Upplösningen 4K blir Ultra High Definition

Permalänk
Melding Plague

Upplösningen 4K blir Ultra High Definition

Konsumenter på jakt efter en ny skärm eller tv-apparat får ytterligare en term att hålla reda på. Efter HD och Full HD kommer Ultra HD – även känt som 4K.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kreativt...

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Entusiast

Usch vad jobbigt det kommer bli för grafikkort att driva ett spel med så många pixlar

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jo, det var ju ett "bra" namn...
Som gjort för att missbrukas av att Svensson.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Det var på tiden...

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

okej när får vi se dom första konsument produkterna då? jag börjar bli otålig

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk

Stort, undrar hur mycket minne som behövs om man kör med Eyefiniti.

Permalänk
Medlem

Funderar, kan man se skillnad på 4K och 1080p? Jag antar att det är få som har upplevt 4K på en 4K skärm, så det är väl svårt att svara, men jag har svårt att urskilja mellan 720p och 1080p många gånger. Hursomhelst, får väl hoppas att det är en stor skillnad, det är ju trots allt fyra gånger 1080p

Permalänk
Medlem

690 Sli för att klara minecraft på en sådan?

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Löjligt. De borde kalla saker för vad de är, annars får vi snar Ultra High Super Duper Death Ray Supreme Tomato Soup Definition.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Löjligt. De borde kalla saker för vad de är, annars får vi snar Ultra High Super Duper Death Ray Supreme Tomato Soup Definition.

Eller kort och gott UHSDDRSTSD

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Ja, varför göra det lätt när man kan göra det komplicerat...

Skrivet av Ozzed:

tänkte likadant jag med. Och "full" borde ju vara högsta möjliga...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Funderar, kan man se skillnad på 4K och 1080p? Jag antar att det är få som har upplevt 4K på en 4K skärm, så det är väl svårt att svara, men jag har svårt att urskilja mellan 720p och 1080p många gånger. Hursomhelst, får väl hoppas att det är en stor skillnad, det är ju trots allt fyra gånger 1080p

Beror helt på hur stor skärmen man sitter vid är, om det är en stor projektorduk eller bara en väldigt stor TV så kommer man nog märka skillnad medan man antagligen inte gör det om man sitter vid en liten skärm (om man inte råkar sitta väldigt nära)

Hoppas nästa konsolgeneration stödjer 1080p i alla spel dock, känns som att det är ett större problem

Permalänk
Medlem

Undrar som vissa andra här i tråden hur pass mycket kraft som behövs för att driva nästa generations spel i denna upplösningen och om man kommer se någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Skitsamma vad dom kallar det egentligen.. bara alla tillverkare kör samma standard så är jag nöjd..

Permalänk
Medlem

Trevligt men kommer antagligen dröja ett par år innan denna upplösning säljs för mer mänskliga priser när de väl börjat säljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dino1980:

Undrar som vissa andra här i tråden hur pass mycket kraft som behövs för att driva nästa generations spel i denna upplösningen och om man kommer se någon skillnad.

Eftersom AA används flitigt även i "Full HD" så är svaret ett rungande JA.

Permalänk
Medlem

Till datoranvändande kommer det absolut att bli lite skillnad.
I vanligt film läge tror jag det blir skillnad när jag ser det med egna ögon.

Permalänk

blir nästa Turbo eller Laser?
kan de sluta fåna sig, 1080p/4K/5K Mycket bättre att låta det heta vad det heter.

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Till datoranvändande kommer det absolut att bli lite skillnad.
I vanligt film läge tror jag det blir skillnad när jag ser det med egna ögon.

På något annat sätt är det svårt att se det

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Inte under normala förhållanden. Bilden gäller för rörlig bild och stillbilder där du letar pixlar.

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

"full" borde ju vara högsta möjliga...

Ja, nog smäller det högre än nykter.

Fast Nykter HD borde vara mindre suddigt än Full HD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Syns inte mycket på TV eller inte alls i de flesta fall. På dator syns det mer. Jämför t.ex. en Macbook med retinaskärm med en vanlig Macbook i affären. Det är stor skillnad, förvisso inte hela vägen upp till UHD, men det är också på en rätt liten skärm. Man ser iaf definitivt skillnad på 15" och uppåt vid normalt avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Beror helt på hur stor skärmen man sitter vid är, om det är en stor projektorduk eller bara en väldigt stor TV så kommer man nog märka skillnad medan man antagligen inte gör det om man sitter vid en liten skärm (om man inte råkar sitta väldigt nära)

Hoppas nästa konsolgeneration stödjer 1080p i alla spel dock, känns som att det är ett större problem

Som du säger beror det klart på hur stor bild man har, men minst lika viktigt skulle jag säga är materialet som visas.

Tittar jag på film via min projektor på 77" duk så kan jag inte se någon uppenbar skillnad på 720p och 1080p. Sitter ca 3,5m från duken. Möjligtvis hade jag sett skillnad om jag hade två dukar bredvid varandra, där den ena spelar 720p och den andra spelar 1080p.
(Vid blindtest på 42" med film, kan inte ens "experter" se skillnad på 720 och 1080, enligt flera test)

Sitter jag vid datorn och arbetar, eller spelar, så ser jag helt klart skillnad på högre och lägre upplösning.

Vid TV och film (upp till 80-90") känns 1080p redan fullt tillräckligt, men vid datorarbete känns inte 4K-upplösning onödigt. Iaf inte på större skärmar 27"+.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus.klang:

blir nästa Turbo eller Laser?
kan de sluta fåna sig, 1080p/4K/5K Mycket bättre att låta det heta vad det heter.

Blir nog UltraHD+ eller nått i den stilen 1080p kallas ju också 2K. Varför inte vara konsekvent? Vad är 5K förresten? De enda jag känner till efter 4K är den så kallde 8K.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem

Vad menas egentligen med "Enheten måste även ha ett bildförhållande på åtminstone 16:9..."? Ett bildförhållande är ett bildförhållande, finns inget mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Lär inte direkt vara någon skillnad på en 13 tums laptop. Men på en 52 tums tv blir det nog en del. Och tv apparater kommer nog växa ännu mer så just där kam det behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Toxid_Fox:

690 Sli för att klara minecraft på en sådan?

Min dator går runt 40 fps i maxad Mincraft 5760x1080p så det kräver en del minecraft

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Min dator går runt 40 fps i maxad Mincraft 5760x1080p så det kräver en del minecraft

Huh?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd

Vill ha en 24" i 16:10 format med 3840×2400 WQUXGA.