Battlefield 3 får färgjustering via konsolkommando

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kent2:

Vilken skit!

fattar inte att de flesta vill att det skall se ut som en charterbroschyr!
Ge DICE litet credd i stället för de vågat vara artistiska och inte fallit för det uppenbara!

Hyr sällskapsresan i stället, eller spela far cry. Eller varför inte tetris!

vi vill inte spela dom spelen. vi vill spela bf utan tråkfilter vilket snart är verklighet äntligen!

Permalänk

Kan tycka att denna diskusionen inte fanns här på SweC innan BF3 Color Tweaker blev omtalat,
Dvs när SweC redaktionen gjorde oss uppmärksamma på att detta fanns.

Tycker att det är väldigt många som angagerar sig i sådan här frågor precis som om dom hade varit involverade och engagerade i frågan från början.
När det snarare verkar vara frågan om att bara göra sin åsikt hörd.

Till vilken nytta undrar jag då?

Komma och skälla när Fan redan står i dörren verkar ju lite kontraproduktivt

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

vi vill inte spela dom spelen. vi vill spela bf utan tråkfilter vilket snart är verklighet äntligen!

Så jävla tråkigt att bolibompa-generationen skall bestämma detta. Fattar ni inte att ni väljer "the obvious" när ni går för tvättmedelsreklamen i stället för det stilfullt smakliga. Jag hävdar fortsatt att dice skall ha full cred för att de vågat ta den smakfulla vägen i stället för den breda massans väg! Tillbedjare av gamma guden får mig att må illa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Så jävla tråkigt att bolibompa-generationen skall bestämma detta. Fattar ni inte att ni väljer "the obvious" när ni går för tvättmedelsreklamen i stället för det stilfullt smakliga. Jag hävdar fortsatt att dice skall ha full cred för att de vågat ta den smakfulla vägen i stället för den breda massans väg! Tillbedjare av gamma guden får mig att må illa!

Så du kallar alltså ett irriterande blåfilter som är jobbigt för ögonen och bara får spelet att kännas tråkigt är "Stilfullt"? Du och alla andra som vill kommer fortfarande kunna använda blåfiltret, så varför bryr du dig över huvud taget om det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Och vem har tvingat dig till att använda detta kommando? Ska man välja det blåa filtret bara för att DU finner det smakfullt, menar du?

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Även om det kanske är bra att DICE erbjuder möjligheten att modifiera spelet för de som verkligen "lider" av filtret (exempelvis huvudvärk) tycker jag på nåt sätt att detta tangerar en viss större problematik. Skall vi verkligen nonchalera upphovsmännens kreativa/konstnärliga integritet till förmån för idén om att "alla måste bli nöjda"? Resultatet av en sådan inställning blir att verket, vare sig det handlar om spel eller någon annan form av media, i 10 fall utav 10 förlorar sin artistiska betydelse.
Ärligt talat blir jag lite nervös när jag hör historier om spelutvecklare som böjer sig för massans påtryckningar i fråga om designval. Jag vill verkligen inte ha en framtid där massans uppfattning om vad som är bra/dåligt ger utvecklarna kalla fötter och inte längre vågar skapa egna, personliga, konstnärliga uttryck.

Nu kanske det verkar som att jag tar i lite väl mycket med tanke på att det trots allt ändå bara handlar om ett färgfilter. Men poängen är alltså att detta samtidigt markerar något större, något som verkar bli allt vanligare inom branschen, vilket åtminstone i mina ögon är rätt oroväckande.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Även om det kanske är bra att DICE erbjuder möjligheten att modifiera spelet för de som verkligen "lider" av filtret (exempelvis huvudvärk) tycker jag på nåt sätt att detta tangerar en viss större problematik. Skall vi verkligen nonchalera upphovsmännens kreativa/konstnärliga integritet till förmån för idén om att "alla måste bli nöjda"? Resultatet av en sådan inställning blir att verket, vare sig det handlar om spel eller någon annan form av media, i 10 fall utav 10 förlorar sin artistiska betydelse.
Ärligt talat blir jag lite nervös när jag hör historier om spelutvecklare som böjer sig för massans påtryckningar i fråga om designval. Jag vill verkligen inte ha en framtid där massans uppfattning om vad som är bra/dåligt ger utvecklarna kalla fötter och inte längre vågar skapa egna, personliga, konstnärliga uttryck.

Nu kanske det verkar som att jag tar i lite väl mycket med tanke på att det trots allt ändå bara handlar om ett färgfilter. Men poängen är alltså att detta samtidigt markerar något större, något som verkar bli allt vanligare inom branschen, vilket åtminstone i mina ögon är rätt oroväckande.

Hade detta varit ett indie-spel eller snarlikt så hade jag kunna delat dina åsikter. Nu är detta EA (Dice), need I say more?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Utopolitan:

Du kan se det som att dom gjorde ett misstag, och nu tar dom bort det misstaget. Om en stor skara människor tycker att designervalet ser bedrövligt ut och förstör känslan är själva syftet med det ursprungliga designervalet ganska oväsentligt. Vad som är väsentligt är att kunderna tycker det ser bra ut, vilket inte är fallet just nu. Just nu tycker kanske hälften det är bra som det är medan hälften vill ha mer verkliga färger eller varma färger av olika anledningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Det är ännu tråkigare när 'vuxna' människor sitter och kallar andra för "bolibompa-generation" och gnäller likt barn själva.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av kent2:

Vilken skit!

fattar inte att de flesta vill att det skall se ut som en charterbroschyr!
Ge DICE litet credd i stället för de vågat vara artistiska och inte fallit för det uppenbara!

Hyr sällskapsresan i stället, eller spela far cry. Eller varför inte tetris!

Detta. Medan de ändå är igång kan de lika gärna ersätta de svarta vapnen som skadar och istället ersätta dem med teleporteringstrollstavar. Om du träffar någon teleporteras han till lägret där han har massa vänner. Vad vi egentligen vill ha är Super Mario multiplayer 3D.

DICE är sådana vidriga populister. Först bytte de ut språken mot dialekter av engelska så att alla skulle förstå och nu omvandlar de innehållet till Teletubies. Om folk skrek tillräckligt högt lovar jag vi skulle få hattar från TF2 och inga snipers(det krävs ju skicklighet för att använda dem. Det är orättvist mot de som ingenting kan). Aldrig mer DICE. Bedragare som låter produkten förtvina i handen bara för att man ska tvingas köpa nästa spel innan det förstörs.

My ass att det inte ger någon fördel att höja kontrastet. Ungefär som att säga att en extra helikopter inte är någon fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Du kan se det som att dom gjorde ett misstag, och nu tar dom bort det misstaget. Om en stor skara människor tycker att designervalet ser bedrövligt ut och förstör känslan är själva syftet med det ursprungliga designervalet ganska oväsentligt. Vad som är väsentligt är att kunderna tycker det ser bra ut, vilket inte är fallet just nu. Just nu tycker kanske hälften det är bra som det är medan hälften vill ha mer verkliga färger eller varma färger av olika anledningar

Knappast dock,
Om den "stora skaran" inte gillar verket så kan de välja att icke bruka spelet, simpelt löst ju!
Spel är utvecklade konstverk, interaktiva filmer kan man också säga, de är inga jäkla "pick 'n choose",
och definitivt INTE "have it your way, detta är SPEL. Inte Burger king.

Hur skulle det se ut om säg Leonardo da Vincis verk inte gillades av kunderna och han istället ritade abstrakta objekt, hur skulle det sett ut?
eller om ALLA konstverk var antingen likadana, anpassade för den stora skaran av otacksamma idioter som inte uppskattar artisters verk,, hur skulle artisters verk se ut idag då?
Allt skulle vara ungefär likadant och utan något säreget...
Nej, sånt vänsterdravel är bara trams, för spel är unika verk och det vet vi alla om, de är icke subjekt till samma kritik eller klagomålsförändring som andra produkter är..

Permalänk
Medlem

Trevligt ! hoppas att dom släpp ny patch snart .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Skrivet av DunderHoken:

Nästa update, men när ?

Skrivet av flygaresset:

När släpps nästa uppdatering, någon som har koll?

Kommer någon dag/ar innan nästa expansion ,Aftermath. Den släpps för ps3 premium användare den 27 November. Så kanske runt den 25 eller så. Men dem kanske väljer att bara släppa patchen för ps3 då och runt den 4 för pc å xbox.

Källa på realese datum: http://blogs.battlefield.com/2012/10/aftermath-first-look/

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Korrekt gjord color grading i ett spel, film eller TV-serie märks inte, utan förstärker bara på ett diskret sätt känslan från en viss scen eller miljö. Den är motsvarigheten till när kocken tillsätter en nypa salt i maträtten för att framhäva smaken hos råvarorna.

Dåligt gjord color grading, som i BF3, tar över och ser instinktivt onaturlig ut och är påfrestande i längden. Det är motsvarigheten till när kocken vräker ner salt i maträtten så att den visserligen får en distinkt touch, men saltsmaken tar över och det är inte njutbart att äta upp. Då är det inte längre nödvändigtvis en fråga om att respektera kockens kreativa integritet utan kunderna har faktiskt rätt att klaga ifall maten smakar dåligt, och kocken lär sig att salta lagom tills nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Konstnärliga kreativitet säger du.. Allt deras färgfilter gör är att addera en vinjetteffekt och justerar färgbalansen till en blåare nyans. Det ser inte bara löjligt orealistiskt och deprimerande ut - det är ett helvete att fixa snygga färger när man redigerar på grund av att spelet är så jäkla "blått". Kommer från en erfaren redigerare så jag har givetvis en annorlunda syn på det.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Konstnärliga kreativitet säger du.. Allt deras färgfilter gör är att addera en vinjetteffekt och justerar färgbalansen till en blåare nyans. Det ser inte bara löjligt orealistiskt och deprimerande ut - det är ett helvete att fixa snygga färger när man redigerar på grund av att spelet är så jäkla "blått". Kommer från en erfaren redigerare så jag har givetvis en annorlunda syn på det.

Åh, erfaren redigerare. Då tar jag tillbaka alla mina lekmanna synpunkter och ändrar genast synpunkt. På med the färgschema from piff & puff bara! Alla nöjda.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Som folk har skrivit så ser man inte fiender bättre, men en del klarar inte av den blå färgen då den verkligen är jobbig för ögonen.
Blir mycket behagligare att kolla på när det blåa filtret försvinner helt enkelt, tycker man får lite ont i huvudet av den starka blåa färgen, speciellt på Death Valley, fy fan... Nackskott på designern..

http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20120814153858/battlefi...

Just på den banan kan jag nästan förstå filtret. "Om natten är alla katter blå"

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

På med the färgschema from piff & puff bara!

En fråga bara: vilken av de här två varianter av samma bild tycker du ser bäst ut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Korrekt gjord color grading i ett spel, film eller TV-serie märks inte, utan förstärker bara på ett diskret sätt känslan från en viss scen eller miljö. Den är motsvarigheten till när kocken tillsätter en nypa salt i maträtten för att framhäva smaken hos råvarorna.

Dåligt gjord color grading, som i BF3, tar över och ser instinktivt onaturlig ut och är påfrestande i längden. Det är motsvarigheten till när kocken vräker ner salt i maträtten så att den visserligen får en distinkt touch, men saltsmaken tar över och det är inte njutbart att äta upp. Då är det inte längre nödvändigtvis en fråga om att respektera kockens kreativa integritet utan kunderna har faktiskt rätt att klaga ifall maten smakar dåligt, och kocken lär sig att salta lagom tills nästa gång.

Skrivet av Kilgam:

Ni behöver verkligen inte ödsla tid och energi på att försöka övertala mig eller någon annan om vad som är och inte är snyggt, det är upp till var och en att avgöra. Min avsikt var inte att kommentera folks åsikter om färgfiltret, faktum är att jag inte ens sagt något om vad jag själv tycker om det. Poängen var en helt annan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Åh, erfaren redigerare. Då tar jag tillbaka alla mina lekmanna synpunkter och ändrar genast synpunkt. På med the färgschema from piff & puff bara! Alla nöjda.

Så av de här två bilderna föredrar du alltså den blåa versionen över den som faktiskt ser verklig ut?

Dold text
Permalänk

Är det bara jag som tycker att det här är grymt jäkla onödigt? Det här är första gången som jag märkt av färgerna ens, ingen av kompisarna har klagat på att färgen är jobbig och vi har tillsammans kört ungefär 800 timmar BF3.

Ett år efter release så kommer det här fram. Jag tycker helt ärligt att DICE har gjort rätt.

Fan kolla på Metro, ser ju fan barnsligt ut. Krig ska vara grått och trist, DICE har lyckats förmedla den känslan tycker jag.
*Detta är mina egna åsikter*

Kommer dock att prova detta skulle jag tro, men jag tycker inte DICE skulle gett med sig.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

frågan är ju ifall det är så bra som vi hoppas på

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

En fråga bara: vilken av de här två varianter av samma bild tycker du ser bäst ut?
http://i.imgur.com/8tyZq.jpg

http://i.imgur.com/LvQCr.jpg

Ledsen, men din jämförelse är väldigt banal. Har du tonat bilden själv? Oavsett vilket kan du inte plocka en slumpmässig bild som inte överhuvudtaget har någon koppling till BF3 och försöka dra en jämförelse. Filtret i BF3 är noggrant anpassat för just det spelet i syfte att ge det en viss look, end of story. Man behöver inte för den sakens skull tycka det faktiskt är snyggt men man bör ju åtminstone sätta saker och ting i rätt sammanhang.

Skrivet av Marcusk:

Så av de här två bilderna föredrar du alltså den blåa versionen över den som faktiskt ser verklig ut?

Varför måste den ena vara "bättre" än den andra? Det handlar bara om olika typer av look, rent kvalitativt. Personligen tycker jag att filtret i BF3 funkar bra, jag kan gott och väl förstå varför DICE valde att lägga till det. Betyder dock inte att jag inte respekterar den motsatta åsikten. Folk verkar ha otroligt svårt att fatta att alla upplever saker och ting olika, vissa mer än andra. Inte nog med det, många av inläggen har en ganska aggressiv ton (inte nödvändigtvis ditt dock), vilket är helt enastående med tanke på vad tråden handlar om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är ju det som är problemet, det ska inte vara verkligt. Man ska se skillnad på tvspel och verkligheten. Själv tycker jag att den bilden till höger med blå/grå ser mycket snyggare ut! Varför skulle man vilja springa runt i en piff och puff värld. Det är inte frågan om vad som är verklighet, för i riktigt krig så är det ju inte ett blått filter på dina ögon, men detta är ett spel och för att få till känslan så satte dem på detta filtret och jag tycker det funkade utmärkt.

Det konstiga är ju att innan detta kom ut, att det "fattas färg i spelet", så hade ingen problem med detta. Ingen diskussion på nätet eller tråd här på SweC...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Det är ju det som är problemet, det ska inte vara verkligt. Man ska se skillnad på tvspel och verkligheten. Själv tycker jag att den bilden till höger med blå/grå ser mycket snyggare ut! Varför skulle man vilja springa runt i en piff och puff värld. Det är inte frågan om vad som är verklighet, för i riktigt krig så är det ju inte ett blått filter på dina ögon, men detta är ett spel och för att få till känslan så satte dem på detta filtret och jag tycker det funkade utmärkt.

Hur kan du kalla något som ser mer verkligt ut "Piff och puff värld"!? Om något så är det överdrivet blåa utseendet en "smurfvärld". Jag vill köra det för att jag själv tycker det ser bättre ut, och för att jag får irriterade ögon av de blåa färgerna. (Kan bara kör max någon timme åt gången innan jag inte orkar med det mer)

Om dom ville få till känslan av ett krig så skulle ett rent grått filter fungerat bättre, alltså att sänka alla färgers styrka istället för att bara göra allt blått.

Skrivet av Extremaz:

Det konstiga är ju att innan detta kom ut, att det "fattas färg i spelet", så hade ingen problem med detta. Ingen diskussion på nätet eller tråd här på SweC...

Jag har haft problem med detta ända sedan spelet släpptes, redan i betan märkte jag det blåa filtret. Det är väldigt många som har reagerat precis likadant ända sedan spelet släpptes, men diskussioner om det har avtagit p.g.a. att man glömt bort det med tiden. Det är självklart att diskussioner tar vid igen när det nu finns ett enligt många bättre alternativ till att stå ut med det blåa filtret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Ledsen, men din jämförelse är väldigt banal. Har du tonat bilden själv? Oavsett vilket kan du inte plocka en slumpmässig bild som inte överhuvudtaget har någon koppling till BF3 och försöka dra en jämförelse. Filtret i BF3 är noggrant anpassat för just det spelet i syfte att ge det en viss look, end of story. Man behöver inte för den sakens skull tycka det faktiskt är snyggt men man bör ju åtminstone sätta saker och ting i rätt sammanhang.

Jag frågade honom vad han tycker ser bäst ut, inte vad du ansåg vara korrekt eller inte. Du kan själv gå in och kolla på hex-koderna till färgnyanserna i valfritt bildredigeringsprogram, så får du se själv att jag har valt exakt samma som de har. Samma sak gäller med den blåa tonen som jag lade till - det är också samma som de har använt i spelet. Jag vill nog påstå att jämförelsen är helt okej faktiskt. Det är i rätt sammanhang dessutom - färger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Det blå filtret har lagts till av en enda orsak - det ska se kallt ut. Det har de själva sagt. Säg mig, hur kallt är det i de länder som spelet utspelar sig i?
De har ju försökt att göra hela spelet så verkligt det går utan att ge avkall för underhållningen, varför skulle de då medvetet skapa något orealistiskt som en blå ton överallt? Det går inte ihop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skönt att det fixas

Permalänk

Själv längtar jag efter patchen som tar död på alla gnälliga gamers. De är värre än alla jävla färgfilter du kan tänka dig.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det blå filtret har lagts till av en enda orsak - det ska se kallt ut. Det har de själva sagt. Säg mig, hur kallt är det i de länder som spelet utspelar sig i?
De har ju försökt att göra hela spelet så verkligt det går utan att ge avkall för underhållningen, varför skulle de då medvetet skapa något orealistiskt som en blå ton överallt? Det går inte ihop.

Ett kall färgton behöver inte nödvändigtvis användas för att illustrera utetempratur!

Intressant läsning om medvetna färgstick.
http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/fargstick_medvetna....

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!