Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

En lastpall datorer

Tjena,

Tänkte bara dela med mig av en lite ovanlig upplevelse jag hade på jobbet för ett tag sedan. Vi har gått ifrån att beställa datorer via Dell, främst för att de envisas med att kränga på en Xeon-prollar till överpriser, samt i vårt fall onödiga CAD-grafikkort. Vi arbetar med bygg-CAD och har därför mest wire frame modeller samt sällan mer än ett antal hundra objekt, varför jag upptäckt att vanliga konsumentkort fungerar helt OK Vet att detta är en het potatis när man Googlar på CAD vs konsumenkort, men vad jag upptäckt är att det är mest RAM och processorkraft som krävs för själva modelleringen i wireframe. Rendering av en CAD-modell kräver naturligtvis andra grejer, men sådant håller vi inte på med.

Hur som helst, jag skulle bygga ihop 7 datorer. Det är inget speciellt med systemen i sig (Core i7 2600 och HD6870 på Asus H67-brädor med Dell U2312-skärmar), utan det är mängden som är slående. Inte varje dag man tar emot en lastpall med datorprylar för över 100kkr. Känslan av att hålla i en brun kartong full av processorer är inte helt fel. Salivproduktionen ökar faktiskt en aning.

(Ni får ursäkta bildkvalitén, men jag fotade med mobilen utan att just då ha för avsikt att göra något galleri.)

Mvh Niklas

En lastpall datorer

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Mycke mecka blire!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Jag gjorde något liknande fast i mindre storlek då jag satte ihop 3 likadana datorer till en ungdomsgård, de är skönt att jobba strategiskt på så sätt att man gör en sak i alla datorer innan man börjar med nästa.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem

:O. Men lite mer bilder hadde in varit fel väntar att ge poäng i hopp om fler bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

Jag gjorde något liknande fast i mindre storlek då jag satte ihop 3 likadana datorer till en ungdomsgård, de är skönt att jobba strategiskt på så sätt att man gör en sak i alla datorer innan man börjar med nästa.

Ja verkligen! Fast jag hade inte haft nåt emot ordentligt med skrivbordsyta, det var lite drygt att jobba på golvet hela helgen, haha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Ja verkligen! Fast jag hade inte haft nåt emot ordentligt med skrivbordsyta, det var lite drygt att jobba på golvet hela helgen, haha.

Haha gillart! Men tveksamt om jag själv hade hunnit, jag hade nog försökt ändå tills sista minuten att få kabeldragningen så snygg och så osynlig som möjligt;)

Känner inte för att dela med dig en voucher?;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

:O. Men lite mer bilder hadde in varit fel väntar att ge poäng i hopp om fler bilder

Tyvärr hade jag inte fler. Var mest att jag tog lite bilder på alla högar med komponenter för att det var en kul grej (är ju den typen av bilder man brukar ta med mobilen), och kom på nu att jag kunde slänga upp det som ett galleri. Själva datorerna invändigt var inte så speciella så det fotade jag inte ens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Haha gillart! Men tveksamt om jag själv hade hunnit, jag hade nog försökt ändå tills sista minuten att få kabeldragningen så snygg och så osynlig som möjligt;)

Känner inte för att dela med dig en voucher?;)

Hade för avsikt att dela ut dem här på SweC, men tyvärr har de gått ut. Gällde bara en begränsad tid vilket jag missade. :/

Edit: Börjar få PM om detta, så fetstil kanske hjälper. Koderna har alltså gått ut, tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mäktigt

Permalänk

Så det är så himlen ser ut.

Permalänk
Medlem

Haha, skön känsla att fylla bilen med komponenter?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Haha, skön känsla att fylla bilen med komponenter?

MM, men det bästa var nog att sitta och gräva med fingrarna i högen av RAM-stickor. Bygga torn med CPU-boxarna var också kul, haha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Herregud. Det är lite som att gå in på pappas jobb (äger företag) Så vill man nån gång ha en dator att leka med är det bara att gå in och fynda Kartonger överallt

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Sluta sukta oss

Chill jobb hörru :D!

Permalänk
Medlem

Episkt!!

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

detta är något man vill göra en gång i livet

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Haha, sälj dirt 3 koderna på marknaden, säker på att någon är intresserad.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Du det där kan man kalla chill!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

Ser fint ut, enda man kan kritisera är valet av exakt samma komponenter till så många anställda. Köper man kanske 3st olika moderkort och psuer, så har man lite bättre redundans om man t.ex. råkat köpa ett moderkort/psu/disk/ram med ett mindre fel, som upptäcks först efter kanske ett halvår. Blir oerhört dyrt i detta fallet om tillverknings-fel uppstår.

Det här är gammal kunskap när man bygger serverhallar, raidsystem osv.
Men går även att tillämpa på små företag.

Värt att betänka när man står där med en lastpall med exakt likadana komponenter, att det kan bli en lastpall som sen måste gå i retur, till enorma lönekostnader.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det går en på nerverna att sätta ihop en enda dator... Ha så kul!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Hell yeah

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

lite avis jag vill med pilla så

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Respekt mannen!

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

fan du har det du gör heheh, vet själv hur jag kan bli bra less att meka andras datorer, kan bara föreställa mig 7 stycken samma helg

Permalänk
Inaktiv

fan grattis till nöjet
lite avundsjuk :(, inte varje dag man har chansen och bygga ihop 7 burkar och stoppa i 2 gpu i sin egen burk

fler bilder uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedcoremama:

Ser fint ut, enda man kan kritisera är valet av exakt samma komponenter till så många anställda. Köper man kanske 3st olika moderkort och psuer, så har man lite bättre redundans om man t.ex. råkat köpa ett moderkort/psu/disk/ram med ett mindre fel, som upptäcks först efter kanske ett halvår. Blir oerhört dyrt i detta fallet om tillverknings-fel uppstår.

Det här är gammal kunskap när man bygger serverhallar, raidsystem osv.
Men går även att tillämpa på små företag.

Värt att betänka när man står där med en lastpall med exakt likadana komponenter, att det kan bli en lastpall som sen måste gå i retur, till enorma lönekostnader.

Intressant tanke du har. Antar att du menar att även om jag vill köra på t.ex. H67 chipset så kan jag blanda lite olika modeller och tillverkare? Jag hade själv idén att hålla allt samma för att få samma drivisar på allt. Tanken är att kunna installera en "masterdisk" och sedan klona upp resten. Kan då även ha någon reservdisk liggande med en basinstallation ifall något går åt skogen. Fast lite olika tillverkare av samma modeller av graifikkort kanske kan fungera, och så länge diskarna är lika stora fungerar väl kloning. Är dock inte så hemmastadd på just kloning så någon får gärna rätta mig om jag har fel. Hur pass mkt skulle jag kunna variera hårdvara och fortfarande klona samma installation till alla burkar?

Skrivet av saturday_sun:

Jag tycker det går en på nerverna att sätta ihop en enda dator... Ha så kul!

Skrivet av cAWPer:

fan du har det du gör heheh, vet själv hur jag kan bli bra less att meka andras datorer, kan bara föreställa mig 7 stycken samma helg

Ja, men nu ska man ju tänka på att jag fick betalt för detta också. Rätt nice att spendera en helg med lite hårdvarupill och få betalt som att sitta på kontoret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Intressant tanke du har. Antar att du menar att även om jag vill köra på t.ex. H67 chipset så kan jag blanda lite olika modeller och tillverkare? Jag hade själv idén att hålla allt samma för att få samma drivisar på allt. Tanken är att kunna installera en "masterdisk" och sedan klona upp resten. Kan då även ha någon reservdisk liggande med en basinstallation ifall något går åt skogen. Fast lite olika tillverkare av samma modeller av graifikkort kanske kan fungera, och så länge diskarna är lika stora fungerar väl kloning. Är dock inte så hemmastadd på just kloning så någon får gärna rätta mig om jag har fel. Hur pass mkt skulle jag kunna variera hårdvara och fortfarande klona samma installation till alla burkar?

Ja, men nu ska man ju tänka på att jag fick betalt för detta också. Rätt nice att spendera en helg med lite hårdvarupill och få betalt som att sitta på kontoret.

Samma chipset brukar inte vara omöjligt att klona, men det kan vara lite lotteri det där har jag märkt. Du kan alltid klona till en större disk, och utöka den i efterhand.

En variant är att köpa nåt extra mobo o ha liggande som reserv, ganska billig försäkring ifall nån maskin strular längre fram.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

kan du tänka dig o sälja eller skänka en dirt 3 kod

Permalänk
Skrivet av bounty_hunter:

kan du tänka dig o sälja eller skänka en dirt 3 kod

om du läser tydligt så står det att det är ingen ide att fråga om koderna för dem har gått ut

Visa signatur

- HAF X| ASUS P7P55D| i5 760@4GHz| Corsair H70| Dominator GT 2000Mhz| Asus Radeon HD5870 CF| Corsair TX 650W| Win 7 ultimate 64bit|
- MacBook Air 13" 2012