Grafikprestanda i Far Cry 3

Permalänk
Avstängd

Flyter på över förväntan med ett hd7750. Bättre än 2an, men inte lika intressant som 1an var så många år sedan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av mojoman:

Det är inte helt sant. Billigaste 7970 hos Inet 3340 kr och det är inte GHz versionen. Billigaste GTX 670 hos Inet 3203 kr.

Det är inte heller helt sant. Tar man det billigaste 7970 GHz kortet kostar det 3805 kr och det billigaste GTX 680 kostar 4100 kr. Sedan finns det så klart dyrare kort, men att rakt av säga att GTX 680 är 1000 kr dyrare stämmer inte.

Inet är inte särskilt billiga. Titta på prisjakt istället.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av mojoman:

Det är inte helt sant. Billigaste 7970 hos Inet 3340 kr och det är inte GHz versionen. Billigaste GTX 670 hos Inet 3203 kr.

Det är inte heller helt sant. Tar man det billigaste 7970 GHz kortet kostar det 3805 kr och det billigaste GTX 680 kostar 4100 kr. Sedan finns det så klart dyrare kort, men att rakt av säga att GTX 680 är 1000 kr dyrare stämmer inte.

Inet har bland de dyraste priserna för grafikkort från AMD.

Permalänk
Medlem

Körde 10 min i början på "Very High" och MSAA på x2, bl.a. Grafikkort i sign (7870). Inga explosioner än men lite eldstid och allmänt runtspringande. Jag måste säga att det känns som det flyter väldigt bra. Installerade även nya patchen, 1.01 eller vad den hette. Det är ju inte konstant 60 FPS, men så länge det ligger över 40 så brukar jag vara nöjd i SP-spel. Blir nog lite körigare när bilar börja flyga i luften dock. Inte testat MP än men det lär ju kräva en ganska rejäl nedsänkning i bildkvalité.

Hur verkar spelet då? Roligt måste jag säga! Brukar inte vara mycket för SP i FPS-spel men det här verkar skoj. Spelade bara FC2 en liten stund så är ingen inbitet fantast i trilogin.

Hur är grafiken? MYCKET bättre än känslan man får av filmerna man sett. I like it!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Inet är inte särskilt billiga. Titta på prisjakt istället.

Skrivet av FribBe:

Inet har bland de dyraste priserna för grafikkort från AMD.

Blev ingen skillnad.
7970 - 3127 kr. GTX 670 - 2995 kr
7970 GHz - 3495 kr. GTX 680 - 3834 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av mojoman:

Blev ingen skillnad.
7970 - 3127 kr. GTX 670 - 2995 kr
7970 GHz - 3495 kr. GTX 680 - 3834 kr

7970 GHz Edition presterar bra mycket bättre än GTX 680.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

7970 GHz Edition presterar bra mycket bättre än GTX 680.

Inte i Far Cry 3, tydligen. Det är väl det tråden handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mojoman:

Inte i Far Cry 3, tydligen. Det är väl det tråden handlar om.

Kommer med framtida drivrutiner.

Permalänk
Avstängd

Jag ser fram emot att spela Far Cry 3 ... om några år när jag har en dator som kanske kan klara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor555:

och alla dessa trådar om att 7970 är bättre gtx680, här är resultatet!

Och dessutom inte alls har samma problem (i princip obefintligt) med micro-stuttering mot vad tex 7970 CF har. Nvidia är självklara valet om man satsar på en riktig high-end-dator iaf. Har man begränsat med pengar och vet att man inte kommer att köra två grafikkort i framtiden är väl ändå 7970 ett rätt prisvärt GFX. Själv så blir det ett GTX 690 inom kort och jag hoppas på att kunna spela BF3 och testa FC3 i högre grafikinställningar med bättre framerate än vad jag har nu Känns definitivt som Nvidia har ett rätt rejält övertag just nu! Kul att det ändå går fram och tillbaka mellan AMD och Nvidia så att priserna pressas och det blir riktig konkurrens!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Så du säger att, det där är den lägsta FPS kortet kommer producera och samtidigt den mest genomsnittliga?
Bullshit and you know it.

Det är som att benchmarka Crysis endast på Island(vilket dumt nog folk gör LOL) När det intensiva kommer mycket senare.

Varför måste scenerna vara automatiserade? Kan inte Jonas eller han den andra personen faktiskt lyfta på fingrarna lite?
Hade de ett möte att passa eller något? Varför stressa ut allt direkt och göra så lite som möjligt?

Dom hade kunnat tagit en bil och åkt från A till B 10 gånger, och skjutit på samma tunna 10 gånger.
Det ger samma sak 10 gånger i princip.

Varför inte köra samma sak som pcgh.de? Fruits of the Jungle.

Håller faktiskt med dig, det finns rätt många scener där man sitter i en bil medan en NPC kör, och man får identiska upplevelser varje gång, det har gett mer än detta, dock funkar ju ändå testet okej för att jämföra hur de olika korten presterar i relation till varandra, men om man vill veta om man kommer kunna spela på ultra med hygglig FPS så är det heltkasst.

Skrivet av FribBe:

Kommer med framtida drivrutiner.

Börjar nästan kännas som att det är AMDs motto; "Kommer i framtiden". Hur kan du säga att det är mycket snabbare om det inte blir det för än med framtida drivrutiner som du inte vet någonting om? Bara lite nyfiken

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Hmm, tycker det verkar som lite låga resultat för 7970 i testet. När jag själv testade så fick jag typ alltid runt 90 FPS vid områden med mycket saker. Lägsta FPS har varit 68 FPS med skjutande och explosion vid område med mycket saker. När det inte händer så mycket, typ inne i djungeln så får jag 130 FPS. Jag körde "1080P", Ultra-preset, 4xMSAA, HBAO.
Visst, min klock är ganska mycket högre än stock, men det "lustiga" är att jag typ kör 12.7-drivern och inte de nya beta-drivrutinerna. Något som inte stämmer?

Permalänk
Avstängd

1 timmas lirande och jag kliar mig i huvet WTF! är det här för uruselt spel.

Från ettan som var ett schyst spel till 2a som var utom all kritik och nu detta som är ännu sämre.
Nej fi fan trodde på ett nytt grymt Far Cry men vad är detta för skräp?

Uninstall beep! klart!

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett 5870 och kör på high utan minsta lagg. Det enda lagg som uppkommer är i laddning och det spelar ingen roll för gameplayen

Permalänk
Medlem
Skrivet av reedx000:

Jag sitter på ett 5870 och kör på high utan minsta lagg. Det enda lagg som uppkommer är i laddning och det spelar ingen roll för gameplayen

Samma för mig, Tycker spelet ser väldigt bra ut i High så kommer nog forsätta köra med mitt 5870 ett litet tag till.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

så vad ska man köpa crysis till? Ps3 eller pc? vad ger bästa upplevelsen? vad lämpar det sig bäst till?

Ps3 kan du nog glömma om du vill ha ögongodis och mer än 30 fps

Skrivet av ParasiteX:

Bara synd att MSAA är buggigt som kuken i spelet.

Herrn skall kanske uppsöka en läkare om kusartrumpeten finnes

Skrivet av THB:

Tror nog Far Cry 3 blir lite för svettigt för mitt ynkliga 560 Ti och 2560x1440
Börjar bli dags att införskaffa lite fetare grafikkort tror jag.

Sitter i valet och kvalet, men bestämt mig för att vänta till nästa generation. Går ju att klocka lite så får man någon ruta mer iaf. 2560x1440 kan dock vara att dra det hela lite till ytterligheterna.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

Jävlar va folk klagar. Släng er dator åt helvete för det är ju fan inget spel som passar någon längre.
Först hajpas det sönder i sexton år från rykte till release, sedan spottas det på varenda jävla spel som släpps.

Släpp det förfan. vi kommer aldrig komma tillbaka till 90´talet då spelen gjordes unikt till olika plattformer.
Lira harpan med era vattenkylda monsterdatorer, så slipper ni gråta över dåliga portningar.

Jävla snorungar.

God Jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirty_Harry:

Jävlar va folk klagar. Släng er dator åt helvete för det är ju fan inget spel som passar någon längre.
Först hajpas det sönder i sexton år från rykte till release, sedan spottas det på varenda jävla spel som släpps.

Släpp det förfan. vi kommer aldrig komma tillbaka till 90´talet då spelen gjordes unikt till olika plattformer.
Lira harpan med era vattenkylda monsterdatorer, så slipper ni gråta över dåliga portningar.

Jävla snorungar.

God Jul.

Det är ju faktiskt inget som tvingar en att köpa saker man tycker är skit så helt rätt, släng ut era datorer

Permalänk

Jag är fan inte insatt i hur Far Cry 3 är skapat eller så, men det här spelet känns verkligen inte nyskapande. Möjligtvis så kan storyn vara ganska bra men dessvärre 'theme park'.

Testade själv spelet på ultra-inställningar och det flöt relativt bra, men ser det verkligen bra ut? nä, finns inget upphetsande över grafiken. Kör för övrigt 2600k, 16gb ram och gtx580.

Jag vet inte om FC3 är en konsolport heller, men den grava känslan fick jag direkt i menyn första gången jag startade spelet. Även hela upplägget skriker konsolport. T ex "mash space" för att göra något i en cutscene... nä....

Nej tack till det här spelet, tur att man inte la ut en krona på att testa det i alla fall

edit: dirty harry sluta vara så förbannat svensk. Kanske spelmakarna kan ta och bli bra på att göra spel igen? Du vet, man måste anpassa sig för att överleva. Vill konsumenterna inte ha skit så kan dem inte fortsätta producera skit heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodfan:

Hur tror ni jag klarar mej med ett 5850?, är det kört?

Du överlever jag kör med ett 5770

Permalänk
Medlem

Hur vet alla att det är dåligt optimerat? Hur vet ni vad som krävs för att beräkna skuggor, ljus och diverse annat roligt? Kan det inte vara så att spelet kräver en del av er dator och att det inte är en dålig portning?

Jag har som sagt ingen aning, men det skulle vara kul att få veta så jag också kan vid nästa "stora" spelsläpp kan spy lite galla över spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Jag kör med 310.64
SLI fungerade inte för mig i DX11, bara i DX9.
Körde igång Nvidia Inspector och valde Far Cry 3 i listan och pekade på farcry3_d3d11.exe
Gick från GPU1:99% GPU2:0% till 90-97% på båda GPU:erna.

Jag gjorde samma sak, vart ingen skillnad

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hur vet alla att det är dåligt optimerat? Hur vet ni vad som krävs för att beräkna skuggor, ljus och diverse annat roligt? Kan det inte vara så att spelet kräver en del av er dator och att det inte är en dålig portning?

Jag har som sagt ingen aning, men det skulle vara kul att få veta så jag också kan vid nästa "stora" spelsläpp kan spy lite galla över spelet.

Nu har jag inte hunnit prova spelet än så jag vet inte om det gäller för just detta, men generellt sett så är det ganska enkelt: Om spelet är betydligt mer krävande än allt annat, men inte är något steg upp i grafik eller annan teknisk förbättring... då är risken rätt stor att optimeringen är dålig.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jo, det verkar lite som att många sätter likhet mellan "inte så hög fps på min nya dator" med "dåligt optimerat".
Precis som att folk här, generellt, överhuvudtaget visste hur koden såg ut och om det finns ställen i den där man kan göra stora optimeringar.
Dessutom kan ju lika gärna problemet vara att drivrutinerna för ens grafikkort inte är tillräckligt bra.

Skrivet av Dirty_Harry:

Jävla snorungar.

God Jul.

Kan både hålla med och samtidigt delvis inte här.
Jag tycker också att många verkar vara lite för kräsna och sågar spelet utan att på ett konstruktivt sätt tala om varför de tycker att det suger så.
Det har ju trots allt fått toppbetyg nästan överallt, så någonting bra måste det antagligen ändå finnas här.
Tycker också att det är lite tråkigt att folk bara anstränger sig för att hitta fel och se det negativa i alla spel istället för att uppskatta det som finns.

Men med det sagt så håller jag helt med om att konsolerna dragit ner många spel i skiten och hållit tillbaka utvecklingen.
Spelen är naturligtvis inte nödvändigtvis kassa för det. Det kan vara helt ok ändå, men när man tänker på hur bra det skulle kunna vara blir man lite purken...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Nu har jag inte hunnit prova spelet än så jag vet inte om det gäller för just detta, men generellt sett så är det ganska enkelt: Om spelet är betydligt mer krävande än allt annat, men inte är något steg upp i grafik eller annan teknisk förbättring... då är risken rätt stor att optimeringen är dålig.

För egen del har jag ibland svårt att avgöra om något är krävande eller inte, men visst kan man inte se det så är det kanske en onödig feature.

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett GTX 570 och jag lirade på Mellan/hög grafik utan problem. Läste sen här och installerade nya drivrutiner och när jag testar spelet nu så hackar hela spelet från själva menyn och inne i spelet. Vad kan ha hänt?

EDIT: Det är så på alla spel för mig nu. Kan någon förklara hur man avinstallerar drivers på bästa sätt?

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Tjänsten för farcry 3 är inte tillgänglig... Hur ser det ut för er, kan ni spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

1 timmas lirande och jag kliar mig i huvet WTF! är det här för uruselt spel.

Från ettan som var ett schyst spel till 2a som var utom all kritik och nu detta som är ännu sämre.
Nej fi fan trodde på ett nytt grymt Far Cry men vad är detta för skräp?

Uninstall beep! klart!

Kan du inte utveckla lite vad som är så dåligt jämfört med andra spel i samma schanger? Har bara testat lite än så länge men kan säga att med fulla inställningar är det nog LÄTT det snyggaste PC liret jag spelat. Det lilla jag spelade var också ganska roligt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Roligt att Crysis (2007) är snyggare.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

gillar spelet, inget att klaga på egentligen då det flyter på som smör för min del, det ser jävligt bra ut också men det är ganska sjukt egentligen att Crysis, 5 år gammalt spel fortfarande håller rent grafikmässigt, även om jag på något sätt inte tycker att Far Cry 3 ser dåligt ut.. men 5 år, det är fan ett halvt decennium

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5