Apple tar 199 EUR för nytt batteri till Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Fullt resonabelt pris.

Med tanke på vad datorn kostar att köpa (ca 20.000), så är priset för ett batteribyte inte mer än rimligt på cirka 10% av summan. Jag tror det kostar mer, rent procentuellt, att byta batteri på andra laptops, och ser därför inte problemet. Som exempel; Att byta delar på och reparera en Ferrari kostar betydligt mer än att göra detsamma på en Skoda, trots att det rimligen borde handla om relativt lika kostnader i material. Att serva premiumprodukter kostar mer än att serva Svensson-produkter.

Och ni som tycker att man borde byta batteri själva - ni har aldrig funderat över om det kanske finns någon mer anledning till VARFÖR det är så? (Förutom att Apple är onda, yadda yadda) Det är ju precis likadant här som med iPhone. Batteriets position i datorn är krånglig att nå, för att designen ska kunna bli så bra som möjligt. (Precis som med iPhone), och därför krävs det kunnig personal för att kunna byta detta utan att skada andra komponenter. Det är alltså MER jobb att byta ett batteri på en av dessa, jämfört med en "vanlig" laptop, och därför kostar det också mer. Högst rimligt.

Fortsätter med biljämförelserna:

En Ferrari har inte mer prestanda i förhållande till sitt pris jämfört med en annan bil, men likt förbannat köper folk Ferraris ändå. Vad har en Ferrari då, som den billigare bilen inte har?

Design - En ferrari ser jävligt speciell ut, snygg, i mångas ögon. Samma med Mac.
Märke - Alla vet att en Ferrari är premium, kostar lite extra. Samma med Mac.

Någon som vet hur man resonerar. Tack! Fast ganska kul att läsa denna tråden, men snälla fortsätt sprida ljuset till de okunniga.

Visa signatur

Fractal Define R3 | RadeonHD 6970 | Corsair 850AX | I7-2600k | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB XMS3 | MSI P67A-GD65 REV B3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Utan att veta prestandan på batteriet som sitter i Macen så är det omöjligt att jämföra , därenot så kan du byta alla dom listade batterierna själv och behöver inte skicka iväg/lämna in burken för att få battteribytet utfört.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Börjar bli lite tjatigt med den här typen av "nyheter" som så uppenbart bara skrivs för att skapa flame war.
Lite lågt, kan jag känna som gammal Sweclockersmedlem.

Kan inte annat än hålla med. Jag kan inte heller minnas att det _någonstans_ i iFixit's artikel står att batteriet är limmat för att hålla användare ute, men det specificeras som fakta i Sweclockers artikel. "Apple är ju dock av ondo så det vore fullständigt orimligt att det vore en produktionsteknisk detalj."

Att det sen är vi konsumenter som hellre köper lättare smidigare laptops, med av naturliga skäl mer begränsade uppgraderings-/reparationsmöjligheter, än större laptops där läget är tvärtom, kan bara skyllas på oss själva. Vi väljer åt vilket håll marknaden ska gå.

Det är också intressant att det inte nämns någon laptop med motsvarande batterikapacitet från PC-sidan där det är betydligt enklare att reparera/uppgradera utan kompromisser när det gäller design/storlek etc.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Whatever dude, köp inte datorn då.

Sounds about right. Vilket också ger den här typen av konsumentupplysning relevans i nyhetssammanhang. Jag förstår inte riktigt varför du reagerar så aggressivt mot att folk ogillar för konsumenten negativ utveckling, i synnerhet rörande försvårning av enklare underhåll på ett entusiastforum för primärt datorbyggare.

Permalänk
Medlem

Är väl ingen nyhet... Apple har alltid tagit hutlösa priser för att byta batterier i sina produkter.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Hoho! Giriga jävla svin är vad dom är. Läser man det här och anser nåt annat så kan man ju inte ha läst artikeln rätt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Utan att veta prestandan på batteriet som sitter i Macen så är det omöjligt att jämföra , därenot så kan du byta alla dom listade batterierna själv och behöver inte skicka iväg/lämna in burken för att få battteribytet utfört.

Batterier mäts inte i prestanda utan i kapacitet, där har det nya batteriet 8500+mAh kapacitet. Det är riktigt mycket i jämförelse med det mesta av vad som finns på marknaden, speciellt i det formatet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Fördelen är väl att man kan få datorn lite tunnare än om du kan byta själv, och det är väl det Apple är ute efter då de även tog bort lite portar.

Och hur skulle det fungera? Batteriet måste ju fortfarande vara i datorn... ett snabbfäste eller 2-3 skruvar tar inte mer plats än lite lim. Tänk på alla datorer som är tunnare, har mer hårdvara inuti, fler, kontakter (finns tom de som har cd läsare och är tunnare och har löstagbart batteri) etc. Nej detta är verkligen bara för att tjäna pengar. Sen må Apple ha en bra support och då känns det extra konstigt varför jag måste skicka/lämna in min dator och vara utan den (ja vissa klarar sig inte utan dator...) för en så simpel operation.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Min Asus fick jag betala 1500kr för, fast då ingick ju i och för sig felsökning. Jag trodde inte det var batteriet som dött =/
Hade kunnat byta själv såklart för halva priset typ om jag fattat att det var så.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leifson:

Hycklare?

iPhone har ju EXAKT samma grej, mycket krångel med att byta batteri, och inget vanliga människor ger sig på att göra själva. Men nu är det alltså för jävligt, när det är i en laptop?

Jaså? Min telefon byts ut när garantin och avtalet går ut, alltså behöver jag inte bry mig om hur dom har gjort på insidan av telefonen. En dator håller längre än så, speciellt en för ca 20k (om prisuppgiften tidigare i tråden stämmer).

Men du måste ju förstå vad jag menar, här har vi en dator där man kan byta batteri i, sen tar dom och häller lim i datorn och nu kan man inte göra det längre, utan får skicka iväg den på service o betala mellan 1500sek-2000sek. Finns inget försvar för det eller? Man har alltså gjort något sämre ur kundens synvinkel och tar betalt för det. Smart javisst, men knappast rätt.

Permalänk
Medlem

Skönt att veta att vi har det så bra i Sverige att vi har tid/ork att bli upprörda över såna här saker...

Permalänk
Medlem

Jag stör mig itne så mycket på att det kostar 2k. Det jag stör mig på är att man inte har möjlighet att byta det själv..

Att byta ett batteri, även när de är internt, är relativt lätt. Att de ska hålla på att limma fast allt är idioti för nu blir man tvungen att gå deras väg, vilket gör detta till skit i mina ögon..

Sen att de har lött fast ram minnerna lägger ju bara på på högen utav skit.

Det är sorgligt att vi skall som konsumenter ska behöva nöja oss med de som tillverkarna säljer till oss. Jag har byggt mina egna system sedan jag var 12 år. Varje gång marknaden tar ett steg till mer "låsthet" så sörjer jag det.

När vi köper en produkt ska vi äga den, inget företag ska säga vad vi får och inte får göra med den, vi äger den!

Det är denna trend som gjort att jag fått frågan utav vänner och bekanta "är inte jailbreaking olagligt?", när jag frågat varför de ej jailbreakat sina iphones.

Det är tragiskt och jag hoppas att vi ser en ny trend.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av GalenStork:

Ni som gillar att göra oavlönat arbete kanske blir lite sura, men whatever.

Drygare person med mindre empati än dig får man ju leta efter.
Kan tänka mig att du har många nära vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Och vi tänker att "kan inte de där psykotiska typerna som går och kollar snett på folk på stan få adekvat vård?"

Varför blir du arg över att människor med pengar köper saker för dem? Varför är du så besatt av vad andra handlar? Lär dig ekonomi, finns ingenting som heter "överpris".

Du är helt enkelt arg för att människor gör saker som du inte vill att de ska göra, och då går du runt och kollar snett på dem.. psykvarning på den...

Min fråga till dig måste då bli att det blev mycket skrivet om att vi som tittar lite snett och lite medkännande på er Applefantaster är Psykiskt sjuka?
Hehehe...snacka om "En dåres försvarstal".
Och jag tycker att du som nu har pengar d.v.s om du tjänat dom själv och inte fått dom av mamma och pappa borde veta bättre, för då antar jag att du har en ekonomisk ådra och frågar då detta:
Känns det bra att köpa en produkt till 20-30% överpris som har 20-30% sämre prestanda bara för att du har pengarna?
men vad vet jag...det är kanske viktigare vad kompisarna säger än att köpa bra produkter.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Allt jävla skitsnack om att jämföra datorer med bilar? Finns ingen mer ologisk jämförelse

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Fullt resonabelt pris.

Med tanke på vad datorn kostar att köpa (ca 20.000), så är priset för ett batteribyte inte mer än rimligt på cirka 10% av summan. Jag tror det kostar mer, rent procentuellt, att byta batteri på andra laptops, och ser därför inte problemet. Som exempel; Att byta delar på och reparera en Ferrari kostar betydligt mer än att göra detsamma på en Skoda, trots att det rimligen borde handla om relativt lika kostnader i material. Att serva premiumprodukter kostar mer än att serva Svensson-produkter.

Och ni som tycker att man borde byta batteri själva - ni har aldrig funderat över om det kanske finns någon mer anledning till VARFÖR det är så? (Förutom att Apple är onda, yadda yadda) Det är ju precis likadant här som med iPhone. Batteriets position i datorn är krånglig att nå, för att designen ska kunna bli så bra som möjligt. (Precis som med iPhone), och därför krävs det kunnig personal för att kunna byta detta utan att skada andra komponenter. Det är alltså MER jobb att byta ett batteri på en av dessa, jämfört med en "vanlig" laptop, och därför kostar det också mer. Högst rimligt.

En Ferrari har inte mer prestanda i förhållande till sitt pris jämfört med en annan bil, men likt förbannat köper folk Ferraris ändå. Vad har en Ferrari då, som den billigare bilen inte har?

Design - En ferrari ser jävligt speciell ut, snygg, i mångas ögon. Samma med Mac.

Tycker det är löjligt att du jämför Mac och Ferrari då den inte har något premium eller exklusivt över sig alls förutom det yttre, Macen är snarare en Fiat med kjolpaket som ger den för låg frigång så den bara kan köra där apple bestämmer att du ska köra. Som bonus får du betala som om det vore en riktig Ferrari för den.

Och nej, det är inte rimligt att konstruera produkten för att göra det dyrt och svårt att byta batteriet vilket är en förbrukningsvara, sen att de får folk att tro att det beror på att produkten blir snyggare för att man limmar fast batteriet är ju bara tragiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Sen att de har lött fast ram minnerna lägger ju bara på på högen utav skit.

Det är sorgligt att vi skall som konsumenter ska behöva nöja oss med de som tillverkarna säljer till oss. Jag har byggt mina egna system sedan jag var 12 år. Varje gång marknaden tar ett steg till mer "låsthet" så sörjer jag det.

...

När vi köper en produkt ska vi äga den, inget företag ska säga vad vi får och inte får göra med den, vi äger den!

...

Det är tragiskt och jag hoppas att vi ser en ny trend.

Dags att öppna ögonen? Det är konsumenterna som avgör och visar företagen vad det är dom vill ha. Hade ingen köpt Macbook Air exempelvis hade vi inte sett fler sådana.

Att de lött fast RAMet på moderkortet handlar om att effektivisera och spara plats. Återigen, det är konsumenterna som vill ha smidigare laptops och offrar uppgraderingsmöjligheter för formfaktor.

Du äger exempelvis din iPhone om du köper den, vad är problemet? Om du sedan vill använda dig av _tjänster_ från Apple så får du följa deras regler, ser inget konstigt med det? Inte direkt svårt att se parallellen till WoW, Diablo 3...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Fullt resonabelt pris.

Folk klagar inte på priset utan att de valt att limma fast ett batteri. Apples service har alltid varit dyr men här handlar det om att skapa ett fel, medvetet. Skulle du köpa en ferrari där de limmat ihop motorhuven?

Den jämförelsen haltar. Det sitter oftast mycket mer lull lull i en Ferrari eller Lambo än i en Porsche, därför kostar den mer. Jämför man sportbilar eller bilar generellt sett som har samma utrustning så diffar det inte speciellt mycket (om vi håller oss till vettiga märken nu alltså).

Apple må vart lite premium innan de lanserade Ifån. Nu springer alla runt med deras produkter. Inte särskilt premium. Jag har absolut inget mot apple då jag ofta gett köpråd att köpa någon av deras produkter men inte ens den mest inbitna fanatikern kan med gott samvete påstå att detta är ett smart eller rimligt drag av de. Jag hade vart lika upprör om Samsung, Dell unameit hade gjort det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCxFlusher:

Apple i ett nötskal...

apple som vanligt?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Föga förvånande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon4992:

Jaså? Min telefon byts ut när garantin och avtalet går ut, alltså behöver jag inte bry mig om hur dom har gjort på insidan av telefonen. En dator håller längre än så, speciellt en för ca 20k (om prisuppgiften tidigare i tråden stämmer).

Men du måste ju förstå vad jag menar, här har vi en dator där man kan byta batteri i, sen tar dom och häller lim i datorn och nu kan man inte göra det längre, utan får skicka iväg den på service o betala mellan 1500sek-2000sek. Finns inget försvar för det eller? Man har alltså gjort något sämre ur kundens synvinkel och tar betalt för det. Smart javisst, men knappast rätt.

Nejnej. Anledningen till att batteriet är obytbart för vanliga människor är för att det sitter besvärligt till, och därför inte är lätt att byta själv. Det sitter alltså INTE en batterilucka undertill, och att Apple varit onda och limmat fast det. De har satt det som det sitter för att kunna optimera designen. Vill man ha en superslimmad dator är detta en sak man får leva med.

Det är nog bara Sweclockers som vinklat sin artikel något, inte läst någon annanstans att limmets primära syfte är för att hålla borta användarna.

Skrivet av Batman:

Allt jävla skitsnack om att jämföra datorer med bilar? Finns ingen mer ologisk jämförelse

Jämför man datorer och äpplen till exempel, blir det mer ologiskt. Min biljämförelse syftar dessutom främst på märke - att det även finns dyra premiumbilar, där prestandan inte står i förhållande till pris, men att folk köper dem iallafall. Varför är det ologiskt?

Skrivet av Tomhas:

Den jämförelsen haltar. Det sitter oftast mycket mer lull lull i en Ferrari eller Lambo än i en Porsche, därför kostar den mer. Jämför man sportbilar eller bilar generellt sett som har samma utrustning så diffar det inte speciellt mycket (om vi håller oss till vettiga märken nu alltså).

Apple må vart lite premium innan de lanserade Ifån. Nu springer alla runt med deras produkter. Inte särskilt premium. Jag har absolut inget mot apple då jag ofta gett köpråd att köpa någon av deras produkter men inte ens den mest inbitna fanatikern kan med gott samvete påstå att detta är ett smart eller rimligt drag av de. Jag hade vart lika upprör om Samsung, Dell unameit hade gjort det.

Så du menar att om Skoda hade gjort en sportbil - men med "vanlig design", och sitt Skodamärke på, men med allt annat "Lull lull" (vad är detta?) är hästkrafter, så hade de kunnat sälja den för samma pris som en Ferrari? Aldrig i helvete.

Dessutom, det står ingenstans (förutom i Sweclockers artikel, som jag tror är, medvetet eller omedvetet, vinklad) att limmets primära syfte är att hålla användare borta. Att batteriet är svåråtkomligt är ju, precis som för iPhone, ett designval de gjort för att kunna optimera designen.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GalenStork:

Asså whaaaat? "En oroande och farlig" utveckling? Please elaborate...

- Man får aldrig kritisera Applekritiker, som om de gör det kallas fanboys och anses bidra till en "oroande och farlig 'utveckling'".

Vadå ifrågasätta vad Apple "gör"? Så du menar att du bara är ute efter att försvara Applekonsumenten? Hahaha...

Du har en riktigt obehaglig attityd där alla som inte tycker som du är "lurade". Foliehatt på dig...

Försvagar konsumentens roll? För att de får det de köpt och då uppenbarligen efterfrågar? HUR, med alla ekonomiska resonemang som finns, får du ihop det?

Brukar du gå runt bland kunderna på Ica och säga att de är lurade av Coca-cola för att de pyntar för smaksatt sockervatten som man blir fet av? Kika ner i deras kundvagnar och kritisera deras val?

Okej, så du menar att bara för att jag inte är tillsammans med din flickvän eller känner henne ö.h.t så ska jag inte kunna ha synpunkter på hur hon har sex? Ska man inte kunna säga att hon är fet och oattraktiv bara för att man inte har någon som helst anknytning till henne? :S

Vad är poängen? KÖP INTE DATORN OM DU INTE GILLAR DEN. Vad tjänar debatten till? Vad är det som gör att du "ifrågasätter eller tycker det är fel" med andra människors batterier? Har de bett om din åsikt? Vad finns det att diskutera? Ska vi ha åsikter om Maud Olofssons val av resväska också?

Bra där!! Att du ens försöker få det till en fråga om åsiktsfrihet skvallrar ju lite om hur du resonerar... hahah..

Vadå dåligt beteende? De som köper datorn skiter uppenbarligen i det, så varför bryr du dig som varken äger datorn eller planerar att köpa den? Det är DU som tycker att de kör med en "riktigt ful stil" och på vilket sätt har din åsikt relevans? Du äger inte datorn, du tänker inte köpa den. Varför bryr du dig ens?

Jag håller med dig, så det är väl klart att jag har rätt att vara "defensiv" eftersom jag INTE tycker som du? Du blir arg för att jag inte tycker som du, klart som fan jag ska kunna uttrycka mitt missnöje över ditt dåliga beteende?

Jag är inte ens defensiv, jag ifrågasätter er och du blir arg. Säger ju allt om er applehaters... hahah..

Ps. även om de svetsat fast batteriet i en kundvagn som måste föras med datorn överallt är OKEJ. Det är kunden som köper som avgör vad som är OKEJ BETEENDE när det kommer till produktdesign. Är det på något sätt svårt att förstå? :S

Whatever dude, köp inte datorn då.

Och vi tänker att "kan inte de där psykotiska typerna som går och kollar snett på folk på stan få adekvat vård?"

Varför blir du arg över att människor med pengar köper saker för dem? Varför är du så besatt av vad andra handlar? Lär dig ekonomi, finns ingenting som heter "överpris".

Du är helt enkelt arg för att människor gör saker som du inte vill att de ska göra, och då går du runt och kollar snett på dem.. psykvarning på den...

undrar vem som är omogen här jag, vad har sex och datorer gemensamt ??? fast åandra sidan kanske du har sex med din apple vad vet jag.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Att det kostar si och så mycket är inte problemet utan det faktum att man inte kan byta det själv, att försöka ursäkta det med design, spara utrymme etc är ju rent nonsens, datorn väger varken mer eller blir större om man har två små skruvar eller hakar istället för lim.

Dessutom är det ganska vidrigt ur miljösynpunkt att limma fast allting då det är hopplöst att återvinna. Det finns ingen fördel att limma fast det förrutom att Apple ska tjäna mer pengar genom at utnyttja sina kunders okunskap/blindhet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rawet:

Inte alls farligt! hur mycket tar Dell tex för att byta batteri?

Kanske inte ingår batteri, men fortfarande helt OK pris för jobbet. jag menar också, hur ofta byter man batteri? en gång i månaden?

Ett nytt batteri från Dell kostar mellan 800 och 1600 kr beroende på vilken modell det är till. Fast så slipper man skicka in hela datorn och vara utan den ett par dagar då det räcker med att beställa ett nytt batteri och klicka i det själv. Det är väl mer det som är irriterande eftersom de siktar in sig lite mer mot företagskunder med Pro-serien. Då är det det faktum att datorn är borta som är dyrt, inte kostnaden för batteriet.

Sen ska man ha klart för sig att batterier alltid är förbrukningsmaterial, oavsett tillverkare. Litiumbatterier slits med tiden och de slits oavsett om man använder dem eller inte. De tappar ett antal procent kapacitet per år och det går inte att göra något åt. Köper man inte billigaste skitdatorn av plast som är tunnare än gladpack så är det generellt batteriet som ger upp först. Det går snabbare om datorn används flitigt då slitaget beror på temperatur och laddningscykler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

Min fråga till dig måste då bli att det blev mycket skrivet om att vi som tittar lite snett och lite medkännande på er Applefantaster är Psykiskt sjuka?
Hehehe...snacka om "En dåres försvarstal".
Och jag tycker att du som nu har pengar d.v.s om du tjänat dom själv och inte fått dom av mamma och pappa borde veta bättre, för då antar jag att du har en ekonomisk ådra och frågar då detta:
Känns det bra att köpa en produkt till 20-30% överpris som har 20-30% sämre prestanda bara för att du har pengarna?
men vad vet jag...det är kanske viktigare vad kompisarna säger än att köpa bra produkter.

Dags att växa upp? Folk handlar inte Apple för att det är tvång utan för att det är BRA produkter.
På vilket sätt menar du 20-30% överpris och 20-30% sämre prestanda? Du stirrar dig blind på specar. Du ser inte kvalitén, egna programvaran, design mm. Man köper det man själv tycker är värt, jag har valt att köpa Ipad/Iphone och är otroligt nöjd. Är så nöjd att min nästa laptop antagligen också kommer vara från samma företag.
Apple tar betalt det som de kan för sina produkter, det är så företag fungerar. Kan ge mig fan på att Samsung och alla andra företag drömmer om att vara i Apples sits men det är dom inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att batteribyte är omöjligt själv är lite kasst. Dock antar jag att fastlimmat batteri är stabilare monterat än att ditskruvat med tanke på utrymmet.

2000kr för batteribyte är inte speciellt dyrt med tanke på att själva batteriet kostar väldigt nära det priset, kanske till och med mer.

Att de dock sätter dollar=euro är bara drygt. Det var typ 10 år sedan dollarn var på samma nivå som euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Dags att öppna ögonen? Det är konsumenterna som avgör och visar företagen vad det är dom vill ha. Hade ingen köpt Macbook Air exempelvis hade vi inte sett fler sådana.

Stämmer dock inte riktigt här. Vad för dator ska du köpa om du vill köra OSX men inte vill ha MBA eller MBP? De som verkligen vill köra OSX har inget val utan de får ta den smällen. Hade det funnits en PC med liknande lösning kan jag sätta mina händer på att den inte hade sålt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen nyhet att det är så här det fungerar dock. Och speciellt inte ifrån Apple. Allt för att man ska konsumera ännu mer, endast byta batteriet ska helt enkelt inte vara lönsamt.

Var en intressant dokumentär om det på SVT för ett tag sedan där de tog upp några produkter som har så kallat "planerat åldrande". Där ibland skrivare, glödlampor (är designade för att hålla 1000h idag men det går att göra dem mycket hållbarare), nylon och jag tror det var första generationens iPods där det togs upp exakt samma sak om batterierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Jämför man datorer och äpplen till exempel, blir det mer ologiskt. Min biljämförelse syftar dessutom främst på märke - att det även finns dyra premiumbilar, där prestandan inte står i förhållande till pris, men att folk köper dem iallafall. Varför är det ologiskt?

För att du fortfarande jämför bilar med datorer? Jämför produkten med dess like, inte med ett bilmärke. Din teori är ungefär som att världens mest basicmärke inom kläder Clique skulle jämföras med t.exArmani, Hugo Boss what ever. Ena tillverkar vanliga kläder, andra tillverkar kostymer. Låter det logiskt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

undrar vem som är omogen här jag, vad har sex och datorer gemensamt ??? fast åandra sidan kanske du har sex med din apple vad vet jag.

Mata inte trollen! Såg du inte att han använder meningar som "Whatever dude"? Kontot är uppenbarligen en amerikansk forumrobot med dålig google translate programmerad för att få oss som fortfarande har hopp om mänskligheten att inse att det är kört.

Nej men allvarligt... Varför blir det alltid sandlåda så fort apple är på tal?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.