AMD döper om Radeon HD 7000 till HD 8000 för OEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Hur tänker du nu? Känns som du överskattar konsumenten här. Låt säga att Pär 30 år kommer in och ska köpa en dator, han frågar hos någon av de större el-kedjorna om vilken dator som funkar bra för nyare spel. Han får en rekommendation, säg Derp Extreme delux med 4-kärnig CPU, 16 Gb Ram och Radeon HD 8xxx-grafikkort samt hela 2 TB lagring för ALLA sina filmer...

Säg mig nu, vad har han för intresse av att veta hurvida detta grafikkort härstammar från föregående generation eller inte? Huvudsaken för dessa människor är om de klarar av enda målet eller inte. Där i ligger det en intresse i hur man marknadsför produkten.

Normalsvensson är på sin höjd intresserad av hur många kärnor processorn har, de letar säkert efter Intel core också då de hört att grabbarna på jobbet bubblat om att de ska vara the shit.

Tja, eftersom många stora kedjor skriver "SENASTE GRAFIKKORTET GEFORCE FRÅN NVIDIA MED HELA 2GB MINNE FÖR TUNGA SPEL" och liknande är det ju uppenbarligen en faktor för vanliga svenssons.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Nvidia gjorda samma sak långt innan ATi/AMD började döpa om gamla produkter.

Rätta mig om jag har fel, men Nvidia har aldrig döpt om sitt topp-kort rak av, t.ex GTX 580 = GTX 680.

Här är ju HD 8970 ett HD 7970.
Tycker även synd om alla mindre datorkunniga som kommer höra efter med dom i sin närhet som faktiskt kan något om datorer, och som får tipset att skaffa ett HD 8XXX-kort, men som ovetandes köper en OEM-variant, och därmed köper ett HD 7XXX-kort.

Visst, nu kanske AMDs nästa "riktiga" generation kommer heta HD 9XXX, och då är chansen till förvirring mindre, men tänk om AMDs nästa riktiga generation faktiskt heter HD 8XXX, med den subtila skillnaden att HD 8970 är ett omdöpt HD 7970, medan HD 8970 är ett...HD 8970, är ett HD 8970, är ett HD 8970, är ett HD 8970, är ett HD 8970...*hjärnexplosion*

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det som krävs nu är att nvidia slår sista spiken och lanserar något nytt, då är det monopol..

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jo, tänk på alla nötter som kommer köpa korten i hopp om att de är bättre än förra generationen.

de får faktiskt skylla sig själv.

Ingen har sagt åt dem att man säkert kan jämföra grafikkort enbart via hur stor siffra dess namn innehåller, det är något de fått för sig själva, gör de inte någon som helst prestanda research innan de tar fram plånboken , så får plånboken lida för att det är tomt där uppe

man kan jämföra kort inom en generation hyffsat bra, men så fort man går tvärs över generationer eller tillverkare så finns det inga garantier längre.

inte direkt svårt att gå in på sweclockers och undersöka vilket grafikkort som har längst stapel i testerna direkt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tja, eftersom många stora kedjor skriver "SENASTE GRAFIKKORTET GEFORCE FRÅN NVIDIA MED HELA 2GB MINNE FÖR TUNGA SPEL" och liknande är det ju uppenbarligen en faktor för vanliga svenssons.

Är det inte bara dem som tror att det är en faktor för vanliga svensson? Jag tror att vanliga svensson uppfattar ungefär "SENASTE bla bla bla 2GB MINNE bla bla SPEL!". Burkar bli ungefär det man får ur användare när man frågar vad dem ska/har köpt.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mir0:

kommer alldrig köpa amd kort igen sk**** om nivida's kortet är mindre prestanda för pengarna skäms amd!

Nvidia har gjort detta redan.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

GeForce 8800GT > 9800GT >GTS 250 var vell egentligen samma kort, eller har jag fel?

Både Nvida och AMD (ATI) har ägnat sig åt detta länge. 6770 är ett av de senaste omdöpta korten (5770). Nvida har en fin historik av detta med.

http://www.anandtech.com/show/2731

Citat:

NVIDIA GeForce GTS 250: A Rebadged 9800 GTX+

In the beginning there was the GeForce 8800 GT, and we were happy.

Then, we then got a faster version: the 8800 GTS 512MB. It was more expensive, but we were still happy.

And then it got complicated.

The original 8800 GT, well, it became the 9800 GT. Then they overclocked the 8800 GTS and it turned into the 9800 GTX. Now this made sense, but only if you ignored the whole this was an 8800 GT to begin with thing.

The trip gets a little more trippy when you look at what happened on the eve of the Radeon HD 4850 launch. NVIDIA introduced a slightly faster version of the 9800 GTX called the 9800 GTX+. Note that this was the smallest name change in the timeline up to this point, but it was the biggest design change; this mild overclock was enabled by a die shrink to 55nm.

All of that brings us to today where NVIDIA is taking the 9800 GTX+ and calling it a GeForce GTS 250.

Detta är också "uppfinningsrikt" Börja med 3 olika kort med samma namn:

http://www.anandtech.com/show/5784/nvidia-updates-geforce-600...

Citat:

The next card is the GT 640, the GT 640, and the GT 640. Just like the GT 640M LE, NVIDIA is mixing Fermi and Kepler here in a very odd manner. We have a GT 640 that’s a full GK107 (384 cores) with GDDR5 memory and a fairly high clockspeed, a GT 640 that’s a binned GF116 (144 cores) with DDR3 memory, and a GT 640 that’s a full GK107 (384 cores) with DDR3 memory and lower clockspeeds. Not even the TDP or form factor is consistent among these cards; the GK107 DDR3 card is a low-profile 50W card, while the other two are full-profile 75W cards.

För att sen fylla på med ett ytterligare
http://www.anandtech.com/show/5911/nvidia-announces-retail-gt...

Citat:

NVIDIA Announces Retail GeForce GT 640 DDR3

Not to be confused with the similarly equipped and previously announced GK107 based OEM GT 640, the retail GT 640 is a unique SKU based on GK107, and the first GK107 card for the retail desktop market. For those of you keeping track, this is the same GK107 we were first introduced to back in March with the launch of the GeForce 640M, and marks one of the few times NVIDIA has launched a new GPU into the desktop market after the mobile market.

Så, inget nytt under solen. Varken när det gäller korten eller tvivelaktiga marknadsföringsmetoder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hotfuzz08:

Hur tänker du nu? Känns som du överskattar konsumenten här. Låt säga att Pär 30 år kommer in och ska köpa en dator, han frågar hos någon av de större el-kedjorna om vilken dator som funkar bra för nyare spel. Han får en rekommendation, säg Derp Extreme delux med 4-kärnig CPU, 16 Gb Ram och Radeon HD 8xxx-grafikkort samt hela 2 TB lagring för ALLA sina filmer...

Säg mig nu, vad har han för intresse av att veta hurvida detta grafikkort härstammar från föregående generation eller inte? Huvudsaken för dessa människor är om de klarar av enda målet eller inte. Där i ligger det en intresse i hur man marknadsför produkten.

Normalsvensson är på sin höjd intresserad av hur många kärnor processorn har, de letar säkert efter Intel core också då de hört att grabbarna på jobbet bubblat om att de ska vara the shit.

Förstår inte vilken poäng du vill få fram, tycker du det är ok med vilseledande marknadsföring? Genomsnittlige konsumenten kommer definitvt tro att ett högre modellnummer d.v.s 9k v.s 8.k betyder prestandauppgradering. Tycker jag själv är logiskt och skulle tro om jag inte följde hårdvarusidor som denna.. Kan även garantera att det är det argumentet säljarna på de stora teknikvaruhusen kommer få det att låta som.
Du tror att antal cores på cpu har alla koll på men modellnummer på grafikkort är det fritt fram med..ologiskt. Tro inte det är så lätt och var försiktig med att idiotförklara de som inte är tekniknördar och dra alla över en kam..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja med tanke på att tidigare många OEM-kort bestod av en ännu tidigare generation och att korten bland de högre versionsnummrena inte existerade tidigare för OEM så är det ju ingen lögn. Sen kan jag lova dig att de flesta som köper dessa datorer inte har en aning om vilket som är det aktuella versionsnummret eller ens bryr sig. De vill veta ifall datorn duger för endamålet, tro mig, jag har jobbat med försäljning av datorer till privatpersoner.

Vi kan ta min morfar t.ex. han sitter fortfarande och skryter lite om sin dator han köpte färdig byggd runt 2004-2005 att den minsann har ett Radeon X850 XT och pentium 4 3 GHz och var hur grym som helst då.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

"RAM-minnet ligger på hela 8 gigabyte"

HELA 8. Please 16 borde det vara minst.

hahah, i en spelkonsol? seriöst?

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att AMD klagar. Medelsvensson köpare kommer antagligen inte märka ett smack så AMD lär tjäna pengar på detta. Klandrar varken Nvidia eller AMD för detta.

Men måtte de riktiga korten få andra namn eller nåt när väll de kommer ut för att som entusiast se en lista som denna fyller en inte med förtroende precis.

Permalänk
Medlem

Svineri som vanligt. Tyvärr har vi bara två företag som gör vettiga grafikkort så de kan ju tyvärr fortsätta hålla på. Ja, nVidia är lika sviniga när det gäller detta

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

Är detta det första exemplet på vilseledande marknadsföring så ska du nog titta lite noggrannare Och länka sedan en reklam som inte är mer eller mindre vilseledande

Jag påstod aldrig att det aldrig hänt förut. Jag är mycket väl medveten om att det har hänt tidigare också. Men det är fortfarande lika förjävligt. Det gör det inte mindre illa för att det har hänt förut.

Skrivet av Hotfuzz08:

Är ju endå för OEM så vi lär ju inte få se detta. De som är verkligen intresserade av hårdvara bygger förmodligen sin egen dator

Känner du någon som byggt sin egen laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

ja visst gäller det bara oem, men vad kommer den "riktiga" 8000 serien heta då? 9000?

förvirringen kommer ju vara total ifall det cirkulerar omdöpta 7000 serie kort under 8000 namnet samtidigt som det finns äkta 8000 serie kort att köpa i detaljhandeln

Vaddå förvirring? OEM är OEM. vanliga svenssons bryr sig inte om vad det utan bara att det skall funka.

Sen kommer ju dom nya korten gå under andra namn!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Rätta mig om jag har fel, men Nvidia har aldrig döpt om sitt topp-kort rak av, t.ex GTX 580 = GTX 680.

Här är ju HD 8970 ett HD 7970.
Tycker även synd om alla mindre datorkunniga som kommer höra efter med dom i sin närhet som faktiskt kan något om datorer, och som får tipset att skaffa ett HD 8XXX-kort, men som ovetandes köper en OEM-variant, och därmed köper ett HD 7XXX-kort.

Visst, nu kanske AMDs nästa "riktiga" generation kommer heta HD 9XXX, och då är chansen till förvirring mindre, men tänk om AMDs nästa riktiga generation faktiskt heter HD 8XXX, med den subtila skillnaden att HD 8970 är ett omdöpt HD 7970, medan HD 8970 är ett...HD 8970, är ett HD 8970, är ett HD 8970, är ett HD 8970, är ett HD 8970...*hjärnexplosion*

8800GT = 9800 GT Jo de har gjort detta.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag påstod aldrig att det aldrig hänt förut. Jag är mycket väl medveten om att det har hänt tidigare också. Men det är fortfarande lika förjävligt. Det gör det inte mindre illa för att det har hänt förut.

Känner du någon som byggt sin egen laptop?

Nu rörde sig detta om grafikkort på desktop, modellerna för laptops har modellnamnstandarden HD 8xxxm t.ex.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

8800GT = 9800 GT Jo de har gjort detta.

9800 GT var inte topkortet i sin generation. Ett av de bättre korten javisst, men inte det bästa.
9800 GTX och 8800 GTX var inte samma kort alls.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Avstängd

Jaha först så bojkottar man Nvidia för deras namnbyte 8xxx->9xxx->2xx
Och sen när det blir dags att köpa ny gpu så gör AMD samma sak, vilken tillverkare ska man vända sig till nu?

Namnbyten är fan inte ok, dom görs endast för att lura kunderna.

Vart är EU dom få gånger som man behöver dom?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Mjäb mjäb, vardagsmat med nvidia.

Sen finns det ingen chans att man råkar köpa en sådan, pc city konka ju (sålde oem som standard)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jaha först så bojkottar man Nvidia för deras namnbyte 8xxx->9xxx->2xx
Och sen när det blir dags att köpa ny gpu så gör AMD samma sak, vilken tillverkare ska man vända sig till nu?

Namnbyten är fan inte ok, dom görs endast för att lura kunderna.

Vart är EU dom få gånger som man behöver dom?

Precis vad som är bekymret med för dålig konkurrens.

Klockren kommentar om EU, håller med dig! Fullständigt slöseri med skattemedel.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Alltså detta händer galet ofta imon "M" marknaden. nVidia är ruskigt bra på nyttja detta och rebranda sina GPUer till Laptops. De kan till och med ta flera olika kort och rebranda dem till ett och samma. Finns tex GT 630 M kort som heter lika men presterar olika, en del med endelser så som LE etc. Detta händer ofta och som nämnts flera ggr tidigare drabbar troligen inte oss på Sweclockers.

Permalänk
Snusfri

Förstår inte varför folk blir så uppjagade, detta är OEM produkter och detta har skett sedan urminnes tider.
Tagga ner, andas och vänta på nyheter om nästa generation AMD/NVIDIA kort istället.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Grattis alla nyblivna ägare till AMDs nya toppkort 8970! Helt gratis uppgradering dessutom, AMD har verkligen skärpt sig.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tednasadator:

Ser fram emot en fredagspanel så man kan få en bättre förklaring om vad som pågår här.

FredagsPanelen Las Vegas edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Förstår inte varför folk blir så uppjagade, detta är OEM produkter och detta har skett sedan urminnes tider.
Tagga ner, andas och vänta på nyheter om nästa generation AMD/NVIDIA kort istället.

Kan tänka mig att många är oroliga att AMD's nästa "riktiga" generation ska heta HD 8XXX också, vilket minst sagt hade lett till en hel del förvirring.

Det är mycket möjligt nästa generation heter HD 9XXX eller något helt annat, men det vet vi inte än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Besvikelsen går inte att beskriva

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." -Ernst Kirchsteiger

Permalänk

"AMD går ut som förlorare här" Ehm... nej? AMD får en fet vinst från detta.

Största förloraren här är OEM tillverkarna som beställer kretsarna från AMD och kommer inte kunna få sålt då förfalskningen sprider sig. Vilket i sin tur kommer leda till att OEM marknaden kommer dö ut allt mer, vilket i sin tur gör OSS(Sweklockare) vinnare i slutändan.

Sluta gråt floder folk, detta är en bra nyhet. Sidnot: nVidia är minst lika fula de också, tänk på det.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

kommer alldrig köpa amd kort igen sk**** om nivida's kortet är mindre prestanda för pengarna skäms amd!

Nvidia gör ju precis likadant, skall du bojkotta dem också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Kan tänka mig att många är oroliga att AMD's nästa "riktiga" generation ska heta HD 8XXX också, vilket minst sagt hade lett till en hel del förvirring.

Det är mycket möjligt nästa generation heter HD 9XXX eller något helt annat, men det vet vi inte än.

Precis, finns för lite fakta för att flyga i taket som många verkar göra. Sedan att man går ut med att man gör det borde inte det räcka? De smyger ju inte med att de har gjort det, visserligen kräver det kanske att man är lite mer insatt än vad medel Svensson är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

9800 GT var inte topkortet i sin generation. Ett av de bättre korten javisst, men inte det bästa.
9800 GTX och 8800 GTX var inte samma kort alls.

ROFL!! Har väl inget att göra med "men inte det bästa" Helt irrelevant är det. Dom gjorde exakt samma sak. Punkt slut.

Lugna ner er nu

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]