Säljare skickade dåligt packeterad skärm som gick sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13§ Köplag (1990:931):

13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.

Alltså står säljaren för risken innan varan avlämnats till köparen för uthämtning. Detta betyder att säljaren ska stå för alla skador som uppstår fram tills dess. Säljaren kan inte skylla ifrån sig på leverantören utan detta är något som ska tas hand om separat mellan säljaren och leverantören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

I min värld är det alltid avsändaren som har ansvaret för att varan är väl paketerad, så den inte skadas under leveransen.

Har handlat en hel del på Blocket/Tradera och fått den ena skräckpaketet efter det andra, men en hel del seriöst paketerade varor.
Bland de senaste var ett moderkort som skickades i en ICA-kasse..........
Vet man inte hur man ska paketera, ska man inte skicka saker man säljer, utan bara erbjuda hämtning/utkörning.

På Tradera är det åtminstone lätt att se vilka man ska undvika! Övriga sajter undanbedes av principskäl.

Permalänk
Medlem

Postar min fråga igen:

Vet inte om jag är dum, men är inte det där den skärmen som i annonsen säljes som defekt. Det är inte så att du missade det och på detta sätt försöker få igen pengarna?

Skärm 1:
Samsung 2233RZ 120hz Defekt
Skärmen visar bild i allt ifrån ett par sekunder till 5 min sen blir det svart. Led lampan lyser dock fortf. som visar att skärmen är igång.
Annars är skicket bra med få skavanker och har fungerat ypperligt tills för nån dag sen.

Pris: BUD!

Permalänk
Skrivet av Jays_swe:

http://i47.tinypic.com/2mgqc7d.jpg

Sen låg kablar och resterande av foten löst på skärmen... Ingen frigolot på den sidan av skärmen man ser på bilden.

Efter att ha förstorat bilden och "kontrollerat" hela bilden, syns det klart och tydligt att foten HAR tagit i kartongen som skapat märken efter sig.

Detta kan ha uppstått pga paketet har "kastats" runt, gjort att foten har slagit i och knekts därefter. Dvs både dålig hantering och väldigt dålig paketering!. Foten har fått en smäll under transport mer än 1 gång, det ser man på "jacken" i kartongen. Troligtvis har skärmen rört sig från sin "frigolitposition"/ hoppat ut frigoliten som gjort att det har varigt möjligt.

Detta är en fråga av dåligt paketering, där är grunden på problemet. Det "syns inte" på utsidan, men på insidan ser du allt att den har rört sig.

Jag tvivlar inte på TS om sin ärlighet, tror han har sagt precis som det är. Bevisen som hittas förstärker till hans fördel.

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på TS eftersom det i annonsen klart framgår att det är en defekt skärm som han köpt från början, dock inte foten.
Märket i kartongen borde vara betydligt större.
Nåväl vi kommer aldrig få reda på sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

http://i47.tinypic.com/2mgqc7d.jpg

Sen låg kablar och resterande av foten löst på skärmen... Ingen frigolot på den sidan av skärmen man ser på bilden.

Låg skärmen löst i kartongen med bara frigolit på ena sidan?

Då är man ju inte lite vrickad, om man tror att den är hel när den kommer fram. Om nu säljaren inte hade kvar den andra frigolitbiten, så kunde han iaf fyllt upp kartongen med tidningspapper eller annat utfyllnadsmaterial, så inte skärmen kunde flyga runt i kartongen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Köpte en dator, som kom fram med trasig skärm (datorn var inlindad i vanliga plastpåsar dom packmatarial). När säljaren inte ville skicka tillbaka pengarna( i utbyte mot datorn, fyllde jag i en stämmningsansökan och skickade en kopia till han, med en notis att jag lämnar den hos polisen innan veckoslutet. Pengarna kom ganska fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast då kan väl han bara stämma dig för utpressning eller?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

citerar från en liknande händelse från en annan tråd.

"Fraktskada

Avsändaren ansvarar alltid för att varan paketeras på ett fullgott sätt. Om en väl emballerad vara skadas under leverans kan mottagaren göra en reklamation till speditören.

Om paketeringen, utifrån speditörens bedömning, skulle anses bristfällig är avsändaren skyldig att ersätta den skadade varan."

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Fast då kan väl han bara stämma dig för utpressning eller?

Han lämnade en stämnings-ansökan, det är knappast en grund för utpressning.
Det är skillnad på en stämnings-ansökan och ett hot i still med "Ge tillbaks pengarna, annars kommer jag att skjuta XXX".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det är p.g.a detta jag vägrar skicka paket till folk, oavsett om det går bra eller ej, litar inte på folk helt enkelt,

ont: tråkigt för dig

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Det är p.g.a detta jag vägrar skicka paket till folk, oavsett om det går bra eller ej, litar inte på folk helt enkelt,

ont: tråkigt för dig

Om jag måste skicka grejer brukar det bli stooooora paket med massa bubbelplast etc så man kan hoppa på paketet och varan fortfarande är hel.

Permalänk
Skrivet av junkan:

Jag tvivlar på TS eftersom det i annonsen klart framgår att det är en defekt skärm som han köpt från början, dock inte foten.
Märket i kartongen borde vara betydligt större.
Nåväl vi kommer aldrig få reda på sanningen.

Om foten var defekt skulle annonsören meddelat detta i annonsen, om inte minst till köparen. det förklarar dock inte varför märkena i kartongen ät så "djupa" som de är. (kartong är riktigt stöt tåligt) om det får en direkt smäll, som jag antar det har fått. Då kraften det tar att knäcka sådan plast på det viset tyder på att plasten måste ha varigt riktigt kall. Min samsung skärm har i alla fall ett segare plast som inte splittras som det syns på bilen, där 2 bitar vad jag ser finns. (tjockare bitar?)

Jag ber dig TS, fler bilder på skadan, bitarnas storlek och försök "pussla ihop" bitarna och ta en bild, plast kan du se brytpunkten på, eller vilket håll den har brutits åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Om foten var defekt skulle annonsören meddelat detta i annonsen, om inte minst till köparen. det förklarar dock inte varför märkena i kartongen ät så "djupa" som de är. (kartong är riktigt stöt tåligt) om det får en direkt smäll, som jag antar det har fått. Då kraften det tar att knäcka sådan plast på det viset tyder på att plasten måste ha varigt riktigt kall. Min samsung skärm har i alla fall ett segare plast som inte splittras som det syns på bilen, där 2 bitar vad jag ser finns. (tjockare bitar?)

Jag ber dig TS, fler bilder på skadan, bitarnas storlek och försök "pussla ihop" bitarna och ta en bild, plast kan du se brytpunkten på, eller vilket håll den har brutits åt.

Hade du läst annonsen hade du förstått vad jag menade.

I annonsen framgår det att den aktuella skärmen är defekt och det finns även felbeskrivning.
TS verkar ha trott att han köpt en hel skärm dvs inte läst annonsen fullt ut.
TS kommer då på den briljanta idén att bryta sönder foten för att kunna skicka tillbaka den till säljaren eftersom det felet inte fanns i beskrivningen utan som sagt ett annat fel.

Bara en teori...

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Tittar man på bilden i sin helhet här: http://i47.tinypic.com/2mgqc7d.jpg

Så syns det ju än tydligare att det inte kan ha gått till som ts påstår, om inga skador finns att finna vare sig på utsidan av kartongen eller insidan så är det ju mer troligt att det är ts som har tappat skärmen vid uppackningen och foten är ju lös, varför ligger den då nästan precis där den skall ligga och inte någon annanstans i kartongen.

Det verkar ju vara en efterhandskonstruktion detta...

Tack för bilden, nu kunde jag zooma in och ser en intryck lite ovanför foten OCH ett svart spår.. Det säger bara att skärmen har gått sönder inuti kartongen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av junkan:

Hade du läst annonsen hade du förstått vad jag menade.

I annonsen framgår det att den aktuella skärmen är defekt och det finns även felbeskrivning.
TS verkar ha trott att han köpt en hel skärm dvs inte läst annonsen fullt ut.
TS kommer då på den briljanta idén att bryta sönder foten för att kunna skicka tillbaka den till säljaren eftersom det felet inte fanns i beskrivningen utan som sagt ett annat fel.

Bara en teori...

Mycket väl läst det du har skrivit och annonsen! Jag får bara tvivel då plast som finns i skärmar är av den segare sorten för att klara av "gungningar" och böjningar, t.ex när du ska luta skärmen bakåt/framåt. Hårdplast spricker rakt av om det utsätts för spänningar, om ts hade "tappat" skärmen borde fler skador synas tycker jag.
I kyla blir vilken plast som helst skör, spricker för absolut inget (undantag special plast som till skyfflar) och det kalla klimatet vi har just nu, under transport kan en "tyngre smäll" och bristfällande paketering orsaka sådan skada, då märket i kartongen tyder på att den har tagit i där. Rätt landning, dvs landar platt med följd av kyla och dålig paketering kan mycket väl ha orsakat detta.

Bara en teori här också. Egentligen är det bara TS och säljaren som vet exakt, om det är nu en transportskada eller åverkan.

Permalänk
Medlem

Det var jag som sålde skärmen till TS.
Tycker till att början med att det är förjävligt att TS drar på så stora växlar, vrider på sanning och hotar.

"Det är din värdelösa paketering som har gjort det inte fraktbolaget. Bra nu kontaktar jag sweclockers för iplogg sen polisanmäler jag dig och hänger ut dig på forumet. Trevlig jul förbannade jävla svin!!"
-TS

Och på bilden du la upp på paketet så har du tagit bort hälften av emballaget.
Det stämmer att det bara var en "frigolit-bit" då den andra försvunnit, men denna hade jag ersatt med 4 "luftpåsar", 2 kartong bitar samt fyllt resten av tomrummet med en massor av ihopknycklat papper av tjockare modell. Gjorde även ett "skaktest" och det fanns inga delar som var lösa i paketet.
Har skickat massor av paket i mina dar utan några som helst problem tidigare.

Sen till detta med frakten så valde TS att skicka med billigaste alternativ trots att jag erbjöd mig att skicka med posten.

"Lite mindre än vad jag tänkt mig, men okej du får den.
Kollade frakten innan och hos schenker kostar frakten 99:-
Eller hos posten där den kostar 155:-"
-Jag

Han bjöd 200:- + frakt för skärmen.

Därefter så fick jag 300:- av TS in på kontot, alltså valde han schenker.
Schenker ville inte ta emot skärmen då omkretsen var för stor så därför skickade jag skärmen med dhl som kunde göra det för samma pris.

Detta berättade jag för TS:

"Blev lite strul med frakten..
Schenker kunde tydligen inte ta emot så stora paket på deras vanliga inlämningsställen, men fixar det hos Dhl på måndag.
Ber om ursäkt för dröjsmålet."
-Jag

Förstår att TS är upprörd då foten gått sönder men som säljare kan jag varken ta ansvar för klimatet uppe i Arvidsjaur eller DHL:s pakethantering.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem

Seriöst? Har vi denna diskussionen för 300:-? Jag är lätt på att lägga en tia för att slippa diskussionen, TS. Kontonr?

Dessutom bordes detta lösas med företaget som skickade varan (dock säljarens ansvar att se till så att varan är packad). Är den packad för normal hantering, dvs inte fotboll och baseball som jag vet en del företag hanterar paket som så bör det inte vara några problem.

Permalänk
Hedersmedlem

*Kontolänk borttagen*

Det är inte tillåtet att ge ut personuppgifter (eller länka konton) till andra personer här.

Om ni inte lyckas lösa tvisten på egen hand ber jag er att kontakta redaktionen, det är dock semestertider, så svar kan dröja några dagar.

Hoppas att ni löser tvisten så att alla blir nöjda!

Permalänk
Medlem

Det ä-r alltid skittråkigt när sånt händer, men frågon om man kan göra något är det är väldigt svår. Du måste kunna bevisa att det var något han gjorde fel som vållade skadan. Bara det kan vara svårt att göra och sen är det inte säkert att du får ut något från det ändå. Han har gjort fel, men att får ersättning kan bli svårt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Seriöst, bråk om 300kr? Herregud...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hotfuzz08:

Seriöst, bråk om 300kr? Herregud...

HAHAHA! eller hur som om det vore en ips skärm eller liknande, vi i swec kan inte se vem som har rätt eller fel om nu inte har bevis och vi leker domstol. Men ärligt talat 300kr är förfan inget att grina över. TS får ju bita i sura äpplet för att inte har falt att försäkra paktet med en extra slant. Inte sant

Show some evidence or keep it for yourself

bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

HAHAHA! eller hur som om det vore en ips skärm eller liknande, vi i swec kan inte se vem som har rätt eller fel om nu inte har bevis och vi leker domstol. Men ärligt talat 300kr är förfan inget att grina över. TS får ju bita i sura äpplet för att inte har falt att försäkra paktet med en extra slant. Inte sant

http://www.dvdverdict.com/images/reviewpics/judgejudy02.jpg

Nä eller hur

Inte direkt så att TS kan driva detta vidare heller, en tvist värd 200-300 kr kommer ingen vilja att ta vidare. Det är en alldeles för låg summa för polisen att ens bry sig om.

meme
Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hotfuzz08:

Nä eller hur

Inte direkt så att TS kan driva detta vidare heller, en tvist värd 200-300 kr kommer ingen vilja att ta vidare. Det är en alldeles för låg summa för polisen att ens bry sig om.

För polisen:

http://i.imgur.com/mU3yK.png

Polisen bryr knappast ens om marknaden inom privat-bruk men om flera har anmält en person vid missbruk så betyder det en del hos polisen och då har de orken till att engagera sig.

Är produkten känsligare så är det självklar man skickar via bussgods då de inte misshandlar paket som posten gör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Enligt mig har säljaren gjort fel.

Varan skall enligt beskrivning levereras i samma skick, både juridiskt och "etiskt" självklart. Varan skall enligt överenskommelse skickas på det sätt som sagts i "avtalet". Om köparen betalar frakten för posten (som är mycket dyrare än t.ex DHL och schenker) men säljaren skickar med ett annat "billigare" företag, har han brutit mot avtalet som var sagt.
När jag har sålt saker på Swec har jag skickat med posten, dels för att du kan få en vettig försäkring på det och att det är någon form av "standard" (folk har rätt nära till utlämningsställena). Har tagit 100:- i frakt av personerna men kostat mig 150:-, folk är snåla när det gäller fraktkostnader. Dock har alla paketen kommit oskadda och köparna uppskattar att få ett kolli ID precis när jag har skickat det!
Paketeringen brukar jag spara kartonger från gamla beställningar, t.ex från CDON som brukar skicka med massa "luftkuddar" som jag fyller ut med, eller använder jag tidningspapper i tjockt lager som jag "bollar ihop" till ett dämpande material.

Att skicka en skärm skyddat är inte svårt och att skicka paketet med bristfällande paketerat inuti är bara rent av slarv. Riktigt dåligt och det är säljarens ansvar att paketet är rätt paketerat! där kan tyvärr inte köparen påverka speciellt mycket.
Tror inte någon skulle acceptera ett företag skicka med bristfällande paketering, även om paketet kom fram oskadd!

TS: Om det inte löser sig önskar jag att du namnger medlemmen så du varnar oss andra vem man inte skall handla av!

Hittar du lagrum för dessa påståenden?

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sipe46:

Det var jag som sålde skärmen till TS.
Tycker till att början med att det är förjävligt att TS drar på så stora växlar, vrider på sanning och hotar...

Känns väldigt tveksamt att du har gjort något fel faktiskt, ta det lugnt och tänk inte mer på det, det är ju jul

Permalänk
Medlem

Hahaha seriöst 300:- spänn för en skärm. Om TS har köpt en sån billig skärm får han skylla sig själv. Lägg ner det här skiten nu! Men sipe46, det vore roligt om du har ngn fraktbild på tidningspapper, luftkuddar och så. Vet inte vem man ska tro på men med tanke på hur paketet såg ut som TS la upp och det sipe46 säger så tror jag mer på säljaren än köparen i detta fallet. Men allvarligt vem orkar tjafsa om ngt så meningslöst som detta

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkan:

Vet inte om jag är dum, men är inte det där den skärmen som i annonsen säljes som defekt. Det är inte så att du missade det och på detta sätt försöker få igen pengarna?

Skärm 1:
Samsung 2233RZ 120hz Defekt
Skärmen visar bild i allt ifrån ett par sekunder till 5 min sen blir det svart. Led lampan lyser dock fortf. som visar att skärmen är igång.
Annars är skicket bra med få skavanker och har fungerat ypperligt tills för nån dag sen.

Pris: BUD!

Verkligen inte.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Är principen. Hoppas verkligen alla ni som tycker att säljaren inte har något skyldighet att paketera själv får paket likt denna i framtiden.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Är principen. Hoppas verkligen alla ni som tycker att säljaren inte har något skyldighet att paketera själv får paket likt denna i framtiden.

Ord mot ord.. Det kan lika gärna vara så att vid verkligen inte vill ha en köpare som dig:/

Önskar att vid hade ett bättre sätt att sköta sådana här saker på.

Tills nästa gång tycker jag att alla filmar och tar foton på paketet/paketen innan dom skickar eller öppnar dessa.

Hör du hur dryg du själv låter nu förresten? Du önskar olycka på dom som inte blint tror på dig (en okänd person på internet). Nja.. Inte speciellt bra känsla för dig just nu:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Men nu är det ju du som har skitigt i det blå skåpet, du har ju inte varit helt sanningsenlig från början, du har ju inte berättat att tomrummet bakom skärmen hade en utfyllnad av luftpåsar, kartong och tidningspapper och vidare så har du ju betett dig riktigt illa mot säljaren i ditt mail till honom...

Och allt detta för en skärm som du vet är defekt och som du har betalat 200:- för.

Jag får önska dig en god jul och hoppas att du lär dig något av detta inför framtiden...