Varför tycker du att Chrome är bättre än Firefox ?

Permalänk
Medlem

Firefox har automatisk uppdatering av nya versioner. För den som vill hålla koll på det hela kan ändra hur uppdateringarna skall fungera. Addons uppdateras av sig själv så länge skaparen av addonet kommer med en ny version samt att den blir tillgänglig för nya versionen. Inget som användaren behöver bry sig om utan det finns ett avancerat system bakom det hela.

Kontroll av plugin:s har funnits sedan ett bra tag tillbaka. Ligger under tillägg. För oss som är true Mozilla Firefox användare bryr sig mer om att ha koll över vad som händer och inte händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Jag använder chrome för att det tar 0.1 sekund att starta det. Firefox har en liten fördröjning, men det är tillräckligt för mig att undvika den. Förövrigt tycker jag chrome ser bättre och känns bättre.

Har du klockat den?

Jag försökte ta tiden på Firefox, Chrome, Opera, I E 9 uppstartstider manuellt! Men det går inte inte, helt omöjligt är det! Alla läsare dyker upp när man klickar, gör dom inte det, är det SBS.

Så jag (och två vänner) provade "klockan"-användar-hastigheten-så-som-alla-uppfattar-det. Och även två av mina vänner gjorde likadant, på deras egna datorer. (och alla har i stort sett samma lina och hårdvara, alla samma startsida (https://www.google.se/) Och vi hade en diskussion som var rätt intensiv, men det vi kom fram till är att det är helt omöjligt att avgöra vilken som startar snabbast, av den enkla anledningen att alla startar direkt.

Det finns sidor som visar statistik ner till tusendelar, men jag köper det inte! För av den enkla anledningen att du kan inte mätta 1000:delar i användarupplevelse! Det går bara inte.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skog1s:

Har du klockat den?

Jag försökte ta tiden på Firefox, Chrome, Opera, I E 9 uppstartstider manuellt! Men det går inte inte, helt omöjligt är det! Alla läsare dyker upp när man klickar, gör dom inte det, är det SBS.

Så jag (och två vänner) provade "klockan"-användar-hastigheten-så-som-alla-uppfattar-det. Och även två av mina vänner gjorde likadant, på deras egna datorer. (och alla har i stort sett samma lina och hårdvara) Och vi hade en diskussion som var rätt intensiv, men det vi kom fram till är att det är helt omöjligt att avgöra vilken som startar snabbast, av den enkla anledningen att alla startar direkt.

Det finns sidor som visar statistik ner till tusendelar, men jag köper det inte! För av den enkla anledningen att du kan inte mätta 1000:delar i användarupplevelse! Det går bara inte.

Microsekunderna är viktiga.
Är det inte så att det som ev tar olika lång tid är själva startsidorna som ska laddas ? Det har inte så mycket med läsaren att göra utan en tom sida laddar fortare än Aftonbladet..
Den läsare som har det tyngst är väl i så fall ie eftersom det börjar på msn?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Microsekunderna är viktiga.
Är det inte så att det som ev tar olika lång tid är själva startsidorna som ska laddas ? Det har inte så mycket med läsaren att göra utan en tom sida laddar fortare än Aftonbladet..
Den läsare som har det tyngst är väl i så fall ie eftersom det börjar på msn?

Givetvis hade alla samma startsida (https://www.google.se/) En miss av mig att inte ta med det! Ska redigera in det nu. Så stort tack för att du såg det!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Har du klockat den?

Så jag (och två vänner) provade "klockan"-användar-hastigheten-så-som-alla-uppfattar-det. Och även två av mina vänner gjorde likadant, på deras egna datorer. (och alla har i stort sett samma lina och hårdvara, alla samma startsida (https://www.google.se/) Och vi hade en diskussion som var rätt intensiv, men det vi kom fram till är att det är helt omöjligt att avgöra vilken som startar snabbast, av den enkla anledningen att alla startar direkt.

Svårt att testa uppstartstider sen om man redan haft webbläsaren igång en gång och sedan stängt ner den bara för att testa att öppna den igen. Då ligger ju programmet egentligen redan kvar i ramminnet ändå och kommer dyka upp så fort man klickar. Till och med photoshop startar ju kvickt om man just stängt ner det.

Ska man testa detta, i det enda scenariot där uppstartstid kommer märkas, så bör man ju göra en cold boot och trycka igång webbläsaren så fort aktivitetsfältet och ikonen syns.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Rekordmedlem

Är verkligen starttiden så intressant, hur ofta startar ni webläsarna ?
Det låter ju på en del som om man startar om hela tiden, har ni instabila datorer eller varför startar man om så ofta?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gör det jämt och ständigt eftersom jag sitter på 4g modem. Dem gångerna jag inte använder internet så är det nere. Tar ändå så lång tid att starta om. LOL

Nej då tar väl max några sekunder. Ibland någon sekund mer vilket mer beror på att Aurora uppdateras.

Att Firefox tar lång tid på sig att starta hör till det förgångna. Folk lever kvar i dåtiden.

Permalänk
Medlem

Let the Fanboy-fight begin !

Permalänk
Medlem

Jag testar developer builds på andra webbläsare lite då och då. Mycket av det som sägs om chrome är väldigt hype:at.

Kidzen får väl tro att sin Google chrome är bäst på den här planeten. För det stämmer inte ett dugg alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är verkligen starttiden så intressant, hur ofta startar ni webläsarna ?
Det låter ju på en del som om man startar om hela tiden, har ni instabila datorer eller varför startar man om så ofta?

Ur en synpunkt tycker jag att det är väldigt intressant! Och det är att väldigt många verkar tro att Chrome startar så mycket snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vill tycka att Chrome är bättre än Firefox men jag kan bara inte.

Det finns saker jag gillar med Chrome men det finns inget som har fått mig att riktigt gå över helt till Chrome.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Jag använder chrome för att de har för tillfället den bästa webläsaren till telefonen, och jag vill kunna synca mellan telefonen och datorn. Annars föredrar jag också firefox.

Viktigt att ta med i fanboykriget är att texten på dreamhacks hemsida blir fel i chrome

Skrivet av Kärlekstrollet:

Tror vår trådskapare har trampat snett i trappen, frågan är egentligen: När kommer Chrome och Firefox bli bättre än Opera?

Enda positiva jag kan säga med Chrome är att HTML5 Youtube funkar bäst där ifrån allt annat.

"HTML5 youtube? Det skulle vara kul att testa"
Eller inte. Går ju inte att titta på

Skrivet av grottsten:

Inte massa onödiga toolabars och skit.

Ta bort dem i FF då?

-------------------------------------------------------------------------------
Men allvarligt talat, det är en webläsare vi pratar om! Vad spelar det för roll?

Nu till texten som kommer få denna diskussionen att bryta ut till ett stort världskrig. Läs på egen risk.

Jag tycker att Internet Explorer fungerar exakt lika bra som chrome

Dold text

edit: dessutom startar chrome och FF lika snabbt på min dator, men IE är lite snabbare. Klocka det hinner jag inte, och någon skillnad i vanligt användande märker jag inte, men det är tydligt att den startar snabbare när jag provar Kan dock ha att göra med att jag knappt har använt den och därför inte har massa skit på den som segar ner, men ändå. Sluta hata IE tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Nu till texten som kommer få denna diskussionen att bryta ut till ett stort världskrig. Läs på egen risk.

Jag tycker att Internet Explorer fungerar exakt lika bra som chrome

Dold text

edit: dessutom startar chrome och FF lika snabbt på min dator, men IE är lite snabbare. Klocka det hinner jag inte, och någon skillnad i vanligt användande märker jag inte, men det är tydligt att den startar snabbare när jag provar Kan dock ha att göra med att jag knappt har använt den och därför inte har massa skit på den som segar ner, men ändå. Sluta hata IE tycker jag

Ja tycker också att ie9 fungerar lika bra som chrome. Inga bekymmer. Det som stör mig är att de tar betalt för addons... Och den utvecklingen vill nog ingen se.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av astrob0y:

Ja tycker också att ie9 fungerar lika bra som chrome. Inga bekymmer. Det som stör mig är att de tar betalt för addons... Och den utvecklingen vill nog ingen se.

Den är väl redan här men på en annan produkttyp, typ köp en halvfärdig mobil och köp till funktionerna?
Iofs så kanske det vore bra med "köp till" i webläsare, jag skulle inte köpa flash

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Ur en synpunkt tycker jag att det är väldigt intressant! Och det är att väldigt många verkar tro att Chrome startar så mycket snabbare.

När jag mer och med gick över till chrome så var det en jäkla skillnad på hur snabbt det startade vs FF eller opera. Även om FF var med marginal segast att starta. Men detta var ganska länge sedan, typ när chrome lanserades mer eller mindre.

För att skillnaden ska märkas(om det är ngn skillnad) så måste du nog testa på sämre hårdvara, typ dualcore laptop.

Prova sen samma sak i Linux, där går det ytterligare dubbelt så fort )

Permalänk
Medlem

Gå in på Google.se och den frågar om du vill installera det. Tryck ja - done.
Det är det jag gillar, det funkar out of box.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av biorrith:

Gå in på Google.se och den frågar om du vill installera det. Tryck ja - done.
Det är det jag gillar, det funkar out of box.

Jag tycker inte att nån webläsare funkar direkt och definitivt inte chrome, den saknar det mesta som behövs i den version man laddar ner från google, jag brukar ta backup på min webläsare och ha som grund vid nyinstallation.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Svar på tråden: Nej, det gör jag inte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

Jag använder Google chrome för att jag vill använda Google chrome.. The End.

Då måste jag också säga jag använder FF Aurora för jag vill och faller mig i smaken.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk

Orkade inte med FFs ständiga krascher pga flash så bytte till Chrome. Hur skönt som helst att surfa runt på YT utan frysningar, krascher och videoklipp som visades fel.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5800X3D | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W |
Samsung Neo G9 57" | Corsair K100 Air | Naga V2 Pro

Permalänk
Medlem

Ni som kör chrome, får ni inte ont i ögonen när ni navigerar på en sida och hela sidan blinkar till varje gång ni trycker nånstans? Fick huvudvärk efter 5 minuter när jag försökte gå över till chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Ni som kör chrome, får ni inte ont i ögonen när ni navigerar på en sida och hela sidan blinkar till varje gång ni trycker nånstans? Fick huvudvärk efter 5 minuter när jag försökte gå över till chrome.

Va?

Jag märker inget "blinkande".

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Va?

Jag märker inget "blinkande".

Gå in på en site utan vit bakgrund så kommer du märka att hela sidan blinkar vitt när du trycker nånstans precis innan den ska ladda.'

Edit: Märkte nu att firefox också gör det på sweclockers, fast inte på nån annan sida, haha.

Permalänk
Medlem

Måste man välja??
Undrar om det bara är jag som gillar båda och använder dom ungefär lika mycket.

Permalänk
Medlem

För chrome helt enkelt fungerar, har gott om plugins och att man kan ta med sig sina bokmärken överallt! har de både i mobilen och i plattan och alla datorer jag sätter mig vid, bara och ladda ner chrome och logga in!

Sen är det ruskigt snabbt att starta, speciellt på SSD och så fungerar faktiskt html5 som det ska så man slipper använda bloatware flash!

Permalänk
Medlem

Först bytte jag från IE till Firefox efter att teckensnittet hos IE såg förjävligt ut oavsett om man stängde av cleartype eller ej. Sen gjorde Firefox likadant och texten blev fruktansvärd oavsett om man stängde av GPU-accelererade teckensnitt eller ej. Nu kör jag Chrome och har så gjort länge och texten ser fortfarande förjävlig ut på både Firefox och IE så har inget val. Tycker dock Chrome är riktigt bra ändå. Adblock funkar och några mer avancerade saker har jag ingen nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Rakt på! Varför?

Jag tycker den är helt värdelös! Ok, det är väl att ta i, den gör ju det den ska.

Men, den kan ju inte mätta sig med Firefox när det kommer till anpassning.

Och kom inte med "hastighetsgrejen" eller "det är så stilrent"

Den är ju så låst och det går inte att anpassa! Jag fixar räven som jag alltid har gjort, så som jag vill ha det! Och får mig är det väldigt viktigt att jag får ha mina knappar där jag vill! Jag har enbart kört med räven som förstaläsare, även när Chrome kom. Och jag fattade att många lämnade Firefox då, för Chrome var snabbare!

Men hallå, ärligt talat vilken är skönast, helt ärligt talat. Jag märker ingen skillnad på
hastigheten!! !!

Så varför är Chrome så mycket bättre? Varför tycker du det?

Snabbare, stabilare och äter inte lika mycket resurser.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Chrome använder mer RAM än både Firefox och Opera men jag upplever det fortfarande snabbare. Kan inte någon låsa den här meningslösa tråden? Handlar mer om tycke och smak, jag tror inte Firefox kommer överleva i längden. Därför väljer jag Chrome.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Nähe och varför tror du inte Mozilla Firefox överlever. Berätta varför?

Vore kul om någon jämförde följande webbläsare

Firefox Aurora
Chrome Canary
Opera Next

Jag tror det skulle bli jämt på den punkt som folk har nämnt i tråden. Då menar jag främst snabbhet. Alla dem här tre är väldigt lika i snabbhet. Vill man leva kvar i det förgångna och tro att Chrome är snabbast så får man väl göra det.

Sedan den som tror Mozilla Firefox är dött har fel så det skriker om det. Mozilla har fler projekt än bara webbläsaren. Det finns mycket mer bakom själva webbläsaren som Mozilla utvecklar via open source rättigheter. Som i sin tur är spännande projekt för den som vill involvera sig i open source projekt.

Permalänk
Medlem

Det är nu som comebacken kommer komma för Firefox. Deras nya motor IonMonkey skall bli riktigt spännande och är enligt tidiga tester snabbare än Chrome.

Sedan har vi deras nya gränssnitt Australis. Hoppas dock att den blir bra och att man eventuellt kan behålla dagens utseende om man inte är nöjd, väldigt nöjd med dagens gränsnitt.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB