Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB
Forskare upptäcker massövervakning av Bittorrent-användare
En oerhört intressant fråga, dock är ju bio något man måste ha i åtanke.
Vilket jag tror många kommer fortsätta att uppskatta.
The Dark Knight Rises hade en budget på 250 miljoner dollar, men fick också in över 1 billion i intäkter på enbart bio-delen.
Eftersom han inte hade skrivit något om biointäkter så antog jag att han menade även att biointäkter skulle ingå i den här kulturavgift.
Nej, det har jag nog inte sagt, jag sa bara att pengar är ett problem. Eftersom vi lever i ett system som använder pengar måste vi förstås ha ett arbete för att få pengar. 'Problemet' är att ju mer effektiva vi blir på att organisera samhället och ju mer effektiv vår teknologi blir, destå mindre arbeten kommer det finnas, vilket gör att människor till slut inte kommer kunna köpa allt som de behöver, vilket kommer tvinga oss att förändra vårt primitiva ekonomiska system till något bättre.
Du skrev: "Byteshandel är något vi inte borde hålla på med år 2000, eftersom det leder bara till problem"
När du är anställd hos ett företag så erbjuder du dina tjänster till företaget och företaget i sin tur erbjuder sina pengar/resurser till dig, det vill säga det är en byteshandel mellan dig och företaget. Därav så undrade jag om du såg det som ett problem att folk var anställda och kan därmed försörja sig själva. Nu har du dock svarat.
Det är fullt möjligt att vi kommer få problem längre fram, det har man dock sagt i mer än hundra år och än så länge så har det inte blivit alltför stora problem. Men visst, det kanske ändras. Men bara för att samhället har blivit mer effektivt så ger det inte någon rätten till att ladda ner upphovsrättsskyddat material utan tillstånd från upphovsmannen. Och att ta del av upphovsrättsskyddat material är inget som är livsnödvändigt eller något som folk verkligen behöver. Det folk behöver är mat, tak över huvudet och sjukvård. Att få ladda ned upphovsrättsskyddat material gratis är inget som folk behöver.
Man kan tycka att pengar är problem, och visst, det orsakar rätt mycket problem. Men det är också en enormt stor drivkraft. Utan det här kapitalistiska samhället som vi har så hade vi aldrig haft den enorma utveckling som vi har haft på sistone. Det är bara till att se på USA. Där har det kapitalistiska samhället funnits rätt länge och de har lyckats med enormt mycket på bara några få hundra år.
Men självklart, har du bättre lösningar på hur man ska motivera människor till att göra saker som de egentligen inte vill göra, och utan betalt, så är det bara till att komma med förslag.
Eftersom han inte hade skrivit något om biointäkter så antog jag att han menade även att biointäkter skulle ingå i den här kulturavgift.
Jo förstod det, vilket skulle bli en relativt stor summa antagligen.
Alltså, förslaget med en kultur avgift eller kalla den iställlet så kan det inte missförstås. den skulle då vara till hantera det fallet som upphovsrätten inte täcker idag. dvs att du konsument skall få tillgång till att ladda ner digitala verk, och den som skapat ett digitalt verk skall få pengar för det. Pengarna alla skulle betalat skulle sen distribuerats proportionerligt till hur mycket ett verk laddats ner.
Jag förstår precis vad du menar med kulturavgiften, men jag ser det som en straffavgift för ärliga människor för att det är några som inte vill göra rätt för sig.
Jag själv föredrar att inhandla mina filmer i fysiskt format. Dels för att jag vill äga filmen i fysiskt format och dels för att jag är inte intresserad av att behöva betala extra för mitt bredband (finns även de människor som inte ens kan få några högre hastigheter på sitt bredband). Att då införa en kulturavgift innebär för mig (och många andra) att dels ska vi betala bioavgift, dels priset för den fysiska filmen och slutligen även en kulturavgift för en och samma film, på grund av att andra ska kunna ladda ner filmen gratis. Jag är för att upphovsmän ska få betalt för sina verk, men jag är inte beredd på att slänga ut hur mycket pengar som helst för en och samma film och att behöva betala andras nöjen för att de inte vill göra rätt för sig.
Biografer är ju ett annat sätt att distribuera en film, vilket då precis som idag görs innan filmen blir tillgängliga för andra medium.
Min poäng är bara eftersom det idag finns en teknik som gör att vem som helst kan dela ett elektroniskt verk med vem som helst så bör man ju finna en ekonomisk modell som hanterar det, istället för att försöka förbjuda tekniken, eller hur ?
Det är ingen som försöker förbjuda tekniken. Det upphovsrättsinnehavarna gör är att försvara sina rättigheter.
Bästa affärsmodellen för konsumenter (enligt mig) är en fast summa som gör att du kan ladda ner vad du vill, så är det nån film du inte vill se ger du fasen i att ladda ner den bara.
Problemet blir, som jag precis skrev, är att det finns de som föredrar fysisk media. Ska de behövas straffas av en avgift för att det finns de människor som inte vill göra rätt för sig?
Är väll inte speciellt spännade att tycka att det är kränkande, det är en kränkande handlig att övervaka någon för huvudtaget när du inte är en myndighet med uppdrag att övervaka. En organistaion/företag har inte någon laglig rätt att övervaka allmänheten, varsig du begår ett brott eller inte, det är polisen eller liknande myndighet som skall göra det.
Så det är väldigt kränkande att ett företag bedriver polisiärt arbete utan tillstånd.
På vilket vis är det kränkande?
Skickades från m.sweclockers.com
Behöver inte alls betyda att man inte är OK med de distributionssätt som gör att man laddar ner. Det kan vara så pass enkelt att man inte vill betala för produkten men ändå utnyttja den.
Nej, det är nog inte så många som tycker att det är en rättighet att både monopolisera på spridning och kräva vinst. Däremot är det (enligt min åsikt) en grundläggande mänsklig rättighet att själv få bestämma hur ens produkt ska distribueras och på vilket sätt som upphovsman. Du tycker inte det är en mänsklig rättighet? Du vill hellre ha ett system där allmänheten ska få bestämma över hur en upphovsmans produkt ska få distribueras? Så varje gång en upphovsman har tillverkat något ska den produkten ut på marknaden för att bidra till kulturen, oavsett om upphovsmannen vill det eller inte?
Det är upp till upphovsmannen att bestämma hur produkten ska distribueras. Det är trots allt han/hon som är ägaren till produkten. Om allmänheten inte är nöjd med upphovsmannens distributionsrätt så köper man helt enkelt inte produkten. Då får upphovsmannen se till att ändra distributionssätten (om det är där problemet ligger) alternativt inte göra något alls och därmed riskera att ingen köper produkten.
Att släppa en produkt digitalt är inte att göra den fritt tillgänglig. I de allra flesta fall så kommer det med avtal när man köper en produkt vad man får, och inte får, göra med produkten. Sen att det finns de som fullständigt skiter i dessa avtal gör inte heller att en digital produkt är fritt tillgänglig.
Japp, och kör du fortare så åker du dit också.
Ok, så bara för att en vara är slut så är det ok med nedladdning och skita i upphovsmannens rättigheter?
Det är en ekonomiskt stöld eftersom du bryter mot det avtal som filmbolaget har skrivit för gällande film när du laddar ner den istället för att betala för den. Du kan påstå att man aldrig hade betalat för filmen ändå, men så enkelt är det inte. Det finns många som har laddat ner film och tyckt att det varit en bra film men inte betalat för den.
Tycker du det skulle vara rätt att ta med sig datorn till en filmbutik och där ta en film, kopiera den och sen lämna tillbaks skivan i butikshyllan?
Vi bodde i grottor också förut, det gör dock inte att det skulle vara något positivt att vi började flytta in i grottor igen.
Ok. Så ifall de homosexuella hade varit en miljardindustri och haft stora ekonomiska resurser till att försvara sina rättigheter så skulle de också då kunna ta sitt gnäll och köra upp det någonstans?
Det är klart att om inkomsterna inte räcker så får man söka sig till ett annat jobb. Det gäller alla. Men, återigen, så kränker du en annan människas rättigheter när du laddar ner en produkt som du inte har tillstånd till från upphovsmannen. Sen om piratkopieringen skadar, eller inte skadar, har ingen betydelse när det gäller rättigheterna för en upphovsmans produkt. Vill man dock vara på den säkra sidan och stödja upphovsmannen, ifall nu piratkopiering skulle skada, så betalar man det upphovsmannen begär, alternativt inte köper produkten alls.
Jo, det bör vara en rättighet att själv få välja distributionssätt. Sen om marknaden inte gillar gällande distributionssätt så får upphovsmannen själva bestämma om denne vill byta till ett annat distributionssätt och därmed anpassa sig till marknaden och eventuellt tjäna mer pengar. Att allmänheten ska få tillgång till en upphovsmans verk är ingen mänsklig rättighet. För på ett sätt så är vi alla upphovsmän. Varje gång vi har skrivit ner något, varje gång vi har ritat något så är vi upphovsmän till dessa texter/ritningar. Det betyder dock inte att allmänheten ska ha rätt till dessa verk, utan det är vi upphovsmän som själva ska få bestämma över hur dessa verk ska få distribueras/kopieras, om alls. Sen om texten/ritningen har kostat en krona eller flera miljoner kronor har ingen som helst betydelse.
I mina öron så verkar det som att du har ett väldigt kommunistiskt tänk (kan ha fel såklart). Och är det något som historien har lärt oss så är det att än så länge så har kommunismen inte fungerat speciellt bra i verkligheten. Och att den skulle fungera bättre i den digitala världen finner jag väldigt osannolikt.
Mycket av det tar upp/frågar om har jag svarat på i tidigare inlägg och det känns lite som vi går i cirklar vid det här laget.
Men för att reda ut en sak: Om jag ritar en teckning är det naturligtvis inte min skydlighet att visa den för alla, men vill jag inte att den skall vara allmänt tillgänglig så lägger jag inte ut den på internet, för då kommer den att spridas. Det är så internet fungerar, och det är det jag menar att fler borde inse. Släpp inte saker digitalt om du inte vill att det sprids... Lika logiskt som att det är en dålig idé att ha en "kassörslös" butik utan övervakningskamera om man vill minska risken för snatterier.
Sedan kan man inte bryta mot avtal man aldrig skrivit på. Och många av de där avtalen är olagliga. Det står t. ex att man inte får låna ut eller kopiera för privat bruk, vilket man visst får.
Och OM en upphovsman inte vill sprida sitt verk, fine... Men om han eller hon lägger ut det på nätet så är det likställt med att man vet med sig att det kommer att spridas. Inser man inte det är man så pass naiv att man kanske borde låta bli det här med internet.
Jag är inte kommunist. Människan, inklussive mig, är åt helvete för egotrippad för att ett sådant system skulle fungera. Jag vill snarare se en fri marknad, på riktigt, utan de påhittade spärrar som underhållningsindustrin med sin armé av advokater och kaviar lobbat igenom. DVS bäst och billigast distributionssätt vinner. Spotify t. ex är ett lysande exempel på att folk gärna betalar bara det är smidigt. Jag kör det dock inte själv då artisterna får väldigt lite och bolagen får väldigt mycket, och jag tycker inte om bolagen. De är onödiga mellanhänder som borde försvunnit för 10 år sedan, minst.
Vi kan hålla på i evighet men jag tror jag tackar för mig nu. Så tack för en bra debatt utan personliga påhopp och annat tjafs, det blir mer och mer sällsynt nu för tiden.
Ozzed
ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.
Det är fullt möjligt att vi kommer få problem längre fram, det har man dock sagt i mer än hundra år och än så länge så har det inte blivit alltför stora problem.
Du förstod kanske inte riktigt vad jag menade. För att ta bara ett par exempel så finns det finns en miljard människor som svälter i världen och miljoner har dött i krig de senaste årtionden... så det är klart det finns problem i världen, och den ursprungliga orsaken har oftast med vår ekonomiska system att göra, och dessa problem kommer fortsätta existera hela tiden om man ignorerar orsaken.
Men bara för att samhället har blivit mer effektivt så ger det inte någon rätten till att ladda ner upphovsrättsskyddat material utan tillstånd från upphovsmannen.
Anledningen att det inte är tillåtet är bara på grund av att vi använder pengar, om vi inte gjorde det skulle alla artister vara glada över att ge deras musik/filmer/etc till alla.
Att få ladda ned upphovsrättsskyddat material gratis är inget som folk behöver.
Sant, men eftersom nedladdning använder så lite resurser så är det irrationellt att inte tillåta det. Vad som är tillåtet borde baseras på något verkligt, som begränsade resurser, istället för påhittade saker som vårt ekonomiska system.
Det är bara till att se på USA. Där har det kapitalistiska samhället funnits rätt länge och de har lyckats med enormt mycket på bara några få hundra år.
Jag antar att du har en annorlunda syn på vad ett lyckat samhälle är. USA är ju nästan konstant i krig med andra länder, för att nämna bara en sak. Alla länder är korrupta, mer eller mindre, för att alla baseras på i princip samma ekonomiska system.
Men självklart, har du bättre lösningar på hur man ska motivera människor till att göra saker som de egentligen inte vill göra, och utan betalt, så är det bara till att komma med förslag.
Det är knappast något problem med tanke på hur hög arbetslöshet det finns idag. Dessutom skulle 70% av alla arbeten bli onödiga och meningslösa om vi stängde alla banker och inte använde pengar, för att pengar har blivit mer en börda än en hjälpmedel, vilket det var i början. Med så lite arbeten skulle folk gärna hjälpa till, särskilt med tanke på att de lever i ett system som tar hand om dom istället för att begränsa, manipulera och attackera. Effektivitet skulle inte längre vara en dålig sak, och arbetslöshet skulle vara en bra sak, så det skulle också göra att man skulle kunna reducera antalet nödvändiga arbeten.
Det är förstås en radikal förändring att sluta använda pengar, men jag tror det måste ske nån gång, annars finns det hela tiden risk att vi utplånar oss själva, med kärnvapen, miljöförstöring eller nåt liknande.
Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU
Jag förstår precis vad du menar med kulturavgiften, men jag ser det som en straffavgift för ärliga människor för att det är några som inte vill göra rätt för sig.
Jag själv föredrar att inhandla mina filmer i fysiskt format. Dels för att jag vill äga filmen i fysiskt format och dels för att jag är inte intresserad av att behöva betala extra för mitt bredband (finns även de människor som inte ens kan få några högre hastigheter på sitt bredband). Att då införa en kulturavgift innebär för mig (och många andra) att dels ska vi betala bioavgift, dels priset för den fysiska filmen och slutligen även en kulturavgift för en och samma film, på grund av att andra ska kunna ladda ner filmen gratis. Jag är för att upphovsmän ska få betalt för sina verk, men jag är inte beredd på att slänga ut hur mycket pengar som helst för en och samma film och att behöva betala andras nöjen för att de inte vill göra rätt för sig.
Så som lagen är skriven så gagnar din "köpstil" där emot så vill de straffa alla som hellre viljat ha en köpstil som liknar den jag beskrev.
Det är ju ganska uppenbart som jag skrev ibörjan att upphovsrättslagen inte var skapad för att hantera digitalaverk som kan kopieras i det oändliga utan någon som helst kostnad, och som kan nå ut till alla marknader på jorden i samma ögonblick.
Med tanke på att man redan dag verkar kunna "övervaka" vilka som laddar ner vad, så borde det inte vara någon konst att begränsa en avgift till de som verkligen laddar ner något. Dvs om du inte vill ladda ner något så slipper du betala, och du kan istället köpa all din digitala media på skiva.
Det är ingen som försöker förbjuda tekniken. Det upphovsrättsinnehavarna gör är att försvara sina rättigheter.
Jo alla upphovsrätts organisationer i världen vill ju helt klart få stop på fildelning, man vill inte legalisera och tjäna pengar på den.
Alla lagförslag om övervakning etc handlar endast om att förhindra detta nya underbara verktyg att sprida kultur.
Problemet blir, som jag precis skrev, är att det finns de som föredrar fysisk media. Ska de behövas straffas av en avgift för att det finns de människor som inte vill göra rätt för sig?
Det är ingen straff avgift, det är ett nytt sätt att tillägna sig kultur. Tänk vilken möjlighet för alla artister om de kan själva lägga ut sina verk för nedladdning och få betalt för nedladdningar, om du är rikigt talangfull inom din genre att verkligen kunna göra vad du vill oavsett du är en liten kid i nån skithåla någonstans?
Och kan man redan idag övervaka vilka som laddar vad, varför inte slå igenom en global lag som säger att du får betala en nedladdningsavgift/kulturavgift OM du väljer att använda mediet?
Och angående de som "vill göra rätt för sig" om du läser kommentarerna i detta forum som vill alla i princip göra rätt för sig, man vill bara inte förlora det underbara medium som fildelning innebär, det är ju bara organisationerna som vill behålla sitt monopol. (go netflix / spotify och liknande tjänster som verkligen anamar nya tekniker och affärsmodeller).
Och skulle det till en början bli en allmän avgift som läggs på alla bredbands abonnemang så är även det bättre, det är nog fler/minst lika många som väljer att konsumera media via filladdning i Sverige än de som t.ex. de som konsumerar media via SVT, ändå måste alla som äger en tv betala en tv-licens som går till att sponsra just dessa kanaler, oavsett om de väljer och titta på dem eller ej.
They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
Men för att reda ut en sak: Om jag ritar en teckning är det naturligtvis inte min skydlighet att visa den för alla, men vill jag inte att den skall vara allmänt tillgänglig så lägger jag inte ut den på internet, för då kommer den att spridas. Det är så internet fungerar, och det är det jag menar att fler borde inse. Släpp inte saker digitalt om du inte vill att det sprids... Lika logiskt som att det är en dålig idé att ha en "kassörslös" butik utan övervakningskamera om man vill minska risken för snatterier.
Sedan kan man inte bryta mot avtal man aldrig skrivit på. Och många av de där avtalen är olagliga. Det står t. ex att man inte får låna ut eller kopiera för privat bruk, vilket man visst får.
Och OM en upphovsman inte vill sprida sitt verk, fine... Men om han eller hon lägger ut det på nätet så är det likställt med att man vet med sig att det kommer att spridas. Inser man inte det är man så pass naiv att man kanske borde låta bli det här med internet.
Jag är inte kommunist. Människan, inklussive mig, är åt helvete för egotrippad för att ett sådant system skulle fungera. Jag vill snarare se en fri marknad, på riktigt, utan de påhittade spärrar som underhållningsindustrin med sin armé av advokater och kaviar lobbat igenom. DVS bäst och billigast distributionssätt vinner. Spotify t. ex är ett lysande exempel på att folk gärna betalar bara det är smidigt. Jag kör det dock inte själv då artisterna får väldigt lite och bolagen får väldigt mycket, och jag tycker inte om bolagen. De är onödiga mellanhänder som borde försvunnit för 10 år sedan, minst.
Vi kan hålla på i evighet men jag tror jag tackar för mig nu. Så tack för en bra debatt utan personliga påhopp och annat tjafs, det blir mer och mer sällsynt nu för tiden.
Ozzed
Jo, vi springer lite runt cirklar så vi lär nog inte komma så mycket längre. Jag vill dock kommentera det här: "Och OM en upphovsman inte vill sprida sitt verk, fine... Men om han eller hon lägger ut det på nätet så är det likställt med att man vet med sig att det kommer att spridas. Inser man inte det är man så pass naiv att man kanske borde låta bli det här med internet. "
"Långt" tillbaks i tiden när bolag inte erbjöd sina filmer och musik på nätet så var det andra, privatpersoner alltsom oftast, som hyrde, köpte eller införskaffade filmerna/musiken fysiskt för att därefter lägga ut filmen/musiken på nätet. Detta helt i strid med upphovsrättsinnehavarens önskan. Därav så spreds filmerna/musiken över nätet och kränkte upphovsrättsinnehavarens rättigheter. När de nu då försöker anpassa sig till marknaden genom att erbjuda sina verk på nätet, i en eller annan form, så menar du då att de får skylla sig själva över att deras verk sprids på ett olagligt sätt? Blir lite som moment 22. Oavsett vad de gör, så kommer deras verk att spridas på nätet på ett eller annat sätt, oavsett om de själva erbjuder, eller inte erbjuder, sina verk digitalt över nätet. Om de försöker att anpassa sig och erbjuda digitala tjänster, istället för att någon annan ska sprida deras verk digitalt och på ett olagligt sätt, ja då får de skylla sig själva?
Tack själv för debatten och god ton.
Jag själv föredrar att inhandla mina filmer i fysiskt format. Dels för att jag vill äga filmen i fysiskt format
Vad är fördelen med att äga filmen i fysisk format? Det är ju ändå själva filmen du vill ha, inte fodralen
Du kunde bränna filmen i en egen skiva om du vill ha en backup av den.
dels för att jag är inte intresserad av att behöva betala extra för mitt bredband
Jag vet inte hur mycket kulturavgiften skulle vara, men det kan ju vara att det blir billigare än att köpa fysiska filmer, även fast du måste uppgradera bredbandshastigheten. Skulle du vara okej med det då? Du skulle ju tjäna på det.
dels priset för den fysiska filmen och slutligen även en kulturavgift för en och samma film, på grund av att andra ska kunna ladda ner filmen gratis.
Om man kunde ladda ner filmen 'gratis' (så att säga) lagligt så vore det väl inte så smart att gå och köpa en fysisk film.
Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU
Du förstod kanske inte riktigt vad jag menade. För att ta bara ett par exempel så finns det finns en miljard människor som svälter i världen och miljoner har dött i krig de senaste årtionden... så det är klart det finns problem i världen, och den ursprungliga orsaken har oftast med vår ekonomiska system att göra, och dessa problem kommer fortsätta existera hela tiden om man ignorerar orsaken.
Att det finns problem i världen det vet vi nog alla. Men det du pratade om var att byteshandel var ett problem vilket gjorde att jag drog slutsatsen att då måste även att folk som har ett arbete vara ett problem.
Anledningen att det inte är tillåtet är bara på grund av att vi använder pengar, om vi inte gjorde det skulle alla artister vara glada över att ge deras musik/filmer/etc till alla.
Anledningen till att det inte är tillåtet är upphovsrätten. Upphovsrätten säger att det är upphovsmannen som har rätten till sitt egna verk att själv få bestämma över hur det ska få kopieras/distribueras, om alls. Och nej, alla artister skulle inte vara glada över att ge deras musik/film/etc till alla andra. Alla är vi olika och fungerar på olika sätt, så även artister.
Sant, men eftersom nedladdning använder så lite resurser så är det irrationellt att inte tillåta det. Vad som är tillåtet borde baseras på något verkligt, som begränsade resurser, istället för påhittade saker som vårt ekonomiska system.
Jag föredrar att upphovsmannen själv ska få bestämma över hur dennes verk ska få spridas/distribueras, om alls. Det har inget med vårt ekonomiska system att göra, det har med grundläggande rättigheter att göra (enligt min åsikt.)
Jag antar att du har en annorlunda syn på vad ett lyckat samhälle är. USA är ju nästan konstant i krig med andra länder, för att nämna bara en sak. Alla länder är korrupta, mer eller mindre, för att alla baseras på i princip samma ekonomiska system.
Nu pratade jag inte om hur lyckat ett samhälle är, jag pratade om utveckling. Oavsett vad man tycker om USA och dess utrikespolitik så har de utvecklats (vetenskapligt bland annat) enormt just tack vare det kapitaliska samhället, helt enkelt för att pengar är en enormt stor drivkraft.
Förövrigt så är amerikanare det absolut trevligaste och mest öppna folk jag har träffat, till skillnad från många andra länder, inklusive Sverige.
Det är knappast något problem med tanke på hur hög arbetslöshet det finns idag. Dessutom skulle 70% av alla arbeten bli onödiga och meningslösa om vi stängde alla banker och inte använde pengar, för att pengar har blivit mer en börda än en hjälpmedel, vilket det var i början. Med så lite arbeten skulle folk gärna hjälpa till, särskilt med tanke på att de lever i ett system som tar hand om dom istället för att begränsa, manipulera och attackera. Effektivitet skulle inte längre vara en dålig sak, och arbetslöshet skulle vara en bra sak, så det skulle också göra att man skulle kunna reducera antalet nödvändiga arbeten.
Vad du får siffran 70% ifrån vet jag inte. Källa?
Att få människor att hjälpa till gratis att torka skiten från gamla gubbar och gummor, slakta djur, utbilda sig i flera år för att sen jobba gratis som till exempel IT-tekniker, hjälpa till i farliga gruvor, att städa, att operera, att plöja en åker, att sanera snuskiga toaletter, ta hand om lik i bårhus, dela ut tidningar och post, stå i kassan som affärsbiträde och mycket annat, utan någon som helst drivkraft (till exempel just pengar) är inte särskilt realistiskt. Om du på allvar tror på det så har du nog lite väl höga tankar om mänskligheten.
Det är förstås en radikal förändring att sluta använda pengar, men jag tror det måste ske nån gång, annars finns det hela tiden risk att vi utplånar oss själva, med kärnvapen, miljöförstöring eller nåt liknande.
Själv tror jag att mänskligheten behöver ha en drivkraft för att fortsätta att utvecklas. Att människor helt plötsligt skulle få för sig att hjälpa andra, gratis, för att de är utan arbete är inte realistiskt.
Att lösa många av de problem som finns i världen gör man inte genom att ta bort det ekonomiska systemet. Det krävs betydligt mer än så, bland annat genom tolerans till sina medmänniskor (här är religionen ett stort problem) och att försöka få diktaturstater till att bli demokratiska. Det skulle lösa många problem i världen, dock inte alla.
Vad är fördelen med att äga filmen i fysisk format? Det är ju ändå själva filmen du vill ha, inte fodralen
Det finns faktiskt en hel del människor som vill ha det stående i hyllan, både när det gäller filmer, spel och böcker.
Speciellt böcker skulle jag vilja säga dock, en fysisk bok är trevligare.
Jag har några fysiska filmer som jag köpt på skiva enbart för att dem är riktigt bra, dock rör jag inte skivorna
Så som lagen är skriven så gagnar din "köpstil" där emot så vill de straffa alla som hellre viljat ha en köpstil som liknar den jag beskrev.
Det är ju ganska uppenbart som jag skrev ibörjan att upphovsrättslagen inte var skapad för att hantera digitalaverk som kan kopieras i det oändliga utan någon som helst kostnad, och som kan nå ut till alla marknader på jorden i samma ögonblick.
Med tanke på att man redan dag verkar kunna "övervaka" vilka som laddar ner vad, så borde det inte vara någon konst att begränsa en avgift till de som verkligen laddar ner något. Dvs om du inte vill ladda ner något så slipper du betala, och du kan istället köpa all din digitala media på skiva.
De vill inte straffa några, de försvarar sina rättigheter. Genom att du laddar ner en produkt utan tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren så kränker du upphovsrättsinnehavarens rättigheter. Bara för att du föredrar en annan köpstil, eller annat format etc så ger det inte dig rätten till att ladda ner.
Jo alla upphovsrätts organisationer i världen vill ju helt klart få stop på fildelning, man vill inte legalisera och tjäna pengar på den.
Alla lagförslag om övervakning etc handlar endast om att förhindra detta nya underbara verktyg att sprida kultur.
Nej, de vill inte få stopp på fildelningen. De skiter fullständigt i om jag fildelar mitt egna skrivna diktverk, eller musikstycke, eller privatfilmer. De vill dock förhindra att deras egna verk, som de är de legala upphovsrättsinnehavarna till, sprids utan deras tillstånd. Du får använda detta underbara verktyg som fildelning innebär till att sprida vad du vill, så länge du har tillstånd från upphovsrättsinnehavaren, alternativt att det är ditt egna producerade verk. Så nej, de vill inte få stopp på fildelningen.
Det är ingen straff avgift, det är ett nytt sätt att tillägna sig kultur. Tänk vilken möjlighet för alla artister om de kan själva lägga ut sina verk för nedladdning och få betalt för nedladdningar, om du är rikigt talangfull inom din genre att verkligen kunna göra vad du vill oavsett du är en liten kid i nån skithåla någonstans?
Det kan artisterna redan göra nu, och kunnat i många år, dvs lägga ut sina verk för nedladdning och få betalt för det. Det trista är dock de nedladdare som fildelar artisternas verk utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren (det vill säga artisten i detta fall).
Och kan man redan idag övervaka vilka som laddar vad, varför inte slå igenom en global lag som säger att du får betala en nedladdningsavgift/kulturavgift OM du väljer att använda mediet?
Det är dock inte helt lätt att övervaka vilka som laddar ned vad. Det finns saker som proxyservrar man kan använda sig utav, delad ip-adress etc vilket gör det rätt svårt att veta exakt vilka som har laddat ned vad.
Och angående de som "vill göra rätt för sig" om du läser kommentarerna i detta forum som vill alla i princip göra rätt för sig, man vill bara inte förlora det underbara medium som fildelning innebär, det är ju bara organisationerna som vill behålla sitt monopol. (go netflix / spotify och liknande tjänster som verkligen anamar nya tekniker och affärsmodeller).
Som jag skrev innan, bolagen försöker inte stoppa fildelning, fildela får du göra hur mycket du vill så länge du har tillstånd från upphovsrättsinnehavaren, alternativt att det är ditt egna verk.
Anledningen till att Spotify etc finns är för att de har ett avtal med upphovsrättsinnehavarna (eller organisationerna som du kallar dem för). Det vill säga Spotify respekterar upphovsrättsinnehavarnas rättigheter till skillnad från de som fildelar utan upphovsrättsinnehavarnas tillstånd.
Och skulle det till en början bli en allmän avgift som läggs på alla bredbands abonnemang så är även det bättre, det är nog fler/minst lika många som väljer att konsumera media via filladdning i Sverige än de som t.ex. de som konsumerar media via SVT, ändå måste alla som äger en tv betala en tv-licens som går till att sponsra just dessa kanaler, oavsett om de väljer och titta på dem eller ej.
Eftersom jag köper min film på fysisk media så är inte jag speciellt intresserad av betala ytterligare för mina filmer genom en kulturavgift eller abonnemangsavgift. Det räcker att jag betalar min fysiska film en gång, jag gör det gärna inte fler gånger.
Anledningen till att man betalar TV-licens är för att man ska kunna få oberoende nyhetsprogram och samhällsprogram bland annat, det vill säga inte vara beroende av reklam, politiker eller någon annan maktfaktor. Detta för att det gynnar samhället i stort. Att få ladda ner film gratis är inget som gynnar samhället.
Jo, jag vill även ha fodralen. Samtidigt vill jag även ha den bästa kvalitén jag kan få, jag nöjer mig alltså inte längre med en DVD-skiva. Och såvitt jag vet så är det ingen som streamar filmer i runt 40Mbit/s i dagsläget.
Jag vet inte hur mycket kulturavgiften skulle vara, men det kan ju vara att det blir billigare än att köpa fysiska filmer, även fast du måste uppgradera bredbandshastigheten. Skulle du vara okej med det då? Du skulle ju tjäna på det.
Det kan vara så att det blir billigare än att köpa fysiskt film, det behöver dock inte vara så. Jag är ingen storkonsument som köper filmer för flera tusen kronor i månaden, men när jag väl köper en film så vill jag ha den i bästa möjliga kvalité. Och jag är inte intresserad av att behöva betala en kulturavgift för andras nöjen. Det kan ju faktiskt vara så att det finns de som inte ser på film speciellt mycket (man kanske ska hinna med familj, vänner, jobb, träning etc) och då hinner man inte med att se på film speciellt mycket. Varför ska då dessa människor behöva betala för andras nöjen?
Om man kunde ladda ner filmen 'gratis' (så att säga) lagligt så vore det väl inte så smart att gå och köpa en fysisk film.
Varför inte? Man kanske vill ha filmen i ett fodral, eller i en snygg box? Bara för att det inte passar just dig så betyder inte det att alla andra är likadana.
Och nej, alla artister skulle inte vara glada över att ge deras musik/film/etc till alla andra. Alla är vi olika och fungerar på olika sätt, så även artister.
Människor har en naturlig vilja att dela med sig av sina skapelser till andra, annars är det nästan ingen idé att skapa dom, för att hälften av glädjen är att se andras reaktioner osv.
Men det är självklart att om vi måste få pengar för att överleva så vill artister få pengar av sin konst, annars vill de inte dela med sig av det. Så den här naturliga viljan att dela med sig av saker begränsas artificiellt. Det är en naturlig konsekvens av det finansiella systemet.
Vad du får siffran 70% ifrån vet jag inte. Källa?
Det är bara en ungefärlig siffra. Den egentliga siffran är nog en hel del högre. Tänk på alla onödiga arbeten som pengar skapar, som i banker, aktier, kassörskor, reklamer, datorvirus, spam osv. Allt det skulle bli irrelevant.
dela ut tidningar och post,
Man kan använda mer effektiva sätt att göra dessa saker. Tidningar är onödigt att dela ut eftersom man kan läsa dom på nätet. Det skulle inte heller vara nödvändigt att skapa alla meningslösa nyheter/propaganda/manipulation man läser i tidningar, eftersom man inte skulle kunna tjäna pengar på nyheter och människors rädsla etc.
stå i kassan som affärsbiträde och mycket annat, utan någon som helst drivkraft (till exempel just pengar) är inte särskilt realistiskt.
Det finns ingen anledning för någon att stå vid kassan om man inte använder pengar, för det finns ingen anledning att skanna varor.
Om du på allvar tror på det så har du nog lite väl höga tankar om mänskligheten.
Det är inget fel på mänskligheten, det är bara systemen vi lever i och formar oss, som det är fel på.
Själv tror jag att mänskligheten behöver ha en drivkraft för att fortsätta att utvecklas.
Vi har alla en naturlig drivkraft att göra en massa olika saker. Pengar är en artificiell drivkraft, som dessutom är farlig eftersom den ofta också skapar drivkraft att göra mer eller mindre 'onda' saker för att tjäna pengar. Det var bra hundra år sen, men inget vi borde använda idag.
Att människor helt plötsligt skulle få för sig att hjälpa andra, gratis, för att de är utan arbete är inte realistiskt.
Jag gillar att hjälpa andra gratis, och jag känner många andra som gör det också. Du verkar också gilla hjälpa andra, eftersom du diskuterar här och delar dina tankar med oss. Att det finns folk som vill hjälpa gratis i ett system som inte ens är gratis är imponerande, och tyder på att människor verkligen har en starkt drivkraft att hjälpa andra.
Denna drivkraft skulle förstås förstärkas tusenfaldigt om allt var gratis (vilket skulle vara möjligt utan pengar), vilket skulle motivera folk att göra arbete 'gratis' så att säga.
Det krävs betydligt mer än så, bland annat genom tolerans till sina medmänniskor (här är religionen ett stort problem) och att försöka få diktaturstater till att bli demokratiska.
Ja, men hur uppnår man tolerans och allt det där andra? Om du frågar mig så är intolerans, religion och diktaturstater också bara konsekvenser av att vi använder pengar, och dom pengarna går oftast inte till rätt ställen. Om pengar inte användes skulle enskilda personer inte kunna få så mycket makt som är möjligt idag, så att diktaturer uppstår. Det skulle ta lång tid att förklara allt det här och det är lite off topic så jag skippar det.
Speciellt böcker skulle jag vilja säga dock, en fysisk bok är trevligare.
Jo, skärmar är inte så behagliga att läsa på. I digitala filmer är det dock ingen väsentlig skillnad mellan digitala och fysiska filmer, förutom att fysiska filmer är lite omoraliskt eftersom det går åt en del resurser och tid, och vissa människor har monotona jobb där dom måste paketera dessa skivor, så det borde finnas fler fördelar med att ha fysiska filmer, för att de skulle vara lika bra som digitala filmer.
Människor har en naturlig vilja att dela med sig av sina skapelser till andra, annars är det nästan ingen idé att skapa dom, för att hälften av glädjen är att se andras reaktioner osv.
Som sagt, alla är vi olika. Alla har inte ditt synsätt att se på saker och ting. Man kan ha en vilja att dela med sig till andra, det behöver dock inte betyda att man vill dela med sig till alla som du skrev.
Men det är självklart att om vi måste få pengar för att överleva så vill artister få pengar av sin konst, annars vill de inte dela med sig av det. Så den här naturliga viljan att dela med sig av saker begränsas artificiellt. Det är en naturlig konsekvens av det finansiella systemet.
Vad har du för belägg att det är naturligt att vilja dela med sig?
Det är bara en ungefärlig siffra. Den egentliga siffran är nog en hel del högre. Tänk på alla onödiga arbeten som pengar skapar, som i banker, aktier, kassörskor, reklamer, datorvirus, spam osv. Allt det skulle bli irrelevant.
Vad får du siffran ifrån? Är det en ren gissning eller? Om du tror att datorvirus, spam, reklam och liknande hade helt plötsligt slutat existera i ett samhälle utan ekonomi så tror du väldigt fel. De som tillverkar exempelvis datorvirus gör det inte för pengar, finns dock såklart de som gör det, utan de har en drivkraft att visa att de faktiskt kan ställa till med oreda.
Tänk istället på alla de arbeten som faktiskt behövs. Det är inte några få arbeten. Hur tror du till exempel att den maten du har i kylskåpet har kommit dit?
Man kan använda mer effektiva sätt att göra dessa saker. Tidningar är onödigt att dela ut eftersom man kan läsa dom på nätet. Det skulle inte heller vara nödvändigt att skapa alla meningslösa nyheter/propaganda/manipulation man läser i tidningar, eftersom man inte skulle kunna tjäna pengar på nyheter och människors rädsla etc.
Det finns faktiskt de människor som vill ha en papperstidning. Det finns även de som får post i brevlådan. Nyheter är väldigt intressant för en stor del av befolkningen eftersom de vill veta vad som händer runt omkring dem. Bara för att du kanske tycker att nyheter är meningslösa så betyder inte det att andra tycker det.
Det finns ingen anledning för någon att stå vid kassan om man inte använder pengar, för det finns ingen anledning att skanna varor.
Så om du ska hämta ut ett paket på posten till exempel så skulle det fungera utan någon som expedierar dig? Tror du att alla människor är så ärliga så att de enbart skulle ta sitt egna paket och ingen annans paket? Knappast.
Det är inget fel på mänskligheten, det är bara systemen vi lever i och formar oss, som det är fel på.
Det är ganska mycket fel på mänskligheten. Det system som vi lever i är formad av mänskligheten.
Vi har alla en naturlig drivkraft att göra en massa olika saker. Pengar är en artificiell drivkraft, som dessutom är farlig eftersom den ofta också skapar drivkraft att göra mer eller mindre 'onda' saker för att tjäna pengar. Det var bra hundra år sen, men inget vi borde använda idag.
Det är inte pengarna som gör att någon gör onda saker för att tjäna pengar, det är individen i sig som gör onda saker. Att ta bort pengar från samhället kommer inte att förändra detta. Det kommer fortfarande utföras våldtäkter, mord, misshandel, hatbrott och mycket annat.
Jag gillar att hjälpa andra gratis, och jag känner många andra som gör det också. Du verkar också gilla hjälpa andra, eftersom du diskuterar här och delar dina tankar med oss. Att det finns folk som vill hjälpa gratis i ett system som inte ens är gratis är imponerande, och tyder på att människor verkligen har en starkt drivkraft att hjälpa andra.
Jo, det är trevligt att hjälpa andra, till en viss gräns. Det betyder dock inte att människor är beredda till att hjälpa till med vad som helst, eller ens ha kunskapen till att kunna hjälpa till. Att diskutera på ett forum är en sak, att torka skiten från gamla gubbar och gummor är något helt annat.
Att ha ett samhälle där alla hjälper alla kommer inte att fungera i dagens samhälle. Det är för många människor som måste tas om hand på ett eller annat sätt, samtidigt som det finns människor som inte är beredda på att hjälpa till utan istället utnyttja andra människor.
Denna drivkraft skulle förstås förstärkas tusenfaldigt om allt var gratis (vilket skulle vara möjligt utan pengar), vilket skulle motivera folk att göra arbete 'gratis' så att säga.
Som sagt, jag har väldigt svårt för att se att människor skulle hjälpa andra människor bara för att saker var gratis. Vad får du detta ifrån? Är det någon fantasi som du har eller finns det forskning på det?
Ja, men hur uppnår man tolerans och allt det där andra? Om du frågar mig så är intolerans, religion och diktaturstater är också bara konsekvenser av att vi använder pengar, och dom pengarna går oftast inte till rätt ställen. Om pengar inte användes skulle enskilda personer inte kunna få så mycket makt som är möjligt idag, så att diktaturer uppstår. Det skulle ta lång tid att förklara allt det här och det är lite off topic så jag skippar det.
Intolerans behöver inte ha något som helst med pengar att göra. Det kan helt enkelt vara så att någon annan ser en annan människa som ful, äcklig, felaktigt klädval, felaktig läggning, tror på fel gud och en hel drös annat. Detta har inget med pengar att göra, detta är där mänskligheten visar sin sämsta sida.
Konflikter där religion är orsaken har heller ingenting med pengar att göra. Det har att göra med att den andra sidan tror på fel gud.
Diktaturstater behöver inte enbart bero på pengar utan även den som har makt. Och makt kan man få utan pengar.
Man kan ha en vilja att dela med sig till andra, det behöver dock inte betyda att man vill dela med sig till alla som du skrev.
Jo, det är klart att vissa saker vill man ha privata, eller kanske bara dela med sina vänner, men det är inte vad jag pratade om.
Vad har du för belägg att det är naturligt att vilja dela med sig?
Alla de här inläggen på det här forumet till exempel.
De som tillverkar exempelvis datorvirus gör det inte för pengar, finns dock såklart de som gör det, utan de har en drivkraft att visa att de faktiskt kan ställa till med oreda.
Pengar är den största motiverande faktorn bakom datorvirus och spam. Även när folk bara vill ställa till med oreda så har det ofta också ekonomiska orsaker.
Det finns faktiskt de människor som vill ha en papperstidning.
Vad människor behöver är viktigare än vad människor vill, men om det finns tillräckligt många människor som vill skapa och distribuera papperstidningar så skulle de förstås finnas, även i ett system utan pengar.
Nyheter är väldigt intressant för en stor del av befolkningen eftersom de vill veta vad som händer runt omkring dem. Bara för att du kanske tycker att nyheter är meningslösa så betyder inte det att andra tycker det.
Sant, jag håller med, nyheter är intressanta. Jag menar bara att de som skriver nyheter skulle inte behöva utnyttja människor som de ofta gör idag, så tidningarna skulle vara mycket bättre för att de skulle inte få pengar för att skriva nyheter på ett specifikt sätt som manipulerar folk att köpa dom.
Tror du att alla människor är så ärliga så att de enbart skulle ta sitt egna paket och ingen annans paket?
Det skulle inte finnas en anledning att ta någon annans paket eftersom allting skulle vara tillgängligt utan en prislapp för alla i ett sånt system jag pratar om. Stöld skulle inte vara möjligt, för att det skulle vara som att gå och 'stjäla' vatten från en sjö. Man kan inte stjäla något som är gratis, eller något som finns väldigt mycket. Pengar gör folk oärliga och det orsakar stöld, eftersom folk som inte har tillräckligt pengar måste hitta på andra sätt att få vad de behöver.
Att ha ett samhälle där alla hjälper alla kommer inte att fungera i dagens samhälle. Det är för många människor som måste tas om hand på ett eller annat sätt,
I dagens samhälle finns det många som behöver tas hand om, men det är för att det är ett sjukt samhälle. I ett friskare samhälle skulle psykiska och fysiska sjukdomar minska kraftigt. Men det finns folk som gillar att hjälpa människor, så det skulle inte vara något problem.
samtidigt som det finns människor som inte är beredda på att hjälpa till utan istället utnyttja andra människor.
Som sagt, det skulle inte vara någon nytta av att utnyttja människor, eftersom alla skulle ha vad de behöver. Det är oftast bara pengar som gör det möjligt att utnyttja människor.
Är det någon fantasi som du har eller finns det forskning på det?
Jo, folk som har det jobbigt och dåligt ekonomiskt begår mycket oftare brott. Folk som har det bra är hjälpsammare och snällare. Folk är bara otrevliga om de saknar något i deras liv.
Det kan helt enkelt vara så att någon annan ser en annan människa som ful, äcklig, felaktigt klädval, felaktig läggning, tror på fel gud och en hel drös annat.
Jo, men det beror på att dessa människor är okunniga, men om pengar inte är i vägen kan alla få en bra utbildning så att de blir civilicerade människor. Folk som är fattiga är ofta också religiösa, för att eftersom de inte har allt de behöver (utbildning, mat, underhållning osv.) behöver de något att tro på, så att dom mår bättre, så religion har också ekonomiska orsaker.
http://www.ritholtz.com/blog/2010/09/religions-correlation-wi...
Diktaturstater behöver inte enbart bero på pengar utan även den som har makt. Och makt kan man få utan pengar.
Man kan få makt med vapen, men om man inte kan tjäna några pengar på vapen så skulle det inte finnas någon orsak till krig, för att krig är oftast bara ett sätt att tjäna pengar på att sälja vapen, stridsflygplan, stridsvagnar osv. Så krigen vi ser i världen är inte verkliga. Om ingen skulle tjäna något på ett krig, då skulle det vara ett verkligt krig, men det har aldrig funnits en sådan i modern tid.
Jo, det är klart att vissa saker vill man ha privata, eller kanske bara dela med sina vänner, men det är inte vad jag pratade om.
Dock är det så att artister kan faktiskt vilja sprida sina verk till en begränsad grupp av människor. De är fortfarande artister, de vill dock helt enkelt inte att deras verk ska spridas till alla.
Alla de här inläggen på det här forumet till exempel.
Nej, att folk skriver här på forumet är inget belägg för att folk vill dela med sig och hjälpa andra. Anledningen till att det skrivs på forum är för att man har en drivkraft att få ut sitt budskap. Det betyder inte man skulle vara beredd på att torka skiten från gamla gummor och gubbar.
Pengar är den största motiverande faktorn bakom datorvirus och spam. Även när folk bara vill ställa till med oreda så har det ofta också ekonomiska orsaker.
Vi tar det igen eftersom du tydligen missade det förra gången: Det finns de människor som tillverkar datorvirus, inte för några ekonomiska orsaker, utan helt enkelt för att de kan. Deras drivkraft är att häva sig själva och visa att de är bättre än andra. Det har inget med ekonomiska orsaker att göra, det har att göra med att de fungerar på ett annat sätt än vad du och jag gör till exempel. Att ta bort pengar skulle därmed inte lösa problemet med datorvirus. Datorvirus skulle dock minska i antal, men inte försvinna.
10+ reasons why people write viruses
Vad människor behöver är viktigare än vad människor vill, men om det finns tillräckligt många människor som vill skapa och distribuera papperstidningar så skulle de förstås finnas, även i ett system utan pengar.
Det enda människor behöver är mat, tak över huvudet och sjukvård. Dock vill de flesta människor ha betydligt mer än så. Att förneka människor alltför mycket kommer att skapa konflikter.
En del människor behöver papperstidningar. Det finns fortfarande många i samhället som inte använder en dator och skulle aldrig få för sig att använda en dator. Om du då börjar neka dessa människor en sak som de anser vara självklar och som de har haft tillgång till hela livet (till och med innan du var ens påtänkt) så kommer konflikter att uppstå, och det utan några ekonomiska orsaker.
Sant, jag håller med, nyheter är intressanta. Jag menar bara att de som skriver nyheter skulle inte behöva utnyttja människor som de ofta gör idag, så tidningarna skulle vara mycket bättre för att de skulle inte få pengar för att skriva nyheter på ett specifikt sätt som manipulerar folk att köpa dom.
Vilka tidningar är det du pratar om? Och vad har du för belägg att tidningar skulle vara bättre bara för att det inte fanns några pengar i samhället?
Det skulle inte finnas en anledning att ta någon annans paket eftersom allting skulle vara tillgängligt utan en prislapp för alla i ett sånt system jag pratar om. Stöld skulle inte vara möjligt, för att det skulle vara som att gå och 'stjäla' vatten från en sjö. Man kan inte stjäla något som är gratis, eller något som finns väldigt mycket. Pengar gör folk oärliga och det orsakar stöld, eftersom folk som inte har tillräckligt pengar måste hitta på andra sätt att få vad de behöver.
Ja, jag vet inte vad du får dina fantasier ifrån. Att människan är en så pass god varelse som du beskriver är totalt fel. Det finns många människor som har precis allt de behöver och önskar men likväl har en drivkraft till att jävlas med andra människor. Det har inga som helst ekonomiska orsaker, det har att göra med att alla människor är olika.
I dagens samhälle finns det många som behöver tas hand om, men det är för att det är ett sjukt samhälle. I ett friskare samhälle skulle psykiska och fysiska sjukdomar minska kraftigt. Men det finns folk som gillar att hjälpa människor, så det skulle inte vara något problem.
Oftast så har psykiskt sjuka och våldsamma människor anlag i sina gener till detta beteende. Det har inget med ekonomiska orsaker att göra, det har med deras genuppsättning att göra. Om det hade varit pengar som gjorde människor onda så hade vi alla varit onda vid detta laget, men så är det naturligtvis inte.
Att psykiska och fysiska sjukdomar skulle minska i ett friskare samhälle är ju rätt självklar när man pratar om ett friskare samhälle. Bättre att skriva att psykiska och fysiska sjukdomar hade minskat kraftigt i ett samhälle där det inte finns några pengar. Men då kommer vi återigen till vad har du för belägg för detta? Är det något som du tror, eller finns det forskningsrapporter på detta?
Som sagt, det skulle inte vara någon nytta av att utnyttja människor, eftersom alla skulle ha vad de behöver. Det är oftast bara pengar som gör det möjligt att utnyttja människor.
Det spelar ingen roll om man har allt vad man behöver. Det kommer fortfarande att finnas människor som vill utnyttja andra människor, helt enkelt för att de vill vara herren på täppan. De vill ha makt, de vill ha kontroll över andra människor. Detta har inget med att de är okunniga eller ekonomiska orsaker att göra, de fungerar helt enkelt på ett annat sätt än vad du och jag gör.
Jo, folk som har det jobbigt och dåligt ekonomiskt begår mycket oftare brott. Folk som har det bra är hjälpsammare och snällare. Folk är bara otrevliga om de saknar något i deras liv.
Folk kan vara otrevliga även ifall de inte saknar något i deras liv. Det finns folk som begår brott även ifall de inte har det jobbigt och dåligt ekonomiskt. Folk som har det bra behöver inte alls vara snällare och mer hjälpsamma. Så att dessa människor som har det så pass bra ändå begår brott, är otrevliga eller inte är mer hjälpsamma och snällare, hur förklarar du det?
Jo, men det beror på att dessa människor är okunniga, men om pengar inte är i vägen kan alla få en bra utbildning så att de blir civilicerade människor. Folk som är fattiga är ofta också religiösa, för att eftersom de inte har allt de behöver (utbildning, mat, underhållning osv.) behöver de något att tro på, så att dom mår bättre, så religion har också ekonomiska orsaker.
Nej, det har inte bara med att människor är okunniga att göra. Det har att göra med att vissa inte accepterar ett visst beteende från motstående part. De retar sig helt enkelt på en annan människa på grund av hudfärg, färg på håret, kön, läggning etc. Det har absolut ingenting med okunskap att göra eller ekonomiska orsaker, det är att de inte accepterar en annan människas sätt att leva eller se ut. Att kvinnor blir våldtagna har inget med ekonomiska orsaker att göra, det har med makt att göra. Att talibanerna bränner ner flickors skolor och kastar syra i ansiktet på kvinnor/flickor har heller ingenting med ekonomiska orsaker att göra. Det har med makt att göra. De vill helt enkelt inte att kvinnor ska få en utbildning och tänka själva. Kvinnans roll ska endast vara till att behaga mannen, inget annat.
Och som du ser så på grafen så finns det fortfarande rätt många rika länder där invånarna har en stark tro på gud, trots utbildning och annat.
Man kan få makt med vapen, men om man inte kan tjäna några pengar på vapen så skulle det inte finnas någon orsak till krig, för att krig är oftast bara ett sätt att tjäna pengar på att sälja vapen, stridsflygplan, stridsvagnar osv. Så krigen vi ser i världen är inte verkliga. Om ingen skulle tjäna något på ett krig, då skulle det vara ett verkligt krig, men det har aldrig funnits en sådan i modern tid.
Man kan få makt genom att manipulera andra människor. Makt är inte alltid lika med vapen. Har man en stark personlighet och utstrålning så har dessa människor lättare att manipulera andra "svagare" människor. Detta har heller ingenting med ekonomiska orsaker att göra. Detta har att göra med att vi är föds som olika människor. En del kommer ha en genuppsättning som bidrar till en starkare personlighet och kan därmed påverka en annan människa med en "svagare" genuppsättning. Vi föds inte lika. Vi har alla olika egenskaper som till stor del styrs av våra gener. Vissa människor kommer att vara mer lättpåverkade än andra människor, oavsett hur mycket utbildning de har. Och det är något som manipulativa människor är väldigt bra på att utnyttja.
Du ser inga som helst problem med din fantasivärld, det vill säga en värld utan pengar, där alla ska vara hjälpsamma istället? Tala om för mig hur du har tänkt att logistiken av mat ska fungera. Hur ska utdelning av medicin gå till? Ska man traska in på apoteket och hämta ut sin medicin själv? Vem ska forska fram och tillverka ny medicin? Vem ska hålla reda på att medicinen räcker till alla som behöver den och att den kommer till rätt apotek? Om man vill köpa sig en ny TV, hur ska det fungera? Om man vill ha en ny bostad, vem ska hjälpa till med det? Och om man råkar bygga en lite för lyxig bostad, och även andra vill ha samma typ av bostad, hur löser man det? Hur många människor är beredda att sitta inomhus och jobba en varm solig dag (för att de är helt enkelt tvungna om samhället ska fungera), när de istället kunde vara utomhus. Du tror inte folk skulle reta sig på att "hjälpa" till när det finns andra människor som väljer att bara glida runt (för du tror väl inte att alla människor skulle hjälpa till?)? Varför sitta på SOS-alarm och jobba dagar/nätter när man istället kan sitta hemma och rulla tummarna, allting är ju ändå gratis så man kan ju välja att leva sitt liv precis hur man vill. Sen att andra jobbar(hjälper till) istället för en själv, det skiter man fullständigt i. Om man vill ha en ny bil, hur går man tillväga då? Vem ska bygga bilen? Hur tillverkar man drivmedlet, och hur löser man transporten av drivmedlet till ens bil? Om man vill resa till Australien, hur löser man det? Vem ska tillverka kylskåp, frysar, spisar, smörknivar, brödrostar, datorer, TV-appareter, möbler, element, kläder, hygienprodukter, tandkräm, tandborstar och en hel drös med andra produkter? Vem, eller vilka, ska se till att alla dessa produkter kommer att göras tillgängliga för alla människor på ett effektivt sätt? Hur har du tänkt att man ska lösa problemet som uppstår att vissa människor får hjälpa till mer än andra människor, men likväl inte få ut något extra utav det (eftersom allting är gratis). Du tror inte det kommer att uppstå konflikter när människor märker att de blir tvungna att hjälpa till mer än vad andra människor gör, det vill säga att det blir en orättvis arbetsbelastning? Och tusen andra problem som lär uppstå i ett samhälle utan pengar där allting är gratis.
En värld utan pengar där människor istället hjälper andra människor är en väldigt fin tanke, som aldrig kommer att kunna realiseras så länge det inte sker några drastiska förändringar av människans sätt att vara. Där är vi inte i dagsläget och lär dröja en väldigt lång tid framöver innan människan är där.
Edit:
Det kan vara svårt nog att få människor att hjälpa till frivilligt i en förening (trots att de själva är medlemmar i föreningen), att då få människor att hjälpa till frivilligt för att underhålla ett helt samhälle lär bli en omöjlig uppgift.
Fildelning
Det är väll inte lagligt att övervaka sådär eller?
Jag kan säga att mänskligheten är helt underbar på att bryta lagarna.
Att övervaka någon är är ett rättskränkande brott då alla har rätten till sitt privata liv.
Men i dessa fall tycker de säkert att det är helt ok att kränka en människas privat liv, samt att de som övervakar måste ju också ladda ner för att kunna utföra sin övervakning och de gör exakt samma brott som vilken vanlig pirat.
Jag ser detta som riktigt patetiskt att de håller på och lägger ner miljontals kronor, dollar, Euro på att stoppa detta när de ist skulle kunna lägga ner dessa pengar på att förbättra sammhället, utveckla teknik och annat för att förbättra välfärden för mänskligheten.
Men men
musik, film och bok bolagen tänker endast på sig själv och ingen annan. Jag skulle mer än gärna vilja se att de går åt helvete för dom.
Utan oss konsumenter som köper deras förbaskade böker, filmer, musik osv skulle det totalt gå åt helvete för dom och de skulle förlora mycket mycket mer pengar än bara på lite fildelning.
Nä jaga pirater är humbug. Satsta på samhellet istället.
Intel i5 8600K, 32GB G.Skill Trident Z, GIGABYTE Z370 AORUS Gaming7. 2x Gigabyte GeForce GTX 970 4GB
På en sluten anstalt får du inte in brända skivor eller usb-minnen, så lycka till
Du tänker möjligtvis inte på rättspsyk? Där har dom alla möjliga friheter och det är inte allt för ovanligt att dömda dårar sitter där och fortsätter begå brott online.
Nja, ska vara vissa specifika tillfällen via skolan då isf möjligtvis.
Så är det Däremot en gammal spelkonsol kan gå bra, fast utan möjlighet att spara din framgång då minnesplatserna förseglas och minnen är förbjudna
Ja att patienter på RPK får ha både mobil och dator med tillgång till internet är riktigt f****d.
På slutna anstalter får man ha sin egen PS1 eller PS2 och avdelningarna får ha Xbox360 som man får låna in i sin cell. Jo det är surt att man inte får ha minnen och kunna spara sina framgångar
Har suttit några år på kåken själv så I know
https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes
Jag har inget emot stora bolag per se, bara stora bolag som beter sig som idioter med hjälp av sina enorma resurser.
Lagstiftningen behöver utgå ifrån att skydda medborgaren, för denne har inte samma resurser att försvara sig själv som större företag besitter.
Följden av den nya lagstiftningen är att bolag i princip kan bedriva polisverksamhet, men begränsas inte av samma regler som polisen måste följa.
De upprättar personregister, spanar och spelar in gärningar, ofta med hjälp av brottsprovokation.
Jag tycker det är en väldigt skrämmande utveckling.
Bolagen är ju dessutom de som egentligen stjäl ifrån artisterna, med karteller om minimala ersättningsnivåer och avtal som "tar över" upphovsrätten.
Men på något vis har de lyckats ställa in gevärspipan mot tonåringar och småbarnsmorsor, som varken har resurser eller illa uppsåt.
Fantastiskt?
Jag har inget emot stora bolag per se, bara stora bolag som beter sig som idioter med hjälp av sina enorma resurser.
Lagstiftningen behöver utgå ifrån att skydda medborgaren, för denne har inte samma resurser att försvara sig själv som större företag besitter.
En upphovsman kan också vara en medborgare (behöver inte vara ett bolag). Då bör väl lagstiftningen utgå från att beskydda denna medborgare/upphovsman från att få sina upphovsrätter kränkta? En upphovsman har heller inte samma resurser som ett större företag har att kunna försvara sig själv mot alla som laddar ner illegalt.
Följden av den nya lagstiftningen är att bolag i princip kan bedriva polisverksamhet, men begränsas inte av samma regler som polisen måste följa.
De upprättar personregister, spanar och spelar in gärningar, ofta med hjälp av brottsprovokation.
Jag tycker det är en väldigt skrämmande utveckling.
Det är mycket i samhället som har en skrämmande utveckling. Jag tycker även att vissa anser att de har rätt att ladda ner upphovsrättsskyddat material, och därmed kränka en upphovsmans rättigheter, är en skrämmande utveckling.
Bolagen är ju dessutom de som egentligen stjäl ifrån artisterna, med karteller om minimala ersättningsnivåer och avtal som "tar över" upphovsrätten.
Men på något vis har de lyckats ställa in gevärspipan mot tonåringar och småbarnsmorsor, som varken har resurser eller illa uppsåt.
Nej, de stjäl ingenting. De har skrivit ett avtal med artisterna som artisterna har godkänt. Artisterna har inte blivit mordhotade eller något liknande när de har skrivit under ett avtal (såvitt jag vet). Om sen artisterna inte har läst igenom avtalet och förstått innebörden av avtalet så kan man inte skylla det på bolagen. Det är upp till var och en att läsa igenom ett avtal och förstå innebörden av det innan man väljer att godkänna avtalet. Om du skriver under ett avtal på att du ska jobba gratis för ett företag i ett år så kan du inte anklaga företaget när du sen inte får någon lön på ett helt år för att du inte hade läst igenom avtalet tillräckligt noggrant. Så fungerar det i alla branscher.
Om man sen inte är nöjd med det avtal som erbjuds så tackar man helt enkelt nej och söker till ett annat bolag med bättre villkor. Om det inte finns något sådant bolag som erbjuder ett avtal som man kan tacka ja till, ja, då får man helt enkelt klara sig själv och hitta andra vägar att nå framgång, tjäna pengar, jobba eller vad det är nu man vill uppnå i livet. Det är ingen mänsklig rättighet att kunna kräva ett avtal baserat på guld och gröna skogar från ett bolag.
En upphovsman kan också vara en medborgare (behöver inte vara ett bolag). Då bör väl lagstiftningen utgå från att beskydda denna medborgare/upphovsman från att få sina upphovsrätter kränkta? En upphovsman har heller inte samma resurser som ett större företag har att kunna försvara sig själv mot alla som laddar ner illegalt.
Absolut. Dock är upphovsrätten idag formulerad så att ett bolag (som lever långt efter artistens död) ska kunna tjäna så mycket pengar på artistens verk.
Den är väldigt dålig på att skydda enskilda artisters rättigheter.
Det är inte heller rimligt med straff som förstör hela livet för en person som lånar ut musik via Internet.
Det är mycket i samhället som har en skrämmande utveckling. Jag tycker även att vissa anser att de har rätt att ladda ner upphovsrättsskyddat material, och därmed kränka en upphovsmans rättigheter, är en skrämmande utveckling.
Att folk lånar musik via internet kommer nog ganska långt ner på de flestas lista över saker som håller på att gå åt helvette i samhället.
Nej, de stjäl ingenting. De har skrivit ett avtal med artisterna som artisterna har godkänt. Artisterna har inte blivit mordhotade eller något liknande när de har skrivit under ett avtal (såvitt jag vet). Om sen artisterna inte har läst igenom avtalet och förstått innebörden av avtalet så kan man inte skylla det på bolagen. Det är upp till var och en att läsa igenom ett avtal och förstå innebörden av det innan man väljer att godkänna avtalet. Om du skriver under ett avtal på att du ska jobba gratis för ett företag i ett år så kan du inte anklaga företaget när du sen inte får någon lön på ett helt år för att du inte hade läst igenom avtalet tillräckligt noggrant. Så fungerar det i alla branscher.
Om man sen inte är nöjd med det avtal som erbjuds så tackar man helt enkelt nej och söker till ett annat bolag med bättre villkor. Om det inte finns något sådant bolag som erbjuder ett avtal som man kan tacka ja till, ja, då får man helt enkelt klara sig själv och hitta andra vägar att nå framgång, tjäna pengar, jobba eller vad det är nu man vill uppnå i livet. Det är ingen mänsklig rättighet att kunna kräva ett avtal baserat på guld och gröna skogar från ett bolag.
Fler och fler (hoppas jag) inser att det är orlimligt med de nuvarande tjuvavtalen där bolaget täljer guld medans artisten får smulorna.
Speciellt då det med dagens teknik är väldigt billigt att producera och distribuera musik digitalt.
Varför motverkas ny teknik så hårt?
Varför är det ingen som prispressar?
Varför går det så långsamt med den digitala utvecklingen?
Varför hetsjakt mot personer utan resurser?
Varför massutskick av hotbrev?
Jo, bolagen vill så klart fortsätta tälja guld som de alltid gjort.
Inget konstigt i sig kanske, men sättet de bedrivs på är tjuvaktigt.
Absolut. Dock är upphovsrätten idag formulerad så att ett bolag (som lever långt efter artistens död) ska kunna tjäna så mycket pengar på artistens verk.
Den är väldigt dålig på att skydda enskilda artisters rättigheter.
Jo, fast artisterna har skrivit ett avtal med bolagen där de har, till exempel, accepterat att bolagen innehar upphovsrätten till verket. De har alltså skrivit över sina rättigheter som upphovsrättsinnehavare till bolaget, frivilligt dessutom. Artisterna är dock fortfarande upphovsmän till verken, det kan inget bolag i världen ta ifrån dem. Att bolagen tjänar pengar efter en artist död ser jag inget som helst problem med. Så är det i alla bolag. Människor jobbar och en del dör även under arbetstid, företaget fortsätter dock att tjäna pengar på deras arbete.
En upphovsrättsinnehavare behöver heller inte vara ett bolag; det kan vara en familj, släkt eller liknande. Är det då fel att artistens familj, släkt (eller vad det nu är) fortsätter att tjäna pengar efter artistens död? Påverkar det ditt liv negativt att andra fortsätter att tjäna pengar på artisters verk, även efter en artists död? Vad är det som gör att du stör dig på att andra tjänar pengar på en artists verk även efter artistens död?
Det är inte heller rimligt med straff som förstör hela livet för en person som lånar ut musik via Internet.
Det beror på hur pass allvarligt brottet är. Sen lånar man inte ut musik över nätet. Man sprider musik över nätet, utan tillåtelse från upphovsrättsinnehavararen (vilket kan vara ett bolag, familj, individ etc.).
Att folk lånar musik via internet kommer nog ganska långt ner på de flestas lista över saker som håller på att gå åt helvette i samhället.
Som jag precis skrev, man lånar inte musik via nätet, man sprider musik över nätet. Att sen musik sprids över nätet betyder inte att samhället håller på att gå åt helvete. Däremot att man skiter fullständigt i en upphovsrättsinnehavares (kan vara ett bolag, en familj, en individ etc.) rättigheter till sitt egna verk är dock en sak att oroa sig över. Det visar på bristande moral och etik och att man tar sig för rättigheter över en annan människas (eller bolags) rättigheter. Det är en rätt skrämmande utveckling.
Fler och fler (hoppas jag) inser att det är orlimligt med de nuvarande tjuvavtalen där bolaget täljer guld medans artisten får smulorna.
Speciellt då det med dagens teknik är väldigt billigt att producera och distribuera musik digitalt.
Varför motverkas ny teknik så hårt?
Varför är det ingen som prispressar?
Varför går det så långsamt med den digitala utvecklingen?
Varför hetsjakt mot personer utan resurser?
Varför massutskick av hotbrev?
Jo, bolagen vill så klart fortsätta tälja guld som de alltid gjort.
Inget konstigt i sig kanske, men sättet de bedrivs på är tjuvaktigt.
Om artisten har godkänt avtalet, och vad den ska få för ersättning, så ser jag inga som helst problem med att bolaget täljer guld medans artisten får smulorna. Det är upp till varje artist att välja om man vill godkänna ett avtal eller inte. Det är ingen som tvingar en.
På vilket sätt motverkas ny teknik så hårt? Eller anser du att bara för bolagen försöker försvara sina rättigheter som upphovsrättsinnehavare så motverkar de ny teknik? Absolut inte. Bolagen försöker inte stoppa fildelning eller liknande. Du kan fildela, och utnyttja ny teknik, hur mycket du vill så länge du har upphovsrättsinnehavarens tillstånd att sprida deras verk, alternativt att du sprider dina egna verk. Det finns inga bolag som försöker förhindra dig till att göra det.
Själv köpte jag sju blu-rays (fysisk media) för några veckor sedan för 35 kronor stycket. Inga begagnande skivor utan nya inplastade filmer som kom direkt från webbutik. Är 35 kr för dyrt enligt dig för en blu-ray-film?
Vad är det som går långsamt i den digitala utvecklingen? Att få ladda ner film gratis och lagligt?
Anledningen till "hetsjakten" mot personer utan resurser är för att de bryter mot lagen och kränker en upphovsrättsinnehavares rättigheter.
Är väl bättre att de skickar ut "hotbrev" och upplyser konsumenten att det de håller på med är olagligt än att stämma skiten ur dem från början?
Jag kan säga att mänskligheten är helt underbar på att bryta lagarna.
Att övervaka någon är är ett rättskränkande brott då alla har rätten till sitt privata liv.
Men i dessa fall tycker de säkert att det är helt ok att kränka en människas privat liv, samt att de som övervakar måste ju också ladda ner för att kunna utföra sin övervakning och de gör exakt samma brott som vilken vanlig pirat.
Jag ser detta som riktigt patetiskt att de håller på och lägger ner miljontals kronor, dollar, Euro på att stoppa detta när de ist skulle kunna lägga ner dessa pengar på att förbättra sammhället, utveckla teknik och annat för att förbättra välfärden för mänskligheten.
Men men
musik, film och bok bolagen tänker endast på sig själv och ingen annan. Jag skulle mer än gärna vilja se att de går åt helvete för dom.
Utan oss konsumenter som köper deras förbaskade böker, filmer, musik osv skulle det totalt gå åt helvete för dom och de skulle förlora mycket mycket mer pengar än bara på lite fildelning.
Nä jaga pirater är humbug. Satsta på samhellet istället.
jag håller fullständigt med dig våra regeringar är korrupta även Sveriges det där som hände ägarna till thepiratebay var fan inte rättvist och tidningarna tar inte äns upp sånna här nyheter
Varför glömmer folk alltid den första halvan av artikel 27 i FNs deklaration av mänskliga rättigheter?
Everyone has the right freely to participate in the cultural life of the community, to enjoy the arts and to share in scientific advancement and its benefits.
Tack för underhållande läsning. Sitter och tar mig igenom nattskiftet och då hjälper såna här trådar när det är lugnt.
Jag lägger in mina "two cents": Att det är "fel" att ladda hem upphovsrättsskyddade grejer känns ganska glasklart. Hur lagar ser ut, tolkas, manipuleras etc etc är en annan historia. Där kan säkert argument göras för hur "stora bolag" kliver in och vill justera hur lagarna skall tolkas och hur dom skall tillämpas.
När jag var tonåring så laddades det friskt med DC och när senare bittorrent klev in så hängde jag på det också. Visst var det fel och det visste alla. Jag hade inte pengar för att hyra/köpa allt jag önskade se. Idag känner jag inte det minsta att jag skadat dessa filmbolag ekonomiskt överhuvudtaget. (det handlade i stort sett endast om film för egen del)
Anledningen till mitt rena samvete är att pga tillgången av film i min ungdom så har jag ett filmintresse för livet som lett till att jag nu på senare år betalat tillbaka min "skuld" till filmbolagen i mångfald. Inte nog med min egna filmkonsumption (jag har t ex köpt StarWars i 4 olika utgåvor genom åren) så har jag nu dragit in mina 3 döttrar i mitt intresse. När vi går och ser 3D-bio så ryker lätt en 500kr om damen också skall med. Sedan om den är bra så blir ju BD-utgåvan ett måste. Det blir många tusen kronor om året som vi lägger på film.
Jag vill att filmbolagen skall gå med vinst och kunna forstätta producera underhållning åt mig och min familj. Mina "brott" hade inget offer då jag helt enkelt inte skulle sett all film som jag såg om den inte var "gratis". Det enda offret skulle i så fall vara jag som nu måste gå något 10-stegs program för att avvänja mig mot det filmintresset som är grunden till min konsumption.
För att friskriva mig från skuld(med tanke på filmbolages bevakning) måste jag påpeka att det här en helt påhittad historia för att visa hur filmbolagen inte alltid är förlorarna när det kommer till piratkopiering.
Blev detta lite mycket svammel så skyller jag på att det är 03:40 och jag känner mig ganska seg...
Ha det gott!
/BigCheese
/Anders
Inte helt sant ;), film bolagen bryr sig haha.
Själv är jag uppfödd med att man sprider information och data.
Det var inget jag såg som olagligt när jag var yngre, och då fildelades det en hel del.
Så att det inte är okej att fildela idag(och att man dessutom kan få sjuka straff) är helt galet i min värld.
Man kan undra vafan som händer egentligen.
Mitt största problem jag har är att företagen kräver lika mycket pengar för sin produkt. Lika mycket pengar som alla andra företag tar för sin.
Tex. Företag1 säljer en film för 200kr och den är jävligt bra. I det fallet ser jag inte varför man inte skulle betala/betala lite iaf
Men sen så händer det att företag2 släpper världens jävla skit film, kräver lika mycket pengar. Och sen när de ser att några har tankat filmen istället
för att filmen knappt är värd 5 kronor så säger dom "-Dom får inte ladda hem våran film, dom måste betala blabla" Det är fildelarnas fel att det går så dåligt. Det är inte så att det är DOM som har gjort en så jävla kass film att de borde be om ursäkt nästan?
Är typ som Ubisoft som gör skit spel och skyller på att deras business går dåligt pga piratkopiering.
Nej, så är det inte. Det går dåligt för att ni gör spel utan någon slags innovation ELLER kvalité.
Det är, och kommer alltid vara långfingret jag visar dessa hajar.
Stödjer hällre företag som faktiskt förtjänar ett handslag för att de gjort något nytt.
(tex Minecraft, DayZ) räknar jag in där. Det kanske inte är de bästa spelen, men de har fortfarande fört in något nytt och intressant.
Du har så rätt. Varför slänga ut en massa pengar på nått man när man mottagit varan tycker är skit?
Det är ungefär lika smart att köpa en varuhusmotorsåg av märket Park istället för Stihl,
och sedan leta efter reservdelar som inte finns.
Jag är fattig och går på socialbidrag, men om jag får det bättre ställt så kan jag betala för en vara, men då vill jag också att pengarna ska gå till dom som skapat t.ex Colin Mcrae dirt 3, och inte nån överfet Moud Olofsson som sedan ska stå och elda upp pengarna på en grill.
Det finns ju gränser för dumheter, men dom överskrider ni som betalar för era filmer spel musik osv varje dag, för ni inbillar er att just dom som plöjt ner blod svett tårar och själ i er vara får pengarna, men så är det inte och så länge det inte är så så ger jag blanka jude i att betala ett enda öre.
Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
- Hjälp med köp av ny bärbar dator med en 4-5k budget19
- Val av smart telefon som ska bli så dum som möjligt till en gammal människa28
- RTX 5080/5090 lagerstatus1,7k
- BF 6 "secure boot"0
- Veckans fråga: Brukar du byta ut originalfläktarna?46
- Plats för lite gubbgnäll13k
- Ny dator, budget runt 20k13
- Fyndiq sålde blufflagring med förfalskad kapacitet80
- Intel har problem med Panther Lake26
- Oväntade avstängningar, främst vid spel.19
- Säljes Stationär 2018 dator med i5-8400, 32gb, 1tb ssd
- Säljes EVGA GF RTX 3090 XC3 ULTRA GAMING + HYBRID Kit Cooler BU (Missljud)
- Säljes Nvidia Shield TV (2019) mediaspelare
- Säljes Asus PG32UCDP 32" 4K 240/480hz
- Skänkes Trasig cykel
- Säljes MSI GTX 970 Gaming 4gb
- Köpes Spel dator för wow war with in. Laptop /stationär
- Köpes AM4 ITX moderkort (ev CPU + RAM)
- Säljes 5800X3D/6900XT eventuellt i paket med 38" IPS (Alienware 3821)
- Säljes MSI 2070 grafikkort och 1060
- TSMC-ingenjörer spillde företagshemligheter på café15
- Googles Genie 3 låter dig utforska världar skapade från prompter23
- Veckans fråga: Brukar du byta ut originalfläktarna?46
- Intel har problem med Panther Lake26
- Microsoft släpper Windows XP-foppatofflor9
- Fyndiq sålde blufflagring med förfalskad kapacitet80
- Microsofts Magnus är modulär27
- Samsung Galaxy Z Fold 7 – den bästa hittills28
- AMD lanserar Radeon RX 906013
- Spotify höjer priset i Sverige97
Externa nyheter