Muskampen 2025: Segraren korad!

Telia Fiberlan, VLAN ID för olika tjänster?

Permalänk
Medlem

Tack för informationen. Vi flyttade precis in i ett telia hus och fick så klart smart skiten. Har dock en inteno switch som fanns i lägenheten sedan tidigare men 10/100. Så jag kommer nog köpa en egen switch och konfigurera den enligt beskrivningarna här.

tror ni denna skulle klara jobbet?

http://www.dustin.se/netgear-gs105e-prosafe-plus-5-port-gigab...

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk

Om man bara använder bredband och inte iptv eller telefoni. Behöver man ens använda någon bredbandsswitch (Inteno)?

Kan man koppla sin egen router direkt till den fiberoptiska-konverteraren?

Permalänk

xhriz: Japp, den skulle säkert fungera, den har funktioner som VLAN, men tror inte den är likadan i konfigurationen som min NETGEAR GS108T. Om du läser lite tidigare i tråden så har användaren "Vlan78" köpt en sådan som du tänker köpa, jag vet inte om han fick det att fungera. Men jag hade rekommenderat GS108T får då vet man att det kommer att fungera.

Barry Lyndon: Kommer du bara använda internet så kan du skaffa vilken router du vill så länge du har rj45 i väggen.

Visa signatur

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilka VLAN id'n som Bredbandsbolaget använder sig utav? Skulle gärna bli av med boxen dom skickade med och kunna köra allt igenom Gbit switchen istället...

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudde:

Någon som vet vilka VLAN id'n som Bredbandsbolaget använder sig utav? Skulle gärna bli av med boxen dom skickade med och kunna köra allt igenom Gbit switchen istället...

Är det inte bättre att du startar en ny tråd om detta så att det inte blandas ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barry Lyndon:

Om man bara använder bredband och inte iptv eller telefoni. Behöver man ens använda någon bredbandsswitch (Inteno)?

Kan man koppla sin egen router direkt till den fiberoptiska-konverteraren?

Du kan koppla din egen router direkt då

Visa signatur

Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

En fråga bara ska snart få mitt telia 100/10 fiber. Finns det någon maxgräns som telia tillåter på hur mycket trafik man använder?
Då jag håller på mycket med olika servrar och ftper flytter filer hit och dit så används mycket trafik ibland upp mot 3-400 gb/mån.
Har hört att andra operatörer har max tak men kanske bara är en skröna.. att det finns på mobila bredband vet jag ju självklart..

Visa signatur

Moderkort: P67A-GD65 B3, CPU: intel i5 2500k, GPU: Saphire 280x vapor-x, Minnen: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schdefan:

En fråga bara ska snart få mitt telia 100/10 fiber. Finns det någon maxgräns som telia tillåter på hur mycket trafik man använder?
Då jag håller på mycket med olika servrar och ftper flytter filer hit och dit så används mycket trafik ibland upp mot 3-400 gb/mån.
Har hört att andra operatörer har max tak men kanske bara är en skröna.. att det finns på mobila bredband vet jag ju självklart..

Det var inte särskilt stor trafik, och de har ingen gräns för trafiken, däremot får du inte köra servertjänster på privatabonnemang, jag har själv varit uppåt 3Tbyte trafik en bra månad, och jag förmodar att det finns de som använder full bandbredd på 100Mbit/s hela tiden också och då blir det väl kring 30Tbyte/månad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej.

Jag har telia fiberlan 100/100 inkl tv-kanaler och har nu bytt min thompson smart box till en Inteno switch som funkar rakt av och har en WRT610N inkl dd-wrt inkopplad för trådat och trådlöst nät.

Nu till min fråga eller mitt problem, jag har allt funkat men jag vill kunna koppla in min Linksys router direkt utan inteno switchen i mellan.
Jag har gjort alla inställningar i dd-wrt för vlan.

Min konfiguration på vlan ser ut som följer.

WAN = Taggad 845
Port 1-3 = standard
Port 4 = otaggad 845

det finns inga inställningar i dd-wrt för Pvid som jag har läst man behöver ställa in. Är det någon som vet hur man ska ställa in med dd-wrt utan att använda Pvid?

MVH Johan

Permalänk
Medlem

Telia 100/10 med IPTV via en sånn skit thomson box.

Försökte att byta den ut med en 8p 2960 Cisco switch.

Interface configet är under. Internet fungerar fint via native vlan, men iptv burken, som är motorola 3000 eller något fungerar ej. Får ej ip addr.
Försökte köra den på vlan 845 och vanlig internet, men ingen skillnad.

Någon som kör cisco på telia fiber ?

Citat:

vlan 845
name IPTV
!
vlan 855
name IPTEL
!
vlan 865
name MGMNT
!
interface FastEthernet0/1
!
interface FastEthernet0/2
switchport access vlan 845
switchport mode access
!
interface FastEthernet0/3
switchport mode access
!
interface FastEthernet0/4
switchport mode access
!
interface FastEthernet0/5
switchport mode access
!
interface FastEthernet0/6
switchport mode access
!
interface FastEthernet0/7
switchport mode access
!
interface FastEthernet0/8
switchport mode access
!
interface GigabitEthernet0/1
switchport mode trunk

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zeleni:

Interface configet är under. Internet fungerar fint via native vlan, men iptv burken, som är motorola 3000 eller något fungerar ej. Får ej ip addr.

Hur gör du med anslutningen mot telia då? hur ser den ut ? skickar du alla vlanen på den eller är det bara native som kommer till den porten?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur gör du med anslutningen mot telia då? hur ser den ut ? skickar du alla vlanen på den eller är det bara native som kommer till den porten?

interface GigabitEthernet0/1
switchport mode trunk

Gbit porten är trunk ut mot Telia.

Tog bort switchport trunk allowed vlan 1,845, 855, 865 för att testa, men ingen skillnad.
Internet fungerar oavsett.

Kanske konfa dot1q encapsulation manuellt också, själv om det ska fungera på auto. Får testa.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore intressant att veta hur telia konfat i andra änden, det kanske finns nån som vet det eller så kanske de berättar om man frågar dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Prova vlan 243 för tv

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Rekordmedlem

Telia ska använda dessa vlan och stämmer det inte längre så får nån gärna rätta
iptv 845
voip 855
voip2 237
iptv2 243
mgmt 294

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xhriz:

Prova vlan 243 för tv

Skrivet av mrqaffe:

Telia ska använda dessa vlan och stämmer det inte längre så får nån gärna rätta
iptv 845
voip 855
voip2 237
iptv2 243
mgmt 294

Tack Det fungerade med 243.

Visa signatur

Bosna u <3

Permalänk
Medlem

Ok, har kollat den här tråden (och ett par andra på nätet) och nu fått min Netgear GS105e att fungera med Telias IPTV, dock fungerar det bara i cirka 5 minuter och därefter fryser bilden. Byte jag kanal på mottagaren så funkar det 5 minuter igen.

När jag testar Internet funkar det men portforwarding verkar inte fungera som det ska.

Jag tror jag har missat något i konfigureringen, så om någon fått till det med Netgear gs105e switchen, skriv gärna hur ni gjort i tråden eller PM till mig.

Permalänk
Redaktion
Skribent

Jag har också en GS105e, men får inte IPTV att funka. Min Motorola-box kommer en hyffsad bit (tre "rutor" i laddningen" sen ändras Telia-loggan till en Sonera och den vill att jag matar in id- och kontrollnummer igen vilket inte funkar.

bacardi: Tacksam om du kan posta dina inställningar! Du verkar ha nått något längre än mig.

Btw, hade du en Thomson-burk innan? Du behövde inte kontakta Telia och göra något för att få switchen att funka?

Permalänk
Medlem

@selassie:

Jo jag har en Thomson TG789vn, och har inte pratat med Telia om detta.

Här är min konfig:
1. stängt av DHCP under "switch infomation" vet inte om det spelar roll.

2. under "vlan" -> "802.1Q" -> "advanced"

>>VLAN Configuration har jag satt VLAN ID 01 , 845 och 02

>>VLAN Membership har jag satt följande:
VLAN Idetifier 01 -> Port 01 U (untagged) och Port 03 U (untagged)
VLAN Idetifier 02 -> Port 04 U (untagged) och port 05 U (untagged)*
VLAN Idetifier 845 -> Port 01 T (tagged) och Port 02 U (untagged)

>>Port PVID
port 01 = pvid 1
port 02 = pvid 845
port 03 = pvid 1
port 04 = pvid 2
port 05 = pvid 2

3. Jag har även satt QoS "port based" Port 02 till "High priority" och övriga till "Low Priority" detta verkar dock inte ha någon effekt alls

* Anledning till att jag satt port 4 och 5 till en eget vlan id är att jag då kan komma åt switchen även om den ligger på andra sidan min router genom att koppla en nätverkskabel från en annan switch i mitt nätverk till en av dessa portar.

Hoppas du fattar hur jag menar då det gäller konfigurationen.

Och som jag sa tidigare så får jag det att funka i 5 minuter innan den fryser, byter jag sedan kanal så funkar det 5 minuter igen. Jag misstänker att det är någon form av "fråga" från antingen Telias IPTV server till Motorolaboxen eller tvärtom som inte går fram som den ska.

För övrigt så fick jag fram 845 genom att konfigurera switchen till "port mirroring" och sedan köra wireshark på en dator kopplat direkt till den speglade porten.

Permalänk
Redaktion
Skribent

Stort tack för svar!

Nu har jag fått det att funka, men har samma problem som dig. Det fryser efter 5 minuter, man byter kanal så rullar det igen.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kanske kan analysera trafiken mot tv boxen med wireshark och se om man hittar nått som förklarar det.

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Skribent

Ja, men jag vet inte vad jag ska leta efter? Mina nätverkskunskaper räcker inte till, minst sagt.

Permalänk
Rekordmedlem

Nä jag vet heller inte vad som kan strula, och jag har inte prylar att test på heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har faktiskt kontaktat Telia nu och de har erbjudit mig en Inteno switch, så jag ger upp GS105E för tillfället.

Permalänk
Redaktion
Skribent

Ok, surt. Känns som att det är någon liten inställning bara. Är Intenon en gigabit-switch?

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag sett det i någon annan tråd att den skulle vara Gigabit.

Permalänk
Redaktion
Skribent

Snokade vidare lite i detta, saxat:

IGMP
IGMP, Internet Group Management Protocol, är det prot okoll som används av en klient för att bli medlem i en grupp; för att ansluta till trafiken, eller för att gå ur en grupp; för att slippa trafiken. När en kund framför TV-apparaten vill byta TV-kanal, d.v.s. gå med i en annan grupp, skickar STBn först ett IGMP Leave och sedan ett IGMP Request meddelande till närmaste lokala router eller L3 switch. Den enheten skickar i sin tur meddelandena vidare tills de når en router/switch som redan tillhör gruppen. Där kopplas först den gamla grupptillhörigheten ner, varefter den nya gruppen kopplas vidare till den STB som signalerat medlemskap.

Den lokala routern skickar periodiskt ut IGMP Query på subnätet för att se om någon svarar. Om inte, tolkas det som att ingen vill lyssna och ett nedkopplingsmeddelande skickas uppåt i nätet.

-----------
Så, kortfattat verkar det handla om IGMP Query som inte skickas av GS105e... eller inte kan kommunicera med STB/set top boxen. Hur detta kan lösas är en helt annan fråga. The search continues...

Permalänk

Lite nya frågor

Hej,

Jag kommer snart att få Telia Fiberlan inkopplat till villan. Dukten (mikroröret eller vad man vill kalla det) har kommit till husväggen men sen ska det borras i väggen, blåsas fiber och in med mediakonverter. För att få vettigt pris på fiberanslutningen så fick jag signa på två år med triple play och jag antar att Telia då vill att jag ska köra "Smart".

Efter att ha följt diskussionen här så är jag rätt övertygad om att jag inte känner för den burken utan vill nog gärna fixa något bättre och mer kontrollerbart. Dock så har jag lite andra problem.

Jag har idag dragit CAT6 som bärare mellan tre rum. Jag vill bland annat kunna hantera streamat data från NAS-en och då är inte WLAN tillräckligt pålitligt, speciellt inte mellan våningarna. Jag vill givetvis kunna fortsätta att utnyttja detta men jag vill samtidigt kunna tanka av iptv i alla fall i två av dessa rum. Telias lösning bygger ju på att jag delar upp trafiken direkt när den kommer in i huset och att man sen får dra kablaget för tv och internet parallellt (telefonin trycker man ju in i befintliga telefonkontakter så det är ett mindre problem.

Alla lösningar här på forumet verkar bygga på att man börjar med en VLAN-kapabel switch, delar ut tv, telefoni och internet på varsin port i switchen och sen kopplar sin egen favorit-router till switchen.

Jag tor att jag skulle vilja koppla lite annorlunda (men jag vet inte om det går att fixa). Jag skulle vilja sätta en router direkt efter mediakonvertern. Med en vanlig billig hemmarouter lär ju det inte funka eftersom de knappast har stöd för VLAN. Man får med andra ord tänka lite dyrare...

Som jag önskar så skulle då denna router dels ta hand om NAT, DHCP och så för hela nätet, dels tanka ut VLAN 845 och 855 för lokal användning i det rum den sitter, och sen skicka ut trafiken, med VLAN taggarna kvar, vidare till nästa rum. Där borde det räcka med en VLAN-kunning switch för att tanka ut det man vill ha i det rummet och sen skicka vidare till det sista rummet som då får en likadan switch.

Frågan är om detta verkligen funkar. Fixar en router att samtidigt hantera VLAN och sina layer-3 uppgifter. Blir det några konflikter? Dessutom, accepterar Telia att iptv och telefonin går igenom en router som inte är deras egen?

Den andra frågan är om det finns en router som löser detta utan att kosta en förmögenhet. Tips mottages tacksamt!

MVH,

Anders

Permalänk
Medlem

Om man gör så som du tänker med switchar som hanterar VLAN i varje rum finns ju ingen anledning att iptv ska gå genom routern. Då är det ju bäst att koppla en switch före routern som sedan skickar vidare VLANen till de andra switcharna.

Med telia smart så går ju iptv-trafiken via det vanliga LANet otaggat. Sedan går det bra att använda vanliga switchar efter den till både internet och tv. Vet dock ej om denna lösning går att få med andra grejer än smart.

Visa signatur

Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Redaktion
Skribent

Lurigt.

Man vill ju ha routern först där för att skydda den vanliga lan-trafiken från internet. Sätter man switch först och ut i de olika rummen går ju trafiken oskyddad. Dessutom behöver du nog ett NAT för att få ut adresser i nätet.

Låter som att en Smart-låda (Thomson) är en lösning, även om du då "bara" får 100mbit och inte utnyttjar din cat6, för den samlar vlan så att du kan få internet och iptv i samma kabel. Jag körde så tidigare.

Ska nämna också att det verkar lurigt med multicast-trafiken. Jag är ingen nätverksguru men det verkar inte helt lätt att konfa switchen med alla inställningar för IGMP osv. En router som fixar detta? Vette katten.