Säljare skickade dåligt packeterad skärm som gick sönder.

Permalänk
Medlem

Säljare skickade dåligt packeterad skärm som gick sönder.

Hej! Köpte i början av månaden en skärm hära på sweclockers. Förde över pengarna och ca en vecka senare fick jag skärmen. Kollade paketet och inga skador på kartongen. Men då jag öppnade paketet så hadde skärmfoten brytits sönder. Kontakade säljaren och sa att den var trasig och att det inte var skador på utsidan av kartongen utan det var den dåliga packningen invändigt som hadde låtit skärmen studsa omkring inuti kartongen. Han sa iaf att han skulle kontakta DHL dagen därpå. Väntade 3 dagar på att han skulle höra av sig men ingen svar så jag kontaktade honom och då svarade han,

"Har pratat med DHL flera gånger och skickat in bild på paketet, tyvärr dom kan inte betala ut någon ersättning då paketet tydligen inte var försäkrat"

Sa då till honom att det är inte mitt fel att skärmen gått sönder och att han antingen får ta tillbaka den eller bara ge mig pengarna tillbaka. Sett honom inloggad minst 2 gånger efter jag skickade meddelandet till honom utan att han svarar. Hur tycker ni att jag ska gå vidare?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Tråkigt när sådant händer. Som jag ser det så är det han som packat skärmen dåligt och han som ska ta tillbaka den eller sätta tillbaka dina pengar.Han skriver att det "tydligen inte var försäkrat", menar han då att han har betalt för försäkring men det blev ändå inte försäkrat? Eller att han bara inte har försäkrat det helt enkelt?

Permalänk
Medlem

Rent juridiskt kan du inget görs, när köp mellan privatpersoner sker finns det inget krav på återköp även om köparen är missnöjd.

Då det är en fraktskada är det ännu värre, säljaren har inte ens nödvändigtvis gjort något fel.(juridiskt)

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Hade inte heller tagit tillbaks den om jag var säljaren. Kan ju lika gärna vara du som tappat den när du packade upp den, inget jag hade velat ta ansvar för. Skickar man iväg en hel skärm så har man nog hållit sin del av avtalet.

Permalänk
Skrivet av muppens:

Rent juridiskt kan du inget görs, när köp mellan privatpersoner sker finns det inget krav på återköp även om köparen är missnöjd.

Då det är en fraktskada är det ännu värre, säljaren har inte ens nödvändigtvis gjort något fel.(juridiskt)

Självklart har han gjort fel, säger sig själv.

Skrivet av cracko:

Hade inte heller tagit tillbaks den om jag var säljaren. Kan ju lika gärna vara du som tappat den när du packade upp den, inget jag hade velat ta ansvar för. Skickar man iväg en hel skärm så har man nog hållit sin del av avtalet.

Önskar verkligen inte dig som säljare, vad är chansen att man tappar en skärm? och hur stor är chansen att man klagar till köparen om något man själv åstadkommit.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Hade inte heller tagit tillbaks den om jag var säljaren. Kan ju lika gärna vara du som tappat den när du packade upp den, inget jag hade velat ta ansvar för. Skickar man iväg en hel skärm så har man nog hållit sin del av avtalet.

Håller helt med. Har sålt mycket på Swec och råkat ut för många köpare som försökt lura tillbax pengar och som hotat och varit mycket otrevliga när man inte gjort något fel.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Hade inte heller tagit tillbaks den om jag var säljaren. Kan ju lika gärna vara du som tappat den när du packade upp den, inget jag hade velat ta ansvar för. Skickar man iväg en hel skärm så har man nog hållit sin del av avtalet.

Hoppas fler ser denna kommentar så du aldrig får något sålt hära på forumet.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Håller helt med. Har sålt mycket på Swec och råkat ut för många köpare som försökt lura tillbax pengar och som hotat och varit mycket otrevliga när man inte gjort något fel.

Inte gjort något fel? Så man har gjort rätt då man inte använder emblage som hindrar sakerna att gå sönder?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Muppen har halft rätt, är varan skadad och säljes som icke skadad är det en tvist som sköts av tingsrätten om personerna inte kan komma överrens dock är det svårt att bevisa och väldigt låg prio så kan ta väldigt lång tid att få tvisten löst, men man har faktiskt reklamationsrätt även i privata köp om varan inte är som beskriven.

Men är det en fraktskada överlåts hanteringen till posten, då är det posten du måste vända dig till och de i sin tur avsäger sig mycket ansvar om man inte skickat saker rätt, det du möjligen kan visa är att säljaren gjort fel här men det är även det extremt svårt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

Tråkigt som fan när säljaren inte kan packa in grejerna ordenligt...Hoppas killen får dåligt samvete och ger tillbaka en summa ialf!

Kan man inte hänga upp skärmen på väggen?

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Inte gjort något fel? Så man har gjort rätt då man inte använder emblage som hindrar sakerna att gå sönder?

Berättar bara om mina erfarenheter. Möjligt att han har gjort fel, men det är ju omöjligt att faktiskt bevisa vem som gjort fel i detta fallet?

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk

Lär ju vara köparens eget fel om han inte begärt och betalat för försäkrat paket !! dumsnål kallas det i min värld !!

Permalänk

Jag håller med att man ska se till att få varorna skickade med försäkring för då tror jag även posten (logestik företag) är lite mer rädda om paketet iom att annars får dom punga ut pengarna!
men sedan så borde man nog inte skicka en skärm på fot oftast brukar den komma vid sidan om om jag inte har helt fel!

han borde iaf ersätta dig med en ny fot eller liknande! kostar väll inte mer en tvåhundring!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Jag betalade frakt för ett för ett spårpart försäkrat paket. Tror ju att säljaren ljuger så det står härliga till. "pratat med dom flera gånger" Ingen försäkring. Han skulle använda schenker kom vi fram till först och dom vet jag har försäkrat sen medelade han mig att det vart DHL.....

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk

och varför ska säljaren ersätta en ny fot?? hand har ju gjort det han skulle dvs skickat skärmen till köparen som tydligen ville vara "dumsnål" och inte betala det lilla extra för försäkrat paket. jag tycker det hela är köparens ansvar när han ville vara "dumsnål"
MEN som säljare kunde han ju ha packat lite bättre kan man ju tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Självklart har han gjort fel, säger sig själv.

Önskar verkligen inte dig som säljare, vad är chansen att man tappar en skärm? och hur stor är chansen att man klagar till köparen om något man själv åstadkommit.

Kan du peka på vad som juridiskt säger att han gjort fel, juridiskt? Jag försökte iallafall understryka att det jag sa är hur det är (eller åtminstone vad jag har för mig).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

aha så du betalade för försäkrat paket,ja då var det ju en helt annan sak så ignorera mina tidigare inlägg

Permalänk
Medlem

Säljaren har tydligen pakat dåligt och borde ge tillbaka pengarna.
Då säljaren ansvarar för packningen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är säljaren som packeterat undermåligt så är det hans ansvar att ersätta skadan, för jag antar att TS inte specifikt bad om en ej-tillräcklig förpackning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Jag betalade frakt för ett för ett spårpart försäkrat paket. Tror ju att säljaren ljuger så det står härliga till. "pratat med dom flera gånger" Ingen försäkring. Han skulle använda schenker kom vi fram till först och dom vet jag har försäkrat sen medelade han mig att det vart DHL.....

Kom ni överens om att det skulle skickas försäkrat ?
Vad säger DHL när du ringer då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Med tanke på att det är säljaren som packeterat undermåligt så är det hans ansvar att ersätta skadan, för jag antar att TS inte specifikt bad om en ej-tillräcklig förpackning?

Ytterligare problematik är att den externa förpackningen ej var skadad. Men gällande ansvar, nej det är (kanske tyvärr?) inte juridiskt säljarens ansvar att ersätta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Ytterligare problematik är att den externa förpackningen ej var skadad. Men gällande ansvar, nej det är (kanske tyvärr?) inte juridiskt säljarens ansvar att ersätta.

Citera gärna lagen som du syftar på.

Permalänk
Medlem

skärmfoten? är väl bara att skruva dit ett vesa-stöd och fästa på väggen. själv skriver jag i auktionen eller annonsen att jag inte tar ansvar för fraktskador när jag säljer saker, isf får köparen betala för försäkringen... jag brukar dock packetera väl... hur som helst har man inte samma rättigheter när man handlar av en privatperson och man måste vara beredd på kompromisser när man köper begagnat, be honom skjuta till någon hundralapp för vesa-stödet.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Enligt mig har säljaren gjort fel.

Varan skall enligt beskrivning levereras i samma skick, både juridiskt och "etiskt" självklart. Varan skall enligt överenskommelse skickas på det sätt som sagts i "avtalet". Om köparen betalar frakten för posten (som är mycket dyrare än t.ex DHL och schenker) men säljaren skickar med ett annat "billigare" företag, har han brutit mot avtalet som var sagt.
När jag har sålt saker på Swec har jag skickat med posten, dels för att du kan få en vettig försäkring på det och att det är någon form av "standard" (folk har rätt nära till utlämningsställena). Har tagit 100:- i frakt av personerna men kostat mig 150:-, folk är snåla när det gäller fraktkostnader. Dock har alla paketen kommit oskadda och köparna uppskattar att få ett kolli ID precis när jag har skickat det!
Paketeringen brukar jag spara kartonger från gamla beställningar, t.ex från CDON som brukar skicka med massa "luftkuddar" som jag fyller ut med, eller använder jag tidningspapper i tjockt lager som jag "bollar ihop" till ett dämpande material.

Att skicka en skärm skyddat är inte svårt och att skicka paketet med bristfällande paketerat inuti är bara rent av slarv. Riktigt dåligt och det är säljarens ansvar att paketet är rätt paketerat! där kan tyvärr inte köparen påverka speciellt mycket.
Tror inte någon skulle acceptera ett företag skicka med bristfällande paketering, även om paketet kom fram oskadd!

TS: Om det inte löser sig önskar jag att du namnger medlemmen så du varnar oss andra vem man inte skall handla av!

Permalänk
Medlem

Köpte en dator, som kom fram med trasig skärm (datorn var inlindad i vanliga plastpåsar dom packmatarial). När säljaren inte ville skicka tillbaka pengarna( i utbyte mot datorn, fyllde jag i en stämmningsansökan och skickade en kopia till han, med en notis att jag lämnar den hos polisen innan veckoslutet. Pengarna kom ganska fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Självklart har säljaren gjort fel. Att det sedan kan vara svårt att bevisa/få rätt är en annan sak.

Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Rent juridiskt kan du inget görs, när köp mellan privatpersoner sker finns det inget krav på återköp även om köparen är missnöjd.

Då det är en fraktskada är det ännu värre, säljaren har inte ens nödvändigtvis gjort något fel.(juridiskt)

Exakt finns inget du kan göra! Såvitt jag vet finns det inget ordentligt omdömes system som t.ex Tradera här på swec. Fattar inte varför, skulle själv aldrig handla dyra saker här.

Bara bita i det sura äpplet och gå vidare. Jag hade iaf inte betalat en spänn tbx. Då det likaväl kunde ha varit du som har förstört den!

Minns en annan grej om ett bilköp. En vecka senare ville personen ha tillbaka pengarna då något fel uppstod.

Permalänk
Medlem

I min värld är det alltid avsändaren som har ansvaret för att varan är väl paketerad, så den inte skadas under leveransen.

Har handlat en hel del på Blocket/Tradera och fått den ena skräckpaketet efter det andra, men en hel del seriöst paketerade varor.
Bland de senaste var ett moderkort som skickades i en ICA-kasse..........
Vet man inte hur man ska paketera, ska man inte skicka saker man säljer, utan bara erbjuda hämtning/utkörning.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

En intressant sak gällande försäkringar på paket är att godset vanligtvis ska vara väl emballerat för att försäkringen över huvud taget ska gälla. Klart att säljaren i alla fall ska betala tillbaka en del av summan, för oavsett om denne friskrivit sig från skador som uppstår vid leverans eller ej så kan det ju inte vara så svårt att risken för skador är uppenbar om man endast lägger skärmen i en kartong och skickar iväg...

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Hade ju varit intressant med en mer detaljerad beskrivning av hur skärmen var förpackad till att börja med samt skadans omfattning, gärna med lite bilddokumentation?