[Diskussion] Samsung Galaxy S3 (Android 4.0)

Permalänk
Medlem

MY GOD!
Stort tack. Kommer definitivt köra in det min min s3

Nu slipper mitt 64gb ligga och samla damm

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Enda jag hittat är att CWMinte stödjer exfat.
Så om du använder clockwork mod lika mycket som jag så väljer du 32gb före 64

När man väl får 64gb att funka i cwm med fat32 så säger android att kortet är skadat och behöver formateras som sen i sin tur tar tebax kortet till exfat.

CWM stöder exFAT, inga problem. Dock stöder inte CM exFAT (ren principfråga då exFAT är Microsoft och allt från MS är ren ondska, enligt Linux-nördarna) så om du kör CM eller en CM-baserad ROM så funkar inte exFAT. Finns egentligen ingen vettig lösning på detta annat än att lägga filmen på telefonens interna minne. Har själv försökt både NTFS (där man måste ha en app för att mounta kortet) och ext3/4 (långsam filöverföring i Windows då man måste gå via en logisk brygga).

exFAT är dock inga som helst problem om du kör Samsung stock ROM eller ROM som bygger på stock.

Permalänk
Medlem

As of 2009, an experimental, open-source Linux kernel module that supports the reading of exFAT files is currently under development. A FUSE-based implementation with read/write support is available for Linux as well. Both solutions cannot become an official part of Linux due to the patent encumbered status of the exFAT filesystem.

Skrivet av Marquzz:

CWM stöder exFAT, inga problem. Dock stöder inte CM exFAT (ren principfråga då exFAT är Microsoft och allt från MS är ren ondska, enligt Linux-nördarna) så om du kör CM eller en CM-baserad ROM så funkar inte exFAT. Finns egentligen ingen vettig lösning på detta annat än att lägga filmen på telefonens interna minne. Har själv försökt både NTFS (där man måste ha en app för att mounta kortet) och ext3/4 (långsam filöverföring i Windows då man måste gå via en logisk brygga).

exFAT är dock inga som helst problem om du kör Samsung stock ROM eller ROM som bygger på stock.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 64GB minne i min s3:a och jag kör både CWM, CM10, Omega Rom (bygger på Samsung Stock).. Inga problem med nåt av detta. De enda man måste göra är att formatera sitt 64GB minne till Fat32. De suger lite men vad ska man göra när alla vill så mycket olika liksom. Man får ta de format som alla kan prata. exFat är bra men funkar inte med alla system. NTFS är ju bara lol på..

För att formatera till FAT32 måste man formatera minnet på sin dator. Jag använde min laptop. Också viktigt att minneskortläsaren man har i datorn har stöd för minnen av den sorten SDHX.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Jag undrar över minnessystemet i S3:an. Finns det något sätt (utan att ROOT:a) som man kan få appar att lägga sig på det externa minneskortet? Typ spotify med offlinelistor hade varit gött att ha där. Hjälper ju inte riktigt att ha ett 64gb SD-kort med upplägget som S3:an har där telefonen tror internminnet är ett sd kort. Några tips? Eller är det dags för min första ROOT kanske?

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem

Nu efter att jag uppgraderat min S3a till Android JB 4.1.2 (via Kies med USB-kabel då jag fick stå i kö OTA) så hittar den inte mitt externa microSDHC-kort på 32GB class 10. Jag tänkte avmontera det och sedan montera igen, men det är bara grått där precis som att inget minneskort är i...

Vad kan detta bero på, har fler samma problem och hur löser jag det? Jag ska precis testa att stänga av telefonen, ta ur batteriet och minneskortet och sedan stoppa tillbaka allting. Men jag tror inte att det kommer lösa något, jag harssåklart testat att starta om mobilen.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av aMp:

Nu efter att jag uppgraderat min S3a till Android JB 4.1.2 (via Kies med USB-kabel då jag fick stå i kö OTA) så hittar den inte mitt externa microSDHC-kort på 32GB class 10. Jag tänkte avmontera det och sedan montera igen, men det är bara grått där precis som att inget minneskort är i...

Vad kan detta bero på, har fler samma problem och hur löser jag det? Jag ska precis testa att stänga av telefonen, ta ur batteriet och minneskortet och sedan stoppa tillbaka allting. Men jag tror inte att det kommer lösa något, jag harssåklart testat att starta om mobilen.

Mvh

Formaterat kortet än?
Prövat återställa luren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Formaterat kortet än?
Prövat återställa luren?

Jag har inte formaterat det än då jag har data på det som jag helst vill ha kvar, dock inte dödsviktig och därför jag inte har backup på det.

Jag vill definitivt inte återställa luren med all de anpassningar, inställningar och appar med inställningar/progress I spel osv. Har fått göra det en gång tidare då de bytte kretskort i telefonen och det tog lååång tid tills jag var tillbaka som innan med allt rätt inställt för smidigaste möjliga användning :/

Att ta ur batteri och minneskortet hjälpte som väntat inte. Detta hände även på min SGS2 när jag hade den, och då verkade det som att minneskortet gick sönder helt. Gick inte att hitta via diskhanteraren eller någonting så jag hoppas verkligen att det inte hänt igen. Det var tydligen något som inte var helt okänt med S2an heller.

Visa signatur

PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av aMp:

Jag har inte formaterat det än då jag har data på det som jag helst vill ha kvar, dock inte dödsviktig och därför jag inte har backup på det.

Jag vill definitivt inte återställa luren med all de anpassningar, inställningar och appar med inställningar/progress I spel osv. Har fått göra det en gång tidare då de bytte kretskort i telefonen och det tog lååång tid tills jag var tillbaka som innan med allt rätt inställt för smidigaste möjliga användning :/

Att ta ur batteri och minneskortet hjälpte som väntat inte. Detta hände även på min SGS2 när jag hade den, och då verkade det som att minneskortet gick sönder helt. Gick inte att hitta via diskhanteraren eller någonting så jag hoppas verkligen att det inte hänt igen. Det var tydligen något som inte var helt okänt med S2an heller.

kopiera allt till datorn först sedan formatera om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

kopiera allt till datorn först sedan formatera om?

Det hittar ju inte i datorn eller ens diskhanteraren så att den skulle gå att formatera på det sättet. Annars är ju det en no-brainer hehe

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det hittar ju inte i datorn eller ens diskhanteraren så att den skulle gå att formatera på det sättet. Annars är ju det en no-brainer hehe

Då känns det som att det är kass...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Då känns det som att det är kass...

Precis!

Det konstiga var att minneskortet försvann totalt efter 4.1.2 uppdateringen. Dock har jag för mig att första dagen så avmonterades det och monterades om då och då när man satte på skärmen. Men det är exakt samma fel som jag hade med minneskortet (av annan tillverkare) på min SGS2. Jag kör inga moddar eller liknande, bara vanliga Android med Samsungs GUI.

RMA på minneskortet? Lär ju inte ske snabbt nu så man har till nyår/nyårsdagen med alla helgdagar osv.

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Avstängd

En dag kvar om Samsung ska hålla sitt löfte med att släppa källkoden för HAL, de kommer säkert att pissa på sina kunder som de gjort förr. Lika bra att slå sönder sin S3 så ingen kan använda skiten igen och sedan köpa en Nexus 4.

Permalänk
Skrivet av Skillzore:

Jag undrar över minnessystemet i S3:an. Finns det något sätt (utan att ROOT:a) som man kan få appar att lägga sig på det externa minneskortet? Typ spotify med offlinelistor hade varit gött att ha där. Hjälper ju inte riktigt att ha ett 64gb SD-kort med upplägget som S3:an har där telefonen tror internminnet är ett sd kort. Några tips? Eller är det dags för min första ROOT kanske?

Ingen som har någon idé kring detta?

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk

Någon som fått Premium suit till SIII LTE?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Medlem

Nope, har s3 lte Telia

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Någon som fått Premium suit till SIII LTE?

Testat via Kies om den säger att det finns ny mjukvara till mobilen?

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Skrivet av aMp:

Testat via Kies om den säger att det finns ny mjukvara till mobilen?

står inget på telefonen å kies fungerar inte.
kies vill inte hitta telefonen när jag kopplar in den, står att det behövs ngn drivrutin å sedan något om windows media player.....

Btw vet ngn vad skillnaden på gt-13905n och gt-19305 är? har förstått att bådea finns i sverige

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk

Lånar tråden lite.. Är hehlt ny med Android (iOS innan..), och en sak som jag måste fråga. Kan man ha flera mejlar på E-post-appen, eller går det bara ha en? Jag har just nu två Hotmail och två Gmail, men jag får bara in en Hotmail på E-post och en Gmail på Gmail-appen..

Visa signatur

Har du ett eget företag som skulle vilja ha en egen applikation?
Vill du veta vad man kan ha en egen applikation till som egen företagare?

Tveka inte att höra av dig till mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixNilsson:

Lånar tråden lite.. Är hehlt ny med Android (iOS innan..), och en sak som jag måste fråga. Kan man ha flera mejlar på E-post-appen, eller går det bara ha en? Jag har just nu två Hotmail och två Gmail, men jag får bara in en Hotmail på E-post och en Gmail på Gmail-appen..

Ladda ner Hotmail app, fungerar kanon med flera mailadresser. Ansluter du dina Gmail till "Live" eller vad det kallas så bör du kunna logga in med de där. Jag kan gå in på min @brutalcs.nu mail via hitmail-appen.

Den har dessutom bra funktioner som tyst tid, bättre visning av nail än Gmails app osv!

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Skrivet av FelixNilsson:

Går alldeles utmärkt att ha flera e-post i e-post appen. Själv har jag 4. 1 hotmail, 2 gmail och en jobb mejl. inga konstigheter bara att lägga till kontot så sköter det mesta sig själv. Skulle det krångla så får du gå in på din mejl via webben och hitta e-post servern och lägga till manuellt.

Visa signatur

Desktop:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillzore:

Ingen som har någon idé kring detta?

De går bara flytta appar till minneskorten om de är specifikt anpassade för detta. När det gäller Spotify går det att flytta var den lagrar offline spellistorna. Du måste först ladda ner en gammal version av spotify, innan du loggar in på ditt konto trycker du meny och klickar på inställningsnnappen och väljer var dina offline filer ska ligga. Sedan uppgraderar du applikationen via play.

Du måste alltså använda en gammal version av Spotify. Idioterna tog bort valet i de nyare versionerna. Om du inte hittar en gammal version så hör av dig så kan jag skicka dig en länk.

Om du däremot har root kan du fixa de på egen hand men de krävs root som sagt då.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av radx:

De går bara flytta appar till minneskorten om de är specifikt anpassade för detta. När det gäller Spotify går det att flytta var den lagrar offline spellistorna. Du måste först ladda ner en gammal version av spotify, innan du loggar in på ditt konto trycker du meny och klickar på inställningsnnappen och väljer var dina offline filer ska ligga. Sedan uppgraderar du applikationen via play.

Du måste alltså använda en gammal version av Spotify. Idioterna tog bort valet i de nyare versionerna. Om du inte hittar en gammal version så hör av dig så kan jag skicka dig en länk.

Om du däremot har root kan du fixa de på egen hand men de krävs root som sagt då.

Tack äntligen ett svar!!

Ja, det är väl främst spotify jag tänker på men skulle vara gött att kunna flytta några stora spel dit med, tror det är dags för en root inom kort!
Tack för svaret!!

Visa signatur

Desktop:

Permalänk

Finns det ingen Android tråd här i forumet?

Men hur som helst har inte android någon sida där man kan se vart sin telefon befinner sig på en karta precis som ios och windows phone har?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Finns det ingen Android tråd här i forumet?

Men hur som helst har inte android någon sida där man kan se vart sin telefon befinner sig på en karta precis som ios och windows phone har?

Det finns fullt med androider och trådar här på forumet. Tycker den funktionen du efterfrågar låter helt värdelös. Sidan ska alltså visa en random plats på en karta och sedan visa i vilken riktning från punkten på kartan din telefon befinner sig. Om både Windows Phone och Ios har denna funktion så förstår jag varför så många inte gillar de båda systemen.

Om du söker så får du svar om det finns en androidtråd på forumet eller inte och det finns gratis appar som du kan ladda ned till din telefon, spåra den, låsa den, formatera den, starta alarm m.m. via dator, telefon och sms. Seekdroid heter den appen. Sedan finns det flera andra appar.
Du kan kanske kan söka efter din telefon på din tillverkares hemsida annars så finns det sidor där du kan spåra en mobil om du har dess imei.

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Det finns fullt med androider och trådar här på forumet. Tycker den funktionen du efterfrågar låter helt värdelös. Sidan ska alltså visa en random plats på en karta och sedan visa i vilken riktning från punkten på kartan din telefon befinner sig. Om både Windows Phone och Ios har denna funktion så förstår jag varför så många inte gillar de båda systemen.

Om du söker så får du svar om det finns en androidtråd på forumet eller inte och det finns gratis appar som du kan ladda ned till din telefon, spåra den, låsa den, formatera den, starta alarm m.m. via dator, telefon och sms. Seekdroid heter den appen. Sedan finns det flera andra appar.
Du kan kanske kan söka efter din telefon på din tillverkares hemsida annars så finns det sidor där du kan spåra en mobil om du har dess imei.

Vill kunna gå in i webbläsaren och se vart telefonen befinner sig på en karta kan vara bra om man skulle ha tappat bort sin mobil, vad är det som är värdelöst med det

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Vill kunna gå in i webbläsaren och se vart telefonen befinner sig på en karta kan vara bra om man skulle ha tappat bort sin mobil, vad är det som är värdelöst med det

Ville bara att du skulle lära dig skillnaden på var och vart. När du skrev vart frågade du om en app som visar riktningen till din telefon och inte var den befinner sig.
Efter mitt omogna svar gav jag också ett förslag på en app.

Permalänk
Medlem

Lite information om visseligen inget nytt problem men tänkte länka i alla fall.

Det handlar om alla 16gb galaxy S3 och en bugg i eMMC som "dödar" enheten utan förvarning.
Berörda chip är eMMC: VTU00M, FW Rev: 0xF1 Ni kan kolla om ni har berört chip med hjälp av denna app eMMC Brickbug Check eller kan ni använda chainfires "got brickbug?" det ni är ute efter är bara vilcket eMMC ni har har ni samma som jag nämnde innan så kan er enhet spontant dö utan förvarning om ni inte har en kernel som är säker med samsungs fix.

mer info
Ändå lite mer läsning, länkar till reaserch etc finns i första post.

Tråd på xda som behandlar problemet och fixen från samsung.

Scrolla ner till "Lets get to it... Where is it fixed?" om ni vill veta vad som antas vara säkert och med samsungs update 7 fixar
Alla som har cwm bör absolut kolla igenom så att er recovery kör på en "säker" kernel

Säkra recoverys utöver stock är

Citat:

•PhilZ Touch 4.00-b04 (i9300)
•Siyah 6.0.1.4 (Siyah Kernel users only)
•TWRP 2.3.3.1
•CF-auto-root (stock recovery supplied with this)

Säkra kernels är alla stock för 4.1.2 och fram

Citat:

•XXELKC
•XXELL1
•XXELL4
•XXELL5
•XXELL6
•XXELLA
•XXELLB
•XXELLC

Custom kernels som också inehåller fixen är

Citat:

•Perseus Alpha31+ (i9300 TW)
•Boeffla 2.6 Alpha1 (i9300 TW
•Speedmod K2-5 Test 1 )i9300 TW)
•Yank555.lu 3.0a (i9300 TW)
•Siyah 1.8.7 (i9300 TW & AOSP)
•Yank555.lu 1.4 (i9300 AOSP)

Misstänker att många här redan känner till problemet och fixen men för mig var detta nytt och tänkte informera er som missat detta

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

4.2 läcka ute på samfirmware.

Permalänk
Medlem

Jag läste en gång i tiden att man kan få sin telefon att automatisk ansluta till Wi-Fi när man är hemma samt stänga av låsskärm/pin. Letade lite i morse men hittade ingen sådan inställning. Hur gör man?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9