukar jag köpa från komplett eller webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

Kanske någon som nämnt det redan, men jag måste uttrycka min fruktansvärda sorg över att följa denna grymma länk och inse att den inte träffar någonstans.

Nästan så man borde starta den själv.

//Pelle

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa all respons, men kan konstatera att jag varken rekommenderar inet.se för godis eller frifrakt.

Jag använder inet.se för att jag aldrig blivit besviken över ett köp där helt enkelt, inte dem jag känner irl heller, så ser ingen anledning att rekommendera ngn annan sida
Och jag blir konfunderad när folk säger att inet.se är mycket dyrare än andra sidor, jag jämför alltid med olika sidor innan köp och köper ändå oftast hos inet..
Anser att ~+50kr är värt det för servicen och den snabba frakten!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

* Jag handlar på inet för att jag vet vilka de är och de har skapat ett gott förtroende, samt att de har gratis frakt för sweclockersmedlemmar.
* Jag handlar inte på komplett för att jag tycker inte att de är bättre än inet.
* Jag handlar inte på cdon för att de svek mig för några år sedan. (visst kan de ha förbättrat sig, men men)
* Jag handlar inte datorkomponenter på webhallen för att jag tycker att de har värdelös sortering på deras produkter, dock handlar jag spel och annat där.
* Jag handlar inte på misco för att jag tycker att inet fungerar bra. (jag har aldrig testat misco, men jag ska göra det i framtiden.
* Jag handlar inte på elgiganten då de strulade med en order jag lade för 2 år sedan.
* Dustin fungerar bra och har bra studentrabatter, men jag föredrar ändå att köpa datorkomponenter på inet pga deras service.

Därför rekomenderar jag inet till mina vänner och bekanta, men visst ger jag andra förslag också... visst alla butiker har sina för och nackdelar även inet, men inet har fixat till alla problem jag har fått utan problem på extremt kort tid. För andra butiker har det tagit längre tid. men som jag sa, alla har sina för och nackdelar och alla har olika relationer till olika butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimzz:

Kan bara säga att jag håller med TS.
Beställde ett chassi i söndags. mailade en timma efter beställningen och sa att jag ville komplettera med ett esd armband. fick svar 07:45 på måndagen att det gick tyvärr inte för det var redan packat m.m.

Ja jag har dock inte haft några problem med komplett, pixmania eller cdon men Inet verkar inte vara några höjdare precis.

Det va inte så att paketet var över 20kg? Tror jag läst i någon av trådarna (kanske inte specifikt inet) att det automatiskt blir företagspaket för att maxgränsen går vid 20kg för privatpersoner. (rätta mig om jag har fel, då jag inte har källa mer än mitt dåliga minne)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajsarndansar:

Oj vad fasiken köpte du då? Dator för 30k?

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk

Om du gör det du alltid gjort, kommer du få det du alltid fått.

Inet har inte bäst priser, men man behöver aldrig vara orolig för uteblivna leveranser, dålig support eller okunnig personal.

Pingvinstången är ett plus i kanten. Visst, den kostar bara några kronor, men vem blir inte lite glad när de hittar lite godis bredvid datordelarna? Klart som fan att Inet fortsätter med dom. Det konstiga är att inte så många andra tagit efter.

Marknadsknep? Javisst!
Lurendrejeri? Verkligen inte...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.