Avbeställde en dator kostade 2500kr stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Är det ingen som orkar läsa tidigare inlägg?

TS har avtalat bort den fria ångerätten när han accepterar Köpvilkoren som tydligt säger:

3.4 I de fall där försändelsen av en IT-Shoppen-tillverkad PC förblir ej uthämtad och returneras till avsändaren eller då kund avbeställer sin PC förbehåller sig IT-Shoppen att ta ut en avgift på 1500:- till 2500:- SEK inkl moms, detta för att täcka produktionskostnader.

Detta är också helt i enlighet med "ågerrätten" i Distans och hemförsäljingslagen som säger:

5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt.

Så om TS accepterar ett avtal som säger att han ska betala upp till 2500 om han ångrar köpet så får han ju göra det. Det är inte mycket val.

Grundtips. Läs köpavtalet innan man köper något. Då vet man vad man ger sig in på.

Problemet är att man inte kan avtala sig ifrån vad som helst.
Men ja, hämtar TS inte ut paketet eller "avbeställer" paketet så kan de ta ut typ vilken avgift de vill. Det har dock ingenting med ångerrätten att göra.
Om TS däremot utnyttjar ÅNGERRÄTTEN så kan han på sin höjd bli tvungen att betala returfrakten - förutsatt att det inte tydligt framgått, på ett varaktigt sätt både FÖRE och EFTER köpet, att ångerrätten INTE gäller (eftersom denna produkt möjligtvis kan tänkas falla under de undantag då ångerrätten går att avtala bort).

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Problemet är att man inte kan avtala sig ifrån vad som helst.
Men ja, hämtar TS inte ut paketet eller "avbeställer" paketet så kan de ta ut typ vilken avgift de vill. Det har dock ingenting med ångerrätten att göra.
Om TS däremot utnyttjar ÅNGERRÄTTEN så kan han på sin höjd bli tvungen att betala returfrakten - förutsatt att det inte tydligt framgått, på ett varaktigt sätt både FÖRE och EFTER köpet, att ångerrätten INTE gäller (eftersom denna produkt möjligtvis kan tänkas falla under de undantag då ångerrätten går att avtala bort).

Jo det är just det man kan enl paragraf 5 i Distans och Hemköplagen. Och dom skriver också:

Om ni utnyttjar ångerrätten i samband med en producerad produkt (hos oss är detta när du beställer en monterad Komplett PC som vi bygger ihop åt er) så är du skyldig att betala de kostnader som arbete och materialåtgång har kostat oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

[I]5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt.

Men den är ju inte gjord efter särskilda önskemål eller med personlig prägel... Så nog borde man kunna argumentera för att ångerrätten gäller här. Företaget kan ju kränga vidare burken till nästa beställare.

...

Dessutom känns 2500kr som en orimligt hög kostnad. En mer rimlig vore mellanskillnaden på priset för alla komponenterna kostar löst, jämfört med priset på det färdiga paketet som trådskaparen köpt. Den kostnaden är ju vad företaget tagit betalt för bygge och test.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

så då ska det ju också kosta 2500 kr varje gång dom bygger en dator??.Det lär dom knappast lägga på sina priser..Nä gör om gör rätt helt enkelt..
Jag hade vägrat betala 2500kr för att bygga en dator lol

Inet tar 795 tror jag för att bygga en dator och om man då avbeställer en färdig byggd produkt har man ju förbrukat själva kostnaden för bygget helt OK men 2500 kr nää

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Om det är en färdigkonfigurerad dator borde väl inte butiken kunna förhandla bort ångerrätten? Då skall du inte betala ett öre förutom frakten tillbaka.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Eftersom majoriteten av alla som skriver här tycks vara diverse lekmän och annat roligt folk med grovt förvrängda verklighetsuppfattningar om att man kan avtala bort tvingande lagar med mera är det ingen större idé att diskutera saken här. TS bör istället lämna in en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, som lämnar en rekommendation i ärendet (som brukar följas av de flesta butiker). En rekommendation som alltså är baserad på en välgrundad lagtolkning gjord av en fackman - och inte på en swecares helt irrelevanta moralpredikan.

Permalänk
Skrivet av pecill:

Om det är en färdigkonfigurerad dator borde väl inte butiken kunna förhandla bort ångerrätten? Då skall du inte betala ett öre förutom frakten tillbaka.

Som jag sagt innan i tråden så har jag redan betalat allt med mitt VISA vilket gör detta mycket krångligare. Hade inte tänkt att avbeställa datorn men när jag såg en dator sänkt från 18000 till 11000 som är mycket bättre än den jag beställde så är det ganska självklart att det jag gjorde var ett bättre val. Även om jag betalar 2500kr till IT-Shoppen så kommer jag att ha gått jämnt ut med pengar fast med en mycket bättre dator. Hade förväntat mig en avgift på runt 1000 lappen och det var därför jag var lite nyfiken och startade denna tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Är det ingen som orkar läsa tidigare inlägg?

TS har avtalat bort den fria ångerätten när han accepterar Köpvilkoren som tydligt säger:

3.4 I de fall där försändelsen av en IT-Shoppen-tillverkad PC förblir ej uthämtad och returneras till avsändaren eller då kund avbeställer sin PC förbehåller sig IT-Shoppen att ta ut en avgift på 1500:- till 2500:- SEK inkl moms, detta för att täcka produktionskostnader.

Detta är också helt i enlighet med "ågerrätten" i Distans och hemförsäljingslagen som säger:

5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt.

Så om TS accepterar ett avtal som säger att han ska betala upp till 2500 om han ångrar köpet så får han ju göra det. Det är inte mycket val.

Grundtips. Läs köpavtalet innan man köper något. Då vet man vad man ger sig in på.

Att man har en "FAQ" på webbsidan är inte samma sak som att "konsumenten och näringsidkaren skriftligen har avtalat". Resten stämmer inte heller, varan är inte tillverkad eller väsentligen ändrad efter konsumentens särskilda önskemål.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Oavsett om ångerrätten gäller eller inte, vilket jag tycker den borde, så är 2500 en oskäligt hög avgift.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Han har beställt ett av deras färdigkonfigurerade paket vilket kan likställas med att beställa en HP-dator. Det är inte en tjänst han har beställt.

Att de dessutom ska ta ut en avgift på 2500 kr för något som är i standardutförande och inte har några som helst hinder att sälja vidare är absurt. Jämför med Inet som tar 795 kr för kostnaden att bygga ihop valfria delar.

För att köra med de så populära bilanalogierna: om jag som bilförsäljare säljer en bil med automatlåda och läderklädsel i ett alternativt paket - kan jag då ta ut en extrakostnad om köparen skulle ångra köpet med hänvisning att det kostar extra att sätta in utrustningen? Anta för enkelhetens skull att bilen är köpt på distans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Liljekrantz:

http://cdon.se/hemelektronik/thor_asator_v2_-_intel_i7-3770k_...

Detta är en andra datorn så jag tjänar fortfarande pengar eller går nästan i alla fall jämnt ut men får en bättre dator. Vet inte vad jag kan göra dock, tyckte det lät lite mycket...

över 16000 tuser kommer du betala, hur går du nästan jämnt ut på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Är det ingen som orkar läsa tidigare inlägg?

TS har avtalat bort den fria ångerätten när han accepterar Köpvilkoren som tydligt säger:

3.4 I de fall där försändelsen av en IT-Shoppen-tillverkad PC förblir ej uthämtad och returneras till avsändaren eller då kund avbeställer sin PC förbehåller sig IT-Shoppen att ta ut en avgift på 1500:- till 2500:- SEK inkl moms, detta för att täcka produktionskostnader.

Detta är också helt i enlighet med "ågerrätten" i Distans och hemförsäljingslagen som säger:

5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt.

Så om TS accepterar ett avtal som säger att han ska betala upp till 2500 om han ångrar köpet så får han ju göra det. Det är inte mycket val.

Grundtips. Läs köpavtalet innan man köper något. Då vet man vad man ger sig in på.

Grundtips 1: Distans- och hemförsäljningslagen är av indispositiv karaktär. Det betyder att den är tvingande till konsumentens fördel, 1kap 3 §. Huvudregeln är alltså att det inte går att avtala bort ångerrätten vid distansköp. 2 kap 5 § som du hänvisar till är mycket riktigt ett undantag. Frågan är dock om detta undantag är aktuellt. Har TS 1) beställt en vara som ska tillverkas efter TS särskilda önskemål? Antagligen inte. Har TS 2) beställt en vara som väsentligt ändrats efter TS särskilda önskemål? Antagligen inte. Har TS 3) beställt en vara med önskad personlig prägel (exempelvis gravyr på chassi föreställande en tiger, tribaler och TS smeknamn i comic sans)? Antagligen inte. Varför i helvete skulle då 2 kap 5 § vara relevant?

Grundtips 2: Spela inte Allan utan att ha koll på läget.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

Det tar inte en arbetsdag att montera en dator om man jobbar med det, en som är van med att montera borde hinna med 5-8 stycken per dag, kanske ännu fler om inget annat dyker upp. Men ja, det är TS som har gjort fel i detta läge men enligt mig så hade en avgift på 1250 kr varit rimligare i detta fall.

Grejen är att vi inte har en aning om hur många datorer dom säljer per dag, är det en dator per dag (inte helt orimligt då företaget verkar vara rätt o populärt jämfört med tex inet, komplett osv). Då kan man lägga till att dom beställer in komponenter efter folk har beställt in datorn för att dom inte har råd med att köpa in ett stort sortiment. Och dom har många olika versioner på sina datorer också. Detta företag behöver överleva och då har dom inte råd med att ungar går och beställer sin favoritdator och sen kommer på att dom vill ha något annat efter allt är ihop byggt.

Inom instrument industrin skickar man oftast över först tex 5000 kr för att tex gitarren (trät) ska beställas, när trät till gitarren har kommit in så skickar man över runt 5000 till för att trät ska sågas ut och att halsen ska tillverkas, sedan 5000 för lackering och hårdvara, sen 5000 + frakt för att gitarren ska skickas. Nu tänker jag självklart på "customshoppade" gitarrer som små företag gör, inte stora märken tex fender osv.

Varför jag säger det är för att det påminner om små företag inom datorindustrin, små företagen har inte råd med att bygga ihop datorer som ingen hämtar sen då dom inte har råd med att ta in ett stort lager med komponenter och tar dom inte in ett stort lager har dom svårt med att ligga i samma pris som jättarna, därför är priserna högre och därför får dom inte lika mycket beställningar. Är trots allt "customshoppade" datorer, bara att datormarknaden är ännu svårare än instrumentmarknaden då allt ska uppdateras med tex nya grafikkort osv och att det är större konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

Grejen är att vi inte har en aning om hur många datorer dom säljer per dag, är det en dator per dag (inte helt orimligt då företaget verkar vara rätt o populärt jämfört med tex inet, komplett osv). Då kan man lägga till att dom beställer in komponenter efter folk har beställt in datorn för att dom inte har råd med att köpa in ett stort sortiment. Och dom har många olika versioner på sina datorer också. Detta företag behöver överleva och då har dom inte råd med att ungar går och beställer sin favoritdator och sen kommer på att dom vill ha något annat efter allt är ihop byggt.

Inom instrument industrin skickar man oftast över först tex 5000 kr för att tex gitarren (trät) ska beställas, när trät till gitarren har kommit in så skickar man över runt 5000 till för att trät ska sågas ut och att halsen ska tillverkas, sedan 5000 för lackering och hårdvara, sen 5000 + frakt för att gitarren ska skickas. Nu tänker jag självklart på "customshoppade" gitarrer som små företag gör, inte stora märken tex fender osv.

Varför jag säger det är för att det påminner om små företag inom datorindustrin, små företagen har inte råd med att bygga ihop datorer som ingen hämtar sen då dom inte har råd med att ta in ett stort lager med komponenter och tar dom inte in ett stort lager har dom svårt med att ligga i samma pris som jättarna, därför är priserna högre och därför får dom inte lika mycket beställningar. Är trots allt "customshoppade" datorer, bara att datormarknaden är ännu svårare än instrumentmarknaden då allt ska uppdateras med tex nya grafikkort osv och att det är större konkurrens.

Det du beskriver och säger är att det är custom made och då gäller inte ångerrätten. Det ts har gjort är att beställa en färdig konfigurerad dator som du kan köpa på t ex komplett eller inet och då gäller ångerrätten.

Sen håller jag med om att det är tufft för företaget, men hade det inte det då hade det funnits fler affärer för fler hade kunnat tjäna pengar på det.

Permalänk
Medlem

Ångerrätten kan som flera har påpekat inte gälla nu, då TS inte har mottagit varan ännu. Den gäller först från det att man har hämtat sin vara.

Så vad skulle det kosta i frakt att få hem den och skicka tillbaka den?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Se det som läropengar. Kolla upp avtalet innan du beställer nästa gång.
Självklart att om det står att de kräver dig på en avgift för montering om du avbeställer så får man lov att foga sig och hosta upp pengarna.

Permalänk
Medlem

Även om de skriver att de själva monterar en produkt så innebär väl inte detta att den är specialtillverkad? De säljer en PRODUKT.. En tjänst däremot, ses oftast som förbrukad direkt efter(under) användandet men eftersom det inte tydligt finns någon tjänst med i produkten så är det inte något som kan anses vara förbrukats.

DOCK tycker jag det är helt rimligt (moralist rätt?) att få betala upp till en tusenlapp för diverse "administrativa kostnader", även om dessa inte hade uppstått på en hp-dator som verkar säljas på ett liknande sätt ..

Edit: De tar ju faktiskt "bara" 695:- för monteringen.. Och eftersom datorn sägs ha funnits i lager så är ju en avgift på 2500:- TOTALT orimligt att ta ut för ingenting?
http://www.it-shoppen-butik.se/montering-av-datorpaket-inkl-i...

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Divil;12561425"]Tänk på att produkterna inte kan säljas som nya efter att de har monterats av butiken. Det är väl bättre TS tar emot sin produkt och säljer den hel eller i delar. Hellre det än att ge tillbaka 2500kr.[/QUOT

Är väl bara att sälja dom monterade i en annan dator ? Är ju grejer som går åt menar jag... Eftersom det är dom själva som har monterat dom så ska det ju vara proffsigt gjort så dom är ju inte sämre för det. Men att förpackningarna är brutna gör ju att dom inte kan sälja delarna var för sig

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk

Tröttsamt med alla som gissar och/eller moraliserar sig till ett svar. Knivmannen längre upp i tråden har givit ett utmärkt svar på frågan.

Det där om att TS har köpt en tjänst: Om så är fallet så ska det tydligt framgå på orderbekräftelsen och kvittot. Det gör det säkerligen inte, eftersom det är en färdigkonfigurerad produkt. Men det är klart, står det på kvittot att 2500 kr av totalsumman avser montering och testning så ändrar jag mig.

Jämförelse: någon köper en mikrovågsugn från Electrolux Home eller liknande på nätet. Ångrar sig för att den inte passar. Skulle någon acceptera ett nej från Electrolux då, med motiveringen "vi skruvade ihop micron för att du beställde den"?

Självklart inte, var och en begriper att de är så stora att det inte fungerar så. Men det är precis samma sak här - att företaget som sålt datorn till TS är litet och därmed troligen inte har en enda färdigbyggd dator i lager gör inte att de kan avtala bort lagen. Det är deras problem att de salufört någonting utan att känna till reglerande lagar i fallet.

Ta det med din konsumentvägledare i kommunen om du känner dig osäker, du kommer få exakt samma svar som av kniven längre upp. Helt enkelt därför att det är så det ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Tänk på att produkterna inte kan säljas som nya efter att de har monterats av butiken. Det är väl bättre TS tar emot sin produkt och säljer den hel eller i delar. Hellre det än att ge tillbaka 2500kr.

Fel. En vara från ångerrätt kan säljas för fullt pris i butik. Bara dokumentation och emballage är intakt så är det inga problem.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Tips är också att kolla upp möjligheterna du har att ogiltigförklara köpet om du gjorde det med VISA. Då blir det dom som får krångla med butiken medans du får tillbaka pengarna. I bästa fall iallafall.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

över 16000 tuser kommer du betala, hur går du nästan jämnt ut på det?

De höjde priset imorse eller sänkte rabatten från 38% rättare sagt, jag betalade var 10999kr. Datorn från IT-Shoppen kosta 13350 plus 250 i frakt så om jag betalar 2500kr till IT-Shoppen ligger jag fortfarande 100kr plus med en bättre dator.

Permalänk
Avstängd

Någon ska sätta ihop datorn, men någon ska också plocka isär den, lägga alla delar på rätt plats, dem har ju antagligen brutit en massa förpackningar osv.

Permalänk

Om den säljs som en färdigdator så är den inte specialbyggd. Då du köper den som färdig och inte anpassar den själv. Då ska lagen om ångerrätt gälla, det är inget som de kan avtala bort. Har du dock beställt lösa delar + montering eller mailat dem om att plocka ihop en burk ut efter dina önskemål då hade inte ångerrätten gällt. Så på dig och det är ett ocker pris som de tar så då är det ännu värre....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Snacka med konsumentombudsmannen i din kommun. De kan hjälpa dig. Distansköpslagen ger rätt till 14 dagars öppet köp.

Företags egna vilkor ger inte dispens från lagen f.ö.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har lagen på din sida vad det än står på deras sida så står dom inte över lagen, bara ångra köpet, ska inte tilllkomma några extra kostnader för dej eftersom det inte rör sig om en specialbeställning (vad nu räknas som specialbeställning, bara för man ber dom sätta in specifika komponenter som de har i lager, betyder inte det att det heller är en specialbeställning, då har dom bara rätt att ta betalt för tjänsten att bygga ihop och isär datorn).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Fick du något meddelande som dök upp på sidan? Eller ett mail EFTER att du gjort köpet som säger att det tar ut en avgift om du returnerar?
Ifall svaret är NEJ så läs det här (saxat från Konsumentverket):

Citat:

När du inte har ångerrätt

Det är viktigt att komma ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor och tjänster. Det finns vissa undantag. För att undantagen ska gälla måste säljaren informera dig om dem både före och efter köp. När du till exempel köper följande varor och tjänster på distans har du inte ångerrätt.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

Köper man en tjänst och tjänsten är utförd så är det försent att ångra sig.
Typ köpte en dator med tjänsten "ihop bygg", datorn går att ångra/reklamera men inte jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv

Det är inte bara kostnaden för att bygga datorn du måste betala för.
Det är även kostnaden för:
-Produkter som eventuellt tar skada vid montering av datorn
-Förbruksmateriel
-Kostnaden för öppnade produket som inte längre kan säljas som nya
-Eventuellt så ingår det också att de testar datorn efter att de monterat den.

Så om någon skall ha 200 i timmen, plus moms och sånt, för att hämta alla delar efter dina speccar, packa upp, montera, felsöka, testa så tycker jag det är en helt rimlig kostnad med arbete du bränt när du ångrat dig efter att de monterat.

Särskilt när de står klart och tydligt på deras hemsida att det kommer att kosta så mycket pengar om du ångrar dig. Betala och läs igenom avtal nästa gång.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Det är inte bara kostnaden för att bygga datorn du måste betala för.
Det är även kostnaden för:
-Produkter som eventuellt tar skada vid montering av datorn
-Förbruksmateriel
-Kostnaden för öppnade produket som inte längre kan säljas som nya
-Eventuellt så ingår det också att de testar datorn efter att de monterat den.

Så om någon skall ha 200 i timmen, plus moms och sånt, för att hämta alla delar efter dina speccar, packa upp, montera, felsöka, testa så tycker jag det är en helt rimlig kostnad med arbete du bränt när du ångrat dig efter att de monterat.

Särskilt när de står klart och tydligt på deras hemsida att det kommer att kosta så mycket pengar om du ångrar dig. Betala och läs igenom avtal nästa gång.

Som sagt han har köpt en färdig dator, den har ångerrätt enligt lag och han ska bara betala retur frakten. Så säger lagen och så är det. Hade han valt egna komponenter och köpt montering så hade det inte gällt, alternativt bett dem bygga dem enligt hans önskemål, då hade den heller inte gällt.

Datorn han har köpt har enligt lag samma villkor som en dator från dell eller hp. Lagen om ångerrätt kan man inte avtala bort, eller ändra för att passa företaget bättre.

Kan kännas surt, men så är det. Vill man som företag komma undan det så säljer man enbart paket med hårdvara och sedan en "montering/test". Då gäller inte ångerrätten.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2