Permalänk
Medlem

Datorn startar inte!

Tjena killar!

Min ena dator har lagt av. Det började med att den pep och hade sig. Till slut pep den så fort jag bara tryckte igång den. Jag mätte nätagget och då jag inte hittade någon spänning trodde jag det var fel på det. Nu har jag fått ett nytt men nu orkar den inte ens antydan till att starta. Någon lampa flacknar till bara. Nu misstänker jag alltså att det kan vara nåt annat fel men verkar ju som om den inte får tillräckligt med spänning.

Jag har nu upptäckt när jag jämför med min andra dator att agget ger ingen spänning tills man ger den signal om det via startknappen. Så det i sig betyder alltså inte att det är något fel.

Den döda datorn får signalen men ger bara <0,4 V i uppstart för att sedan dö på en gång.

Av misstag glömde jag sätta i CPU matningen och då startar fanskapet med 12 V. Sätter jag i CPU matningen från agget ger den igen bara 0.4 V.

Nätagget verkar det ju inte vara fel på. inte det nya eller gammla. Är det moderkortet som är kasst? Eller CPU? Har garanti på CDON, men vet hur jobbiga dom är...;( Vill inte heller skicka in moderkortet om det istället kan vara något annat fel.

Snälla hjälp!

Visa signatur

Fraktal R3, Corsair HX 750, Asus P8Z68-PRO, i5 2500k @ 4.8GHz (24/7), H80, 6950 2GB CF @ 890/1536, Corsair SSD 120 GB, WDC 1,5 TB, Samsung 1TB, VENGEANCE 16GB, BenQ 24" LED. Logitech Z-5500, Xonar DS

Permalänk
Avstängd

Prova att ta ur komponenterna och montera ihop delarna utanför datorn. Ta ur CPU , RAM och återmontera i modern. Om inte, så får du nog försöka att fixa delar att byta och felsöka med. Ända jag kommer på nu.